CATEHEZĂ 

Teologia trupului
pr. Richard M. Hogan

sursa: www.nfpoutreach.org

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior Capitolul I.
Introducere la Teologia trupului

Secțiunea 3.
Un Papă special

Pentru unii, o astfel de afirmație poate părea surprinzătoare. Nu auzim prea adesea ca cineva care ne-a fost contemporan să fie comparat cu una dintre figurile legendare ale culturii occidentale. Totuși, există o serie de importante coincidențe și evenimente extraordinare în viața și pontificatul Papei Ioan Paul al II-lea care întăresc această afirmație. Luate individual, aceste coincidențe sau evenimente pot să nu pară demne de luat în considerare, dar puse toate împreună nu pot fi o simplă întâmplare. Prin toate acestea pare că Spiritul Sfânt ne spune nouă tuturor că trebuie să îi acordăm atenție acestui Papă. Trebuie să îi acordăm atenție tocmai pentru noua sinteză a credinței pe care a oferit-o Bisericii și lumii. Să ne oprim puțin asupra vieții sale enumerând câteva aspecte interesante.

Unu. Pe când avea doar puțin peste 40 de ani, pe atunci Episcopul Wojtyla a luat cuvântul în cadrul Conciliul Vatican II. Mai mult, el și echipa formată de el în Polonia au redactat proiectul original al Constituției pastorale despre Biserică în lumea modernă, "Gaudium et Spes". Acel proiect a fost desigur modificat în Conciliu, dar documentul pe care îl cunoaștem astăzi este predominant ceea ce a fost redactat în Polonia. Wojtyla a contribuit de asemenea substanțial și la cealaltă constituție despre Biserică a Conciliului Vatican II, Constituția dogmatică privind Biserica, "Lumen Gentium". Deoarece Conciliul Vatican II a avut ca temă principală Biserica (cuvântul "Biserică" este substantivul cel mai folosit în documentele conciliare), Episcopul Wojtyla a avut o influență importantă asupra lucrărilor acestuia. Deoarece Conciliul Vatican II a fost cel mai important conciliu din istoria Bisericii de la Conciliul din Trento încoace, influența viitorului Papă Ioan Paul al II-lea asupra acestuia constituie un punct de reper în viața sa.

Doi. Papa Paul al VI-lea l-a numit pe Wojyla în comisia ce examina tema contracepției, sau comisia "controlului nașterilor", cum era cunoscută. Cartea Episcopului polonez "Iubire și responsabilitate", precum și un discurs pe care l-a susținut în Milano cu puțin timp înainte ca Papa Paul al VI-lea să publice Enciclica "Humanae Vitae", l-au influențat pe acesta în decizii privind controlul nașterilor. În mod evident, "Humanae Vitae" a fost cel mai important document papal de la Reformă până în acel moment, și Ioan Paul al II-lea a avut o mare contribuție în redactarea acestuia.

Trei. După Papa Paul al VI-lea au venit doi Papi despre care nimeni nu se aștepta să fie aleși ca Succesori ai lui Petru: Ioan Paul I și Ioan Paul al II-lea. La fiecare dintre alegerile papale din secolul XX, au existat 2 sau 3 candidați cu șanse mari, destul de bine cunoscuți. Aproape întotdeauna, noul Papă era unul dintre acești 2 sau 3 menționați în mass-media ca favoriți.

Patru. Ioan Paul I și Ioan Paul al II-lea și-au luat amândoi nume duble. Începând din secolul al X-lea, Papa, în momentul alegerii sale, își lua un nou nume, dar doar unul. Pentru unii poate părea nesemnificativ acest fapt, dar dacă înțelegem forța obiceiurilor în Vatican, un nume dublu devine extrem de important. Cu mare dificultate și după o îndelungă cugetare se schimbă obiceiurile. De exemplu, când a murit Papa Ioan Paul I, încă s-au asigurat că Papa este cu adevărat mort lovindu-l de trei ori în frunte cu un ciocănel și strigându-l pe numele de botez. Această metodă era în uz de secole, pentru a se asigura că Papa a murit. Chiar dacă medicii i-au asigurat pe toți că Papa Ioan Paul I era mort, s-a folosit ciocănelul pentru că așa se făcea de secole! În fața acestei rigori a tradițiilor, faptul că Ioan Paul I și Ioan Paul al II-lea și-au luat nume duble este uimitor. De fapt, atunci când Cardinalul decan l-a întrebat pe nou alesul Papă ce nume își ia, și Cardinalul Albino Luciani a răspuns "Ioan Paul", Cardinalul decan trebuie să îi fi răspuns: "Bine, puteți să aveți unul dintre nume, Ioan sau Paul, dar nu ambele." Noul Papă trebuie să îi fi răspuns ceva care să fi avut următoarea semnificație: "Pot să am două nume pentru că așa doresc și pentru că eu sunt Papa!"

Cinci. Papa Ioan Paul al II-lea a fost al treilea Papă într-un an cu trei Papi: Paul al VI-lea, Ioan Paul I și Ioan Paul al II-lea. Nu au mai fost trei Papi într-un singur an din 1648.

Șase. Papa Ioan Paul al II-lea a fost polonez, nu italian. Nu mai fusese ales un Papă ne-italian din 1523.

Șapte. Papa Ioan Paul al II-lea a venit dintr-o țară comunistă, și a contribuit la căderea Cortinei de Fier.

Opt. În ciuda faptului că ne-a provocat pe toți să trăim în conformitate cu învățătura morală a lui Cristos, în ceea ce privește drogurile și practicile sexuale, Papa Ioan Paul al II-lea a fost extrem de popular. Mulți nu reușesc să înțeleagă cum putea ridica astfel de provocări, și totuși să fie atât de bine primit de atât de mulți oameni, în special de tineri. Desigur, popularitatea sa s-a bazat pe apelul la adevărul Evangheliei, pe care oamenii l-au recunoscut atunci când predica, căci a folosit un limbaj și o metodă pe care ei le-au putut înțelege.

Nouă. A călătorit mai mult decât orice alt Papă în istorie. Acesta este un fapt extrem de semnificativ dacă ne amintim că timp de aproape un secol, Papii nu au părăsit deloc Roma și împrejurimile ei.

Zece. Încercarea de asasinare asupra sa din mai 1981 se pare că a fost organizată de guvernul bulgar. O astfel de tentativă, ordonată politic, asupra persoanei Papei nu s-a mai întâmplat de pe vremea regelui Filip al IV-lea al Franței, împotriva Papei Bonifaciu al VIII-lea, în 1303.

Unsprezece. Papa Ioan Paul al II-lea a fost atât filozof cât și teolog. Majoritatea Papilor din timpurile moderne au fost diplomați sau specialiști în drept canonic. De secole nu mai urcase un teolog pe Scaunul lui Petru.

Doisprezece. În timpul Papa Ioan Paul al II-lea a fost elaborat Catehismul Bisericii Catolice. A mai existat un singur astfel de catehism în istoria Bisericii, așa numitul Catehism Roman, dat pe vremea Reformei.

Treisprezece. Tot în timpul Papei Ioan Paul al II-lea a apărut noul Cod de Drept Canonic. Ultima oară Biserica a mai dat un astfel cod în 1917, iar înainte în 1240!

Paisprezece. Ca Papă, a cerut revizuirea cărților liturgice.

Cincisprezece. A adăugat cinci mistere la Rozariu. Până la el Rozariul nu fusese schimbat niciodată. Cele 150 de rugăciuni "Bucură-te Marie" ale Rozariului erau asociate celor 150 de Psalmi din Biblie. Acum sunt însă 200 de "Bucură-te Marie"!

Șaisprezece. După Sfântul Petru și Papa Pius al IX-lea, pontificatul Papei Ioan Paul al II-lea a fost al treilea ca lungime în istoria Bisericii, întinzându-se pe o perioadă de peste un sfert de secol.

Luate împreună, aceste șaisprezece fapte și coincidențe sugerează importanța Papei Ioan Paul al II-lea. Trebuie să "citim semnele timpurilor". Se pare că Spiritul Sfânt a desenat semne foarte clare pentru noi privind viața Papei. El a fost important nu pentru toate aceste evenimente și coincidențe, luate împreună sau separat, ci pentru că a dat Bisericii și lumii un nou mod de prezentare a Evangheliei lui Cristos.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire