FAMILIA 

Familia creștină, încotro?
achizitionare: 14.07.2003; sursa: Editura Sapientia

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior

IDENTITATEA TEOLOGICĂ ȘI SPIRITUALĂ A FAMILIEI
ÎN MAGISTERIUL PAPEI PAUL AL VI-LEA

Pr. prof. dr. Alois Bișoc (Iași)

1. Familia în planul lui Dumnezeu

1.1.  Căsătoria și familia sunt opera lui Dumnezeu

Între tentativele de secularizare se numără și aceea care consideră căsătoria și familia ca un produs al istoriei sau o invenție a oamenilor și, de aceea, astfel de realități, o dată cu apariția culturii moderne, ar trebui să fie socotite ca depășite. Doctrina Bisericii, din contră, afirmă că Dumnezeu însuși este autorul căsătoriei, că el a întemeiat prin legi foarte precise "intima comunitate de viață și de iubire conjugală" [126]. În acord cu doctrina conciliară, papa Paul al VI-lea, în importantul său discurs către participanții la cel de al XIII-lea Congres Național al Centrului Italian Feminin, declară: "Căsătoria și familia nu sunt doar opera omului, o construcție umană produsă și dominată în intima ei esență de condițiile istorice și ambientale, și deci schimbătoare ca și acestea"[127].

Atât căsătoria, cât și familia au o origine mai înaltă, care transcende omul, și un proiect imuabil în istoria omenească. Căsătoria și familia vin de la Dumnezeu, sunt opera lui Dumnezeu și răspund unui proiect esențial pe care el însuși l-a trasat și care depășește schimbătoarele condiții ale timpului, rămânând neschimbat de-a lungul veacurilor.

Cu alte cuvinte, căsătoria și familia nu sunt o invenție a omului, ci a lui Dumnezeu; se nasc din voința lui Dumnezeu cu o structură și o funcție bine definite. Spre a înțelege bine toate acestea, este necesar, însă, de a merge la "origini", de a ne plasa sub lumina revelației, așa cum ne sfătuiește însuși papa Paul al VI-lea: "Trebuie întotdeauna să ne îndreptăm spre această primă pagină din Biblie dacă vrem să înțelegem ce este și cum trebuie să fie un cuplu uman, un cămin" [128].

Deschizând Sfânta Scriptură, la începutul ei, vedem două texte care interesează în mod deosebit tema noastră: Gen 1,26-28 și Gen 2,18-25. Ne limităm însă la o analiză foarte telegrafică. "Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său" (Gen 1,27), adică l-a creat persoană, ca și el, l-a creat inteligent, liber, capabil să iubească. "Bărbat și femeie l-a creat" (Gen 1,27) deci nu identici, ci în dualitatea sexelor, și totuși egali în demnitate. Potrivit planului său, Dumnezeu i-a creat complementari, unul pentru altul și, de aceea, "omul va părăsi pe tatăl său și pe mama sa și se va alipi de soția sa și amândoi vor fi un singur trup" (Gen 2,24). Cei doi alcătuiesc un singur cuplu în iubire și vor primi misiunea de a răspândi iubirea creatoare a lui Dumnezeu: "Creșteți [fiți rodnici] și vă înmulțiți" (Gen 1,28). Deci, geneza căsătoriei și a familiei se află sub inițiativa directă a lui Dumnezeu, spre a se îndeplini un plan special al său.

Prin căsătorie și familie, Dumnezeu vrea să-l facă pe om părtaș la prerogativele sale cele mai înalte: iubirea sa pentru oameni și capacitatea sa creatoare de viață. Fiind plan divin, el nu se schimbă, ci este valabil pentru totdeauna, în mod independent de condițiile schimbătoare ale timpurilor și ale culturilor. În felul acesta, căsătoria și familia ocupă un loc de onoare în planul divin. Ele sunt instituțiile cele mai vechi ale istoriei umane. Sunt un prototip și, ca atare, rămân și vor rămâne întotdeauna un model care trebuie să se reproducă. Sunt instituțiile cele mai importante: originea și fundamentul societății omenești. Conciliul afirmă că "familia însăși a primit de la Dumnezeu această misiune, ca să fie prima și vitala celulă a societății" [129]. Pe aceeași linie conciliară, papa Paul al VI-lea afirmă de mai multe ori că familia este "nucleu social prim și sacru", "primul nucleu natural", "celula naturală a societății umane", "celula fundamentală a vieții sociale", "prima sacră societate întemeiată de Dumnezeu Creatorul, guvernată de legile sale", "celula de bază" [130]. O asemenea instituție, atât de importantă și de fundamentală, nu putea să se nască din niște combinații întâmplătoare sau din diferite tentative umane. Papa declară explicit: "Căsătoria nu este, deci, efectul întâmplării sau produsul unor forțe naturale inconștiente; este o înțeleaptă instituție, făurită de Creator pentru a realiza în omenire planul său de iubire" [131].

Căsătoria și familia sunt, așadar, legate de Dumnezeu Creatorul și ele au o transcendentă relație cu Dumnezeu; de la el vin și către el sunt orânduite; familiile se întemeiază și trăiesc inițial pe pământ, dar sunt destinate să se reunească în cer.

Desigur, acesta este un plan ce trebuie considerat cu ochii credinței într-o perspectivă escatologică, conform căreia toate lucrurile sunt orânduite de Dumnezeu pentru mântuirea și fericirea supranaturală a oamenilor. Numai în această lumină se poate avea o idee clară despre căsătorie și despre familie. Orice concepție sau doctrină, care nu ține cont în mod suficient de această relație esențială a căsătoriei și a familiei cu originea sa divină și cu destinul său care transcende experiența umană, nu va înțelege nici realitatea lor profundă și nici nu va putea găsi calea exactă pentru a rezolva problemele inerente vieții familiale.

Dacă vor să rezolve criza, căsătoria și familia trebuie să redescopere planul divin asupra lor. Acest lucru este posibil numai în lumina revelației exprimate în Biblie și interpretate în mod autentic și competent de către magisteriul Bisericii.

1.2.  Comunitate de viață și iubire

Iubirea nu a fost întotdeauna considerată și trăită la justa sa valoare. De aceea, Biserica a căutat mereu să intervină pentru a o readuce la demnitatea sa. Dar ea, Biserica, nu a fost întotdeauna înțeleasă corect, ba chiar de multe ori i s-a adus acuza că ar fi dușman al iubirii umane. Papa Paul al VI-lea este conștient de acest lucru și răspunde în mod hotărât "nu" acestor acuze: "Foarte adesea Biserica a părut, bineînțeles, pe nedrept, neîncrezătoare față de iubirea umană. De aceea, dorim astăzi să vă spunem în mod clar: "nu, Dumnezeu nu este dușmanul marilor realități umane, și Biserica nu desconsideră nicidecum valorile trăite zilnic de milioane de cupluri" [132].

Nu numai că Dumnezeu nu este dușmanul iubirii conjugale, dar el însuși este cel care a voit-o, a creat-o, a declarat bunătatea sa. Iubirea umană este excelentă în obârșiile ei: "și a văzut Dumnezeu că toate acestea erau bune" (Gen 1,31). De aceea, este necesar să se meargă din nou "la origini", la Biblie, pentru a intui idealul iubirii conjugale și, în consecință, a comunității în care ea se concretizează. Numeroasele studii, analizele psihologice, cercetările psihanalitice, anchetele sociologice, reflecțiile filozofice vor putea desigur aduce lumină asupra sexualității și iubirii umane, dar ne-ar întuneca mintea dacă am uita această fundamentală învățătură care ne-a fost dată încă de la început, și anume: dualitatea sexelor a fost voită de Dumnezeu, pentru ca bărbatul împreună cu femeia să fie o imagine a lui Dumnezeu.

Creându-l pe om, Dumnezeu nu l-a lăsat singur și nu l-a destinat la solitudine, deoarece, cum el însuși zice, "nu este bine ca omul să fie singur" (Gen 2,18). De unul singur, omul nu putea fi imaginea lui Dumnezeu care este iubire, care este comuniune de persoane. Omul avea nevoie de cineva care să-i fie "asemenea", pentru a se ajuta, pentru a se completa, pentru a intra în relație de iubire și de comuniune (Gen 2,18). De aceea, "Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său; după chipul lui Dumnezeu l-a creat; bărbat și femeie i-a creat" (Gen 1,27). Astfel, bărbatul și femeia poartă înscrisă în însăși natura lor chemarea la iubire. Servindu-se de cuvintele unui autor englez, papa declară: "Domnul ne-a făcut bărbați și femei pentru a ne învăța să iubim. A întipărit în natură această lege, care este finalitatea sa, proiectul său. Vrea ca bărbatul și femeia să învețe a se iubi prin faptul că ei sunt complementari și caută acea integrare, unitate și interpersonalitate care mâine va fi, dacă va voi Dumnezeu, familie" [133].

Nici o tendință, nici o atracție nu este atât de puternică în natura bărbatului și a femeii ca aceea care îi atrage să se iubească și să se unească într-o comunitate de viață diferită de oricare alt tip de comunitate umană. Într-adevăr, unirea dintre bărbat și femeie se deosebește în mod radical de orice altă asociere umană și constituie o realitate singulară, și anume aceea că cuplul este întemeiat pe dăruirea reciprocă, unul altuia: "și vor deveni amândoi un singur trup" (Gen 2,24).

Concret, această unire vrea să semnifice o unire foarte intimă și profundă, unire nu numai a trupurilor și a instinctelor, ci o unire totală a gândurilor, a inimilor, a întregii persoane, unire care face din cei doi "o singură inimă și un singur suflet", s-ar putea spune "chiar o singură ființă". Însă profunda unire a bărbatului și a femeii nu anihilează persoanele lor. Darul nu este o fuziune. Fiecare persoană rămâne distinctă și, departe de a se dizolva în dăruirea reciprocă, se afirmă și se cizelează, crește în tot decursul vieții conjugale conform acestei mari legi a iubirii: a se dărui unul altuia pentru a se dărui împreună.

O astfel de unire profundă nu poate înceta niciodată, deoarece iubirea, prin natura sa, cere de a fi durabilă, de a se angaja în mod desăvârșit pentru totdeauna. Cele două mari temelii pe care mâine va apărea o familie legitimă și bună sunt exclusivitatea și perenitatea, premisele indisolubilității. Sunt exigențe care intră în planul inițial al lui Dumnezeu, creatorul naturii umane. Ele sunt, de fapt, niște legi care sunt date pentru binele familiei. Departe de a fi o sclavie, ele sunt o garanție și o protecție, un adevărat sprijin, izvor de unitate, de fericire, de spirit de dăruire și de sacrificiu.

Iată într-o privire de ansamblu planul lui Dumnezeu asupra bărbatului și asupra femeii, care sunt chemați la iubire, la dăruire reciprocă, la unire definitivă într-o comunitate de viață și de iubire. Acesta este într-adevăr fericitul rezultat al Conciliului al II-lea din Vatican care, tratând despre căsătorie și despre familie, nu doar prin prisma unor aspecte juridice, ci bazându-se, în primul rând, pe planul divin, redescoperă valoarea iubirii personaliste și a familiei ca o comunitate. Pe această bază, familia este definită "intimă comunitate de viață și de iubire conjugală, fondată de Creator și structurată după legi proprii" [134]. Papa Paul al VI-lea va urma cu fidelitate doctrina conciliară, insistând asupra vocației bărbatului și a femeii de a alcătui o comuniune de iubire și de viață. El vorbește despre familie ca despre "prima societate umană instituită de bunătatea creatoare a lui Dumnezeu tocmai ca societate a iubirii, a dăruirii a două ființe umane făcute una pentru alta, pentru a alcătui o singură viață în comunicarea de sentimente, de efecte, de conviețuire, de colaborare, de ajutorare reciprocă, izvor de fericire mutuală" [135].

În acest sens, se admite că instituția conjugală nu mai există doar pentru procreare sau rezervând acesteia primul loc. Ea se întemeiază și există, în primul rând, pe fundamentul iubirii. Făcând apologia enciclicii Humanae vitae, papa Paul al VI-lea face cunoscută importanța care a fost dată iubirii conjugale: "Am urmat cu plăcere concepția personalistă, proprie doctrinei conciliare, cu privire la societatea conjugală, dând astfel iubirii, care o generează și o alimentează, locul proeminent ce i se cuvine în aprecierea subiectivă a căsătoriei" [136].

Societatea conjugală nu este, de aceea, o sumă de trupuri sau de indivizi, ci o comuniune intimă de viață, în care iubirea joacă un rol principal. Iubirea este într-adevăr cimentul care dă acestei comunități de viață soliditatea sa și elanul care o duce spre desăvârșire. Toată ființa participă la ea, în profunzimile misterului ei personal și a componentelor sale efective, atât fizice, cât și spirituale, până a constitui tot mai bine acea imagine a lui Dumnezeu pe care cuplul are misiunea de a o întrupa zi de zi.

Cu alte cuvinte, iubirea conjugală trebuie să îmbrățișeze întreaga persoană și trebuie să tindă neîncetat spre perfecțiune, făcând astfel ca soții să fie tot mai vizibil imaginea lui Dumnezeu. Aceasta este vocația bărbatului și a femeii potrivit planului divin: ei sunt chemați să se iubească, să se dăruiască, să se unească pentru totdeauna în căsătorie și în familie, care familie este și trebuie să fie comunitate de viață și de iubire.

1.3.  Comunitate născătoare de viață

O dată cu Conciliul al II-lea din Vatican, în doctrina matrimonială nu mai există o ierarhie a scopurilor, ierarhie care avea pe primul lor procrearea. Totuși, cu reevaluarea personalistă a iubirii conjugale, procrearea nu-și pierde importanța sa. Papa Paul al VI-lea ne pune în gardă față de opiniile ce încearcă să supraaprecieze iubirea conjugală până la punctul de a omite un bine fundamental al căsătoriei, care este copilul. De fapt, Conciliul însuși declară în mod explicit că, "prin caracterul său natural, instituția însăși a căsătoriei și a iubirii conjugale sunt orânduite spre procrearea și educarea copilului" [137]. Deci, natura însăși a iubirii conjugale este cea care tinde să se dăruiască, să se răspândească, să se continue prin intermediul fecundității. Enumerând proprietățile iubirii conjugale în Humanae vitae, pontiful conchide: "Este în fine o iubire fecundă, care nu se epuizează în comuniunea dintre soți, ci este destinată să se continue, dând naștere la noi vieți" [138].

Desigur, nu trebuie să se uite că natura iubirii conjugale se înscrie în proiectul inițial al lui Dumnezeu Creatorul și că dualitatea sexelor a fost voită de el, pentru ca bărbatul și femeia să fie împreună imaginea lui Dumnezeu și, la fel ca și el, izvor de viață. Deci, Dumnezeu Creatorul este cel care a înscris legea fecundității în însăși structura psihico-fiziologică a bărbatului și a femeii. Chemându-i să se unească în instituția familială, Dumnezeu a unit în chip admirabil cele două scopuri principale ale aceste instituții: iubirea și procrearea. Cu alte cuvinte, prin intermediul căsătoriei și a familiei, Dumnezeu a unit în mod înțelept două dintre marile realități umane: misiunea de a transmite viața și iubirea reciprocă și legitimă a bărbatului și a femeii.

Trebuie subliniat apoi că Dumnezeu nu numai că a creat natura umană și a unit pe bărbat și pe femeie în căsătorie, ci le-a spus în mod expres, sub formă de precept: "Fiți roditori, înmulțiți-vă și umpleți pământul" (Gen 1,28). El a încredințat în felul acesta soților sarcina de a continua "opera primei creații", de a completa universul creat de el. Este o sarcină de miniștri ai planului lui Dumnezeu asupra vieții omenești, de miniștri ai puterii sale creatoare. Din acest motiv, ei pot fi numiți "concreatori" în opera de conservare și de organizare a lumii sau colaboratori liberi și responsabili ai lui Dumnezeu Creatorul.

Adăugăm pe scurt un cuvânt despre importanța pe care papa Paul al VI-lea o acordă educației, considerată ca un rezultat necondiționat al procreării. El declară că soții sunt consacrați "misiunii sublime de a fi colaboratori ai lui Dumnezeu în a revărsa viața în noi creaturi și de a le educa în dezvoltarea lor" [139]. Conciliul al II-lea din Vatican confirmă această misiune, făcând din ea o datorie foarte gravă a părinților. Aceștia, "deoarece au transmis fiilor lor viața, au obligația foarte gravă de a-i educa" [140]. Nu din întâmplare, în Familiaris consortio, papa Ioan Paul al II-lea pune în același capitol, îndată după slujirea dată vieții, dreptul-datoria părinților de a da educație copiilor [141]. Soții sunt chemați, deci, să colaboreze cu Dumnezeu nu numai în a da viață fizică fiilor lor, ci și în a cultiva spiritul lor, deci de a fi nu numai "născători", ci deopotrivă și părinți.

În felul acesta, soții răspund uneia dintre vocațiile lor cele mai mari și îndeplinesc una dintre operele cele mai nobile în această lume. Ei sunt "copărtași" la iubirea creatoare a lui Dumnezeu, sunt părtași la iubirea pe care el o poartă omenirii și tuturor fiilor ei, și prin care dorește să îi înmulțească pe fiii oamenilor pentru a-i face părtași la viața sa și la fericirea sa veșnică.

Multe sunt încă expresiile utilizate de papa Paul al VI-lea pentru a scoate în relief această nobilă vocație și demnitate a familiei: "izvor de viață"; "primul sacru nucleu social, în care existența umană se deschide, se formează, se definește" [142]. Familia este, deci, o lucrare bună a lui Dumnezeu, prin care el continuă opera creatoare în lume. După părerea papei, nu există o altă instituție umană care să facă mai comprehensibil și mai vizibil gândul lui Dumnezeu Creatorul și modul cum el îl cheamă pe om să colaboreze la opera sa. El îl face părtaș la prerogativele sale cele mai înalte: iubirea și viața, ceea ce, simultan, este o vocație și o misiune.

După această sinteză a gândirii papei Paul al VI-lea cu privire la familie în planul divin, se poate conchide că ea a fost voită de Dumnezeu, cu legi și scopuri determinate, drept o comunitate de viață și de iubire, ca o comunitate izvorâtoare de viață. Importanța revelației este incontestabilă în căutarea identității familiei, ba, mai mult, fără lumina Bibliei, nu se poate avea o idee clară despre familie. Nu ne rămâne altceva de făcut decât să preamărim planul divin, care face din instituția familială un obiect ideal și superlativ, deoarece consacră vieții, a cărui început și sfârșit este Dumnezeu, un cămin de iubire, de fericire, de virtuți fundamentale pentru existența umană.

Note

[126] GS 48.

[127]Paul al VI-lea, Insegnamenti di Paolo VI (INS), IV, Tipografia Poliglotta Vaticana, CittB del Vaticano 1966, 81.

[128] Cf. Paul al vi-lea, "Discorso al Movimento Equipes Notre-Dame" (04.05.1970) (END), în INS, IV, 3.

[129] AA 11.

[130] Cf. INS, VII (1969), 1184; INS, VIII (1970), 847; INS, 1448; INS, 323; INS, IX (1971), 197; INS, XV (1977), 251.

[131] Humanae vitae, 8.

[132] END, 1.

[133] INS, V (1967), 963-964. Papa nu dezvăluie numele autorului englez.

[134] GS 48.

[135] INS, VII (1969), 1156.

[136] INS, VI (1968), 871-872.

[137] GS 48 și 50.

[138] Humanae vitae, 9 și 12.

[139] INS (1963), 400.

[140] GE 3; GS 50.

[141] Familiaris consortio, 28-41.

[142] Lett. past., 836; cf. INS, VII (1969), 1184; INS, XIII (1974), 1055.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire