FAMILIA 

Familia creștină, încotro?
achizitionare: 14.07.2003; sursa: Editura Sapientia

Partea a III-a: Datoriile familiei creștine, persoanele și rolul lorCuprinsPartea I: Familia astăzi, lumini și umbre

"FAMILIA CREȘTINĂ" ÎN MAGISTERIUL PAPEI IOAN PAUL AL II-LEA
Antologie de texte și traducere de pr. conf. dr. Wilhelm Dancă

PARTEA A DOUA

PLANUL LUI DUMNEZEU
DESPRE CĂSĂTORIE ȘI FAMILIE

- Omul este chipul lui Dumnezeu-Iubire

Dumnezeu l-a creat pe om după chipul și asemănarea sa: chemându-l la existență din iubire și, în același timp, la iubire.

Dumnezeu este iubire și trăiește în sine însuși un mister de comuniune personală de iubire. Creându-l pe om după chipul său și conservându-i existența, Dumnezeu înscrie în umanitatea bărbatului și a femeii vocația, adică puterea și responsabilitatea iubirii și a comuniunii. Pentru aceasta, iubirea este vocația fundamentală și înnăscută a fiecărei ființe umane.

Întrucât este spirit întrupat, adică suflet care se exprimă în trup și trup însuflețit de un spirit nemuritor, omul este chemat la iubire în totalitatea sa unificată. Iubirea îmbrățișează chiar și trupul uman, iar trupul este făcut părtaș la iubirea spirituală.

Revelația creștină cunoaște două moduri specifice de realizare a vocației la iubire a întregii persoane umane: căsătoria și fecioria. Fiecare dintre aceste două forme reprezintă o concretizare a adevărului celui mai profund din om, a "ființei lui după asemănarea lui Dumnezeu".

Prin urmare, sexualitatea umană, prin care bărbatul și femeia se dăruiesc unul altuia cu toate actele proprii și exclusive ale soților, nu e ceva pur biologic, ci este nucleul însuși al persoanei umane ca atare. Ea se realizează în mod uman, numai dacă este parte integrantă din iubirea cu care bărbatul se dăruiește femeii cu toată ființa sa, și invers, până la moarte. Dăruirea fizică totală ar fi o minciună dacă n-ar fi semnul și rodul dăruirii personale totale, în care este prezentă întreaga persoană, chiar și în dimensiunea ei temporară; căci dacă persoana umană își rezervă ceva sau își reține o posibilitate de a decide altfel în viitor, deja prin acest fapt, dăruirea n-ar mai fi totală.

Această dăruire totală cerută de iubirea conjugală corespunde exigențelor unei fecundități responsabile, care, fiind orientată să dea naștere unei ființe umane, prin natura sa, depășește simpla ordine biologică și investește un complex de valori personale ce se poate dezvolta armonios prin efortul de comun acord și durabil al ambilor părinți.

"Locul" unic care face posibilă o astfel de dăruire, în conformitate cu adevărul său integral, este căsătoria sau legământul de iubire conjugală ori alegerea conștientă și liberă, prin care bărbatul și femeia primesc comuniunea intimă de viață și de dragoste, voită de Dumnezeu însuși, și care numai în această lumină manifestă adevărata sa semnificație. Instituția matrimonială nu este o ingerință nedreaptă a societății ori a autorității, nici impunerea exterioară a unei forme, ci este o exigență interioară a legământului conjugal care, public, se afirmă ca unic și exclusiv, pentru ca, în felul acesta, să fie trăită pe deplin fidelitatea voită de planul lui Dumnezeu-Creator. Această fidelitate conjugală, departe de a fi o mortificare a libertății persoanei, o pune la adăpost de orice formă de subiectivism sau relativism și o face părtașă la Înțelepciunea creatoare [13].

-  Isus Cristos, mirele Bisericii, și sacramentul Căsătoriei

Comuniunea dintre Dumnezeu și oameni își găsește împlinirea definitivă în Cristos, mirele care iubește și se dă pe sine însuși ca Mântuitor al omenirii, unind-o cu sine ca trup al său.

El descoperă adevărul originar al căsătoriei, adevărul de la "început", și, eliberându-l pe om de împietrirea inimii, îl face capabil să realizeze integral acest adevăr.

Această revelație ajunge la desăvârșire deplină în darul iubirii pe care Cuvântul lui Dumnezeu îl face omenirii, asumându-și natura umană, și în jertfirea de sine a lui Isus Cristos pe cruce pentru mireasa sa, Biserica. În această jertfă se descoperă în întregime acel plan pe care Dumnezeu l-a întipărit în umanitatea bărbatului și a femeii, chiar de la crearea lor. În felul acesta, căsătoria celor botezați devine simbol real al noului și veșnicului legământ, confirmată în sângele lui Cristos. Duhul Sfânt pe care Domnul îl dăruiește le dă o inimă nouă și pregătește bărbatul și femeia să se iubească așa cum ne-a iubit Cristos. Iubirea conjugală atinge acea plinătate la care a fost rânduită, caritatea conjugală, care este modul propriu și specific prin care soții participă și sunt chemați să trăiască dragostea lui Cristos ce se dăruiește pe cruce.

Într-o pagină renumită, Tertulian a exprimat măreția și frumusețea vieții conjugale în Cristos, astfel: "Cum voi fi în stare să arăt fericirea căsătoriei pe care o Biserica o unește, jertfa euharistică o întărește, binecuvântarea o sigilează, îngerii o vestesc și Tatăl o pecetluiește? (...) Acel jug la care sunt uniți doi credincioși într-o singură speranță, într-o singură ascultare, într-o singură slujire! Amândoi sunt frați și amândoi slujesc împreună, nu este între ei nici o diviziune a spiritului și a trupului... Sunt, deci, doi într-un singur trup, și când trupul este unic, unic este și spiritul".

Primind și meditând cu credință cuvântul lui Dumnezeu, Biserica a învățat și învață solemn că legătura de căsătorie dintre cei botezați este unul dintre cele șapte sacramente ale legii noi (...)

În virtutea caracterului sacramental al căsătoriei lor, soții sunt legați unul de altul în cea mai profundă legătură indisolubilă. Apartenența lor reciprocă este reprezentarea reală, prin semnul unirii sacramentale, a raportului însuși dintre Cristos și Biserică.

De aceea, soții sunt în raport cu Biserica o permanentă aducere aminte a ceea ce s-a întâmplat pe cruce; unul pentru altul și față de copii, sunt martorii mântuirii la care îi face părtași sacramentul căsătoriei. Ca orice sacrament, Căsătoria este memorial, actualizare și profeție a evenimentului mântuitor de pe cruce.

Întrucât este memorial, sacramentul le dă harul și datoria să celebreze amintirea marilor lucrări ale lui Dumnezeu și să dea mărturie despre ele în fața copiilor lor; întrucât este actualizare, le dă harul și datoria de a pune în practică în prezent, unul față de altul și față de copii, exigențele unei iubiri care iartă și care mântuiește; întrucât este profeție, le dă harul și datoria de a trăi și de a mărturisi speranța în întâlnirea viitoare cu Cristos [14].

-  Semnificația eclezială a căsătoriei

Sacramentul Căsătoriei prin care soții se dăruiesc exclusiv unul altuia, într-o modalitate indisolubilă, pentru a se ajuta reciproc în sfințirea de sine din cadrul vieții conjugale, cu harul lui Cristos, are în mod sigur o semnificație eclezială: sacramentul întemeiază familia, celula de bază a Bisericii și a societății, și simbolizează misterul unității și al iubirii rodnice dintre Cristos și Biserică [15].

Căsătoria dintre creștini, care este sacramentală în prelungirea chemării de la Botez, suferă evident de incertitudini, de îndoieli și de piedici care împovărează mentalitățile și obiceiurile de astăzi. Analiza schimbării obiceiurilor este familială, eu însuși m-am ocupat deseori de problemele pastoralei familiale. Însă eu vă încurajez să continuați eforturile voastre pentru ca perechile de tineri să fie cât mai bine pregătite în vederea căsătoriei creștine, dar și să fie susținute în greutăți și însoțite când devin victime ale lipsurilor și mizeriilor prezentate mai sus. Fie ca prin învățătura păstorilor, prin mărturia creștinilor, Căsătoria să strălucească în ochii tuturor ca semn al demnității pe care Dumnezeu, creator și mântuitor, o dă fiecărui bărbat și fiecărei femei în unirea lor pe viață, iubirii lor și gesturilor lor de iubire, minunatei lor puteri de a procrea și de a educa fiii lui Dumnezeu [16].

-  Modalități de promovare a spiritualității conjugale

Chemarea soților de a fi tată și mamă de familie este caracteristică majorității membrilor poporului lui Dumnezeu. Condiția lor de botezați este subliniată de sacramentul Căsătoriei care îi face să participe la taina unirii dintre Cristos și Biserică. A fi conștient de chemarea universală la sfințenie, după cum Conciliul al II-lea din Vatican le-a amintit celor credincioși, presupune faptul de a descoperi în viața proprie voința concretă a lui Dumnezeu și de a dori să răspunzi cu generozitate la această voință. Viața obișnuită a soților și a tuturor credincioșilor asumă în lumina credinței și cu ajutorul Sfântului Duh dimensiunea unui dialog între creatură și creatorul său, între om și Dumnezeu, între fiu și Tată.

Una dintre manifestările încurajatoare ale lucrării Duhului Sfânt în cursul anilor de după ultimul Conciliu este tocmai înflorirea grupurilor de spiritualitate, dintre care unele au ca finalitate promovarea spiritualității conjugale. Dacă sunt inserate în pastorala Bisericii, asemenea grupuri spirituale pot constitui un instrument eficient pentru a încuraja în mulți credincioși o viață de sfințenie și pentru a-i conduce la descoperirea harului și a misiunii specifice pe care le primesc în Biserică întrucât sunt soți creștini.

Dacă Botezul și participarea la misterul pascal, ce îi introduc în viața lui Cristos, sunt elementele constitutive ale spiritualității conjugale, nu trebuie uitate conținuturile specifice care trebuie sfințite prin fidelitatea față de Duhul Sfânt. Pe lângă faptul că este în conformitate cu planul lui Dumnezeu, căsătoria se înrădăcinează în natura umană. Structura însăși a ființei umane comportă o exigență de adevăr în tot ceea ce face. Promovarea unei spiritualități conjugale creștine, ignorând total sau în parte adevăratele exigențe naturale, ar însemna să fie deformate, în același timp, valoarea naturală a căsătoriei și aspectul său de sacrament creștin.

Spiritualitatea conjugală creștină nu este, în cele din urmă, un lucru diferit de creșterea normală a vieții întru Duhul lui Cristos, a darului și a exigențelor matrimoniale. Datoriile pe care Dumnezeu le încredințează familiei pentru a fi îndeplinite în istorie își au rădăcina în ființa sa proprie și sunt expresia "dezvoltării sale dinamice și existențiale" (Familiaris consortio, 17). Percepute cu mai multă claritate în lumina revelației și trăite în Duhul lui Cristos, aceste datorii fac din căsătoria creștină un drum specific de sfințenie pentru mulți laici creștini [17].

-  Copiii, cel mai prețios dar al căsătoriei

După planul lui Dumnezeu, căsătoria este fundamentul celei mai ample comunități a familiei, pentru că instituția însăși a căsătoriei și iubirea conjugală sunt rânduite pentru procrearea și educarea copiilor, care sunt cununa căsătoriei.

În realitatea ei cea mai profundă, iubirea este în chip esențial dar și iubire conjugală și, în timp ce-i conduce pe soți la "cunoașterea" reciprocă ce îi face un "singur trup", nu se epuizează în interiorul perechii conjugale, pentru că îi face apți pentru maxima dăruire posibilă, prin care devin cooperatorii lui Dumnezeu la darul vieții unei noi persoane umane. În felul acesta, soții, în timp ce se dăruiesc unul altuia, dincolo de ei înșiși, dăruiesc realitatea fiilor lor, reflex viu al iubirii lor, semn permanent al unității conjugale și sinteza vie și indisolubilă a ființei lor de tată și mamă.

Devenind părinți, soții primesc de la Dumnezeu darul unei noi responsabilități. Iubirea lor părintească este chemată să devină pentru copii semnul vizibil al iubirii însăși a lui Dumnezeu, de la care "primește nume orice paternitate în cer și pe pământ".

Cu toate acestea, nu trebuie să uităm că și atunci când nu e posibilă procrearea, viața conjugală nu-și pierde prin aceasta valoarea. De fapt, sterilitatea fizică poate fi ocazie pentru soți ca să întreprindă alte servicii importante pentru viața persoanelor umane, cum ar fi adopțiunea, diferitele forme de opere educative, ajutorarea altor familii, a copiilor săraci și a handicapaților [18].

-  Familia, comuniune de persoane

În căsătorie și în familie se constituie un complex de relații interpersonale - cadrul nupțial, relația paternitate-maternitate, filiațiunea, fraternitatea - prin care orice persoană umană este introdusă în "familia umană" și în "familia lui Dumnezeu", care este Biserica.

Căsătoria și familia creștină construiesc Biserica: de fapt, în familie, persoana umană nu numai că este născută, iar prin educație este introdusă progresiv în comunitatea umană, dar prin Botez și educația la credință, persoana este introdusă și în familia lui Dumnezeu, care este Biserica.

Familia umană, dezbinată de păcat, este refăcută în unitatea sa de forța mântuitoare a morții și învierii lui Cristos. Căsătoria creștină, părtașă la eficacitatea salvatoare a acestui eveniment, constituie locul natural în care are loc inserarea persoanei umane în marea familie a Bisericii.

Porunca de a crește și de a se înmulți, dată la început bărbatului și femeii, ajunge în felul acesta la adevărata și deplina ei realizare.

Biserica găsește astfel, în familia născută din sacrament, leagănul și locul în care poate să pătrundă în generațiile umane, iar acestea, la rândul lor, găsesc locul de a intra în Biserică [19].

-  Chemarea creștină a soților

La originea oricărei persoane umane există un act creator al lui Dumnezeu: nici un om nu începe să existe din întâmplare; el este mereu rodul iubirii creatoare a lui Dumnezeu. Din acest adevăr fundamental de credință și de rațiune izvorăște faptul că puterea procreatoare înscrisă în sexualitatea umană este - în lumina adevărului ei profund - o co-operare cu puterea creatoare a lui Dumnezeu. De asemenea, izvorăște faptul că față de această putere bărbatul și femeia nu sunt arbitri, nu sunt stăpâni, deoarece în ea și prin ea sunt chemați să participe la hotărârea creatoare a lui Dumnezeu. În consecință, când prin contracepție, soții îndepărtează din exercitarea sexualității lor conjugale potențiala capacitate procreatoare, ei își atribuie o putere care îi aparține numai lui Dumnezeu: puterea de a hotărî în ultimă instanță venirea la existență a unei persoane umane. Își atribuie calitatea de a fi nu co-operatorii puterii creatoare a lui Dumnezeu, ci cei din urmă păstrători ai izvorului vieții umane. Din acest punct de vedere, contracepția trebuie considerată obiectiv atât de nepermisă încât niciodată nu poate fi justificată pentru nici un fel de motiv. A gândi sau a spune contrariul înseamnă să crezi că în viața umană pot exista situații în care este permis să mărturisești faptul că Dumnezeu nu este Dumnezeu.

Învățătura din Humanae vitae și din Familiaris consortio se justifică în contextul adevărului despre persoana umană: acest adevăr stă la baza acestei învățături.

Legătura indisolubilă, despre care vorbește enciclica, între semnificația unificatoare și semnificația procreatoare înscrise în actul conjugal, ne face să înțelegem că trupul este parte constitutivă a omului, că el aparține ființei persoanei, și nu averii sale. În actul care exprimă iubirea lor conjugală, soții sunt chemați să se dăruiască pe ei înșiși unul altuia: nimic din ceea ce constituie ființa lor ca persoană nu poate să fie exclus din această dăruire.

O iubire centralizată în totalitate pe persoană, pe binele persoanei: pe binele care este ființa personală. Acesta este binele pe care soții și-l dăruiesc reciproc. Actul contracepției introduce o limitare substanțială în interiorul acestei dăruiri reciproce și exprimă un refuz obiectiv de a-i dărui celuilalt binele întreg al feminității și, respectiv, al bărbăției. Într-un cuvânt: contracepția contrazice adevărul iubirii conjugale [20].

-  Căsătoria și familia sunt realități sacre

Caracterul sacru al căsătoriei creștine constă în faptul că, în planul lui Dumnezeu, legământul matrimonial dintre un bărbat și o femeie devine chipul simbolului legământului care face legătura dintre Dumnezeu și poporul său. Acesta este semnul iubirii lui Cristos față de Biserica sa. Deoarece iubirea lui Dumnezeu este fidelă și irevocabilă, cei care s-au căsătorit "în Cristos" sunt chemați să rămână fideli unul altuia pentru totdeauna. Oare nu Isus ne-a spus aceste cuvinte: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă"?

Societatea contemporană are o nevoie deosebită de mărturia cuplurilor care perseverează în unirea lor, ca "semn" grăitor, chiar dacă uneori e distorsionat din cauza condiției noastre umane, despre iubirea constantă a lui Dumnezeu. Zi de zi, cuplurile de soți creștini sunt chemate să-și deschidă inimile mereu mai mult Duhului Sfânt, a cărui putere nu scade niciodată, și care îi va face capabili să se iubească unul pe altul așa după cum Cristos ne-a iubit pe noi. Sfântul Paul le scrie Galatenilor: "Iar rodul Duhului este iubire, bucurie, pace, îndelungă răbdare, bunătate, facere de bine, credincioșie, blândețe, înfrânare". Toate acestea constituie norma de viață și programul de creștere personală a cuplurilor creștine. Fiecare comunitate creștină are o mare răspundere în a ajuta cuplurile să trăiască iubirea lor.

De fapt, din această iubire s-au născut familiile creștine. În cadrul lor, fiii sunt acceptați ca un dar minunat al bunăvoinței lui Dumnezeu și sunt educați spre valorile fundamentale ale vieții umane, învățând mai ales faptul că "omul valorează mai mult pentru ceea ce este decât pentru ceea ce are" (GS 35). Familia întreagă caută să practice respectul față de demnitatea oricărui individ și să ofere un serviciu dezinteresat acelora care sunt mai nevoiași (cf. Familiaris consortio, 37).

Familiile creștine există pentru a forma o comuniune de persoane în iubire. De aceea, Biserica și familia sunt, fiecare în felul său, exemple vii, în istoria umană, ale eternei comuniuni în iubirea celor trei persoane ale Sfintei Treimi. Într-adevăr, familia este numită Biserica în miniatură, "Biserica domestică", o expresie specială a Bisericii datorită experienței umane a iubirii și a vieții în comun (cf. Familiaris consortio, 49). Asemenea Bisericii, familia ar trebui să fie un loc unde se transmite evanghelia și din care evanghelia se răspândește la alte familii și la societatea întreagă.

În America și puțin în lumea toată, familia este zdruncinată din rădăcini. Pentru persoane și pentru societate, consecințele instabilității și ale insatisfacției personale și colective sunt incalculabile.

De multe ori, tensiunile vieții moderne îi separă pe soți de soțiile lor, amenințând în decursul vieții dependența reciprocă în iubire și în fidelitate. Putem, așadar, să nu se simțim implicați în acest impact cultural cu privire la raporturile dintre generații, la autoritatea părinților și la transmiterea valorilor religioase? Conștiința noastră creștină are trebuie să acorde o atenție deosebită modului în care păcatele împotriva iubirii și împotriva vieții sunt prezentate deseori ca exemple de "progres" și de emancipare. Oare nu este vorba, adesea, de forme vechi ale egoismului îmbrăcate într-un limbaj nou și prezentate într-un nou context cultural?

Multe dintre aceste probleme sunt rezultatul unui concept fals despre libertatea individuală în cultura noastră, după care libertatea este posibilă numai dacă se refuză orice normă de comportament, dacă se refuză asumarea responsabilității sau chiar dacă se refuză înfrânarea instinctului și a patimilor! Libertatea adevărată, dimpotrivă, implică capacitatea noastră de alegere a binelui, fără constrângeri. Acesta este adevăratul mod uman de a proceda în alegerile - mari sau mici - pe care ni le prezintă viața. Faptul că putem să alegem și să nu acționăm când ni se pare oportun, lucrul acesta este o condiție necesară pentru libertatea noastră morală. Dar în cazul acesta, trebuie să dăm seamă de binele pe care nu l-am făcut și de răul pe care l-am săvârșit. Trebuie să redeșteptăm acest simț al responsabilității morale, dacă societatea vrea să rămână o civilizație de dreptate și solidaritate[21].

-  Spiritualitatea cuplului

Înainte de toate, cateheza despre căsătorie și despre familie nu poate să nu pună în lumina adevărată spiritualitatea cuplului. Soții trebuie să fie iluminați asupra faptului că viața de căsătorie și de familie nu este doar lucrarea omului, ci corespunde unui plan veșnic al lui Dumnezeu, care depășește condițiile schimbătoare ale timpurilor și rămâne neschimbat de-a lungul evenimentelor istoriei. Prin instituirea căsătoriei una și de nedesfăcut, Dumnezeu a voit să-l facă pe om părtaș la prerogativele sale mai înalte, care sunt iubirea sa față de oameni și puterea sa creatoare. Din acest motiv, omul are o relație transcendentă cu Dumnezeu, fiindcă vine de la el și este orânduit spre el. Este adevărat faptul că familia se întemeiază și trăiește în faza ei de început pe pământ, însă este destinată să se refacă în Cer. Orice învățătură care nu ține cont de această relație esențială și transcendentă cu Dumnezeu riscă să nu pătrundă în realitatea adâncă a iubirii nupțiale și să nu rezolve problemele acesteia.

Fiind născută din iubirea creatoare a lui Dumnezeu, căsătoria are ca lege fundamentală și dobândește valoare morală în autentica iubire reciprocă, datorită căreia fiecare dintre soți se angajează cu toate puterile sale să-l ajute pe celălalt, și în dorința comună de a interpreta cu fidelitate iubirea lui Dumnezeu creator și tată, dând naștere la vieți noi. Această misiune primită de la Dumnezeu cere astăzi de la soți o angajare mai mare și o conștiință mai matură cu privire la responsabilitățile lor umane și creștine; ei trebuie să fie siguri că Dumnezeu nu va rămâne dator în a le dărui harurile care sunt specifice sacramentului căsătoriei, atât de necesare în condițiile grele de astăzi. În ele, soții vor găsi lumina și puterea pentru a-și rezolva problemele personale; cu ajutorul lor, vor ști să trăiască o dragoste cu adevărat deplină și universală: dragoste față de Dumnezeu, în primul rând, urmărind să dorească slava sa și să răspândească împărăția sa; dragostea față de copii, în al doilea rând, în lumina principiului paulin după care "dragostea... nu caută ale sale"; dragostea reciprocă, în cele din urmă, în virtutea căreia se caută binele altuia și se vine în întâmpinarea dorințelor bune, fără a se impune în mod arbitrar propria voință. Lucrul acesta arată faptul că spiritualitatea matrimonială necesită o coerentă angajare morală și un drum lung către sfințire, ce se hrănește din bucuriile și sacrificiile de fiecare zi. În atingerea acestor finalități, soții nu trebuie să se simtă singuri. Conciliul le amintește faptul că "Mirele Bisericii, prin intermediul sacramentului Căsătoriei, vine în întâmpinarea soților creștini. Rămâne cu ei pentru ca, așa după cum el a iubit Biserica și s-a dăruit pe sine pentru ea, tot la fel, și soții creștini să se iubească unul pe altul cu o fidelitate veșnică. Iubirea conjugală legitimă este asumată de iubirea divină, este guvernată și întărită de puterea răscumpărătoare a lui Cristos și de lucrarea mântuitoare a Bisericii, pentru ca soții să fie conduși în mod eficace spre Dumnezeu, să fie ajutați și întăriți în misiunea sublimă de tată și de mamă" [22].

-  Înțelegerea adevărată a căsătoriei

Înțelegerea căsătoriei de către unele curente psihologice reduce semnificația unirii conjugale la un simplu mijloc de gratificație sau de auto-împlinire sau de decompresiune psihologică.

În consecință, pentru specialiștii ce se inspiră din curentele amintite, orice obstacol care necesită efort, angajare sau renunțare și, cu atât mai mult, orice faliment de fapt al unirii conjugale confirmă cu ușurință imposibilitatea ca soții în discuție să înțeleagă cum se cuvine și să-și trăiască viața de căsătorie.

Expertizele ce pornesc de la premise antropologice reductiviste nu iau în seamă, de fapt, datoria pe care o au soții de a depăși în mod conștient, chiar și cu prețul unor sacrificii și renunțări, piedicile care apar în calea trăirii vieții de căsătorie și, în consecință, consideră orice fel de tensiune ca ceva negativ și semn de slăbiciune, de neputință în a trăi căsătoria.

Asemenea expertize sunt înclinate să includă, printre cazurile de incapacitate a consimțământului, și situațiile în care, din cauza influenței inconștientului în viața psihică obișnuită, persoanele simt că se reduce, dar nu sunt private de libertatea efectivă de a se îndrepta spre binele ales. În sfârșit, cred cu ușurință că psihopatologiile ușoare sau chiar lipsurile de ordin moral sunt dovada incapacității de a asuma obligațiile esențiale ale vieții conjugale. Din păcate, se poate întâmpla ca interpretările de mai sus să fie acceptate fără discernământ.

Această concepție despre persoana umană și despre căsătorie nu poate fi conciliată cu ideea creștină despre căsătorie, care înseamnă "comunitate intimă de viață și de iubire conjugală", în cadrul căreia soții "se dăruiesc și se primesc în mod reciproc".

În concepția creștină, omul este chemat să-l accepte pe Dumnezeu ca fiind scopul său ultim în care se află propria sa împlinire, deși întâmpină greutăți în actualizarea acestei vocații, ce provin din împotrivirea caracteristică a concupiscenței sale. Dezechilibrele de care suferă lumea de astăzi "sunt legate de un dezechilibru mai fundamental, înrădăcinat în inima omului" (GS 10). În cazul căsătoriei, lucrul acesta implică faptul că împlinirea semnificației unirii conjugale, prin dăruirea reciprocă a soților, este posibilă numai printr-un efort permanent, ce include și renunțare, și sacrificiu. Iubirea dintre soți trebuie, de fapt, să se modeleze după iubirea însăși a lui Cristos care "ne-a iubit și s-a dat pe sine pentru noi, oferindu-se lui Dumnezeu ca jertfă de bună mireasmă".

Aprofundările cu privire la caracterul complex și la condiționările vieții psihice nu trebuie să conducă la ignorarea concepției integrale și complete despre om, chemat de Dumnezeu și mântuit de slăbiciunile sale prin Duhul lui Cristos (cf. GS 10 și 13); lucrul acesta este necesar mai ales când se dorește prezentarea unei concepții autentice despre căsătorie, care e voită de Dumnezeu ca instituție fundamentală pentru societate și e înălțată de Cristos la demnitatea de instrument de har și de sfințire [23].

-  Învățătura neschimbătoare a Bisericii cu privire la căsătorie și familie

Când Isus a început viața publică, predicând și vindecând, s-a întâlnit într-o zi cu câțiva farisei, care voiau să-l întrebe ceva în legătură cu căsătoria. Isus le-a răspuns clar și sigur, afirmând din nou ceea ce spuneau Sfintele Scripturi: "Dar de la începutul creației, Dumnezeu i-a creat bărbat și femeie; de aceea, omul va lăsa pe tatăl său și pe mama sa și amândoi vor fi un singur trup. Astfel că nu mai sunt doi, ci un singur trup. Așadar, omul să nu despartă ceea ce Dumnezeu a unit". Făcându-i bărbat și femeie, Dumnezeu a stabilit caracterul complementar al sexelor, astfel încât un bărbat lasă pe tatăl și pe mama ca să se unească cu soția sa în acea unire de iubire ce îmbrățișează toate nivelurile existenței umane. Această unire de iubire face în așa fel că bărbatul și femeia cresc împreună și se îngrijesc în mod adecvat de proprii fii. Unirea care face din ei un singur lucru nu poate fi atinsă de nici o autoritate umană; este mereu în slujba fiilor și a soților înșiși. Din această cauză, iubirea dintre un bărbat și o femeie în căsătorie este o iubire fidelă și, în același timp, rodnică. Este o iubire sfântă și reprezintă sacramental unirea de iubire dintre Cristos și Biserică, după cum a scris sfântul Paul în Scrisoarea către Efeseni: "Această taină e mare; o spun referindu-mă la Cristos și la Biserică!"

Din aceste cauze, Biserica nu va altera și nu va modifica niciodată învățătura proprie despre căsătorie și despre familie. Din aceste cauze, Biserica condamnă orice atentat cum ar fi poligamia, ce ar putea distruge unitatea căsătoriei, și orice atentat cum ar fi divorțul, ce ar putea distruge legătura căsătoriei.

Din aceste cauze, Biserica reafirmă în mod clar că viața de căsătorie trebuie să fie deschidă transmiterii vieții umane. Dumnezeu a voit ca unirea de iubire dintre soț și soție să fie începutul unor vieți noi. El dorește să împărtășească puterea sa creatoare dintr-un început cu soții și soțiile, încredințându-le puterea de procreare. Dumnezeu dorește ca această putere teribilă, care este procrearea unei noi vieți umane, să fie acceptată liber și cu iubire de cuplu, în momentul când alege liber să se unească în căsătorie. Statutul de părinți are apoi o demnitate cu totul specială, fiind garantat de Dumnezeu însuși. În ce mă privește, mandatul meu apostolic mă obligă să reafirm cât mai clar și mai energic ceea ce învață Biserica lui Cristos în legătură cu aceste lucruri și să repet cu putere condamnarea sa cu privire la contracepția artificială și la avort [24].

-  Binele comun al căsătoriei și al familiei

Consimțământul matrimonial determină și stabilizează binele care este comun căsătoriei și familiei. "Te iau pe tine... de soție - de soț - și îți făgăduiesc să-ți fiu credincios în orice împrejurare fericită sau nefericită, în caz de boală, ca și în timp de sănătate, să te iubesc și să te respect în toate zilele vieții mele". Căsătoria este o comuniune unică de persoane. Întemeiată pe această comuniune, familia este chemată să devină comunitate de persoane. Este un angajament pe care noii soți îl iau "în fața lui Dumnezeu și în fața Bisericii", după cum le-o reamintește celebrantul în momentul schimbului de consimțăminte. Cei care participă la ceremonie sunt martori ai acestui angajament, în ei sunt reprezentate într-un sens Biserica și societatea, medii de viață ale noii familii.

Cuvintele consimțământului matrimonial definesc ceea ce constituie binele comun al cuplului și al familiei. Înainte de toate, binele comun al soților: iubirea, fidelitatea, respectul, durata unirii lor până la moarte, "în toate zilele vieții". Binele amândurora, care e, în același timp, binele fiecăruia, trebuie să devină apoi binele copiilor. Binele comun, prin natura sa, unind persoanele, asigură totodată adevăratul bine al fiecăruia. Dacă Biserica, la fel ca și statul, primește consimțământul soților în termenii indicați mai sus, o face pentru că el este "înscris în inima lor". Mirii sunt cei care își dau reciproc consimțământul matrimonial depunând jurământ, confirmând în fața lui Dumnezeu adevărul consimțământului lor. Ca botezați, ei sunt, în Biserică, slujitorii sacramentului Căsătoriei. Sfântul Paul ne învață că angajarea lor reciprocă este o "mare taină".

Cuvintele consimțământului exprimă, deci, ceea ce constituie binele comun al soților și ele indică ceea ce trebuie să fie binele comun al viitoarei familii. Pentru a-l pune în evidență, Biserica îi întreabă dacă sunt dispuși să-i primească și să-i educe creștinește pe copiii pe care Dumnezeu va voi să li-i dea. Această întrebare se referă la binele comun al viitorului nucleu familial, ținând cont de genealogia persoanelor înscrisă în însăși constituția căsătoriei și a familiei. Întrebarea referitoare la copii și la educația lor este strâns legată de consimțământul conjugal, de făgăduința de iubire, de respect, de fidelitate până la moarte. Primirea și educarea copiilor, care sunt două din finalitățile principale ale familiei, depind de modul în care se respectă acest angajament. Paternitatea și maternitatea reprezintă o îndatorire de natură nu numai fizică, ci și spirituală; căci genealogia persoanei, care își are începutul veșnic în Dumnezeu și care trebuie să ducă la el, trece prin paternitate și maternitate [25].

-  Nou-născutul realizează binele comun al familiei

În nou-născut se realizează binele comun al familiei. La fel cum binele comun al soților se împlinește în iubirea sponsală, gata să dăruiască și să primească viața nouă, tot astfel, binele comun al familiei se realizează prin aceeași iubire sponsabilă concretizată în nou-născut. În genealogia persoanei este înscrisă genealogia familiei, purtată de registrele de botez spre amintire perpetuă, chiar dacă această înregistrare nu este decât consecința socială a faptului "că s-a născut un om în lume".

Dar e oare adevărat că noua ființă umană este un dar pentru părinți? Că e un dar pentru societate? La prima vedere, nimic nu pare să indice acest fapt. Nașterea unui om pare să fie uneori o simplă dată statistică, înregistrată ca atâtea altele în bilanțurile demografice. Desigur, nașterea unui copil înseamnă, pentru părinți, osteneli ce vor veni, noi sarcini economice, alte constrângeri practice: tot atâtea motive care pot trezi în ei ispita de a nu dori o altă naștere. În unele medii sociale și culturale, această ispită devine și mai puternică. Atunci copilul nu este un dar? Vine numai pentru a lua, și nu pentru a dărui? Iată câteva întrebări îngrijorătoare, de care omul de astăzi se eliberează cu greu. Copilul vine să ocupe loc, în timp ce în lume spațiul pare a deveni tot mai restrâns. Dar e oare adevărat că el nu aduce nimic familiei și societății? Nu e el oare un "element" al binelui comun fără de care comunitățile umane s-ar dezagrega și ar risca moartea? Cum să negăm acest lucru? Copilul se dăruiește pe sine fraților și surorilor, părinților săi, întregii sale familii. Viața sa devine un dar pentru înșiși autorii vieții, care nu vor putea să nu simtă prezența copilului lor, participarea sa la existența lor, aportul său la binele comun al lor și al comunității familiale. Acesta este un adevăr care rămâne evident în simplitatea și profunzimea sa, în ciuda complexității și chiar a eventualei patologii a structurii psihologice a anumitor persoane. Binele comun al întregii societăți stă în om, care, așa cum am amintit, este "calea Bisericii". El este, înainte de toate, "slava lui Dumnezeu": "Gloria Dei vivens homo", "slava lui Dumnezeu este omul viu", după formula binecunoscută a sfântului Irineu, care s-ar putea traduce și: "Slava lui Dumnezeu este ca omul să trăiască". Am putea spune că ne aflăm aici în fața cele mai înalte definiții a omului: slava lui Dumnezeu este binele comun a tot ceea ce există; este binele comun al neamului omenesc.

Da, omul este un bine comun: bine comun al familiei și al omenirii, al diverselor grupuri și al multiplelor structuri sociale. Trebuie să facem totuși o distincție semnificativă de grad și de modalitate: de exemplu, omul este binele comun al națiunii căreia îi aparține sau al statului al cărui cetățean este; dar este, într-un mod mult mai concret, absolut unic, binele comun pentru familia sa; și aceasta nu numai ca individ care face parte din mulțimea oamenilor, ci ca "acest om". Dumnezeu Creatorul îl cheamă la existență "pentru el însuși" și, când vine pe lume, omul începe, în familie, "marea sa aventură", aventura vieții. "Acest om", în orice caz, are dreptul să se afirme el însuși, având în vedere demnitatea sa umană. Tocmai această demnitate trebuie să determine locul persoanei printre oameni și, înainte de toate, în familie. Căci, mai mult decât oricare altă realitate omenească, familia este mediul în care omul poate exista "pentru el însuși" prin dăruirea dezinteresată de sine. De aceea, ea rămâne o instituție socială pe care nu putem și nu trebuie să o înlocuim: ea este "sanctuarul vieții" [26].

Note

[12] Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea enciclică Evangelium vitae (25 martie 1995), 92.

[13] Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 11.

[14] Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 13.

[15] Conciliul Al ii-lea din Vatican, Constituția dogmatică Lumen gentium, 11.

[16] Ioan Paul al II-lea, Discurs adresat episcopilor francezi, 27 martie 1987.

[17] Ioan Paul al II-lea, Discurs la întrunirea în plen a Consiliului pontifical pentru familie, 21 maggio 1987.

[18] Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 14.

[19] Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 15.

[20] Ioan Paul al II-lea, Discurs adresat participanților la un seminar de studiu pe tema "Procrearea responsabilă", 17 septembrie 1983.

[21] Ioan Paul al II-lea, Omilie în cadrul sfintei Liturghii din 11 septembrie 1987, Columbia (USA).

[22] Ioan Paul al II-lea, Alocuțiune către episcopii din provincia Romagna (Italia), 2 mai 1986.

[23] Ioan Paul al II-lea, Discurs adresat membrilor Tribunalului "Sacra Romana Rota", 8 februarie 1987.

[24] Ioan Paul al II-lea, Omilie la sfânta Liturghie pentru familii, Cebj (Filipine), 19 februarie 1981.

[25] Ioan Paul al II-lea, Scrisoare către familii, 10.

[26] Ioan Paul al II-lea, Scrisoare către familii, 11.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire