RUGĂCIUNEA 

Calea rugăciunii în familie. Postul și Crăciunul
achizitionare: 28.11.2003; sursa: Parohia greco-catolica Sf. Gheorghe, Oradea

capitolul urmatorCuprins

 

Rugăciunea - dialog cu Dumnezeu

Pregătirea pentru Crăciun coincide cu timpul Postului, un timp de rugăciune și revizuire a vieții. Există cuvinte ale Domnului de ascultat și de învățat, există alte cuvinte care izvorăsc din inimă și se înalță le Cer: acest dialog se cheamă rugăciune, și pentru ca să nu rezulte o practică sterilă, are datoria de a converti gândurile și acțiunile, de a schimba viața noastră.

Rugăciunea este deci un dialog particular: delicat și secret, dar și intens, și însuflețitor. Rugându-te, înveți să te rogi, să recunoști Cuvântul lui Dumnezeu și să-i faci loc în sufletul tău, întocmai ca și copilul mic căruia îi sunt adresate multe cuvinte pentru ca el să poată reda unul singur. Și ce sărbătoare este în casă pentru primul cuvânt! La fel este și pentru rugăciunea noastră: Domnul ne adresează dintotdeauna cuvintele și gândurile sale. Și ce bucurie este în Cer pentru un singur răspuns al nostru!

Rugăciunea trebuie trăită în sinceritate, pentru că este un schimb de cuvinte și de iubire, ne învăță să dialogăm cu alții, în particular cu cei care trăiesc alături de noi. Dialogul într-o familie este sarea traiului între părinți și copii, între soț și soție. Dialogul este întotdeauna un dar reciproc care se face, dar care este dificil de a fi pretins, pentru că nu este niciodată doar ascultare sau vorbire, ci este un gest gratuit care mărturisește gratuitatea iubirii care leagă locuitorii aceleiași case.

În acest Post să încercăm să înțelegem rugăciunea ca și un dialog personal și comunitar între oricare dintre noi și Domnul, dar, în același timp, să ne interogăm asupra sensului dialogului în familie și în locurile unde ne desfășurăm activitatea, să ne întrebăm dacă ne comportăm ca și creștini în comunicarea cu alții, dacă avem capacitatea întărită de Spiritul Sfânt de a asculta și vorbi.

Isus care se va naște în mijlocul nostru este Cuvântul lui Dumnezeu care coboară din Cer pentru a-i întâlni pe oameni și pentru a sta cu ei, pentru a asculta îndeaproape durerile și bucuriile lor, atât de aproape, încât a trăit chiar El toate acestea. Isus este Dumnezeu care se face aproapele pentru a dialoga cu noi, pentru a ne face să ne descoperim ca fii și prieteni familiari ai Tatălui. În Isus cuvintele profetului Isaia reflectă aceasta: Veniți să judecăm, zice Domnul. De vor fi păcatele voastre cum e cârmâzul, ca zăpada le voi albi, și de vor fi ca purpura, ca lâna albă le voi face. De veți vrea și de Mă veți asculta, bunătățile pământului veți mânca. (Is. I, 18,19)

 

A dialoga despre Dumnezeu

Fiecare botezat a primit lumina și iertarea Domnului devenind custode și mărturisitor al acestor două comori. Față de copiii noștri și în general față de copiii care cresc în parohia noastră suntem chemați să împlinim o datorie importantă și dificilă în același timp: aceea de a-i introduce în misterului lui Isus, al întrupării Sale, al nașterii, al morții și învierii Sale. Această datorie nu-i privește numai pe profesorii de religie, ci pe toți cei botezați, pe cei care au primit sigiliul credinței și l-au făcut să fie luminos prin viața lor cotidiană. Știm să dialogăm cu fiii noștri? Știm să mărturisim motivele care ne-au convins să-l urmăm pe Isus, să devenim "unul din familie"?

Aceste întrebări ne pot amuza, și totuși astăzi sunt urgente și fundamentale. Noile generații așteaptă de la creștinii adulți, de la cei care i-au primit prin botez să fie membri ai Bisericii, cuvinte și gesturi autentice, pentru ca nimic să nu fie la voia întâmplării, cu atât mai mult în ceea ce privește credința în Isus. Poate că primii care nu-și găsesc cuvintele în acest dialog cu cei mai mici suntem chiar noi adulții, în timp ce copiii nu încetează să ne pună întrebări. Nu lipsim oare din acest proces educativ fundamental pentru credință? Nu trecem cu vederea o responsabilitate care ne-a fost deja consemnată de cei care ne-au precedat în credință și pe care Dumnezeu ne-o cere? A admite aceste întrebări incomode pentru gândurile noastre este deja un prim pas spre o convertire, înainte de a găsi un răspuns. Înainte de a decide ce să faci, ce să zici, este important să admiți sărăcia celor care trebuie să anunțe Evanghelia în meritul propriului Botez și să ceri ajutorul necesar Domnului, ajutor pe care nu ți-l poate nega: Și am zis: "Vai mie, că sunt pierdut! Sunt om cu buze spurcate și locuiesc în mijlocul unui popor cu buze necurate. Și pe Domnul Savaot L-am văzut cu ochii mei!" Atunci unul dintre serafimi a zburat spre mine, având în mâna sa un cărbune, pe care îl luase cu cleștele de pe jertfelnic. Și l-a apropiat de gura mea și a zis: "Iată s-a atins de buzele tale și va șterge toate păcatele tale, și fărădelegile tale le va curăți". Și am auzit glasul Domnului care zicea: "Pe cine îl voi trimite și cine va merge pentru Noi?" Și am răspuns: "Iată-mă, trimite-mă pe mine!" (Is. 6, 5-8).
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire