FAMILIA 

Familia creștină, încotro?
achizitionare: 14.07.2003; sursa: Editura Sapientia

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior

IDENTITATEA TEOLOGICĂ ȘI SPIRITUALĂ A FAMILIEI
ÎN MAGISTERIUL PAPEI PAUL AL VI-LEA

Pr. prof. dr. Alois Bișoc (Iași)

2. Familia sfințită de Cristos

2.1.  Prin reconfirmarea proiectului inițial

Familia concepută în planul divin ca o comunitate de iubire unică, fidelă și, deci, fecundă, era o operă foarte bună și frumoasă la început. Dar păcatul a umbrit proiectul inițial al lui Dumnezeu, făcând ca valorile comuniunii interpersonale în cadrul cuplului să-și piardă puritatea și frumusețea primordială. Se răspândiră, în schimb, adulterul, divorțul, poligamia, sclavia femeii și așa mai departe.

Totuși, Dumnezeu nu a permis ca planul său asupra instituției familiale să fie distrus complet. Deja în Vechiul Testament se pot sesiza momente în care este exaltată fidelitatea conjugală și luată ca model al alianței lui Dumnezeu cu poporul său, acesta din urmă fiind deseori infidel (cf. Os 2,18-25; Ier 3; Is 54,5-8), și în care este exaltată măreția și frumusețea iubirii (cf. Ct)

A fost necesar să vină Isus pentru a restaura deplin și definitiv alianța divino-umană; ca Mire, el iubește și se dăruiește pentru a mântui lumea (Ef 5,23-25). Prin el, căsătoria și familia sunt readuse la proiectul divin inițial și redobândesc o nouă valoare în economia divină. Dar mai înainte de a interveni în mod explicit prin învățătura sa, Isus a exprimat în mod explicit valoarea căsătoriei și a comunității de familie prin persoana și prin însăși viața sa, alegând să vină în lume, ca toți oamenii, prin intermediul unui cuplu: Iosif și Maria. Mântuitorul a început opera de mântuire prin intermediul acestei uniri virginale și sfinte în care se manifestă atotputernica sa voință de a purifica și de a sfinți familia, sanctuar de iubire și leagăn al vieții.

Cristos onorează familia întrupându-se în ea, acceptând legăturile de sânge, fiind părtaș la bucuriile și suferințele ei, petrecând în ea cea mai mare parte a vieții pământești, crescând în tăcere, în ascultare, în muncă, mai înainte de a începe în mod public misiunea sa mesianică. Prin această alegere, Isus a aprobat, a reconfirmat importanța și demnitatea familiei, a ratificat, a canonizat, a sfințit această instituție comună nouă, tuturor, și generatoare a existenței umane. Cu Isus, familia din Nazaret devine un exemplu de comunitate familială, de comuniune de iubire și de viață sfântă.

Începându-și viața publică, Isus o inaugurează chiar în ambianța unei sărbători matrimoniale, dedicându-i prima sa minune (cf. In 2,1-11). Ne amintim apoi celelalte momente în care Isus a fost părtaș la viața de familie. Este suficient de a-l revedea în casa Martei și a Mariei, surorile lui Lazăr (cf. Lc 10,38-42), în casa lui Simon fariseul (cf. Lc 7,35-50), în casa lui Petru (cf. Lc 4,38 ș.u.), a lui Iair (cf. Lc 8,40-56).

Dar în afara tuturor acestor episoade, Isus a intervenit în mod direct și decisiv prin predica sa pentru a restabili concepția și demnitatea căsătoriei și a familiei într-o societate favorabilă divorțului și coruptă de păcat. În acest fel, Domnul Isus Cristos s-a prezentat oamenilor ca învățător, renovator și reformator al familiei.

Mai înainte de toate, în învățătura sa cu privire la căsătorie, Isus nu face altceva decât să ne retrimită la începutul creației, la proiectul primordial al lui Dumnezeu Tatăl, pentru a readuce instituția matrimonială la "puritatea de la început", deoarece "la început nu a fost așa" (cf. Mt 19,8). Pentru a înțelege mai bine cum Cristos a restabilit demnitatea primordială a cuplului, vom face apel, împreună cu papa Paul al VI-lea, la textul din Evanghelia după Matei 19,3-8 [143]. Mesajul evanghelic amintește că, la întrebarea fariseilor cu privire la divorț, Isus declară voința precisă a lui Dumnezeu încă de la începutul creației, servindu-se de două versete din Geneză: adică de Gen 1,27, asupra diferențierii sexuale voite de Dumnezeu, și de Gen 2,24, cu privire la vocația bărbatului și a femeii de a fi un singur trup, încheind apoi cu proclamarea legii universale și fără excepție a unității și indisolubilității căsătoriei: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă" (Mt 19,6). Permisiunea de divorț acordată de Moise este interpretată de Isus doar ca un rezultat istoric derivat din "împietrirea inimii" (Mt 19,8). El, în schimb, desființează permisiunea mozaică și se prezintă ca reînnoitor hotărât al adevărului primordial despre cuplu în planul divin. Cuplul a fost conceput și voit de Dumnezeu ca indisolubil, și acest principiu, înscris deja în dreptul natural, a fost confirmat și întărit pentru creștini de legea Evangheliei, acolo unde Cristos face observația că omul nu poate îndrăzni să despartă ceea ce Dumnezeu a unit.

Pentru pontif, ca și pentru Cristos, soții sunt uniți de Dumnezeu însuși, și nu doar cauzele naturale sunt cele care duc la întemeierea familiei, ci "Dumnezeu însuși a pus mâinile asupra ei, fiindcă zice: «Ceea ce Dumnezeu a unit, omul nu trebuie să despartă»" [144]. De aceea, Cristos cere fidelitate absolută în viața conjugală, condamnând adulterul și divorțul (cf. Mt 5,32 și 19,9; Lc 16,18). Fidelitatea absolută trebuie să fie înțeleasă și respectată chiar și în gânduri și în inimi, și nu doar în extern (cf. Mt 5,28). Isus vrea să dea astfel căsătoriei o "inimă nouă", să conducă instituția familială la perfecțiunea, la idealul fixat de Dumnezeu.

Învățătura lui Isus Cristos asupra unității și indisolubilității instituției conjugale are întotdeauna valoare de lege, deoarece este o lege a lui Dumnezeu, lege divină care nu se schimbă, care nu se învechește. Ea are valoare pentru toți, deoarece, fiind lege a lui Dumnezeu, nu poate fi anulată de nici o transformare culturală și socială. Are valoare pentru totdeauna și pentru toți și pentru faptul că învățătura lui Cristos își împlântă rădăcinile în natura umană, înalță iubirea conjugală, face ca familia să fie sănătoasă și capabilă de a educa copiii cum se cuvine, cu binefaceri incalculabile pentru societate, pentru stat, pentru întreaga lume.

În fine, are valoare deoarece este spre binele familiei, pentru stabilitatea, fericirea și demnitatea ei, făcând din ea o adevărată comunitate de viață și de iubire unică și indisolubilă. Biserica nu poate niciodată să înceteze a învăța aceste exigențe radicale ale lui Isus. Ea are misiunea de a le păzi și de a le apăra exact după spiritul lor. Și, într-adevăr, această misiune a sa de a proclama adevărul spus de Cristos asupra instituției familiale se reînnoiește continuu în decursul secolelor, în ciuda schimbărilor istorice, culturale și sociale care caută să îndepărteze proiectul inițial al lui Dumnezeu asupra căsătoriei și asupra familiei, proiect reconfirmat și reconsolidat de Cristos.

2.2.  Prin sacramentul Căsătoriei

În opera de mântuire a realității matrimoniale și familiale, Isus nu s-a limitat la a o readuce la adevărul ei inițial prin caracteristicile de unitate și indisolubilitate, ci a înălțat-o la un sublim nivel de perfecțiune și de demnitate. Fiind deja sacră, de instituire divină, căsătoria între creștini a fost sfințită de Cristos prin darul sacramentului. Papa Paul al VI-lea afirmă în această privință: "El [Isus Cristos] nu numai că a recondus familia la puritatea sa primordială (cf. Mt 19,8), ci a făcut din căsătorie un sacrament, adică un mijloc de a dobândi harul" [145].

Cu toate acestea, sacramentalitatea căsătoriei nu a fost întotdeauna pusă în evidență în mod satisfăcător, întrucât timp îndelungat discursurile asupra căsătoriei au fost orientate mai mult din punct de vedere juridic decât teologic. De aceea, este absolut necesar de a redescoperi importanța sacramentalității căsătoriei, de a explica cum instituția naturală, prin faptul însuși că se celebrează între două ființe însemnate cu caracterul creștin, devine sacrament, se divinizează, se aprinde în interior de caritatea divină și este izvor peren de har și de sfințire.

Conciliul al II-lea din Vatican subliniază această realitate afirmând că soții creștini nu sunt singuri, ci că "Mântuitorul oamenilor și Mire al Bisericii" vine în întâmpinarea lor prin sacramentul Căsătoriei [146]. Papa Paul al VI-lea reia doctrina conciliară, citând-o și textual. Dar discursul cel mai complet asupra sacramentalității căsătoriei a fost cel adresat Echipelor Notre-Dame la 4 mai 1970. După ce a tratat teologia Căsătoriei în creație, pontiful dezvoltă teologia Căsătoriei, luându-l ca "învățător" pe apostolul Paul, și începe tratarea ei cu sacramentul Botezului, prin care, cu ajutorul lucrării Duhului Sfânt, toți devin creaturi noi în Cristos. "Lucrare a Duhului Sfânt (cf. Tit 3,5), regenerarea baptismală face din noi creaturi înnoite (cf. Gal 6,15), chemate să trăiască, la fel ca și noi, o viață nouă (Rom 6,4)" [147].

Cristos a primit însă de la Tatăl misiunea de a mântui și de a reînnoi nu numai omul, ci și instituțiile sale, precum și istoria sa. De aceea, "în această mare operă de reînnoire a tuturor lucrurilor în Cristos, căsătoria, și ea purificată și reînnoită, devine o realitate nouă, un sacrament al noii alianțe" [148].

Devine sacrament nu în virtutea unui pact, a unui statut juridic, ci în virtutea caracterului creștin și, deci, este sacrament numai pentru cei botezați. Prin Botez, creștinii sunt inserați în Cristos și în trupul său mistic, Biserica, așa încât începe să se instaureze o relație ontologic nouă între unii și alții și acțiunile lor se desfășoară în Cristos. Pe acest temei, papa Paul al VI-lea afirmă:

Doi creștini doresc să se cunune. Sfântul Paul îi avertizează: "Voi nu vă mai aparțineți vouă înșivă" (1Cor 6,19). Membre ale lui Cristos, ambii întru Domnul, și unirea lor se face tot întru Domnul, ca și cea a Bisericii și, de aceea, această unire este o "mare taină" (Ef 5,2), un semn care nu numai că reprezintă misterul unirii lui Cristos cu Biserica, ci mai mult încă, îl conține și-l răspândește în jur[149].

Iată fundamentul și esența realității sacramentale a căsătoriei creștine. Ea nu este o "afacere lumească", ci o unire făcută "în Domnul", de bărbatul și femeia "recreați" (creați din nou) în baia botezului. Unirea lor nupțială este inserată ipso facto în noua și veșnica alianță matrimonială, cea a lui Cristos cu Biserica, și aceasta este o "mare taină" (Ef 5,32).

Ar trebui acum să analizăm detaliat celebrul text Ef 5,21-35. Nefiind însă aici locul potrivit pentru a o face, reamintim totuși faptul că apostolul Paul vede în Gen 2,24, "și amândoi vor fi un singur trup", reprezentarea profetică a unirii dintre Cristos și Biserică, un "mare mister" ascuns în căsătoria creației, și care apoi va fi realizat și în căsătoria creștină. Și, de aceea, sfântul Paul compară unirea matrimonială a creștinilor cu cea dintre Cristos și Biserică și îi îndeamnă pe soți să-și iubească soțiile lor precum Cristos își iubește Biserica.

Or, spre deosebire de Vechiul Testament, alianța nupțială dintre Dumnezeu și omenire, dintre Cristos și Biserică (omenirea răscumpărată), servește de model pentru căsătoria creștină, și nu numai de model, ci și de izvor de har, pentru a o face să devină o reflectare fidelă a relațiilor nupțiale dintre Cristos și Biserică. Din acest motiv, căsătoria creștină nu este doar un simbol al căsătoriei cerești, ci un germen care o reprezintă în ea însăși ca activă și eficientă. Altfel spus, unirea soților creștini nu este doar un semn ce semnifică misterul unirii nupțiale dintre Cristos și Biserică, ci îl conține, îl participă și-l răspândește în jur.

Această întreagă realitate a devenit posibilă prin harul Duhului Sfânt, care este suflul ei dătător de viață. Duhul Sfânt, fiind legătura de iubire dintre Cristos și Biserică, în virtutea sacramentului căsătoriei, este legătura de iubire și dintre soții creștini. El le comunică, deci, capacitatea sa de a iubi cu o iubire divină, cu iubirea lui Cristos însuși: "Iubiți-vă unii pe alții precum eu v-am iubit pe voi" (In 13,34).

Înseși exprimările iubirii conjugale sunt inserate în sfera iubirii divine, înseși manifestările acțiunii lor sunt, pentru soții creștini, pătrunse de această iubire pe care ei o primesc din inima lui Dumnezeu. Iubirea umană, lucru bun la origine, dar coruptă de păcat, este astfel salvată, mântuită, purificată, reînnoită, înălțată și sfințită de Cristos; devine "vehicul și instrument" al iubirii divine între soți; este transformată în har și mai ales a devenit demnă de a fi "prezența și simbolul" iubirii reciproce dintre Cristos și Biserică.

Iată mesajul îmbucurător al noutății creștine a căsătoriei. Isus nu se mulțumește să o îndrepte spre perfecțiunea inițială pe care păcatul a umbrit-o, ci îi dă o nouă valoare și semnificație religioasă, o face sacrament al noii alianțe. Aceasta devine un model și un ideal foarte înalt pentru soții creștini care, prin harul sacramentului, sunt inserați în ea, participă, sunt părtași la ea, o actualizează și o reflectă.

Iată marea noblețe a căsătoriei creștine. Fiind un sacrament, căsătoria îmbracă un "caracter sacru", devine o valoare religioasă de "primă mărime", capătă un "preț inestimabil". De aceea, papa Paul al VI-lea îi invită pe soții creștini să fie conștienți de acest "sacramentum magnum" al Căsătoriei și de a nu ezita niciodată de a da mărturie despre demnitatea ei [150].

În același timp, este o mare noblețe pentru familia însăși, care se naște și se întemeiază pe sacramentul Căsătoriei. Dintre toate instituțiile umane, ea este singura comunitate de viață întemeiată pe un sacrament. Ea este unica societate naturală înălțată, asumată în ordinea harului, unită cu trupul lui Cristos. Ea este, așadar, unica societate naturală care are privilegiul de a fi locul unde este exprimat și făcut vizibil pactul de iubire dintre Cristos și Biserică. Isus Cristos a voit în felul acesta să o sfințească și să o înalțe la o nouă demnitate umană și creștină.

2.3.  Prin harul dat spre perfecțiune

Reducând căsătoria la puritatea primordială și ridicând-o la demnitatea de sacrament, Cristos nu-i lasă pe soți în seama propriilor forțe. Cristos rămâne cu ei pentru a-i ajuta să se iubească așa cum el însuși a iubit Biserica. Prin sacramentul Căsătoriei, Isus este prezent în unirea de iubire a soților și este prezent aici pentru a trezi o iubire și mai mare. El este prezent cu harul Duhului Sfânt, care este sufletul ei dătător de viață. Într-adevăr, ambii, Cristos și Duhul Sfânt, sunt prezenți în mod activ în viața soților creștini, așa cum atestă pontiful: "Voi nu mai sunteți abandonați vouă înșivă, deoarece Cristos și Duhul Sfânt, «aceste două mâini ale lui Dumnezeu», potrivit expresiei sfântului Irineu, lucrează fără preget pentru voi" [151].

Soții creștini, deci, grație sacramentului Căsătoriei, sunt asistați și ajutați în mod continuu pentru a duce la îndeplinire misiunea lor conjugală și familială. Prin ea, ei sunt întăriți și cvasi-consacrați pentru împlinirea fidelă a propriilor datorii, pentru realizarea propriei vocații până la desăvârșire. Idealul perfecțiunii nu este rezervat doar câtorva privilegiați, ci este o vocație adresată tuturor. De aceea, ca și toți creștinii, și soții sunt chemați la perfecțiune și la sfințenie în starea specifică vieții lor. Pentru a realiza această vocație, sacramentul Căsătoriei este instrumentul. El este un izvor special de har, este un izvor peren al tuturor harurilor de care au trebuință soții. Și așa este, deoarece Cristos, izvor inepuizabil de har, este prezent în ei în așa fel încât influențează în mod constant viața soților.

Vorbind despre o atare misiune a lui Cristos, papa Paul al VI-lea evocă prima minune de la nunta din Cana și afirmă că "generosul act al Domnului vrea să simbolizeze asistența sa nelipsită față de toți cei care intenționează să întemeieze o nouă familie, potrivit legilor lui Dumnezeu" [152]. Cu alte cuvinte, gestul lui Isus la nunta din Cana nu este doar un semn plin de solicitudine față de soții aflați în dificultate, ci, pentru creștini, este simbolul permanentei și eficacei sale asistențe divine. De aceea, papa cere în mod repetat soților să fie conștienți de asistența divină în viața lor și-i încurajează: "Nu vă temeți, Cristos este cu voi! Este aproape de voi pentru a transfigura iubirea voastră, pentru a-i îmbogăți valorile, deja și așa atât de mari și nobile, cu cele mult mai admirabile ale harului său"[153].

Prin harul sacramental, Isus purifică, perfecționează și sfințește iubirea soților creștini, făcând-o să devină reflexul iubirii divine. El este alături de soții creștini pentru a face tare, stabilă, indisolubilă, legătura care îi unește în dăruirea reciprocă pentru întreaga viață.

Un fundament al indisolubilității căsătoriei creștine este și vocația de a fi imagine a unirii totale și indefectibile existente între Cristos și Biserică. Așa cum este imposibil de a rupe legătura de iubire dintre Cristos și Biserică, la fel este imposibilă ruperea legăturii de iubire dintre soții creștini. Prin asistența sa, prin harul său, Cristos face posibilă fidelitatea absolută dintre soți potrivit exemplului său. Isus este alături de ei pentru a-i susține în momentele de dificultate, de încercare, de criză, nelipsite, desigur, din realitățile vieții umane, dar, în orice caz, nu de nedepășit.

Papa Paul al VI-lea îi încurajează în mod insistent pe soți să depășească dificultățile drumului conjugal cu ajutorul lui Cristos, care este întotdeauna alături de ei. Prin harul său, ei vor putea să fie orientați în mod dinamic spre perfecțiune.

Este alături de voi pentru a vă face să simțiți demnitatea voastră de colaboratori ai lui Dumnezeu creatorul, prin transmiterea inestimabilului dar al vieții, colaboratori ai lui Dumnezeu Providență, făcându-l prezent înaintea copiilor voștri, în bucurii, în griji, în neliniști [154].

Desigur, Cristos nu poate lipsi în misiunea pe care o au soții de a coopera cu Dumnezeu în a transmite viața și a-i educa pe copiii lor. Ea este, într-adevăr, una dintre cele mai mari vocații.

Acestea sunt doar unele dintre aspectele cele mai importante ale vieții conjugale și familiale, dar Cristos, prin sacramentul Căsătoriei, intervine cu harul său în tot decursul perioadei de dezvoltare a vieții familiei și o influențează în profunzime. Vorbind unor perechi de soți cu ocazia nunții de argint, papa Paul al VI-lea afirmă: "Voi ați experimentat cum harul îmbelșugat al Sacramentului a fost întotdeauna gata de a coborî asupra voastră, în momentele vesele, ca și în cele triste, în crize și îndoieli, în eforturile istovitoare ale educării fiilor voștri, în neliniștile inerente pentru reușita lor, în fascinantele infiltrări ale răului, ale exemplelor rele"[155].

Tocmai din acest motiv, papa intenționează să îi conștientizeze pe noii căsătoriți asupra importanței și eficacității harului sacramental al căsătoriei, asupra asistenței divine care sfințește și fortifică unirea lor, idealizează viața lor, și face familia lor să fie aptă pentru îndeplinirea tuturor datoriilor. Iar tinerilor care se pregătesc pentru familie, le exprimă dorința ca adevărata lor iubire să vină de la Cristos, care-și dă viața pentru Biserică, iar harul sacramentului să se reverse ca o "fântână inepuizabilă" în întreaga lor viață conjugală.

Pentru papa Paul al VI-lea, familia creștină este locul unde se revarsă harul Domnului. El o numește chiar "fluviu al harului" [156]. Soții sunt astfel întăriți și consacrați pentru îndeplinirea misiunii lor. Nu trebuie să se descurajeze, deci, în momentele dificile, ci să nutrească o puternică speranță bazată pe forța harului. Cu ea, cu speranța, este întotdeauna posibilă continuarea itinerarului de perfecțiune și de sfințenie în viața conjugală și familială.

Aceasta este una dintre liniile constante și dominante în învățătura papei Paul al VI-lea. Deja ca arhiepiscop de Milano, afirma că idealul de perfecțiune naturală și supranaturală și în familie este posibil și că este unul dintre semnele timpului apariția familiei ca izvor de har. De aceea, predică necesitatea unei depline conștientizări a soților asupra caracterului sacramental al căsătoriei lor. Ca papă, îi îndeamnă pe soți să studieze semnificația reală a sacramentului Căsătoriei și influența harului în familie. "Vă încredințăm, vouă, soți și părinți creștini, și diverselor inițiative care promovează azi în Biserică spiritualitatea vieții conjugale, sarcina de a studia în mod mai aprofundat bogățiile sacramentului Căsătoriei, repercusiunea sa în viața soților, a familiei și a societății"[157].

Acesta este, de fapt, și îndemnul sinodului episcopilor adresat familiei, adică necesitatea ca soții creștini să devină tot mai conștienți de harul sacramental al Căsătoriei [158]. Numai dobândind această conștientizare vor putea face progrese în spiritualitatea lor proprie, vor reuși să sfințească întreaga lor viață conjugală și familială.

În fine, din tot ceea ce am menționat până acum, rezultă așadar că, după ce a pierdut identitatea sa originală din cauza păcatului, căsătoria a fost readusă de Cristos la adevărul inițial și, încă și mai mult, a fost ridicată la demnitatea de sacrament, prin intermediul căruia Cristos însuși este prezent cu harul său în iubirea soților, așa cum este prezent cu harul său în toate sacramentele. El inserează iubirea soților în misterul iubirii sale față de Biserică, o preschimbă în iubire supranaturală, în har, și, în consecință, într-un mijloc de perfecțiune și de sfințire a soților înșiși și a întregii familii.

Note

[143] Cf. Sacerdotalis coelibatus, 20.

[144] INS, VIII (1970), 1012.

[145] INS, V (1967), 616.

[146] Cf. GS 48.

[147] END, 7.

[148] END, 7.

[149] END, 8.

[150] Cf. INS, I (1963), 400; INS, XIII (1975), 218.

[151] END, 13.

[152] INS, IV (1966), 1054.

[153] INS, XIII (1975), 298; cf. INS, XII (1974), 428.

[154] INS, XIII (1975), 298.

[155] INS, VI (1968), 954; cf. INS, XI (1973), 498.

[156] Cf. INS, XII (1974), 235.

[157] INS, IV (1966), 84.

[158]Il Sinodo dei vescovi sulla famiglia (1980), Messaggio del Sinodo alle famiglie cristiane nel mondo contemporaneo (25.10.1980), 8: L'Osservatore Romano (26.10.1980) 3.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire