FAMILIA 

Familia creștină, încotro?
achizitionare: 14.07.2003; sursa: Editura Sapientia

Partea a II-a: Planul lui Dumnezeu despre căsătorie și familieCuprinscapitolul anterior

"FAMILIA CREȘTINĂ" ÎN MAGISTERIUL PAPEI IOAN PAUL AL II-LEA
Antologie de texte și traducere de pr. conf. dr. Wilhelm Dancă

PARTEA ÎNTÂI

FAMILIA ASTĂZI, LUMINI ȘI UMBRE

- Rugăciunea papei Ioan Paul al II-lea pentru familie

Dumnezeule, de la care vine orice paternitate în cer și pe pământ,
Tată, care ești Iubire și Viață,
fă, prin mijlocirea Fiului tău, Isus Cristos, "născut din Femeie",
și prin mijlocirea Duhului Sfânt, izvor al carității divine,
ca orice familie umană de pe pământ să devină
un adevărat sanctuar al vieții și al iubirii
pentru generațiile ce se reînnoiesc într-una.

Fă ca harul tău să călăuzească gândurile și faptele soților
spre binele familiilor lor
și al tuturor familiilor din lume.
Fă ca tinerele generații să găsească în familie un sprijin puternic
pentru umanitatea lor și pentru creșterea lor în adevăr și în iubire.
Fă ca dragostea, întărită de harul sacramentului Căsătoriei,
să se arate mai tare decât orice slăbiciune și orice criză,
prin care trec, uneori, familiile noastre.

În sfârșit, îți cerem lucrul acesta prin mijlocirea sfintei familii din Nazaret,
fă ca Biserica să-și poată îndeplini rodnic misiunea sa,
în familie și prin intermediul familiei,
în toate națiunile de pe pământ.

Prin Cristos Domnul nostru,
care este calea, adevărul și viața
în vecii vecilor. Amin.

- Pastorația familiei

O atenție specială trebuie acordată pastorației familiei, mult mai necesară într-un moment istoric ca cel de astăzi, în care se înregistrează o criză răspândită și radicală a acestei instituții fundamentale. În viziunea creștină despre căsătorie, relația dintre bărbat și femeie - relație reciprocă și totală, unică și indisolubilă - corespunde la planul originar al lui Dumnezeu, umbrit în istorie de "împietrirea inimii", dar pe care Cristos a venit să-l restaureze în splendoarea sa originară, dezvăluind ceea ce Dumnezeu a voit încă de "la început". Prin căsătorie, înălțată la demnitatea de sacrament, este exprimat apoi "marele mister" al iubirii sponsale a lui Cristos pentru Biserica sa.

Asupra acestui punct, Biserica nu poate să cedeze la presiunile unei anumite culturi, chiar dacă este răspândită și uneori militantă. Trebuie mai curând să se facă în așa fel încât, printr-o educație evanghelică tot mai completă, familiile creștine să ofere un exemplu convingător despre posibilitatea unei căsătorii trăite în mod deplin în conformitate cu planul lui Dumnezeu și cu adevăratele exigențe ale persoanei umane: persoana soților și, mai ales, persoana mai fragilă a fiilor. Familiile însele trebuie să fie tot mai conștiente de atenția datorată fiilor și să devină subiecte active ale unei eficiente prezențe ecleziale și sociale în apărarea drepturilor lor[2].

- Biserica în serviciul familiei

Transformările ample, rapide și profunde ale societății și culturii au afectat familia în zilele noastre mai mult poate decât alte instituții. Multe familii trăiesc în această situație, cu deplină fidelitate, acele valori spirituale care stau la baza instituției familiale. Altele plutesc în nesiguranță ori rătăcesc departe de calea datoriilor lor, ori sunt, de-a dreptul, în îndoială și oarecum nu cunosc semnificația ultimă și adevărul vieții conjugale și familiale. Altele sunt împiedicate de diferite nedreptăți sociale și nu se pot bucura de drepturile lor fundamentale. Conștientă că taina Căsătoriei și familia constituie una dintre valorile cele mai prețioase ale omenirii, Biserica vrea să-și facă auzit glasul și oferă serviciile sale celor care își dau seama de valoarea căsătoriei și familiei și se străduiesc să pună în practică cu fidelitate aceste valori în viața lor, precum și acelora care plutesc în nesiguranță și neliniște, caută adevărul, dar sunt împiedicați pe nedrept să trăiască liber propriul proiect al familiei. Susținând pe cei dintâi, luminând și ajutând pe ceilalți, Biserica oferă serviciile sale celor care sunt preocupați de destinul căsătoriei și al familiei.

În mod deosebit, Biserica se adresează tinerilor care sunt gata să înceapă drumul spre căsătorie și viața de familie, cu scopul de a le deschide noi orizonturi, ajutându-i să descopere frumusețea și măreția chemării la dragoste și la slujirea vieții [3].

- Familia, calea Bisericii

Omul este calea Bisericii. Prin această expresie, voiam să evoc, înainte de toate, nenumăratele drumuri de-a lungul cărora umblă omul și voiam, în același timp, să subliniez dorința profundă a Bisericii de a-l însoți în acest parcurs pe drumurile existenței sale pământești. Biserica ia parte la bucuriile și la speranțele, la tristețile și la angoasele parcursului zilnic al oamenilor, având convingerea intimă că însuși Cristos a trimis-o pe toate aceste căi: el este cel care l-a încredințat pe om Bisericii, care l-a încredințat ca drum al misiunii și slujirii ei.

Dintre aceste numeroase căi, familia este prima și cea mai importantă: este un drum comun, fiind, în același timp, deosebit, absolut unic, așa cum fiecare om este unic; un drum de care ființa omenească nu se poate îndepărta. Într-adevăr, ea vine în mod normal în lume în sânul unei familii; putem, deci, spune că datorează acestei familii însuși faptul de a exista ca om. Când familia lipsește, în persoana care vine pe lume se creează o carență îngrijorătoare și dureroasă, care-l va marca apoi toată viața. Biserica se apleacă cu afectuoasă solicitudine asupra celor ce trăiesc o astfel de situație, căci ea cunoaște bine rolul fundamental pe care familia e chemată să-l îndeplinească. Mai știe și că, în mod normal, omul își părăsește familia pentru a-și împlini chemarea sa, dar într-un nou nucleu familial. Chiar dacă alege să rămână singur, familia rămâne, ca să zicem așa, orizontul lui existențial, comunitatea fundamentală în care se înrădăcinează toată rețeaua relațiilor lui sociale, de la cele mai imediate și apropiate până la cele mai îndepărtate. Nu vorbim oare de familie umană când ne referim la mulțimea oamenilor care trăiesc în lume?

Familia își are originea în însăși iubirea Creatorului pentru lumea creată, cum se spune deja "la început", în cartea Genezei (1,1). În Evanghelie, Isus o confirmă pe deplin: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut" (In 3,16). Fiul unul-născut, consubstanțial cu Tatăl, Dumnezeu din Dumnezeu, Lumină din lumină, a intrat în istoria oamenilor prin familie. "Prin întrupare, Fiul însuși al lui Dumnezeu s-a unit, într-un fel, cu orice om. A lucrat cu mâini omenești... a iubit cu inimă omenească. Născut din Maria Fecioara, s-a făcut cu adevărat unul dintre noi, asemănător nouă întru toate, afară de păcat". Dacă, așadar, Cristos "îl dezvăluie pe om omului în mod deplin", o face mai întâi prin familia în care a ales să se nască și să crească. Știm că Răscumpărătorul a rămas ascuns la Nazaret o mare parte a vieții sale, "supus" (Lc 2,51), ca "Fiu al omului", Mariei, mamei sale, și lui Iosif, lemnarul. Această "ascultare" filială nu e oare prima expresie a ascultării de Tatăl său "până la moarte" (Fil 2,8), prin care a răscumpărat lumea?

Misterul divin al întrupării Cuvântului are, deci, o legătură strânsă cu familia umană. Și această legătură este valabilă nu doar pentru familia de la Nazaret, ci, într-un fel, pentru oricare familie, într-un mod analog cu ceea ce spune Conciliul al II-lea din Vatican despre Fiul lui Dumnezeu care, prin Întrupare, "s-a unit, într-un fel, cu orice om". Urmându-l pe Cristos "venit" în lume "să slujească" (Mt 20, 28), Biserica este de părere că slujirea familiei e una dintre îndatoririle sale esențiale. În acest sens, atât omul, cât și familia constituie "calea Bisericii" [4].

-  Bunul prețios al căsătoriei și familiei

Biserica, luminată de darul credinței care o face să cunoască întreg adevărul despre bunul prețios al căsătoriei și al familiei, precum și înțelesul lor adânc, simte încă o dată datoria grabnică de a vesti tuturor evanghelia, adică vestea cea bună, dar, mai ales, acelora care sunt chemați și se pregătesc pentru căsătorie, cât și tuturor soților și părinților întregii omeniri.

Biserica este profund convinsă că numai prin acceptarea evangheliei se poate realiza pe deplin orice speranță pe care omul și-o pune legitim în căsătorie și familie.

Voite de Dumnezeu prin însuși actul creației, căsătoria și familia sunt destinate intrinsec spre a se împlini în Cristos și au nevoie de harul său pentru a fi vindecate de rănile păcatului și pentru a fi readuse la începutul lor, adică la cunoașterea deplină și împlinirea integrală a planului lui Dumnezeu.

Într-un moment istoric în care familia este supusă unor forțe ce încearcă s-o distrugă sau s-o deformeze, Biserica - conștientă de faptul că binele societății este legat strâns de binele familiei - simte că e de datoria ei arzătoare și urgentă să vestească tuturor planul lui Dumnezeu despre căsătorie și familie, asigurându-i deplina vitalitate și promovarea umană și creștină, contribuind în felul acesta la reînnoirea societății și a poporului lui Dumnezeu [5].

- Situația familiei în lumea de azi

Situația în care se află azi familia prezintă aspecte pozitive și negative: pentru unii, familia este semnul mântuirii pe care Cristos o desăvârșește în lume, iar pentru alții, familia este semnul refuzului pe care omul îl opune dragostei lui Dumnezeu.

Pe de o parte, într-adevăr, se constată cea mai vie conștiință a libertății personale, o mai mare atenție la calitatea relațiilor interpersonale în viața matrimonială, la promovarea demnității femeii, la procreare responsabilă și la educarea copiilor. La fel, găsim conștiința necesității că trebuie să se dezvolte relații între familii pentru ajutor spiritual și material reciproc, pentru redescoperirea misiunii ecleziale proprie familiei și pentru construirea unei societăți mai drepte. Pe de altă parte, nu lipsesc semne de degradare îngrijorătoare a unor valori fundamentale: o concepție teoretică și practică greșită despre independența soților unul față de altul; grave ambiguități față de raporturile de autoritate între părinți și copii; greutăți concrete pe care familia le întâmpină în transmiterea valorilor; numărul crescând al divorțurilor, plaga avorturilor și recurgerea mereu tot mai crescândă la sterilizare și instaurarea unei adevărate mentalități anticoncepționale.

La baza acestor fenomene negative stă adesea o eroare cu privire la ideea și experiența libertății, concepută nu ca o capacitate de realizare a adevărului prevăzut de planul lui Dumnezeu despre căsătorie și familie, ci ca o forță de afirmare autonomă, nu rareori împotriva altora, pentru propria bunăstare egoistă.

Merită atenția noastră și faptul că, în țările din așa-zisa Lume a Treia, familiilor le lipsesc fie mijloacele fundamentale de viață, cum sunt hrana, munca, locuința, medicamentele, sau chiar libertățile cele mai elementare. În țările mai bogate, în schimb, bunăstarea excesivă și mentalitatea consumistă, paradoxal unită cu o oarecare îngrijorare și nesiguranță pentru viitor, toate acestea îndepărtează de la soți generozitatea și curajul de a dărui alte vieți omenești. În felul acesta, viața este concepută nu ca o binecuvântare, ci ca un pericol de care omul trebuie să se apere.

Situația istorică în care trăiește familia se prezintă, deci, ca un amestec de lumini și umbre [6].

- Dreptul la viață și la sănătate

Cu ocazia acestui curs de formare permanentă, sunteți invitați să revedeți și să aprofundați experiențele voastre, angajamentele, cercetările și metodele voastre, în care se simte nevoia unui suflu nou și a unei orientări sigure: punctul de referință al muncii voastre se află în cuvântul lui Dumnezeu și în magisteriul Bisericii, care, în baza revelației creștine, nu a încetat niciodată să proclame și să promoveze drepturile sfinte ale vieții și ale sănătății, care sunt specifice fiecărui om. În legătură cu acestea, Vechiul Testament se exprimă în termeni convingători: "Și voi cere viața omului și din mâna omului, din mâna fratelui său. De va vărsa cineva sânge omenesc, sângele aceluia de mână de om se va vărsa, căci Dumnezeu a făcut omul după chipul său" (Gen 9,5-6).

Un asemenea respect al vieții este propus din nou în mod clar, cu accente înnoite, dar nu cu un angajament mai slăbit, de către Noul Testament. Tânărului bogat, care îl întreabă pe Isus care sunt poruncile principale pentru a intra în viață, Isus îi răspunde arătându-i că prima datorie este "Să nu ucizi" (Mt 19,18).

Fidelă acestei tradiții biblice, Biserica s-a străduit mereu de-a lungul secolelor să apere viața umană. Conciliul al II-lea din Vatican a spus: "Domnul vieții a încredințat oamenilor misiunea foarte înaltă de a proteja viața: misiune care trebuie să fie îndeplinită omenește"[7].

- Progresul științific să respecte demnitatea omului

Obiectul specific al reflecțiilor voastre din timpul acestui congres a fost problema malformațiilor deja în act în ființa concepută și cea a diferitelor tehnici la care se poate recurge cu scopul de a le identifica și a le vindeca cât mai repede posibil. Această temă ține doar de competența voastră.

Mie îmi revine aici misiunea de a atrage atenția asupra unor valori morale de fond, la care trebuie să recurgem în mod constant, dacă se dorește evitarea faptului ca progresele în domeniul științei să devină înspăimântătoare regrese în sectorul uman.

Din acest punct de vedere, trebuie să reafirmăm, înainte de toate, sfințenia funcției procreative, prin care bărbatul și femeia colaborează cu Dumnezeu în ordinea răspândirii vieții umane după planurile economiei sale transcendente. Nu este cazul să repet aici ceea ce am scris în îndemnul apostolic Familiaris consortio în legătură cu această temă. Dar nu pot să nu repet cu putere condamnarea severă, înrădăcinată în legea naturală, a oricărui atentat la viața celui nevinovat: ființa umană care crește în sânul matern este cel nevinovat prin excelență.

De aceea, este clar faptul că cercetările endouterine, care au menirea de a identifica din timp embrionii și fetușii afectați de boli ereditare cu scopul de a-i elimina repede prin avort, trebuie considerate ca viciate în originea lor și, ca atare, de neadmis din punct de vedere moral. La fel este inacceptabilă orice formă de experiment pe fetus ce poate să dăuneze integrității sau să înrăutățească mediul lui de viață, cu excepția cazului în care este vorba despre o încercare extremă de a-l salva de la o moarte sigură, deoarece este valabil și pentru el principiul general ce interzice instrumentalizarea unei ființe umane în avantajul științei sau al bunăstării cuiva.

Așadar, care sunt criteriile din care trebuie să se inspire operatorul sanitar doritor să-și modeleze comportamentul său după valorile fundamentale ale normei morale? Înainte de orice, trebuie să analizeze cu atenție eventualele consecințe negative pe care le poate avea asupra ființei concepute folosirea necesară a unei anumite tehnici de cercetare și să evite recurgerea la proceduri de diagnostic dacă nu are suficiente garanții cu privire la finalitatea lor onestă și la caracterul lor în mod substanțial inofensiv. Iar dacă, așa cum deseori se întâmplă în alegerile umane, trebuie asumat un coeficient de risc, trebuie să aibă grijă și să verifice ca acesta să fie justificat de o adevărată urgență a diagnosticului și de importanța rezultatelor care pot fi obținute cu ajutorul acestuia, spre binele ființei concepute.

Apoi, după ce se constată prezența unei malformații, operatorul sanitar trebuie să folosească toate mijloacele terapeutice sigure care sunt disponibile în momentul cercetării. Deci, nu doar terapiile medicale în uz deja, dar și, evident când pregătirea i-o permite, acele intervenții chirurgicale recente care, în baza informațiile publicate în cadrul congresului vostru, dau rezultate cu adevărat importante. Hotărârea cu privire la folosirea tratamentului chirurgical sau la renunțarea la acest tratament și alegerea, eventual, a unei modalități de intervenție, ca și a unei tehnici concrete ce trebuie folosită în timpul acesteia, sunt probleme pe care operatorul sanitar trebuie să le rezolve în funcție de știință și de propria conștiință, având grijă să se asigure de faptul că intervenția este necesară cu adevărat, consimțită liber de către părinți și, ca normă, poate oferi mai multe probabilități de reușită decât cele contrare.

Principiile morale amintite mai sus nu constituie - voi o știți bine - un obstacol în calea progresului științific, care vrea să fie și progres al omului văzut în lumina demnității superioare a destinului său transcendent. Unul dintre cele mai grave riscuri ce amenință epoca noastră este, într-adevăr, "divorțul" dintre știință și morală, dintre posibilitățile oferite de o tehnologie proiectată către orizonturi tot mai uimitoare și normele morale ce provin dintr-o natură mereu mai mult neglijată. Este necesar faptul ca toate persoanele responsabile să fie de acord în a reafirma prioritatea eticii în raport cu tehnica, primatul persoanei în raport cu lucrurile, superioritatea spiritului față de materie. Numai cu această condiție progresul științific, care din multe puncte de vedere ne entuziasmează, nu se va transforma într-un fel de Moloch modern care îi devorează pe adepții săi nesocotiți.

"Omul întrece omul la infinit", a scris Pascal. Această intuiție, la care rațiunea poate să ajungă doar cu ajutorul mijloacelor sale, este întărită de credință, care spune că omul este capodopera Creatorului, reînnoit prin sângele lui Cristos și chemat să intre pentru totdeauna în familia fiilor lui Dumnezeu [8].

- Cum trebuie îngrijită și protejată familia

Familia este primul ambient vital, pe care omul îl întâlnește venind în lume, iar experiența sa rămâne decisivă pentru totdeauna. De aceea, este important să o îngrijim și să o protejăm, ca să-și poată îndeplini cum se cuvine datoriile specifice, care i-au fost recunoscute și încredințate de către natură și de către revelația divină. Ea este locul iubirii și al vieții, chiar și mai mult, este locul unde iubirea generează viața, fiindcă fiecare dintre aceste două realități nu ar fi autentică dacă nu ar fi însoțită de cealaltă. Iată de ce creștinismul și Biserica dintotdeauna le apără și le așază într-o relație reciprocă. În această privință, rămâne adevărat ceea ce predecesorul meu, marele papă Paul al VI-lea, vestea cu putere în primul său mesaj de Crăciun transmis prin radio în 1963:

S-a încercat uneori să se recurgă la remedii care trebuie considerate mai nefaste decât răul, dacă ele constau în a atenta la rodnicia vieții prin mijloace pe care etica umană și creștină trebuie să le califice ca ilicite. În loc să sporească pâinea pe masa omenirii înfometate, cum ar putea să o facă astăzi dezvoltarea producției moderne, unii se gândesc să micșoreze prin metode contrare bunului simț numărul celor ce stau la masă. Lucrul acesta nu este demn de o civilizație.

Îmi însușesc în întregime aceste cuvinte și aș vrea să le întăresc mai mult, de vreme ce, de când au fost rostite și până astăzi, se poate spune că situația s-a agravat și că (pentru a fi schimbată) este nevoie de angajarea responsabilă și concretă a tuturor oamenilor de bună voință, la orice nivel al conviețuirii civile [9].

- Biserica crede în familie și o apără

Biserica crede în familie. Știe că ea "posedă și în zilele noastre energii formidabile, capabile să-l smulgă pe om din anonimat, din procesul de masificare și de pierdere a personalității", la care deseori conduce dezvoltarea modernă. Biserica trebuie să-și asume misiunea de a trezi convingeri și de a oferi ajutoare concrete în toate acele sectoare în care familia este mai amenințată. Lucrul acesta este valabil, în special, în sectorul reglementării nașterilor, care a devenit una dintre problemele cele mai delicate și mai urgente pentru familiile de astăzi. Tocmai în acest sector voi desfășurați o lucrare excelentă. De aceea, vă mulțumesc și vă încurajez să continuați eforturile voastre, care reprezintă un răspuns concret și eficient la ceea ce am scris în Familiaris consortio:

Biserica nu poate să nu pretindă cu tărie reînnoită responsabilitatea acelora - medici, specialiști, consultori pentru viața de căsătorie și soți - care îi pot ajuta efectiv pe soți ca, trăind iubirea lor, să respecte structura și finalitățile actului conjugal ce exprimă această iubire. Lucrul acesta înseamnă o angajare generoasă, decisivă și sistematică pentru a cunoaște, stima și aplica metodele naturale de reglementare a fertilității.

Ne aflăm în fața unei misiuni imense: tot mai multe mijloace anticoncepționale invadează lumea, susținute prin mari eforturi economice, care se sprijină pe motive greu de mărturisit și din care este absent orice fel de respect față de om și față de valorile sale mai adânci. Cu mult curaj, Biserica s-a dat de partea iubirii umane, a vieții și a valorilor pe care acestea le implică. Există oameni de știință, curajoși și capabili, care, cu răbdare și competență, treptat, descoperă căi bazate pe analiza foarte atentă a caracteristicilor sexualității umane, ce par să fie compatibile cu exigențele castității matrimoniale și apte să favorizeze o conviețuire conjugală armonioasă și senină, fiindcă țin cont și de principiile fundamentale ale Bisericii.

În consecință, munca de investigare, perfecționare și de predare a metodelor naturale de reglementare a fertilității este de mare importanță. De aceea, vreau să adresez un cuvânt de încurajare tuturor acelora care lucrează în acest sector, îndemnându-i să nu înceteze cercetările lor. Este necesar faptul ca diferitele grupuri angajate în această muncă nobilă să aprecieze această lucrare și să comunice altora experiențele și rezultatele, evitând cu orice preț tensiunile și suspiciunile ce ar putea să amenințe această activitate atât de importantă și atât de grea. De vreme ce condițiile cuplurilor sunt foarte diferite din cauza diversității culturilor, raselor, situațiilor personale etc., este providențial faptul că există metode diferite, capabile să răspundă mai bine la situații așa de variate. Și pentru acest motiv, este bine ca specialiștii în astfel de probleme să cunoască câteva metode pe care să le sugereze sau să le explice altora, dacă este necesar, cu ajutorul unui cuplu concret. Biserica, prin cuvântul meu, vă mulțumește pentru activitatea ce o desfășurați și vă încurajează să o continuați. Fără să-și însușească o metodă anume, Biserica se limitează la vestirea cu tărie a principiilor fundamentale în această materie și îi încurajează, într-un mod cât mai eficient posibil, pe toți cei care, cu generozitate și fideli acestor principii, lucrează pentru a face în așa fel încât asemenea principii să fie actualizate în concret.

Treptat, prin munca tăcută a unor persoane izolate și prin mărturia vie a cuplurilor și familiilor ce trăiesc bucuria unei experiențe de iubire creștină generoasă și deschisă vieții, se construiește omenirea nouă, la care Domnul ne cheamă ca popor al său și la care toți oamenii aspiră, chiar fără să o știe [10].

- Trăirea iubirii conjugale în adevărul său

Așa după cum există o gravă responsabilitate a omului față de orice valoare etică, la fel, și față de iubirea conjugală. Primii responsabili ai iubirii lor conjugale sunt soții, în sensul că ei sunt chemați să o trăiască în adevărul său întreg. Biserica îi ajută în acest angajament iluminând conștiința lor și asigurând, prin sacramente, puterea necesară voinței pentru a alege binele și a se feri de rău.

Totuși, nu pot să trec sub tăcere faptul că nu puțini, astăzi, nu-i ajută pe soți în această gravă responsabilitate ce le revine lor, ci le pun numeroase piedici.

În această privință, fiecare om, care a înțeles frumusețea și demnitatea iubirii conjugale, nu poate să rămână indiferent în fața încercărilor ce se fac acum de a considera legătura conjugală, cu toate consecințele sale, ceva egal cu o conviețuire de fapt. Această echivalare este nedreaptă; distruge una dintre valorile fundamentale pe care se sprijină orice conviețuire civilă - prețuirea căsătoriei - și deformează generațiile tinere, care sunt tentate astfel să aibă un concept și să trăiască o experiență de libertate, ce sunt distorsionate în însăși rădăcina lor.

În plus, soții pot fi împiedicați serios în efortul de a pune în practică angajamentul lor de a trăi corect iubirea conjugală de mentalitatea hedonistă din zilele noastre, de mass-media, de ideologii și de practici contrare Evangheliei; dar lucrul acesta se poate verifica, și cu urmări într-adevăr grave și de fărâmițare, când doctrina enciclicei este pusă în discuție, așa cum s-a întâmplat uneori, chiar de către anumiți teologi și păstori de suflete. Într-adevăr, această atitudine poate introduce îndoială în legătură cu o învățătură care pentru Biserică este sigură, întunecând astfel înțelegerea unui adevăr care nu poate fi pus în discuție. Avem aici nu un semn de "înțelegere pastorală", ci de neînțelegere a binelui adevărat al persoanelor. Adevărul nu poate fi măsurat de opinia majorității.

Intenția manifestată de congresul vostru de a introduce reflecția cu un caracter mai tehnic și științific asupra controlului natural al fertilității în contextul unor ample reflecții teologice, filozofice și etice, trebuie să fie subliniată și apreciată. Un alt mod de a slăbi în soți simțul responsabilității față de iubirea lor conjugală este, într-adevăr, acela de a răspândi informația cu privire la metodele naturale, dar lipsită de necesara formare a conștiințelor. Tehnica nu rezolvă problemele etice, pur și simplu, pentru că nu poate să facă persoana umană mai bună. Educația la castitate este un moment care nu poate fi înlocuit de nimic altceva. Iubirea conjugală este posibilă numai atunci când bărbatul și femeia au ajuns la o adevărată armonie în străfundul personalității lor.

La douăzeci de ani de la publicarea enciclicei, se poate vedea bine că norma morală pe care o propune nu este doar spre apărarea bunătății și a demnității iubirii conjugale și, deci, în apărarea binelui persoanei soților. Ea are o importanță etică și mai vastă. Într-adevăr, logica profundă a actului contraconcepțional, rădăcina sa ultimă, pe care Paul al VI-lea a identificat-o în mod profetic, sunt acum evidente. Care logică? Care rădăcină?

Logica împotriva vieții: în acești douăzeci de ani, numeroase state au renunțat la demnitatea lor de a fi în apărarea vieții umane nevinovate, adoptând legislații avortiste. Un masacru adevărat de ființe nevinovate are loc zilnic în lume.

Care rădăcină? Este revolta împotriva lui Dumnezeu creator, unicul Stăpân al vieții și al morții persoanelor umane: este nerecunoașterea lui Dumnezeu ca Dumnezeu; este încercarea, profund absurdă, de a zidi o lume în întregime fără Dumnezeu.

În enciclica Humanae vitae, papa Paul al VI-lea își exprima certitudinea de a contribui, prin apărarea moralei conjugale, la instaurarea unei civilizații cu adevărat umane. La douăzeci de ani distanță de la publicarea documentului, nu lipsesc confirmări ale faptului că acea convingere era întemeiată. Este vorba de confirmări verificabile nu doar de către cei credincioși, ci de către orice om care se gândește la soarta omenirii, deoarece oricine poate vedea la ce consecințe am ajuns, neascultând de legea sfântă a lui Dumnezeu.

Angajamentul vostru - ca și acela al tuturor persoanelor de bună voință - este un semn de speranță nu doar pentru Biserică, ci pentru întreaga omenire [11].

- Familia - "sanctuar al vieții"

Înlăuntrul "poporului vieții și pentru viață" e decisivă răspunderea familiei: e o responsabilitate ce izvorăște din însăși natura ei - de a fi comunitate de viață și de iubire, bazată pe căsătorie - și din misiunea ei de a "ocroti, dezvălui și împărtăși iubirea". Este în cauză însăși iubirea lui Dumnezeu, ai cărei colaboratori și interpreți sunt constituiți părinții în transmiterea vieții și educarea ei conform cu planul său de Tată. Este, așadar, iubirea care se face gratuitate, primire, dăruire: în familie, fiecare e recunoscut, respectat și cinstit pentru că e persoană și, dacă cineva are mai mare nevoie, grija față de el e cu atât mai intensă și mai atentă.

Familia e implicată în întregul arc de existență al membrilor săi, de la naștere până la moarte. Ea este cu adevărat sanctuarul vieții..., locul în care viața, darul lui Dumnezeu, poate fi primită așa cum se cuvine și apărată de numeroasele atacuri la care e expusă, locul unde ea se poate dezvolta conform exigențelor unei creșteri umane autentice. De aceea, este hotărâtor și de neînlocuit rolul familiei în construirea culturii vieții [12].

Note

[2] Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea enciclică Nuovo millennio ineunte (6 ianuarie 2001), Editura Presa Bună, Iași 2001, 47.

[3] Ioan Paul al II-lea, Îndemnul apostolic Familiaris consortio (22 noiembrie 1981), Editura Presa Bună, Iași 1994, 1.

[4] Ioan Paul al II-lea, Scrisoare către familii (2 februarie 1994), Editura Presa Bună, Iași 2000, 1-2.

[5] Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 3.

[6] Ioan Paul al II-lea, Familiaris consortio, 6.

[7] Ioan Paul al II-lea, Discurs adresat colaboratorilor Ordinului spitalicesc Fatebenefratelli, 18 martie 1988.

[8] Ioan Paul al II-lea, Discurs adresat participanților la congresul roman al "Mișcării pentru viață", 3 decembrie 1982.

[9] Ioan Paul al II-lea, Omilie ținută la Velletri - Roma, 7 septembrie 1980.

[10] Ioan Paul al II-lea, Discurs adresat participanților la cursul de formare și de "aggiornare", promovat de Centrul de studii și de cercetări asupra problemelor familiei din cadrul Universității "Sacro Cuore", Roma, 3 iulie 1982.

[11] Ioan Paul al II-lea, Alocuțiune rostită în cadrul celui de-al IV-lea congres pentru familia din Africa și din Europa, 14 martie 1988.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire