FAMILIA 

Familia creștină, încotro?
achizitionare: 14.07.2003; sursa: Editura Sapientia

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior

IDENTITATEA TEOLOGICĂ ȘI SPIRITUALĂ A FAMILIEI
ÎN MAGISTERIUL PAPEI PAUL AL VI-LEA

Pr. prof. dr. Alois Bișoc (Iași)

3. Familia ca "Biserică familială"

3.1.  Natura "Bisericii familiale"

După ce am analizat dimensiunea teologică și spirituală a familiei prin prisma voinței lui Dumnezeu, respectiv a lui Cristos, urmează acum în mod necesar să analizăm dimensiunea sa eclezială, care astăzi este scoasă din ce în ce mai mult în relief. Conștient de importanța aceste dimensiuni, papa Paul al VI-lea o accentuează deseori în învățătura sa magisterială. El amintește că familia ca "Biserică familială" nu este o invenție a ultimelor timpuri, ci exista deja la începutul Bisericii. "Acest titlu de "domestica ecclesia" urcă în timp către primii zori ai creștinismului. Este de ajuns să-i amintim pe cei doi soți, Aquila și Priscilla, citați de sfântul Paul, care-l vor urma pe Apostol în diferitele sale călătorii și care au avut onoarea de a-l primi ca oaspete în Biserica locală (1Cor 16,19; Rom 16,5; sfântul Paul scria atunci din Efes). Aceasta înseamnă că ospitalitatea familială și privată a fost cuibul inițial în care au apărut primele Biserici particulare, deja pătrunse însă de caracterul social, exclusiv, universal al Bisericii lui Cristos și a lui Dumnezeu" [159].

Aceasta era metoda apostolică a sfântului Paul; centrarea Bisericii pe familie. În timpul călătoriilor sale apostolice, el alegea anumite familii din cetăți care să primească în casele lor comunitatea creștinilor pentru acțiunile de cult, promovând astfel "Bisericile familiale" [160].

Și părinții Bisericii, când propun idealul familiei, o prezintă ca "mica Biserică". Papa Paul al VI-lea, amintind în special concepția sfântului Ioan Gură de Aur, exclamă: "În timpurile noastre, atât de dure pentru mulți, ce mare har este faptul de a fi primiți în această «mică Biserică», după expresia sfântului Ioan Gură de Aur!"[161]

Fiind diminuată în decursul istoriei, această conștiință a dimensiunii ecleziale a familiei, Conciliul o redescoperă și o repropune în mod explicit familiei de azi pentru a-i sublinia identitatea creștină. De aceea, vorbind despre familia creștină ca despre "Biserica familială", el scoate în relief fundamentul ei, care este sacramentul căsătoriei, precum și misiunea eclezială: aceea de a deveni un sanctuar al iubirii, al credinței, al rugăciunii și al apostolatului [162].

Papa Paul al VI-lea reia doctrina conciliară asupra "Bisericii familiale", considerând-o ca "o recuperare a noțiunii teologice despre familie" [163]. El caută să o explice mai amplu și mai ales să ceară actualizarea sa în viața de familie.

Esența "Bisericii familiale" este înrădăcinată în sacramentul Căsătoriei. Explicând cum cei botezați se căsătoresc "întru Domnul", iar căsătoria lor devine un sacrament prin care ei primesc harul pentru a semnifica și a fi părtași la iubirea divină dintre Cristos și Biserică, pontiful afirmă că iubirea lor îi constituie într-un nou ordin în Biserică, îi face să devină organul ei, o "celulă" a sa.

De aici am putea înțelege spre ce fel de comuniune intimă, puternică și bogată, tinde caritatea conjugală, ca realitate interioară și spirituală, ea transformă comunitatea de viață a soților în ceea ce s-ar putea numi, după învățătura autoritară a Conciliului, "Biserică familială", adevărată "celulă a Bisericii", așa cum zicea preaiubitul nostru predecesor Ioan al XXIII-lea la 3 mai 1959, celulă de bază, celulă în germen, cea mai mică, desigur, dar și cea mai fundamentală a organismului eclezial[164].

Binecuvântând pentru prima dată în istoria liturgiei adusă la zi cununia a 13 cupluri în ziua de 13 aprilie 1975, papa afirmă explicit că sacramentul Căsătoriei este fundament al "Bisericii familiale". "Voi reprezentați în mod simbolic, în fața ochilor noștri și în fața întregii Biserici, nenumăratul șir de familii care, cu binecuvântarea lui Dumnezeu, ca și voi în dimineața aceasta, au pus bazele Bisericilor familiale, așa cum a denumit Conciliul familia" [165].

De aceea, esența "Bisericii familiale" nu constă în plasarea Bisericii în casă, nu înseamnă doar un raport pur sociologic, psihologico-spiritual, ci, din contră, un raport intim, teologic, supranatural, fondat pe sacramentul Căsătoriei. Sacramentul acesta inserează familia în Biserică, o face părtașă la misterul ei și îi acordă capacitatea de a fi semn eclezial în lume. Pe bună dreptate, papa Paul al VI-lea confirmă expresia unui cuplu din Echipele Notre Dame, care recunoaște în familia creștină "chipul zâmbitor și dulce al Bisericii" [166].

Fiind "Biserică familială", familia este chemată să edifice Biserica însăși. Această vocație se bazează pe preoția comună și universală a credincioșilor, conferită de sacramentul Botezului. Atât preoția ministerială, care se bucură de speciale facultăți și funcții în Biserică, cât și preoția comună a credincioșilor, care are darurile sale, toți, în măsură diferită, dar întotdeauna operantă, sunt responsabili de vitalitatea spirituală și de răspândirea Bisericii. Într-un chip deosebit, familia creștină, în virtutea preoției comune de la Botez și a sacramentului Căsătoriei, bucurându-se de daruri specifice, este chemată să construiască Biserica, constituind ea însăși o comunitate de iubire, de credință, de rugăciune și de apostolat.

Familia creștină este, deci, o "Biserică familială" nu numai la nivelul de "a exista", ci și în modul de a acționa, fiind părtașă la tripla funcție eclezială: profetică, sacerdotală și regală. Trebuie precizat însă că "Biserica familială" nu este o alternativă a Bisericii, nu o epuizează, nu posedă toate elementele sale esențiale. Ea este mai degrabă o "Biserică" incompletă și imperfectă, o "Biserică" în care se întâlnesc doar unele aspecte ale Bisericii și are nevoie de aceasta, în special de Euharistie și de ministerele sale instituite, pentru a-și putea trăi identitatea.

Totuși, familia creștină, în modul său, în virtutea sacramentului Căsătoriei și a Botezului, descoperă, evidențiază misterul Bisericii și este părtașă la misiunea sa specifică de mântuire a lumii. De aceea, este denumită "Biserica familială". Desigur, această dimensiune eclezială a familiei creștine este foarte importantă și nu putem să nu ne exprimăm satisfacția atunci când ea este tot mai mult conștientizată și răspândită în comunitatea casnică, deseori în mod exemplar și edificator.

3.2.  Sanctuar al iubirii creștine

Misiunea familiei creștine de a semnifica și de a edifica Biserica se realizează, în primul rând, în virtutea sacramentului Căsătoriei, chiar în esența și în existența sa cotidiană întrețesute de relațiile conjugale și familiale. Conciliul afirmă cu claritate că familia arată lumii "autentica natură a Bisericii, atât prin iubirea, fecunditatea generoasă, unitatea și fidelitatea soților, cât și prin binevoitoarea cooperare a tuturor membrilor ei" [167]. Pe urmele doctrinei conciliare, papa Paul al VI-lea dă o explicație și mai amplă:

Familia este Biserică familială. Ea reprezintă, în expresia sa onestă și morală care reunește inefabilele și inepuizabilele armonii a două existențe într-o singură viață, în originea sa sacramentală, care înalță iubirea naturală, fragilă și schimbătoare, la nivelul de iubire supranaturală, inviolabilă și mereu nouă (cf. Ef 5,21-23), în deontologia sa, adică în legea care o guvernează și care face din iubirea și unirea inițială o societate exclusivă și perenă, o unitate admirabilă ce o reflectă pe aceea dintre Cristos și Biserică, reprezintă și constituie - după cum spuneam - o mică Biserică, un "element" al zidirii unicei și universalei Biserici, care este întregul Trup mistic al lui Cristos[168].

Este o vocație care nu anulează valorile naturale ale familiei, ci se realizează în interiorul legăturilor sale de carne și sânge, deoarece valorile naturale ale iubirii sunt înălțate până acolo încât devin semn și loc al comuniunii perfecte dintre Cristos și Biserică. Acest caracter sacru al familiei creștine nu răpește nimic din integritatea și naturalitatea familiei obișnuite, ci o luminează lăuntric cu un spirit nou de iubire și de fericire, o întărește în încercările și suferințele vieții, îi conferă conștiința misiunii sale proprii, îi dă sensul, gustul, tăria, înțelepciunea adevăratei arte de a trăi împreună viața muritoare în funcție de viața nemuritoare.

Deci, familia creștină este "Biserică" în toate momentele existențiale. Iubirea supranaturală, care vine de sus prin har, angajează nu numai relațiile dintre soți, ci și cele dintre părinți și copii. Ea se extinde tot mai abundent asupra soților de la unul la celălalt și de la ambii părinți la copii, în schimburi reciproce. Ei realizează astfel acea artă de a trăi împreună, acea "intimă comunitate de viață și de iubire". Într-adevăr, Biserica însăși este chemată să trăiască comuniunea de iubire. De aceea, fiind conștientă de dimensiunea sa eclezială, și familia creștină, în felul ei, trebuie să tindă pentru a deveni o comunitate de iubire.

Referindu-se în special la soții și la părinții creștini, papa Paul al VI-lea, folosind cuvintele Conciliului, amintește că ei trebuie să se iubească și să-i educe creștinește pe copiii lor: "Numai astfel oferă tuturor exemplul unei iubiri neobosite și generoase, edifică fraterna societate a carității și devin martori și cooperatori ai Maicii Biserici"[169].

Este vorba de o iubire totală, fecundă, fidelă, de o iubire care devine caritate față de Dumnezeu întru răspândirea împărăției sale pe pământ, trupul mistic al lui Cristos, Biserica. Iubirea rodnică trebuie să fie înțeleasă nu numai din punct de vedere fizic, ci și spiritual, ca o iubire ce se prelungește prin și în educație. Fiind, de iure, primii educatori ai fiilor lor, părinții trebuie să facă din familie o bază de creștere fizică și spirituală și, prin urmare, o adevărată celulă a societății și a Bisericii. De mare importanță în misiunea educativă e castitatea, deoarece, prin ea, părinții dau exemplu viu fiilor lor de fidelitate față de Dumnezeu și, în această ascultare față de Dumnezeu, primesc și harurile necesare pentru misiunea lor de educatori creștini.

Fără îndoială, există și etape și faze dificile în viața conjugală și de familie, însă soții, părinții nu trebuie să se descurajeze, ci să trăiască în realismul creștin care-i conduce spre a se recunoaște ei înșiși ca o comunitate aflată în drum spre perfecțiune, ca o comunitate inserată în misterul pascal, prin care, în sânul marii Biserici, această mică Biserică se recunoaște în acest caz prin ceea ce ea este cu adevărat: o comunitate slabă și uneori păcătoasă și penitentă, dar iertată, în drum spre sfințenie.

Deci, familia creștină nu este o comunitate perfectă, ci, mai degrabă, "o școală și o sală de gimnastică" în care învățăm a ne iubi, a ne ierta, a ne corija, a ne edifica reciproc pentru a ajunge la perfecțiune. Toți membrii ei: tată, mamă, fii, participă la ea pe baza iubirii naturale transformate de har în iubire creștină, și, încă și mai mult, în caritate creștină, virtutea prin care, în credință, este iubit și slujit Cristos în celălalt membru al familiei, așa cum se întâmplă în comunitatea eclezială. De aceea, papa Paul al VI-lea cere familiei:

Caritatea voastră, realizată de Cristos, să se reverse asupra voastră. Voi trebuie să fiți cămine ale iubirii umane primordiale, pe care Domnul, prin sacramentul Căsătoriei, a ridicat-o la gradul de caritate, de har supranatural. Tați, mame, fii ai familiei, faceți din casa voastră o mică societate ideală, unde iubirea să domine suverană; ea să fie o școală casnică a oricărei virtuți umane și creștine [170].

Convins de importanța iubirii în familie, Pontiful va relua deseori acest subiect în discursurile sale, ce abundă în diferite expresii ca: familie "concepută și organizată ca o comunitate de iubire creștină", "cuib sacru de iubire și de viață, școală a bunătății și a virtuții", "cămin de iubire, de bună înțelegere", "prezidiu de autentică iubire conjugală, de unitate și de pace" [171]. Folosindu-se de imaginea exemplară a preasfintei Familii, papa urează familiilor, în diferite ocazii, "să fie pătrunse adânc de sensul constitutiv al propriei lor iubiri de nedesfăcut și a unității lor, prin multiplele virtuți care-i alcătuiesc fericirea și demnitatea; să fie, de asemenea, pătrunse de simțul creștin care exprimă misterul reflectat de societatea conjugală, cel al iubirii infinite cu care Cristos iubește Biserica" [172].

Iată, deci, cum se întrupează și se manifestă în familie misterul Bisericii. Fiind sanctuar al iubirii creștine, familia este și sanctuar casnic al Bisericii, este "Biserica familială", este "element" de construcție a Bisericii propriu-zise. De aceea, Biserica află în familia creștină o posibilitate și o speranță de a se naște, de a trăi și de a crește.

3.3.  Sanctuar de credință

Una dintre misiunile cele mai importante ale Bisericii este aceea de a proclama, de a vesti evanghelia. Prin urmare, și familia creștină, întrucât este "Biserică familială", este chemată să ia parte la această misiune profetică. Papa Paul al VI-lea subliniază acest lucru afirmând că

familia, ca și Biserica, trebuie să fie un spațiu în care evanghelia este transmisă și din care evanghelia să se răspândească în jur. Deci, înlăuntrul unei familii conștiente de această misiune, toți membrii ei evanghelizează și sunt evanghelizați. Părinții nu numai că transmit fiilor lor evanghelia, dar pot primi și ei de la acești fii aceeași evanghelie trăită profund [173].

Cu alte cuvinte, familia creștină nu este numai obiect de evanghelizare, ci este și subiect de evanghelizare. În ea este prezent un adevărat "potențial de evanghelizare", întrucât membrii ei transmit evanghelia nu numai prin cuvânt, ci și prin viața zilnică, prin relațiile naturale și familiale, de afecțiune și de intimitate, călăuzite de credință. Conciliul vede în familia creștină o excelentă școală pentru apostolatul laicilor, în care soții sunt chemați să fie "unul pentru altul și, împreună pentru fiii lor, martori ai credinței și ai iubirii față de Cristos" [174]. Este însă necesar de notat că, potrivit concepției papei Paul al VI-lea, chiar și fiii sunt chemați să dea mărturie despre evanghelie părinților lor prin exemplul unei vieți pline de credință, și nu numai viceversa. El caută să propună astfel o familie în care principiile evanghelice să fie în centrul dialecticii constructive dintre părinți și fiii lor, dintre fii și părinți.

Totuși, atenția Pontifului se concentrează mai ales asupra datoriei părinților de a evangheliza, de a-i educa pe copiii lor în credință. În primul rând, papa îi îndeamnă insistent pe părinții catolici să insereze îndată pe pruncii lor în "familia nemuritoare care este Biserica, prin sfântul Botez", și de a-i educa în concordanță cu această renaștere spirituală. Și în această ordine de idei, nu putem să nu cităm, cel puțin în parte, minunata pagină a papei Paul al VI-lea care conține cuvintele adresate Echipelor Notre Dame, cuvinte în care este exaltată credința părinților în îndeplinirea acestor datorii creștine:

Deveniți mamă și tată, soții descoperă cu mirare, la izvorul baptismal, că fiul lor, în acel moment este fiul lui Dumnezeu "renăscut din apă și duh" (In 3,5) și că le este încredințat pentru ca ei să vegheze, să se înțeleagă bine, atât asupra creșterii sale fizice și morale, cât și a înmuguririi și a deplinei dezvoltări în el a "omului nou" (Ef 4,24)... Astfel, educația devine o adevărată slujire a lui Cristos, potrivit cuvintelor sale: "Ceea ce faceți unora dintre aceștia mici, mie îmi faceți" (Mt 2,56) [175].

Apoi, educația creștină nu este doar o slujire a lui Cristos, ci și o colaborare la rodnicia Bisericii. Educând în mod creștinesc pe copii, părinții îi inserează în Biserică, făcând ca ea să crească tot mai mult. Ei trebuie să fie conștienți că această misiune îi privește pe ei înșiși, în primul rând. "Și părinții unde sunt? [întreabă papa] Nu sunt ei oare primii învățători ai fiilor lor? Da, ei sunt asociați responsabilității și ministerului Bisericii pentru a-i iniția pe fiii lor în credință și în rugăciune"[176].

Este o întrebare prin care papa se referă la indiferența multor părinți față de misiunea ce le revine: a-i educa în credință pe fiii lor. El vrea de aceea să amintească părinților că ei sunt protagoniștii credinței pentru fiii lor și că nu trebuie să îi delege pentru această misiune pe preoți sau pe profesorii de religie. Spre a veni în ajutor părinților, pontiful însuși le oferă un model de lecție de religie:

Treziți, părinților conștiința micuților voștri în a căuta ceea ce este prioritar în viața voastră și descoperiți-le îndată taina interpretării și fericirii ei: chiar și copilul este un "credincios", un membru viu al Bisericii care este superfamilia societății casnice și sociale. Și pe măsură ce copilul crește, să fie conștientizat asupra nobleței sale caracteristice: tu ești creștin, știi de asta? Acest lucru este un noroc pentru tine, este o fericire pentru viața ta; niciodată nu trebuie să te rușinezi de faptul că te afli în împărăția lui Cristos; un sacrament nou, cel al Mirului, trebuie să te întărească pe tine, creștinule! [177].

Opera de încreștinare începută cu Botezul trebuie continuată de părinți prin conștientizarea fiilor lor cu privire la demnitatea creștină și prin pregătirea la primirea sfintelor sacramente. În ceea ce privește sacramentele, papa amintește în special sacramentul Mărturisirii, al Euharistiei și al Mirului.

Papa Paul al VI-lea insistă în mod deosebit asupra datoriei creștinilor de a urma și de a cultiva chemarea fiilor lor la preoție și la viața monahală, să-și amintească de faptul că lipsa de vocații este cauzată în mare măsură de ambientul familial. Papa cere de mai multe ori, prin cuvintele Conciliului, de a face din cămin "un prim seminar" [178]. Cere părinților să fie generoși în a oferi un fiu sau o fiică de-a lor în slujba Bisericii și de a contribui astfel la eficiența apostolică a Bisericii în lumea de azi. Spre a ilustra importanța educației creștine în familie referitor la vocații, el afirmă că "acolo unde se înfiripă multe vocații la starea preoțească și monahală, acolo se trăiește în mod generos conform evangheliei, acolo este un semn că există părinți fervoroși buni, care nu numai că nu se tem, dar se simt bucuroși și onorați de a-i dărui Bisericii pe fiii lor"[179].

Sarcina educației nu este ușoară, dar părinții trebuie să fie siguri de ajutorul divin prin harul sacramentului Căsătoriei. Mai mult, ei au deja un "dar minunat" de la Dumnezeu, darul de a reprezenta, în timp ce educă, iubirea lui Dumnezeu, providența sa, autoritatea sa, și astfel "micul botezat", prin iubirea părinților, descoperă iubirea paternă a lui Dumnezeu și, ne zice Conciliul, "prima experiență a Bisericii" [180]. Mărturia iubirii creștine a soților între ei și a acestora pentru fiul lor este deja prin ea însăși un anunț fără cuvinte că el este fiu al lui Dumnezeu, că trăiește în familia sa ca într-o Biserică.

Este evidențiată aici tema eficacității exemplului în pedagogia educației. Este foarte bine cunoscută zicala verba movent, exempla trahunt. Lucrul acesta este foarte adevărat, îndeosebi când este vorba de tineri. Ei dau crezare mai curând faptelor decât cuvintelor. Tot așa și în familie, mărturia elocventă a coerenței creștine este cea mai eficace și solidă educație și evanghelizare. Papa Paul al VI-lea le zice părinților: "exemplul pe care-l dați, jertfele pe care le săvârșiți, binele pe care-l faceți este prima și cea mai importantă școală de catehism și de practică creștină pentru fiii voștri" [181]. Deci, vestirea credinței în "Biserica familială" trebuie să fie vie, și nu doar verbală.

De asemenea, familiile creștine sunt îndemnate să fie tot atâtea sanctuare în care se formează bunii slujitori ai lui Dumnezeu, fiii credincioși ai Bisericii, cetățeni onești și muncitori. Papa își exprimă încrederea Bisericii în părinți, în vocația lor de a-i educa, afirmând: "Contăm pe voi, în special pe voi, soți și părinți creștini, pentru ca viața căminelor voastre să fie profund creștină" [182]. Într-adevăr, de modul în care ei își vor îndeplini misiunea va depinde integritatea și soliditatea societății civile, fecunditatea însăși a Bisericii. În special azi, când "climatul secularizării" este mult mai rigid ca altădată, se observă mai clar necesitatea ca familia creștină să apară ca un sanctuar de credință, ca o comunitate care evanghelizează și educă în credință și la credință. Mai mult încă, rolul "Bisericii familiale" devine mai necesar și mai urgent acolo unde domnește un climat antireligios.

3.4.  Comunitate în rugăciune

Un alt aspect caracteristic al "Bisericii familiale" este acela de a fi comunitate de cult înlăuntrul căreia rugăciunea comunitară este una dintre cele mai vechi și mai prețioase tradiții ale sale. Deja la începutul creștinismului, casa era un loc de cult, o Biserică ce se ruga și îl lăuda pe Domnul. Redescoperind valoarea eclezială a familiei creștine, Conciliul învață că ea trebuie să se manifeste ca sanctuarul casnic al Bisericii prin "rugăciunea înălțată lui Dumnezeu în comun"[183]. Papa Paul al VI-lea se va referi de mai multe ori la această învățătură conciliară, subliniind că, "pentru recuperarea noțiunii teologice a familiei ca Biserică familială, trebuie în mod coerent să se depună un efort concret pentru a instaura în viața de familie rugăciunea în comun"[184].

Este un aspect care face și mai mult vizibilă esența familiei ca sanctuar al Bisericii, ba chiar este un element indispensabil pentru ea. Familia este "Biserică familială", adică membrii ei înalță în comun rugăciuni stăruitoare către Dumnezeu; așa încât, dacă nu ar exista acest element, îi va lipsi caracterul însuși de familie creștină.

Papa Paul al VI-lea înrădăcinează această doctrină în preoția comună baptismală, care cheamă familia să participe atât la misiunea evanghelizatoare a Bisericii, cât și la celebrarea cultului ei, a cărei expresie deosebit de relevantă este rugăciunea. Familia creștină este chemată în acest sens la funcția sacerdotală a Bisericii, de a oferi jertfa rugăciunii ca Biserică și în Biserică. Exprimându-și satisfacția pentru retrezirea "sentimentului eclezial" în familia creștină, pontiful îndeamnă: "Noi vă rugăm, fii preaiubiți și pe voi, în special familii creștine nou întemeiate, să acordați, într-o formă cuvenită și într-o manieră discretă, dar și printr-o expresie religioasă, deschisă și colectivă, multă cinste rugăciunii în comun în casele voastre" [185]. Și în chemarea la rugăciunea în comun, ca și în cea a credinței, atenția papei se oprește cu precădere asupra datoriei foarte grave a părinților de a-i învăța pe fiii lor să se roage și a le da exemplu de viață de rugăciune. Ei sunt chemați să colaboreze la misiunea Bisericii, inițiind pe copiii lor în rugăciune. În această operă este subliniat, în chip special, rolul mamei. Ea are în această primă pedagogie a religiei o sarcină pe cât de importantă și de demnă, pe atât de frumoasă și de emoționantă. Papa nu ezită să le întrebe pe mame dacă ele își îndeplinesc într-adevăr această mare datorie a lor: "Mame, îi învățați voi pe copilașii voștri rugăciunile creștinului? (...) Îi ajutați, dacă sunt bolnavi, să se gândească la Cristos suferind? Să o cheme în ajutor pe sfânta Fecioară și pe sfinți? Ziceți cu ei rugăciunea Rozariului în familie?" [186].

Dar această sarcină este și a taților de familie, în ciuda marilor dificultăți pe care ei le întâlnesc azi pentru a fi mai des prezenți în mijlocul familiei. Ei trebuie să se roage în familie și să dea mărturie de viață creștină, de aceea, papa nu-i cruță nici pe ei de această întrebare: "Și voi, taților, știți să vă rugați împreună cu fiii voștri? Cu întreaga comunitate casnică? Cel puțin din când în când? Exemplul vostru, în corectitudinea gândirii și a acțiunii, sprijinit de câte o rugăciune comună, valorează cât o lecție de viață, cât un act de cult, având un merit excepțional"[187].

Cu toate acestea, el știe că există mulți părinți creștini buni care se străduiesc să îndeplinească această importantă și sacră misiune, și exprimă gratitudinea și elogiul adresat lor zicând: "Un cuvânt de felicitare merită acele mame, acei părinți care se fac învățători plăcuți ai copilașilor lor, deschizându-le buzele spre a-i învăța primele rugăciuni"[188].

Este momentul să spunem un cuvânt despre tipul de rugăciuni de recitat în comun. În afară de cele obișnuite, papa Paul al VI-lea indică în special două: Rozariul și Liturgia orelor. Amintind de directivele reglementării generale cu privire la Liturgia orelor, potrivit căreia familia este unul dintre grupurile potrivite pentru recitarea în comun a Oficiului divin, el afirmă că "nimic nu trebuie lăsat neîncercat, pentru ca această indicație clară să găsească în familiile creștine o aplicare tot mai mare și îmbucurătoare" [189]. Fără îndoială, celebrarea în comun a Liturgiei orelor este culmea la care poate ajunge rugăciunea casnică.

O altă rugăciune foarte recomandată de pontif este Rozariul, considerat ca una dintre cele mai excelente și eficace rugăciuni în comun pe care familia creștină este invitată să le recite. El cere ca, "atunci când întâlnirea în familie devine timp de rugăciune, Rozariul să fie expresia sa frecventă și plăcută" [190]. Din fericire, sunt încă multe familii creștine în care se recită în comun această frumoasă rugăciune mariană.

Papa Paul al VI-lea nu dă indicații asupra altor tipuri de rugăciune în familie, dar una dintre inițiativele sale cele mai lăudabile în acest domeniu este aceea de a veni în ajutor familiilor cu o carte specială de rugăciuni. Prima dată face acest lucru în 1956, ca arhiepiscop de Milano, printr-o carte intitulată Il rituale della famiglia - Ritualul familiei [191]. Montini spune în introducere: "Cu acest mic Ritual, tata, mama și copiii devin promotorii cultului lui Dumnezeu în intimitatea vieții casnice[192]. Inițiativa este reluată cu ocazia Anului Sfânt 1975, cerând familiilor creștine să se obișnuiască cu rugăciunea în comun făcută în casă.

Noi ne propunem în acest an... de a pune în mâinile parohilor, spre a o distribui și recomanda cu ocazia binecuvântării caselor, o cărticică de rugăciuni elementare care se pot recita în fiecare locuință de membrii înșiși ai familiei, care trebuie să se înalțe la casnica, dar minunata și emoționanta demnitate de "domus ecclesiae", de "Biserică familială", așa cum a fost altădată: fiecare casă să fie un cămin de iubire, de bună înțelegere, de rugăciune, de formare creștină nouă și dinamică [193].

Într-un discurs către clerul roman, papa Paul al VI-lea îi invită pe preoți să colaboreze în mod insistent la distribuirea cărții, exprimând speranța vie de a reaprinde în acest mod în creștini arta și voința de a se ruga în case, în fiecare familie în parte.

Pontiful nu este străin de dificultățile pe care le întâmpină omul zilelor noastre în a se ruga, în a vorbi cu Dumnezeu. Este, de asemenea, conștient de dificultățile create de condițiile sociale, de diferite servicii, care nu favorizează întâlnirile familiale frecvente. Cu toate acestea, părinții sunt îndemnați să se sacrifice pentru a elimina obstacolele din calea rugăciunii familiale, deoarece este ceva caracteristic activității creștinului de a nu se lăsa învins de condiționările mediului, ci de a le depăși; de a nu ceda, ci de a se ridica deasupra lor.

Dintre toate acestea, se poate nota marea importanță pe care papa Paul al VI-lea o atribuie rugăciunii în familie. Aceasta este una dintre cerințele sale cele mai insistente, pe care o adresează familiei creștine pentru a putea realiza cu adevărat imaginea Bisericii. Și nu numai că se manifestă ca sanctuar al Bisericii, dar chiar o și construiește în sens spiritual. "Luați aminte, așa construiți Biserica", zice pontiful[194]. Aceasta ar voi să însemneze, de asemenea, că o familie care este model de viață religioasă și de rugăciune devine ca un fel de trambulină de lansare eclezială pentru membrii ei. Ei sunt inserați cu ușurință în cultul și în viața Bisericii și se vor simți bine dacă propria lor familie este o "Biserică".

3.5.  Chemare la apostolat

Familia creștină nu este o comunitate închisă în ea însăși. Întrucât este "prima și vitala celulă a societății", ea este chemată să se deschidă, este chemată la apostolat, chemare "de excepțională importanță atât pentru Biserică, cât și pentru societate" [195]. Fiind subiect de evanghelizare și de apostolat al interiorului ei, ea este chemată să fie tot astfel și în exterior, dând mărturie și dedicându-se slujirii fraților. Pe fundalul doctrinei conciliare, papa Paul al VI-lea învață că familia trebuie să fie îndreptată spre exterior spre binele altora, trebuie să aibă o valență evanghelizatoare și misionară. Într-adevăr, aceasta este vocația Bisericii însăși, dar este și cea a familiei creștine, întrucât este "Biserică familială". Ea este "Biserică familială", zice papa, dacă toți membrii ei împreună "promovează dreptatea, practică faptele de milostenie, se dedică slujirii fraților, iau parte la apostolatul celor mai vaste comunități locale" [196].

Există multiple opere de apostolat familial. În primul rând, papa Paul al VI-lea acordă o mare însemnătate apostolatului între familii. El este "o nouă și foarte importantă formă de apostolat de la semen la semen; soții înșiși sunt cei care devin apostoli și călăuze ai altor soți" [197]. Este un apostolat foarte util și eficace, deoarece experiența altora are întotdeauna o mai mare forță de convingere și de succes. Practic, el se concretizează în pregătirea logodnicilor, în ajutorarea tinerelor cupluri și a cuplurilor aflate în dificultate. Astfel, cuplurile creștine colaborează în mod activ la misiunea evanghelizatoare a Bisericii. Cooperarea este necesară atât pentru eficacitatea lor în apostolatul familial, cât și pentru posibilitatea lor de acțiune în acele ambiente unde sunt dificile intervențiile Bisericii. Pontiful subliniază de mai multe ori necesitatea unei atari forme de apostolat, întrucât ea este una dintre cele care azi apar mai oportune.

Altă formă de apostolat este ospitalitatea. Familia nu trebuie să fie închisă, izolată, ci prietenă cu alte familii, solidară cu cei care aparțin comunității, cordială, interesată pentru faptele bune. Papa aplică îndemnul sfântului Paul, "Practicați ospitalitatea", (Rom 12,13) tuturor cuplurilor și dă ca exemplu ospitalitatea familiei Aquila și Priscilla (cf. Fap 18,2-3; Rom 16,3-4). Familia creștină, deci, este chemată să fie deschisă, generoasă, gata să primească și să îi ajute pe toți. Accentuând utilizarea acestei "forme eminente a misiunii apostolice a familiei", Pontiful afirmă: "Ce har mare este faptul de a fi primiți în această «mică Biserică»... de a intra în afecțiunea ei, în a descoperi maternitatea ei, în a experimenta mila sa..." [198] Desigur, este vorba de o ospitalitate care nu se limitează numai la niște opere de ajutor material, dar cuprinde și opere cu caracter spiritual, religios, întâlniri de rugăciune, de ascultare a cuvântului lui Dumnezeu, de pregătire catehetică, așa cum era la începutul creștinismului.

Apostolul familiilor creștine trebuie să se deschidă și problemelor sociale și să ia parte activă la ele. De exemplu, este de datoria lor să sprijine școala și să participe la consfătuirile de clasă. Este sarcina lor aceea de a dialoga întotdeauna cu responsabilii publici, de a colabora cu asociațiile creștine; așa, de exemplu, mai ales în domeniul mass-media. Le revine lor mai întâi misiunea de a afirma dreptul părinților la educarea fiilor lor, la apărarea demnității și autonomiei familiei, întru a-i oferi locul fundamental în societate și a-i favoriza stabilitatea, precum și spre a-i rezolva problemele sale referitoare la salariu, la locuință etc. [199]. Există o serie întreagă de drepturi ale familiei pentru care papa Paul al VI-lea, cu fermitate și curaj, și-a ridicat glasul. Azi notăm cu satisfacție faptul că Biserica a adunat drepturile familiei într-un document special: Carta drepturilor familiei (25.11.1983).

O importantă formă de apostolat este mărturia. "Un om și o femeie care se iubesc, surâsul unui copil, pacea unei familii: toate sunt o predică fără cuvinte, dar admirabil de convingătoare", zice pontiful [200]. Este adevărat că mai multă încredere inspiră martorii decât maeștrii. Conștientizarea eficacității mărturiei este pentru papa Paul al VI-lea un motiv să invite insistent la apostolatul prin exemplul vieții de credință și de iubire creștină. Prin viața lor exemplară, manifestată zilnic în orice împrejurare, familiile creștine luminează celelalte familii și devin astfel o chemare de a primi vestea cea bună a evangheliei. Fără îndoială, o familie în care sunt trăite valorile evanghelice într-un dinamism fortificant nu poate să nu strălucească și să nu atragă și alte familii în orbita ei de credință, de iubire și de caritate. Ea, într-adevăr, "prin exemplul și prin mărturia sa, acuză lumea de păcat și îi luminează pe cei care caută adevărul" [201].

Splendid exemplu de apostolat sunt grupurile familiale. Aceste familii, care doresc să trăiască o mai profundă spiritualitate familială, au cu siguranță mai mult succes dacă sunt unite cu alte familii într-o împărtășire a datoriilor și idealurilor. În acest mod, este posibil pentru ele să se întâlnească mai ușor, să discute problemele familiale, creștine, culturale, sociale, să se instruiască în mod reciproc, să se ajute, să se angajeze în apostolat, să trăiască mai intens valorile creștine ale căsătoriei și ale familiei.

Amintim succint câteva dintre grupurile familiale. În primul rând, amintim Les Equipes Notre-Dame, fondate de Henry Caffarel în 1939 în Franța. Tocmai acestei mișcări îi dedică papa Paul al VI-lea unul dintre cele mai admirabile discursuri despre spiritualitatea conjugală și familială. Numindu-le "celule vii și active" ale Bisericii, Pontiful exprimă marele său respect și satisfacția sa pentru ele, adăugând: "Cupluri încercate, cupluri fericite, cupluri fidele, voi pregătiți pentru Biserică și pentru lume o nouă primăvară ai cărei primi muguri ne fac să tresăltăm de bucurie" [202]. Și continuă, cerându-le, lor și tuturor cuplurilor creștine răspândite în lume, să fie, prin faptele lor bune, lumină în lume pentru slava lui Dumnezeu Tatăl (cf. Mt 5,16).

O altă mișcare importantă este formată de Grupurile de spiritualitate familială, fondate de Mons. Carlo Colombo în 1961. Exprimând bunăvoința sa pentru viața lor exemplară, papa Paul al VI-lea le încurajează să dea mărturie în lume despre arta creștină de a iubi în sacramentul Căsătoriei, de a aduce în societatea de azi "suflul unei vieți de har integral trăite, în care Domnul, ca în Edenul din zorii creației, să poată găsi toate satisfacțiile sale"[203].

O specială referire facem la mișcarea Apostolii căminului (Apostoli del focolare), ce ține de Institutul "Pro Familia" din Brescia și care-și trage originea din prima Școală a Bunei Gospodine (Scuola della Buona Massaia), concepută de Don Zuaboni în 1918. Constatând cu bucurie opera și viața membrilor săi, care printr-o publică promisiune făcută în fața episcopului se angajează în a sfinți viața de familie, papa Paul al VI-lea afirmă că, în acest mod, ei sunt "mărturii vii ale măreției, frumuseții și sfințeniei căsătoriei creștine în fața lumii" [204].

Amintim aici și alte grupări ca: Gruppi famiglia a Acțiunii Catolice Italiene, Famiglie nuove a Focolarinilor, Domus Christianae etc. Toate acestea sunt grupuri familiale care, prin mărturia lor de viață creștină și prin apostolatul lor, pot să se transforme în adevărate celule ale comunității ecleziale și civile. Numărul lor crescând poate fi considerat ca un semn al timpurilor. Mărturia și angajarea familiei creștine în a trăi și a transmite mesajul creștin în lume este o nouă formă de apostolat care apare azi tot mai necesară. Sub această formă, familia se prezintă ca celulă vie și activă a Bisericii, este cu adevărat"Biserică familială". De aceea, ea este tot mai mult încurajată de Biserică.

Note

[159] INS, XIV (1976), 639-640.

[160] Cf. Fap 2,46 și 5,42 unde se afirmă că în casă era frântă"pâinea" și proclamată"vestea cea bună".

[161] END, 12.

[162] În acest sens, textele conciliare cele mai importante sunt: GS 48; LG 11 și 41.

[163] Marialis cultus (MC), 52.

[164] END, 8.

[165] INS, XIII (1975), 297; cf. LG 11.

[166] END, 12.

[167] GS 48.

[168] INS, XIV (1976), 639; cf. END, 8.

[169] LG 41 citat de papa Paul al VI-lea în INS, V (1967), 616.

[170] INS, VI (1968), 394.

[171] Cf. INS, VI (1968), 792; INS, VI (1968), 1084; INS, XIII (1975), 1575; INS, XIV (1976), 452.

[172] INS, IX (1971), 1157.

[173] Evangelii nuntiandi, 71.

[174] LG 35.

[175] END, 10.

[176] INS, VIII (1970), 845; cf. LG 11; GS 48; AA 11.

[177] INS, XIV (1976), 711.

[178] Cf. OT 2; INS, VI (1968), 955; INS, VII (1969), 1271.

[179] INS, II (1964), 241.

[180] END, 11. Citat din GE 3.

[181] INS, XII (1974), 776.

[182] INS, VII (1969), 102-103.

[183] AA 11.

[184] Marialis cultus, 52; cf. INS, V (1967), 142.

[185] INS, XIV (1976), 640.

[186] INS, XIV (1976), 640.

[187] INS, XIV (1976), 640.

[188] INS, IX (1971), 798-799.

[189] Marialis cultus, 53.

[190] Marialis cultus, 54.

[191] "Reluând o inițiativă legată de misiunea din Milano... a poruncit să se tipărească și să se distribuie pe scară largă o cărticică de rugăciuni adaptate diferitelor circumstanțe ale vieții de familie", Anni e opere di Paolo VI, ed. N. Vian, Roma 1978, 159.

[192] G.B. Montini, "Introduzione", în Il rituale della famiglia, Milano 19724, 159.

[193] INS, XIII (1975), 1574-1575.

[194] INS, XIV (1976), 640.

[195] AA 11.

[196] Marialis cultus, 52.

[197] Humanae vitae, 26.

[198] END, 12.

[199] Cf. INS, VII (1969), 78; AA 11; INS, V (1967), 141.

[200] END, 17.

[201] LG 35. Text reluat de papa Paul al VI-lea în END, 12.

[202] END, 18.

[203] INS, III (1965), 485.

[204] INS, VI (1968), 473.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire