SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 92, 10.08.2005
Epilog (cf. In 21,1-25)

În rândul cercetătorilor Sfintei Scripturi nu există nici o îndoială asupra faptului că în original, Evanghelia sfântului Ioan se încheie cu capitolul al XX-lea, versetul 31. De fapt, în aceste ultime două versete, autorul dă o privire retrospectivă asupra împlinirii profețiilor scripturistice în ceea ce privește persoana, misiunea și învățătura lui Isus Cristos și, așa cum apostolul Toma recunoaște, el devine Domnul și Dumnezeul noului popor al lui Dumnezeu. Cu toate acestea, un autor necunoscut, cel mai probabil un discipol al sfântului evanghelist Ioan, a introdus, la începutul celui de al doilea secol creștin, această adăugire prin care dorea să acorde o mai mare autoritate în Biserică primilor apostoli, cu precădere sfântului Petru. Acest epilog este format din următoarele pericope: Isus Cristos apare discipolilor lângă Marea Tiberiadei (cf. In 21,1-14), misiunea pastorală a sfântului Petru (cf. In 21,15-23) și o concluzie (cf. In 21,24-25).

În episodul apariției lui Isus Cristos cel înviat discipolilor lângă Marea Tiberiadei și pescuirea minunată ne este prezentat modul în care primii creștini doreau să și-l amintească pe Învățătorul lor: aproape de apostoli și de Biserica sa (cf. In 21,1-14). Apariția își desfășoară acțiunea pe țărmul Mării Tiberiadei iar numărul discipolilor este redus la șapte [1]. Aceștia, într-o seară, ies pentru a pescui, însă nu au noroc. Dimineață Isus Cristos le apare întrebându-i dacă au ceva de mâncare, iar la răspunsul lor negativ, le indică locul în care să pescuiască și minunea nu întârzie să apară: mulțimea de pești este atât de mare (o sută cinzeci și trei de pești mari [2]) încât îi duce cu gândul pe apostoli la întâlnirea cu Isus Cristos. De fapt, în momentul în care Petru aude că este Isus Cristos pe mal se aruncă în apă pentru a ajunge mai repede la el. Ajunși la mal, ei găsesc focul făcut și pește fript la foc și pâine. În această secvență se poate vedea iubirea paternă de care dă dovadă Isus Cristos față de discipolii săi: el îi invită să mănânce împreună. Imediat ei au recunoscut în Străinul de pe malul mării pe Domnul înviat și nu-l întreabă nimic, fiind convinși de realitatea acestui eveniment.

La sfârșitul mesei, Isus Cristos cel înviat îi conferă sfântului Petru oficiul de păstor suprem al Bisericii sale și îi prezice martiriul (cf. In 21,15-23). Adresându-se lui Petru, Isus Cristos îl întreabă dacă iubirea lui față de el este mai mare decât cea a celorlalți apostoli, deoarece oficiul pe care dorea să i-l ofere cerea o astfel de condiție. Petru nu-i răspunde direct la întrebare, dar îl asigură de iubirea sa. Isus Cristos se folosește și în cazul lui Petru de legea progresivității și cu cât iubirea și dorința de apropiere de Dumnezeu este mai mare, cu atât mai mult el îi oferă conducerea Bisericii sale. Prin acest dialog, Isus Cristos întărește poziția lui Petru în cadrul comunității și-l face păstorul suprem al Bisericii sale: iar drept consecință a răspunsului și a angajării depline a lui Petru în conducerea Bisericii, el primește, din partea lui Isus Cristos, profeția martiriului. Cel care dorește să-l urmeze pe Isus Cristos până la capăt trebuie să fie dispus să-și sacrifice, dacă este cazul, și propria viață. În același context, găsim și destinul discipolului predilect al lui Isus Cristos (cf. In 21,20-23). Isus Cristos îl invită pe Petru să-l urmeze și el îi răspunde imediat, însă observă că și un alt ucenic vine după ei: era tocmai discipolul predilect al Domnului. Petru, crezând că și acesta este chemat să-și dea viața pentru Isus Cristos, îi pune o întrebare: "Doamne, dar acesta?". Isus Cristos nu-i dă un răspuns, ci îl îndeamnă să privească la ceea ce i-a fost încredințat și să-i lase pe ceilalți în voia providenței divine. Dumnezeu se va îngriji de fiecare apostol în parte și fiecare dintre ei va răspunde până la martiriu la chemarea lui Dumnezeu.

Cea de a doua concluzie a Evangheliei sfântului Ioan (cf. In 21,24-25) este o reeditare a celei dintâi și nu adaugă nimic nou, ci întărește ceea ce evanghelistul deja enunțase anterior, adică nu se va putea niciodată înțelege pe deplin ceea ce a însemnat prezența lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor. Ceea ce este demn de crezare este faptul că acest Dumnezeu, Cuvântul făcut Trup, s-a coborât pe pământ pentru a ne mântui.

Reflecția cuvenită acestui ultim capitol al Evangheliei sfântului Ioan este una justă, deoarece Isus Cristos, Străinul de lângă noi, devine cunoscut în momentul în care se aprinde dorința către Dumnezeu și către Împărăția sa. Familia creștină are nevoie de cuvintele și de hrana veșnică pe care numai providența lui Dumnezeu o poate oferi. De fapt, ea ne este oferită, trebuie numai ca noi să știm să ne deschidem ochii sufletului pentru a o vedea și inima pentru a o înțelege.

 

Familiaris consortium, 74:

"Aportul pe care călugării și călugărițele, precum și persoanele consfințite în general, îl pot aduce în favoarea apostolatului familiei, găsește dăruirea totală lui Dumnezeu, dusă de aceste persoane, expresia principală, fundamentală și de neînlocuit a apostolatului acestor persoane. Dăruirea totală lui Dumnezeu, practicată de aceste persoane, amintește tuturor creștinilor acel legământ de căsătorie, pe care Dumnezeu l-a întemeiat și care se va cunoaște pe deplin abia în viața viitoare, adică legământul de cununie al Bisericii cu Cristos, unicul său mire. Prin această consfințire a lor, călugării și călugărițele sunt martorii unei iubiri atotcuprinzătoare, care - pentru faptul că au renunțat la căsătorie pentru împărăția cerului - le dă mereu mai multă generozitate și o mai mare dispoziție de a se dărui, în mod cu totul deosebit, la servirea lui Dumnezeu și la faptele de apostolat.

De aici urmează posibilitatea ce o au călugării și călugărițele, precum și membrii institutelor de perfecțiune - singure sau asociate între ele - să-și ofere serviciul lor familiilor, mai ales cu deosebită grijă de copii și între aceștia, pentru copiii părăsiți de părinți, nedoriți de părinții lor, orfanii, săracii sau handicapații. Ei pot vizita familiile și pot să se îngrijească de cei bolnavi, să cultive raporturi de respect și de caritate cu familiile aflate în greutăți ori cu cele dezmembrate. La fel, ei depun o muncă educativă și pot da sfaturi la pregătirea tinerilor pentru căsătorie ajutând tinerele perechi ca să poată ajunge la procrearea responsabilă. Ei pot chiar deschide casele lor pentru ospitalitatea sinceră și cordială, pentru ca familiile să afle în ele sensul lui Dumnezeu, gustul de rugăciune și reculegere, pilda concretă a unei vieți trăite în caritate și bucurie frățească cu membrii celei mai mari familii a lui Dumnezeu.

Aș vrea să adaug îndemnul cel mai viu către responsabilii institutelor de viață consacrată, pentru ca în cadrul respectării carismei proprii și specifice institutului, să considere apostolatul familiilor ca pe o acțiune prioritară cerută de starea cea mai urgentă în lumea zilelor noastre" (FC 74).

 

Note

[1] Șapte, în Sfânta Scriptură, reprezintă numărul perfect, plinătatea lui Dumnezeu.

[2] Și în acest caz este vorba despre un simbolism. Numărul de 153 de pești indica totalitatea speciile acvatice cunoscut și, totodată , se poate întrevedea simbolismul universalității, plinătății și rodniciei Bisericii lui Isus Cristos

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire