CATEHEZĂ 

Teologia trupului
pr. Richard M. Hogan

sursa: www.nfpoutreach.org

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul VII.
Căsătoria

Secțiunea 8.
Limbajul trupului continuă limbajul liturgic

Această "încredințare" a demnității de persoană a fiecăruia dintre soți celuilalt înseamnă că iubirea are cerințe obiective pe care fiecare "iubit" trebuie să le îmbrățișeze subiectiv. Iubirea este, după cum amintea Sfântul Părinte, "tare" ca moartea. Acest punct este arătat explicit în Cartea lui Tobit, când Tobia se confruntă cu moartea în noaptea nunții lui. Tobia se căsătorise cu Sara, ai cărei șapte soți pe care i-a mai avut muriseră cu toții înainte de consumarea căsătoriei lor cu ea. Așadar, Tobia și Sara, înainte de a vorbi "limbajul trupului" în îmbrățișarea maritală, îi cer lui Dumnezeu binecuvântarea uniunii lor. Se roagă împreună. "Ei văd cu privirea credinței sfințenia acestei vocații în care - prin unitatea celor doi, construită pe adevărul reciproc al 'limbajului trupului' - trebuie să răspundă la chemarea lui Dumnezeu însuși..." [35]. Există un conținut obiectiv de iubire care trebuie să fie exprimat de soți. Altfel "limbajul trupului" nu corespunde cu adevărul demnității soților. Mai mult, acest conținut "obiectiv" este stabilit de însuși Dumnezeu. Desigur, soții trebuie să facă acest conținut "obiectiv" parte a atitudinii subiective a fiecăruia dintre ei față de ei înșiși și față de celălalt. Cu alte cuvinte, aspectele romantice ale "limbajului trupului" revelate în Cântarea Cântărilor trebuie să fie contopite cu "datele" obiective ale demnității umane în atitudinea fiecăruia dintre soți față de ei înșiși și față de celălalt.

În discursul final al acestui al cincilea ciclu, Papa Ioan Paul al II-lea a integrat viziunea lui Paul despre căsătorie din Efeseni 5 cu analiza lui despre Cântarea Cântărilor și Cartea lui Tobit. El le-a legat de asemenea cu sacramentul căsătoriei ca o înnoire a sacramentului creației. Limbajul liturgic al sacramentului căsătoriei "le atribuie amândurora, bărbatului și femeii, iubire, fidelitate și castitate conjugală prin 'limbajul trupului'. Le atribuie unitatea și indisolubilitatea căsătoriei în 'limbajul trupului'. Le atribuie ca o datorie întreg sacrul persoanei" [36]. Sfințenia, misterul fiecărei persoane, este rezultatul acțiunii creatoare a lui Dumnezeu, deoarece fiecare dintre noi este creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Fiecare dintre noi reflectă un aspect infinitezimal al misterului lui Dumnezeu însuși. Fiecare dintre noi este o imagine a lui Dumnezeu, o "scânteie a divinului". "'Limbajul trupului', ca o continuitate neîntreruptă a limbajului liturgic, este exprimat nu doar ca atracția și plăcerea reciprocă din Cântarea Cântărilor, ci ca o profundă experiență a sacrului, care pare a fi insuflată chiar în masculinitate și feminitate prin dimensiunea misterului: 'mysterium magnum' [marele mister] din Scrisoarea către Efeseni, care își are rădăcinile tocmai în 'început', adică în misterul creației omului: bărbat și femeie după imaginea lui Dumnezeu, chemat de la 'început' să fie semnul vizibil al iubirii creatoare a lui Dumnezeu" [37].

"Limbajul trupului" este liturgic deoarece liturgia este limbajul sacramentelor. "Limbajul trupului" este limbajul sacramentului (în sensul generic) trupului, adică al capacității trupului de a face vizibil ceea ce a fost ascuns din veșnicie în Dumnezeu. Astfel, Papa a putut să ne învețe că "limbajul trupului" este o "neîntreruptă continuitate a limbajului liturgic". Acest "limbaj al trupului", limbajul sacramentului trupului, este vorbit în "cuvintele" romantice ale Cântării Cântărilor, dar trebuie de asemenea să exprime demnitatea și misterul persoanei umane a soților. Misterul profund al fiecărei persoane umane, izvorul demnității sale, a fost înscris în fiecare persoană umană atunci când Dumnezeu a creat-o după chipul și asemănarea Lui.

Dar pentru ca soții să vorbească "limbajul trupului" în adevăr, nu doar prin "cuvintele lui romantice", ci de asemenea, și mai important, încorporând demnitatea și valoarea fiecăruia dintre ei în "limbajul trupului", ei trebuie să fie purificați de efectele păcatului, de concupiscență. Ei sunt făcuți capabili să vorbească "limbajul trupului", susținând prin misterele lor reciproce 'marele mister' din Scrisoarea către Efeseni, prin darul harului primit în sacramentul căsătoriei.

După cum se poate vedea, încheierea pe care Papa a făcut-o la al cincilea său ciclu din discursurile Teologiei trupului, deși în proză, este aproape poezie. Cuvintele sunt mai mult descriptive decât discursive. Cu toate acestea, înțelegem linia principală a gândirii lui. Nu poate exista nici o îndoială asupra faptului că Bisericii nu i s-a oferit niciodată o asemenea viziune asupra căsătoriei. Uniunea de iubire adevărată în "limbajul trupului", esențială pentru căsătorie, este o chemare adresată tuturor soților de a-și trăi căsătoriile așa cum și-au trăit-o Adam și Eva înainte de păcat. Papa le-a cerut soților să facă astfel încât conținutul obiectiv al iubirii să fie parte a subiectivului lor "limbaj al trupului", și astfel să exprime adevărul prin trupurile lor. Parte a acestui adevăr este faptul că viața face întotdeauna parte din iubire. Deoarece caracteristica iubirii de a dărui viața este atacată în cultura noastră, Papa a dedicat ultimul ciclu, al șaselea, acestei caracteristici a adevărului iubirii.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire