Laicii în Biserică și în lume
la lumina Conciliului Vatican II
achizitionare: 04.06.2004; sursa: Editura Serafica
Concluzie
Societatea zilelor
noastre se îndreaptă spre o nouă configurație națională și mondială, spre o
deschidere spre universal, cu păstrarea identității naționale: axioma unitate
în diversitate este cea care indică locul oamenilor în leagănul umanității
universale. În acest context, ne punem întrebarea: ce așteaptă lumea de la Biserică
în acest moment? Lumea de astăzi, care caută noi orizonturi și noi răspunsuri
la întrebările profunde ale sale, așteaptă ceva de la Biserică. Ce anume? Cu
siguranță, nu vrea ca Biserica să ia mentalitatea ei, păcatele și lejeritatea
ei, ci mai degrabă un nou avânt în descoperirea feței lui Dumnezeu către
oameni.
"Laic"
a fost un cuvânt providențial în istoria creștinismului, având inclus încă de
la început termenul acordat credincioșilor (laikos), întrucât ei făceau
parte din poporul lui Dumnezeu (laos). Cu această perspectivă, Conciliul
Vatican al II-lea a depășit acest dualism (cleric- laici) punând accentul pe
denumirea comună a tuturor botezaților, adică pe dotarea lor carismatică și
ministerială, pe intuiția lor nedistinctă a unui serviciu poliform (diakonia)
în trupul comunităților ecleziale și ale unei mărturii evanghelice de caracter
misionar în fața umanității.
Laicii sunt chemați
de către Biserică să-și retrăiască viața în autenticitatea credinței și putem
afirma încă o dată, că scopul spre care tind și Biserica și lumea este unic: să
vină Împărăția lui Dumnezeu, scop care însă nu poate fi înțeles în plinătatea
lui decât prin credință.