TINERI   /   COPII 

Căsătorie și Familie
pr. Jean Yves Brachet

achizitionare: 19.06.2002; sursa: Casa de Editură Viața Creștină

capitolul urmatorCuprinscapitolul anterior

2.6. Câteva aspecte practice

2.6.1 Divorțul

Divorțul se împotrivește dăruirii totale: este o negare a angajamentului făcut. Se poate totuși lua în considerație necesitatea legitimă a unei despărțiri provizorii din cauza unor greutăți: se întrerupe în mod provizoriu viața comună. Darscopul unei astfel de despărțiri este reluarea vieții comune într-un viitor cât mai apropiat.

Dacă, în momentul căsătoriei, s-a considerat divorțul ca o posibilitate legitimă în cazul unor dificultăți, atunci căsătoria nu este validă, adică nu a avut loc, pentru că nu a existat o dăruire totală, n-a fost vorba de un angajament total.

În orice căsătorie sunt - sau au fost sau vor fi - momente mai grele, pentru că sensibilitatea se schimbă și pentru că nici unul dintre cei doi nu este perfect (știți: când este mai greu, este mai întâi din vina celuilalt. Câteodată este adevărat, dar cine ar putea spune despre sine că este cu totul nevinovat?) Aceste momente pot fi o ocazie de creștere într-o o iubire mai pură, din ce în ce mai profundă și spirituală.

Comuniunea conjugală se caracterizează nu numai prin unitate, ci și prin indisolubilitatea sa: "Această unire intimă, ca și dăruire reciprocă a două persoane, și pentru binele copiilor, recere deplina fidelitate a soților și pretinde o unitate indisolubilă". [19]

2.6.2. Anticoncepționalele

Această problemă este strâns legată de tot ce s-a spus despre dăruirea deschisă într-o iubire adevărată. Trupul participă la iubirea spirituală și dăruirea nu este totală dacă natura intimă a celuilalt nu este respectată. De fapt, anticoncepționalele se împotrivesc celor două scopuri despre care s-a vorbit mai sus (menționez aici faptul că multe mijloace, așa-zis anticoncepționale, provoacă un avort).

- dăruirii îi lipsește un element esențial și constitutiv: deschiderea spre viață. Se împotrivește de fapt fecundității, se pune o condiție (nici un copil; mă dăruiesc, dacă nu urmează procrearea...), în măsura în care se exclude un element esențial, iubirea nu-și mai are dezvoltarea deplină. Cei doi se închid în sine, scopul transcendent fiind exclus.

- iubirea devine relativă și se supune tehnicii. Expresia iubirii este măsurată prin tehnicile anticoncepționale, iar iubirea ar trebui să fie o chestiune de dăruire, nu de eficacitate,
nici de metodă sau de tehnică. Iubirea cere o transparență absolută între cei doi. De fapt, mijloacele anticoncepționale împiedică dialogul.

- copilul devine un produs, nu mai este un dar, nu mai este rodul iubirii, nu mai este expresia gratuității dăruirii. A devenit chiar un risc! Oare ar fi posibil să vorbești după aceea de drepturile copilului?

- se pune de fapt accentul pe dimensiunea sensibilă, scopul fiind plăcerea fără risc. Nu te îmbogățești raportând pe celălalt la tine, ci dăruindu-te. În acest sens, o anumită renunțare favorizează o legătură adevărată pentru că te uiți la celălalt altfel, respectându-l și căutând ceea ce este mai bine pentru el (sau ea). Uzul unor mijloace anticoncepționale înseamnă o separare între iubire și deschidere, între iubire și gratuitate.

Nu mai este necesar să cunoști, nici să respecți pe celălalt: nu mai este nici un risc (trebuie subliniat aici că nici măcar acest lucru nu este adevărat!). Se dezvoltă o mentalitate de consum. Consecințele vor fi în primul rând pentru femeie, ea fiind, într-un anumit sens, mai implicată în iubire, deci mai vulnerabilă.

Renunțarea periodică favorizează fidelitatea pentru că favorizează respectul față de celălalt și favorizează depășirea instinctelor egoiste.

Note

[19] IOAN PAUL al II-lea, Familiaris consortio, 20; vezi Gaudium et spes, 48.


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire