FAMILIA 

Familia creștină, încotro?
achizitionare: 14.07.2003; sursa: Editura Sapientia

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior

IDENTITATEA TEOLOGICĂ ȘI SPIRITUALĂ A FAMILIEI
ÎN MAGISTERIUL PAPEI PAUL AL VI-LEA

Pr. prof. dr. Alois Bișoc (Iași)

4. Directive speciale pentru salvarea și promovarea familiei

De multe ori nu s-a trăit din plin bogăția identității umane și creștine a familiei. Această carență este cauzată îndeosebi de lipsa unei educații adecvate a tineretului, a formării sale morale și spirituale pentru iubire, căsătorie, familie și, evident, a unei pastorații familiale complete. În această direcție trebuie concentrată atenția dacă vrem să prevenim criza familiei.

4.1.  Importanța și necesitatea educației

Împreună cu Conciliul trebuie, întâi de toate, să afirmăm că "toți oamenii, de orice rasă, condiție și vârstă, în virtutea demnității lor de persoană, au dreptul inalienabil la educație" [205]. Conciliul insistă în special asupra educării copiilor și tinerilor pentru a putea dezvolta capacitățile lor fizice, morale și intelectuale, a câștiga simțul responsabilității și a dobândi adevărata libertate. O dată cu agravarea crizei tineretului, papa Paul al VI-lea, urmând linia Conciliului, insistă des asupra necesității educației. El își exprimă speranța că "familia, societatea, Biserica și tineretul însuși vor lua deplină cunoștință cu funcția lor proprie cu privire la educația tineretului și la unirea forțelor lor morale să fie armonic promovată și favorizată" [206].

Fără îndoială, sarcina de a educa revine, în primul rând, familiei. Dând viață fiilor, părinții sunt chemați cei dintâi să-i educe: este datoria și dreptul lor esențial, originar și primar, de neînlocuit și inalienabil. Pentru a putea îndeplini bine această misiune, părinții trebuie să fie formați și pregătiți în mod adecvat. Erorile în educație pot compromite în mod fatal viitorul fiilor lor [207].

- Autoritarismul este metoda acelor părinți care, într-un anumit sens, îi "terorizează" pe fiii lor cu norme foarte rigide. Este metoda care nu le dă fiilor posibilitatea de a se apropia de părinți, de a dialoga cu ei, de a participa la problemele de familie, de a da o părere, de a avea inițiative, de a face alegeri libere și responsabile. Rezultatul este faptul că fiii lor rămân timizi și imaturi, sau ajung la situații de conflict cu părinții și fug definitiv din casă[208].

- Un alt tip de educație, diametral opus precedentului, este permisivismul. Nici acesta nu este acceptat de papa[209]. Este o metodă antieducațională sau, mai bine zis, "non-educativă", deoarece renunță la orice drept de intervenție educativă. Fiii sunt complet lăsați liberi, lăsați de capul lor, abandonați în dificultăți. Nereușind să dialogheze cu părinții și nici să aibă sprijinul și directivele lor, se vor îndrepta în afara familiei pentru a afla un ajutor și un punct de referință. Ambele metode, cea autoritară și cea permisivistă, sunt în mod clar needucative.

- Metoda validă este cea democratică. Ea se bazează pe dialogul dintre părinți și fii, așa cum cere papa Paul al VI-lea. În spiritul dialogului, copiii se vor putea apropia cu încredere de părinți, vor expune problemele lor primind de la dânșii propuneri morale, valori ideale, direcționate progresiv pentru creșterea personală și responsabilă în adevărata libertate [210]. Părinții vor trebui să știe cum să se intereseze de fiii lor, să-și sacrifice timpul pentru a conversa, a schimba idei, a judeca împreună diverse situații, diverse fapte de actualitate, a-i ajuta să facă niște alegeri responsabile și să fie primii care să dea exemplu bun. Este o metodă educativă liberalizantă și personalizantă și, ca atare, cea mai potrivită și cea mai eficace. Potrivit acestei metode, părinții vor putea să-și îndeplinească cum trebuie misiunea lor de primi și principali educatori.

După părinți, un rol important în educația tineretului revine societății civile. În special, școala și mass-media au o mare responsabilitate în acest domeniu. Familia este chemată să intervină și să colaboreze cu ele, pentru că este vorba de viitorul membrilor ei [211].

Datoria de a contribui la educația tineretului o are și Biserica. Papa Paul al VI-lea zice în mod expres că "familia, școala, societatea, vor trebui să primească din partea Bisericii o nouă contribuție pentru a face eficace «arta artelor», care este aceea de a forma oameni adevărați. Și această problemă este problema noastră"[212].

Tineretul însuși este chemat să educe și să dea mărturie. Papa precizează că nu toți tinerii sunt în criză și că nu totul este negativ în contestarea lor. Din fericire, există mulți tineri care au dobândit aspectul transparent al fiilor cuminți și sunt plini de idei noi și mari, sunt atașați familiei și angajați în mod serios la studiu, muncă și asociații tinerești. El știe că există multe familii unde fiii se educă împreună, familii de aur, în care fiii mai mari rămân alături de cei mai mici și o fac pe antrenorii lor la studiu, la joacă, la viață. Dar papa îi cheamă pe tineri la o mărturie publică, zicând că revine lor misiunea de a-l proclama pe Cristos, de a se comporta ca fii ai luminii și martori ai vieții creștine, de a reconstrui lumea pe bazele credinței, de "a propune un stil tineresc, plin de forță, de frumusețe, de bucurie și, dacă e cazul, de eroism și de sacrificiu; un stil creștin"[213].

4.2.  O pregătire morală și spirituală la iubire

Deja în scrisoarea sa pastorală Pentru familia creștină, Montini afirmă în mod expres că "motivul fundamental al decadenței familiei ar fi lipsa de pregătire spirituală în vederea întemeierii familiei însăși" [214]. Ca papă, se lamentează că mulți se angajează în căsătorie "cu prea mare ușurătate, fără pregătirea psihologică, spirituală, religioasă cuvenită, reducându-i astfel substanța sacră și solemnă la condiția de experimente înjositoare, de aventuri riscante, dacă nu chiar de naufragii înspăimântătoare"[215].

Se întrezărește, deci, necesitatea unei pregătiri serioase a tinerilor în vederea întemeierii unei familii pentru a preveni toate riscurile și dificultățile de care s-ar putea lovi mai târziu. O astfel de pregătire trebuie făcută îndeosebi din punct de vedere moral și spiritual. Nu este suficient instinctul natural pentru a iubi și a întemeia o familie. El nu este suficient pentru a da contractanților căsătoriei ideea exactă a iubirii umane și a societății familiale care rezultă din ea. Experiențele sentimentale și sexuale, îndepărtate de orice normă morală și nivel de viață spirituală, nu conduc decât la așa-zisa "iubire liberă", la o "explozie de animalitate și iraționalitate", la un "simț de înjosire" și la o "predominare a vulgarității".

Desigur, nu în așa ceva rezidă ideea exactă a iubirii. Iubirea adevărată și autentică are cu totul altă față și este de preferat să fie ridicată la adevărata sa veridicitate și frumusețe, să fie salvată. Cu alte cuvinte, trebuie salvată iubirea umană în sublima sa demnitate, care demnitate totuși nu se întâlnește decât atunci când ea ajunge la apogeu, adică atunci când se desfășoară după un plan exclusiv și superior, după planul divin.

Numai dacă iubirea este considerată și trăită în conformitate cu legile divine, cu ordinea stabilită de Dumnezeu, se pot avea premisele serioase pentru o familie sănătoasă, stabilă, fericită, ideală. Într-adevăr, iubirea este cea care îl duce pe om la căsătorie și la familie; prin urmare, aceasta, familia, va fi autentică în măsura în care a fost și va fi autentică iubirea. De aceea ne pregătim pentru familie, pregătindu-ne pentru iubire, învățând să iubim. Nu putem face abstracție de pregătirea la iubire, după cum susțin unii. Trebuie să se învețe și în domeniul iubirii. Cum afirmă papa, "iubirea are nevoie de o mare școală" [216]. Și această nobilă școală, această pregătire la iubire nu trebuie să se reducă la perioada câtorva luni înainte de căsătorie sau în perioada logodirii, ci trebuie să înceapă cu mult timp mai înainte. Este vorba de așa-zisa pregătire "remotă" a tinerilor la căsătorie, o pregătire progresivă pentru alegerea unei stări de viață foarte importante.

Conștient de acest lucru, pontiful nu pierde ocazia de a da tinerilor unele directive, unele învățături asupra iubirii și familiei. În special, în discursul său către Tineretul Acțiunii Catolice Italiene, reunit într-un Congres cu tema Pregătirea pentru iubire (Prepararsi sull'amore) în ziua de 4 iunie 1967, el îi învață pe tineri ce este iubirea și-i îndeamnă cu insistență să învețe să iubească. Sensurile, semnificațiile iubirii ar putea fi graduale precum o scară: "Dacă se rămâne în straturile inferioare, iubirea este pasiune (patimă rea), este instinct; de multe ori viciu... Dar dacă se urcă mai sus, iată că iubirea devine cercetare, integrare, completare naturală a existenței" [217].

Există astfel două chipuri ale iubirii: pe de o parte, iubirea care poate fi mai îngustă, mai egoistă, mai ingrată, mai sterilă și mai amenințătoare pentru viața omenească și, pe de altă parte, care poate să se dovedească drept ideală, fecundă, sacră, eroică, sublimă, și care se învecinează cu Dumnezeu.

Pontiful nu încetează de a le repeta tinerilor să se urce pe scara iubirii pentru a ajunge la valorile sale adevărate și sublime. Iubirea adevărată vrea să fie exclusivă și perenă: acestea sunt două caracteristici de o mare importanță pentru familie. El spune: "Cele două mari temelii pe care se va clădi, mâine, o familie legitimă și bună sunt exclusivitatea și perenitatea, premise ale indisolubilității" [218]

Tinerii sunt îndemnați în mod insistent să nu iubească din instinct, interes, capriciu, ci să se educe ca să iubească bine, dispuși la darul oferirii totale, ceea ce vrea să însemne abnegație, sacrificiu. Vedem, deci, clar aici că iubirea trebuie să urmeze o disciplină. Ea este o artă și, ca orice artă, cere o disciplină. Aceasta impune stăpânirea de sine, autocontrolul, ceea ce în viața creștină devine virtutea castității. În pofida dificultăților, tinerii, în drumul lor de iubire în vederea căsătoriei, sunt chemați să practice această virtute. Montini, invitându-i (pe tineri) să privească la exemplul multora care o practică, afirmă că ea este posibilă, utilă și necesară. Lumea modernă nu favorizează încetățenirea ei, de aceea este necesar să se intensifice educația creștină și să ne angajăm nu numai la a feri tineretul de căderi morale, ci și la a-l converti pentru ca, prin disciplina moravurilor, să devină un coeficient de forță morală și spirituală, seninătate și frumusețe.

Trebuie luată o atitudine împotriva pierderii conștiinței morale. De aceea, pontiful face puternice apeluri amintind de importanța valorilor morale, de necesitatea de a pregăti tinerele generații "la întemeierea familiei prin intermediul unei solide conștiințe morale"[219]. Spre a dobândi o solidă conștiință morală nu este suficientă natura, ci este necesară colaborarea cu harul care transformă natura, o perfecționează. Dar când harul divin se unește cu natura și puterea răscumpărătoare a lui Cristos, prin sacramente, transformă în profunzime sufletul omenesc și avem noi baze solide pentru conștiința morală.

Tinerii, logodnicii, sunt chemați deci să se pregătească pentru însușirea conștiinței morale și pentru căsătorie printr-o intensă viață de credință, o profundă viață spirituală, apropiindu-se în chip deosebit de sacramente. Se poate întâmpla ca viața de credință să se fi ofilit, atât din cauza faptului că după pregătirea la sacramentul primei Spovezi, primei Împărtășanii și al Mirului, s-a neglijat planul religios spiritual, cât și din cauza influenței exercitate de secularizarea modernă. De aceea, este necesară orientarea tinerilor și logodnicilor pe un drum progresiv de credință-convertire, care să-i ajute nu numai să descopere iubirea conjugală în planul divin, ci să și trăiască propria credință. Pregătirea la căsătorie devine un "itinerar catecumenal", o formă tot mai mult cerută azi. Acesta este, de fapt, scopul reculegerilor spirituale, al întâlnirilor dintre tineri, cu caracter religios, și al altor inițiative pastorale actuale.

4.3.  Pregătirea proximă și necesitatea unor forme moderne

Pregătirea morală și spirituală la iubire și la familie se intensifică încă și mai mult în perioada propriu-zisă a logodirii, fără a fi omisă totodată tratarea tuturor celorlalte aspecte în vederea acestui scop. De exemplu, trebuie perfecționată formarea din punct de vedere fizic, sanitar, intelectual, profesional etc., ajutându-i astfel pe candidați să ajungă pe cât posibil perfecți la închegarea unei familii. În mod deosebit, ei trebuie să fie pregătiți și educați pentru importanta lor misiune de părinți, aceea de a naște copii și a ști să-i educe, de a fi ei înșiși buni educatori. Trebuie ca ei să fie bine pregătiți și capabili de a îndeplini atari sarcini. În chip special, Montini cere ca să fie imprimată o idee clară a familiei, despre familie. Ea trebuie să fie prezentată ca o vocație, "ca o misiune, ca o mare datorie, care dă vieții un scop foarte înalt și-l umple cu darurile și virtuțile sale" [220].

Deci, familia nu este o soluționare facilă, nu este o cale liberă pentru toți, ci este o vocație spre care tinerii trebuie să se pregătească în mod responsabil, așa cum este indispensabilă o serioasă pregătire pentru chemarea la preoție sau la călugărie. Căsătoria nu este un episod capricios, nu este o aventură de moment sau un experiment. Este o alegere conștientă și definitivă a stării de viață.

Nu este o stare obligatorie pentru toți, ci este o alegere, o vocație, o misiune, la care tinerii trebuie să se decidă și să se pregătească cu responsabilitate și conștiinciozitate. Logodnicii trebuie să fie conștienți că în căsătorie sunt chemați să realizeze imaginea firească a lui Dumnezeu Creatorul, în sine fecund și plin de iubire; icoană supranaturală, pentru creștini, a unirii dintre Cristos și Biserica sa.

Ca papă, reluând aceleași concepte, el consideră necesar ca cei care încheie căsătoria să se apropie de sacramentul Căsătoriei nu cu superficialitate, ci "conștienți de pasul pe care-l fac, să aibă capacitatea de a vedea în căsătorie acel «sacramentum magnum» care-i consacră pentru misiunea sublimă de colaboratori ai lui Dumnezeu în a revărsa viața în noile creaturi, în a educa dezvoltarea lor cu o delicatețe plină de grijă, având conștiința propriilor responsabilități" [221].

Asupra acestei idei trebuie să se insiste tot mai mult în pregătirea conceptuală la căsătorie, pentru a putea recupera demnitatea familiei, prezentând-o ca pe o importantă vocație, invitând pe cei care doresc să o încheie să fie din ce în ce mai demni de o iubire care este semn al iubirii lui Dumnezeu față de oameni.

După pregătirea proximă la căsătorie, urmează cea imediată, care este încă și mai intensă din toate punctele de vedere, inclusiv cel liturgic.

Ceea ce vrem să subliniem este faptul că pregătirea pentru familie nu se termină cu căsătoria, ci trebuie să continue și după încheierea ei. Este vorba de o educare permanentă spre valorile căsătoriei și ale familiei. Soții sunt invitați să se informeze și să se formeze continuu, spre a se educa fără răgaz, mai ales din punct de vedere moral și spiritual. Astfel, căsătoria nu este concepută ca un punct de "sosire", ci ca un punct de "plecare", spre o construire dinamică și autentică a complicatei realități familiale.

Acestea sunt doar câteva dintre aspectele mai importante ale pregătirii proxime la căsătorie și la familie, urmată de pregătirea imediată și continuată de cea permanentă. Problema care se ridică azi este aceea că, pentru realizarea unei atari pregătiri, nu este suficientă educația de acasă, care nu mai are autoritatea și capacitatea de altădată de a forma pe tineri în vederea căsătoriei și a familiei. De aceea, se consideră necesar ca să se ia alte inițiative în acest domeniu, ca să se modernizeze și acest sector. Trebuie să ne gândim la o modernă și specifică pregătire în vederea căsătoriei, prin care să fie amintite în mod oportun viitorilor soți natura (căsătoriei), sarcinile ei, valoarea ei morală și religioasă, în așa fel încât să poată întemeia noua lor familie cu o conștiință iluminată și în spirit integral.

Motivația constă în faptul că instituția căsătoriei este o realitate importantă și, ca orice mare realitate, ea cere o pregătire proporționată, cere "înnoite griji familiale și sociale și, în ceea ce ne privește, înnoite griji pastorale" [222].

Pe tărâm practic, inițiativele în acest domeniu nu au lipsit. Ele s-au dezvoltat mai ales sub formă de cursuri speciale pentru logodnici, zile de reculegere spirituală, diverse întâlniri între tineri și așa mai departe. Deja de la începutul pontificatului său, adresându-se către Sacra Romana Rota, papa Paul al VI-lea își exprimă satisfacția pentru "inițiativele pastorale ce au ca scop de a oferi logodnicilor și tinerilor soți acea pregătire morală și spirituală menită să dea conștiinței lor lumină și vigoare pentru sfințenia iubirii și pentru trăinicia și adevărata fericire a vieții de familie" [223].

Între elogiile sale, amintim pe cel adresat Diecezei de Strasbourg, pentru școala de pregătire la căsătorie, în care invită celelalte dieceze, unde nu lipsesc cursuri sau zile de reculegere în acest sens, de a urma exemplul ei [224]. Este invitată, de fapt, întreaga Biserică: episcopii, preoții, creștinii, să ia inițiative pastorale cât mai adaptate și mai utile în ceea ce privește pregătirea la căsătorie. Nu putem să nu amintim elogiul papei adresat Institutului "Pro Familia" din Brescia, în al cincizecilea său aniversar, și din care a făcut parte și mama sa: el nu-și ascunde emoția amintindu-și de ea și "văzând cum lucrează [Institutul] azi, îndeplinindu-și neobosit misiunea, prin organizarea de cursuri de pregătire și de formare spirituală în beneficiul tineretului, a logodnicilor, a soților, și cu ajutorul deosebit - prin prezentare și prin conținut - a presei periodice"[225].

Apelul său este adresat tuturor tinerilor, ca să se pregătească în mod adecvat și deplin conștienți pentru întemeierea familiei. Tocmai datorită consistenței și clarității sale, ne permitem a cita cvasi-integral apelul pe care papa îl transmite tinerilor cu ocazia Crăciunului, în 1969.

Am dori ca, în sufletul lor, conceptul despre familie să capete o splendoare ideală; am vrea ca la realizarea acestui ideal să contribuie limpede și deplin forța lor de a iubi; am vrea ca ei să-și dea seama de vocația care se ascunde și se manifestă în atracția spre întemeierea unei familii; am vrea ca să nu fie devastat ajunul căsătoriei lor de gânduri impure și comportări incorecte; am vrea ca nu calcule egoiste și hedoniste să umbrească planurile viitorului cămin; am vrea ca știința adevăratei lor iubiri să provină de la Cristos care-și dă viața pentru Biserică, mireasa sa, destinată a se extinde la toți oamenii; și ca harul sacramentului să se reverse, ca o fântână inepuizabilă, în fiecare zi a vieții lor conjugale. Noi așteptăm de la generația tânără un tip de familie nouă, căreia îngrozitoarele experiențe ale istoriei prezente trebuie să-i fi învățat că numai un creștinism autentic și puternic posedă formula adevăratei vieți [226].

Iată un apel foarte clar și foarte bogat în idei, un apel care rezumă tot ce am tratat în această ultimă parte a lucrării. Deci, trebuie ca tinerii să se pregătească pentru familie, să se pregătească cu o iubire adevărată, autentică, castă, o iubire care provine de la Cristos, ca ei să vadă în familie o vocație, ca ei să alcătuiască un nou model de familie, întemeiată pe valori creștine, spirituale, morale.

Din fericire, în ultimele timpuri, posibilitățile tinerilor de a se pregăti la iubire și familie sunt foarte mari. Să ne gândim la cursurile pentru logodnici, la consultorii matrimoniali, la școlile de pregătire la căsătorie, chiar și prin corespondență, la întâlnirile pastorale, la reculegerile spirituale, la colocvii, la mass-media, la revistele specializate etc. Fără îndoială, toate acestea dau rezultate notabile, dar nu suficiente dacă din mijloace de "informare" nu devin mijloace de "formare". În special, ele trebuie să îi conducă pe tineri pe un drum catecumenal, care este drumul de a-l întâlni pe Cristos și de a trăi în el.

Biserica deja începe să se orienteze din ce în ce mai mult în această direcție. Prin misiunea sa și prin inițiativele sale, ea caută nu numai să lumineze mințile tinerilor, ale celor logodiți și ale soților asupra multor valori religioase, morale și spirituale ale căsătoriei și ale familiei, ci, mai ales, de a face în așa fel ca ele să fie trăite, urmând un drum progresiv de credință și de iubire. Așa cum zice papa Paul al VI-lea, nu este suficientă natura, ci este necesar harul, este necesar de a trăi un creștinism autentic. Iar Ioan Paul al II-lea cere să fie pregătit și publicat un Directoriu pentru pastorala familiei, în care să se stabilească, deci, ca aceste cursuri de pregătire să fie făcute nu numai pentru o aprofundare intelectuală, ci și pentru a-i stimula pe cei interesați de a "se insera în mod vital în comunitatea eclezială"[227].

Noul Cod de drept canonic pune un mare accent pe pregătirea la căsătorie și la familie. Și el insistă asupra a patru aspecte ale pregătirii, și anume: pregătirea remotă și generală pentru toți; pregătirea proximă a tinerilor logodiți; pregătirea imediată și formarea permanentă a soților la fidelitate și la sfințenie în căsătorie[228]. Astfel, Biserica se străduiește să se angajeze din ce în ce mai mult în acest domeniu, oferind posibilități, având inițiative, conștientă de importanța formării pre- și postmatrimoniale pentru o adevărată identitate umană și creștină a familiei.

4.4.  Puncte de bază și apeluri pentru pastorația familiei

În familia creștină nu există numai raporturi umane, ci și raporturi de fii ai lui Dumnezeu și ai Bisericii; se învață nu numai normele de comportare civilă, ci și cele religioase; pe scurt, în ele se nasc buni cetățeni și buni creștini. În acest sens, papa Paul al VI-lea declară că familia este "celula primară" nu numai a societății civile, ci și a celei religioase. De aceea, de stabilitatea și de viața ei depinde reînnoirea Bisericii locale și universale. Or, acest fundament al societății civile și ecleziastice, fiind "aruncat" în centrul crizei moderne, apare ca necesară o puternică intensificare a acțiunii pastorale într-o astfel de direcție. Pontiful afirmă că este una dintre "datoriile ceasului de față" și că trebuie să-i rezervăm o atenție prioritară [229].

Înainte de toate, pastorala familiei trebuie să fie călăuzită de unele principii de bază. Adresându-se participanților la cea de-a II-a Adunare generală a Comitetului pentru Familie, în ziua de 13 martie 1974, papa enumeră "punctele prioritare" ale pastoralei familiale, ai cărei promotori ei trebuie să fie cei dintâi [230]. Punctele de bază sunt următoarele:

- în primul rând, familia este "locul privilegiat al iubirii, al comuniunii intime a persoanelor", al comuniunii unice și indispensabile, al iubirii fidele, caste, răbdătoare și generoase;

- ea este "leagănul vieții"; ca atare, în confruntarea cu mentalitatea anticoncepțională modernă, se ivește datoria pentru toți, în special pentru preoți, medici, educatori, de a-i pregăti pe soți la paternitatea responsabilă, considerând viața și iubirea ca "daruri ale lui Dumnezeu";

- ea nu este închisă în ea însăși, ci este "locul de deschidere către toate celelalte comunități". În ea se învață realizarea comuniunii, conviețuirea în societate;

- în chip deosebit, ea este "locul în care se revarsă harul Domnului". În virtutea sacramentului căsătoriei, mirii (soții tineri) primesc harul de a trăi iubirea lor în conformitate cu cea dintre Cristos și Biserică și de a-i iniția pe fiii lor la credință și apostolat. Pontiful asigură astfel familia de asistență divină. Ea nu trebuie să se înspăimânte în fața exigențelor familiale, deseori dificile, dar nu imposibil de depășit pentru cel care este creștin;

- în fine, papa Paul al VI-lea încheie expunerea punctelor de bază ale pastorației familiale subliniind necesitatea unei pregătiri autentice a logodnicilor pentru familie, a unei "formări solide, realiste, spirituale" și, de asemenea, a unei continue asistențe a familiei din partea altor familii, a comunității creștine și a societății.

Din fericire, azi există multe modalități și multe mijloace pentru a face pastorație familială: centre parohiale, centre catehetice, consultori familiali, cursuri de formare permanentă, de formare spirituală, centre de asistență socială, centre pentru primirea în viață, asociații familiale, alte mișcări etc. Este necesar însă ca toate să se dedice în mod serios pentru ajutorarea familiei care se află în criză. De aceea, papa Paul al VI-lea face invitații insistente în favoarea unei urgente și autentice pastorații familiale.

El face diverse apeluri mai ales către episcopi, afirmând că apostolatul în familie este indispensabil, este una dintre sarcinile vitale și de cea mai mare importanță a acțiunii pastorale. Ei trebuie să se angajeze constant din punct de vedere pastoral pentru promovarea valorilor creștine ale familiei, astfel ca în ea "să se mențină simțul religios, iubirea autentică, spiritul de solidaritate în relațiile cu alții, mai ales cu cei care suferă, și ca să devină un centru de implicare și de formare creștină" [231].

Preoții. Ei sunt chemați să devină consilieri și ghizi spirituali ai familiilor, pentru a le ajuta să "umble întru lumină" (In 1,17) și în bine spre idealul creștin. Trebuie să știe că "pastorația familiei se prezintă azi drept cea mai oportună, cea mai angajată și, de asemenea, cea mai fecundă, cu rezultate binefăcătoare și de durată. Ea poate solicita, într-adevăr, multă și delicată muncă din partea păstorilor de suflete, dar le oferă și cele mai bune satisfacții și merite foarte mari" [232].

Există apoi instituțiile, invitate să colaboreze în pastorația familială. Cea mai importantă este, fără îndoială, Comitetul pentru Familie, care este chemat să găsească mijloacele eficace pentru pastorala familială, să conștientizeze comunitățile creștine în privința problemelor de familie, să încurajeze toate inițiativele, să fie "martorul privilegiat al concepției creștine" asupra familiei [233].

Între asociațiile invitate să colaboreze în pastorația familială, amintim și Institutul "Pro Familia" din Brescia, Acțiunea Catolică Italiană și Centrul Italian Feminin, pentru care pontiful face o minunată sinteză a mesajului conciliar către soții tineri și către familiile lumii de azi, și invită să fie, pentru familii, primii interpreți fideli prin cuvinte și prin exemple [234].

Diferite apeluri sunt adresate și grupurilor familiale care pot contribui valid în acest domeniu. Dar mai presus de orice, este invitată la pastorația familiei familia însăși. Este una dintre metodele pastorale cele mai moderne și cele mai eficace. Conștient de acest lucru, papa Paul al VI-lea cere ca să se acorde cuplurilor un spațiu mai larg de acțiune în acest sens, amintind "rolul lor de protagoniste ale pastorației", care le vine din harul sacramentului [235]. Este vorba, deci, de familie ca subiect de pastorație, și nu numai ca obiect, deci de o pastorație a familiei cu familia.

Iată numai câteva dintre frecventele apeluri ale pontifului în direcția pastorației familiale, prin care el vrea să sensibilizeze conștiințele tuturor față de problemele de familie. Notăm interesul său pentru pastorația familiei, manifestat nu numai prin intervențiile sale ca papă, ci și anterior, ca arhiepiscop de Milano. Tocmai din motive pastorale de acest gen a scris scrisoarea pastorală Pentru familia creștină, adresată arhidiecezei sale și încheiată cu invitația clară: "Biserica așteaptă azi ca familia să capete o înfățișare tot mai luminoasă și mai puternică; și astfel, renăscută în conștiința naturii sale, a misiunii sale, a înălțării sale supranaturale, familia creștină să dea societății exemplul, mărturia și nostalgia iubirii pe care Cristos a adus-o lumii" [236].

Papa Paul al VI-lea este profund convins că idealul familiei creștine este posibil, dar trebuie proclamat, promovat, trebuie desfășurată o pastorație bine concepută și organizată a familiei, ținând cont de toate valorile teologice, spirituale, morale, culturale și sociale. Este convins că de stabilitatea familiei depind societatea civilă și cea religioasă și, de aceea, este necesară salvgardarea ei.

Acesta este și apelul papilor succesivi, care cu egală insistență s-au ocupat de familie și de problemele ei. Biserica, reînnoind conștiința absolutei necesități a unei pastorații adecvate a familiei, continuă să se angajeze pentru valorile sale umane și creștine și speră astfel în redescoperirea identității sale, în reînnoirea și perfecționarea sa. Această angajare decurge și din conștiința că o maturizare a instituției familiale se traduce simultan într-o reînnoire a Bisericii și a întregii societăți.

Note

[205] GE 1.

[206] INS (1971), 70.

[207] Cf. GE 3; Familiaris consortio, 36. "Cu cele mai bune intenții, se pot face erori pedagogice grave care pot periclita viitorul copilului... ar trebui ca toți părinții să înțeleagă miza educației...", INS, XIV (1976), 78.

[208] Cf. INS, X (1972), 1283.

[209] Cf. INS, X (1972), 1283.

[210] Cf. INS, X (1972), 1283.

[211] Cf. INS, VII (1969), 1276-1277; INS, IX (1971), 1163-1164.

[212] INS, VII (1969), 800.

[213] INS, V (1976), 103.

[214] Lett. past., 840.

[215] INS, I (1963), 397.

[216] INS, V (1967), 965.

[217] INS, V (1967), 963.

[218] INS, V (1967), 964

[219] Lett. past., 843.

[220] Lett. past., 844.

[221] INS, I (1963), 400.

[222] Lett. past., 841.

[223] INS, I (1963), 399.

[224] Zice pontiful: "Sunt elogii pe care le adresăm diecezei de Strasbourg, căci știm că acolo funcționează și se dezvoltă în mod fericit o școală de pregătire la căsătorie... Am voi ca un exemplu așa de oportun să devină molipsitor și să se răspândească tot mai mult în dieceze unde adesea deja, slavă Domnului, sunt organizate cursuri sau zile de reculegere cu același scop", INS, II (1964), 848.

[225] INS, VI (1967), 472.

[226] INS, VII (1969), 810.

[227] Familiaris consortio, 66.

[228] Codul de drept canonic, can. 1063.

[229] Cf. INS, XV (1977), 824; INS, VIII (1970), 1469.

[230] Cf. INS, XII (1974), 233-236.

[231] INS, XV (1977), 684.

[232] INS, VIII (1970), 1084.

[233] Cf. INS, XII (1974), 234; INS, XI (1977), 620.

[234] Cf. INS, VI (1968), 474; INS, IV (1966), 121; INS, XI (1973), 878; INS, XV (1977), 390; INS, IV (1966), 78-86.

[235] Cf. INS, XV (1970), 390.

[236] Lett. past., 856.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire