SFINȚII 

Viețile sfinților
sursa: www.catholica.ro

Sfântul Matei (sec. I)
apostol și evanghelist

21 septembrie (calendarul latin)
16 noiembrie (calendarul bizantin)

Matei a fost vameș, încasator de impozite și apoi apostol și evanghelist: o slugă fericită, de la slujirea banului la slujire în totală sărăcie a mesajului creștin. În Evanghelia scrisă de el, prima dintre cele patru, vorbește mai pe larg decât ceilalți evangheliști despre atitudinea față de bani: "Nu vă adunați comori pe pământ, unde moliile și rugina le distrug, unde hoții le sapă și le fură: adunați-vă, mai degrabă, comori în cer"; "Nu puteți sluji lui Dumnezeu și banului". Cu toate acestea, nu Matei, ci Iuda a fost însărcinat cu administrarea banilor comunității apostolice; Matei s-a dezlipit de ban pentru a-l urma pe Învățătorul, în timp ce Iuda l-a trădat pentru treizeci de arginți. Când vorbesc despre vameșul chemat să-l urmeze pe Isus, evangheliștii Marcu și Luca îl numesc Levi, Matei, însă, preferă să-l prezinte cu numele mai cunoscut de Matei, la care adaugă supranumele de vameșul, echivalent cu mult disprețuitul titlu de cămătar și executor fiscal, "pentru a dovedi cititorilor" - notează Sfântul Ieronim - "că nimeni nu trebuie să dispere că se va mântui, dacă se întoarce la o viață mai bună".

Matei, îmbogățit din meseria lui bănoasă, răspunde cu entuziasm la chemarea Maestrului. În Evanghelia sa, el trece sub tăcere un fapt vrednic de laudă, pe care însă ni-l relatează Sfântul Luca: "Levi a pregătit în casa lui un mare banchet în cinstea Învățătorului; o mulțime numeroasă de vameși și altă lume stăteau cu ei la masă". Apoi, în tăcere și pe neobservate, și-a împărțit averea, dăruind-o celor lipsiți. Matei este cel care a consemnat sfatul dat de învățător: "Când faci milostenie, nu trebuie să știe stânga ta ce face dreapta ta, pentru ca fapta bună a ta să rămână ascunsă; Tatăl tău, care vede în ascuns, te va răsplăti".

După episodul chemării la urmarea lui Cristos, Evanghelia îl mai amintește pe Matei o singură dată, atunci când vorbește despre alegerea celor doisprezece apostoli. Din activitatea Sf. Matei după coborârea Duhului Sfânt cunoaștem numai paginile minunate ale Evangheliei sale. Această Evanghelie este scrisă, în primul rând, pentru evrei și se caracterizează prin cele cinci discursuri ale lui Isus despre Împărăția lui Dumnezeu; ea a fost redactată, cu siguranță, înainte de distrugerea Ierusalimului, întâmplată în anul 70. O tradiție veche susține că Matei, în calitate de misionar al învățăturii lui Cristos, "nu a fost adus în fața judecătorilor ca să depună mărturie", adică nu a murit cu moarte de martir. Alte izvoare, însă, mai puțin demne de crezare, se întrec în a da amănunte despre suferințele și moartea sfântului evanghelist și martir, bătut cu pietre, ars și apoi decapitat în Etiopia; de aici, relicvele lui ar fi fost transportate mai întâi la Paestum, în Golful Salermitan, apoi, în secolul al X-lea, duse chiar în orașul Salermo, unde sunt venerate și în zilele noastre.

* * *

Prenumele Matei, cu forma prescurtată Matia, derivă din numele personal ebraic Matithjáh, format din prescurtarea cuvântului Jahve = divinitate și matath = dar, și însumând "om dăruit de Dumnezeu", "dar al lui Dumnezeu"; ca înțeles, este sinonim cu Teodor, Dorothea, Dosoftei. Levi, nume purtat înainte de chemarea lui Cristos, în ebraică înseamnă: stăpân, proprietar; în dorința de a se dezlipi de cele trecătoare, vameșul Levi a renunțat și la numele care-i amintea de astfel de bunuri.

adaptare după "Viețile Sfinților"
Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice București


 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire