SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 91, 03.08.2005
Cartea gloriei (cf. In 13,50-20,31) (IX)
Învierea lui Isus Cristos (cf. In 20,1-31)

Aparițiile lui Isus Cristos cel înviat sunt garanția autenticității mesajului proclamat de Fiul lui Dumnezeu și, în același timp, ne aduce vestea minunată a împliniri mântuiri noastre. Capitolul al XX-lea al Evangheliei sfântului Ioan se axează asupra acestui eveniment extraordinar și fără precedent în întreaga istorie a omenirii: învierea lui Isus Cristos. Capitolul este format din următoarele pericope: mormântul gol al lui Isus Cristos (cf. In 20,1-10), Isus Cristos se arată Mariei Magdalena (cf. In 20,11-18), Isus Cristos se arată discipolilor (cf. In 20,19-23), Isus Cristos i se arată lui Toma (cf. In 20,24-29), scopul scrierii evangheliei de către sfântul Ioan (cf. In 20,30-31).

Semnificația pe care evanghelistul Ioan o dă mormântului gol nu este una fără relevanță teologică: plecând de la această constatare se va ajunge la descoperirea Domnului înviat (cf. In 20,1-10). Prima pericopă a învierii ne relatează faptul că Maria Magdalena, în prima zi a săptămânii (adică duminică), dis-de-dimineață, a venit la mormântul lui Isus Cristos, deoarece în ziua de sâmbătă, fiind și sărbătoarea solemnă a Paștelui, nu a putut să vină. Ajunsă la mormânt, este surprinsă să vadă că mormântul este gol și că nu găsește pe nimeni să-i ofere o explicație plauzibilă. Dezorientată, merge în grabă în cetate și anunță pe Petru și pe ucenicul predilect al lui Isus Cristos, despre acest fapt. Amândoi, aprinși de zel, aleargă către mormânt și constată adevărul spus de către femeie, însă nici ei nu știu ce să creadă, deoarece, așa cum precizează și evanghelistul "A văzut și a crezut; pentru că încă nu știau Scriptura: că el trebuia să învie din morți" (In 20,8b-9). Prin faptul că ei se întorc la ceilalți ucenici nu înseamnă că au abandonat căutarea, ci, cu toată probabilitatea, cum vom vedea ulterior, s-au adunat în rugăciune pentru ca Dumnezeu să le deschidă ochii credinței.

Însă Maria Magdalena ia o altă atitudine: ea se întoarce din cetate și se așază lângă mormântul gol plângând cu speranța că va reuși, într-un oarecare fel, să înțeleagă ceea ce s-a întâmplat cu trupul lui Isus Cristos (cf. In 20,11-18). Iar insistența femeii este răsplătită de chiar prima apariție a lui Isus Cristos cel înviat! Este interesant de notat faptul că, în primă instanță, rămânerea sa la mormântul lui Isus Cristos nu a produs un efect al credinței și spunem acest lucru deoarece, în momentul în care îi apare Înviatul, ea este cu gândul tot la hoții care i-ar fi furat trupul lui Isus Cristos. Doar la auzul numelui, ea l-a recunoscut pe Domnul Isus Cristos cel Înviat și-și recunoaște micimea de suflet și necredința sa. Cu toate acestea, Isus Cristos o trimite ca martor autentic al învierii pentru discipoli și pentru oameni, iar abnegația sa se va dovedi în decursul formării Bisericii creștine primare.

După ce Maria Magdalena le aduce vestea învierii Învățătorului lor, discipolii primesc vizita inopinată a lui Isus Cristos (cf. In 20,19-23). În seara duminicii Paștelui, discipolii sunt adunați într-o locuință din Ierusalim (de la această întrunire lipsea Toma), cu porțile închise, într-o stare tensionată de frica iudeilor care, cu toată probabilitatea, văzând sfârșitul lui Isus Cristos, căutau acum să-i aresteze și să-i condamne și pe cei care l-au urmat în activitatea sa publică. În această situație, apare Isus Cristos cel Înviat și le transmite salutul său de pace: acest dublu salut de pace este însoțit și de darul Duhului Sfânt, dar promis și profetizat cu mult timp înainte. De asemenea, cu această ocazie, Isus Cristos, tocmai pentru a alunga din sufletelor lor orice teamă și suspiciune, le arată semnele pătimirii sale și le conferă o putere deosebită pe care va trebui să o folosească spre creșterea noii comunități de credință, adică a noii Biserici creștine, puterea iertării păcatelor.

O interpretare deosebit de benefică a învierii lui Isus Cristos o găsim în Evanghelia sfântului Ioan în pericopa arătării Înviatului lui Toma (cf. In 20,24-29). Evanghelistul Ioan relatează cu multă amărăciune atitudinea lui Toma în fața mărturiei celorlalți discipoli care afirmă că l-au văzut pe Domnul Isus Cristos înviat. Împotriva încăpățânării lui Toma, Isus Cristos apare pentru a doua oară grupului de discipoli adunați din nou, după opt zile, și-i reproșează necredința sa. În fața evidenței, Toma își recunoaște vina și-și exprimă necondiționat credința sa: "Domnul meu și Dumnezeu meu!" (In 20,28). Prin pilda dată de către evanghelist se dorește, de fapt, a-i avertiza pe toți aceia care, în decursul istoriei, au negat și neagă învierea reală a lui Isus Cristos. Toți aceia care cred necondiționat și fără să ceară o mărturie palpabilă, vizibilă, a lui Isus Cristos, sunt numiți fericiți, deoarece credința lor le va oferi posibilitatea să-l vadă în împărăția sa. Nu este vorba despre o credință oarbă, un "a crede fără a cerceta", ci este vorba despre credința în mărturia acelor discipoli care l-au văzut înviat și care formează temelia Bisericii noastre creștine.

Evanghelistul Ioan este singurul care conclude evanghelia sa cu o motivație și anume că toate semnele și minunile înfăptuite de Isus Cristos cel Înviat sunt demne de crezare și sunt adevărate (cf. In 20,30-31). Mai mult, evanghelistul Ioan dorește să întărească și să aprofundeze în cititorii săi faptul că Isus este Cristos, adică Mesia promis de Dumnezeu și este, în același timp, Fiul lui Dumnezeu. Toți aceia care vor crede în această afirmație se vor mântui și vor avea în ei viață veșnică.

Întreaga povestire a învierii lui Isus Cristos cu aparițiile sale, cu darurile sale și cu mustrările sale sunt tot atâtea semne ale miracolului care se produce în familia creștină: Dumnezeu cel viu și adevărat își face locuință în mijlocul credincioșilor săi. Chiar dacă de multe ori nu putem vedea cu ochii trupului măreția lui Dumnezeu, el sălăjluiește între noi și devenim puternici tocmai în moartea și în învierea sa.

 

Familiaris consortium, 73:

"Primul responsabil de pastorala familială în dieceză este episcopul. În misiunea lui de tată și păstor, episcopul trebuie să aibă deosebită grijă de acest sector, fără îndoială prioritar, al pastorației. Pentru acest scop, el trebuie să depună interes, grijă, timp, personal și resurse, dar mai ales intervenție personală pentru familie și pentru toți aceia care în diferite structuri diecezane îl sprijină în pastorala familiei. Va avea grijă deosebită de a face astfel încât întreaga dieceză să fie, mereu mai mult, o adevărată «familie diecezană», model și izvor de speranță pentru toate familiile care îi aparțin. Înființarea Consiliului Pontifical pentru familie se înscrie în acest context; fiind un semn al importanței care se atribuie pastoralei familiei în lume și, în același timp, instrument eficace pentru a promova și ajuta la toate nivelele.

Episcopii se folosesc, în chip special, de preoți, al căror rol - așa cum expresiv a accentuat sinodul - constituie parte esențială a ministerului Bisericii față de căsătorie și familie. Același lucru este valabil și pentru acei diaconi, cărora le-ar fi încredințată grija unui astfel de sector pastoral.

Responsabilitatea lor nu se extinde numai la probleme morale și liturgice, ci chiar la cele cu caracter personal și social. Ei trebuie să susțină familia în greutățile și suferințele ei, alăturându-se membrilor familiei, ajutându-i să privească viața în lumina evangheliei. Nu e superfluu a nota că, de această misiune - dacă este exercitată cu perspicacitatea cuvenită și cu adevărat spirit apostolic - ministrul Bisericii va descoperi noi surse de energie spirituală, chiar pentru propria vocație și pentru însuși exercițiul ministerului.

Pregătiți din vreme și cu seriozitate pentru acest apostolat, preotul sau diaconul trebuie să se comporte în mod constant - în ceea ce privește familiile - întocmai ca un tată, frate, păstor și maestru, sprijinindu-le cu ajutorul harului divin și luminându-le cu lumina adevărului. Învățătura și sfatul lor va trebui să fie totdeauna în concordanță cu magisterul autentic al Bisericii, așa încât poporul lui Dumnezeu să-și formeze un corect simț al credinței, pe care apoi s-o aplice în viața concretă. Fidelitatea față de magister cere ca înșiși preoții să se îngrijească de unitate în judecățile lor, pentru a evita tulburările de conștiință în rândul credincioșilor.

La misiunea profetică a lui Cristos în Biserică participă păstorii și laicii, mărturisind credința cu cuvinte și cu viața lor creștină; păstorii deosebesc în această mărturie ceea ce este expresia credinței genuine, de ceea ce corespunde mai puțin cu lumina credinței; familia, ca o comunitate creștină, contribuie cu participarea ei specială și mărturisirea credinței. În felul acesta, se deschide un dialog între păstori și familii. Teologii și experții în problemele vieții familiale pot fi de mare ajutor în acest dialog, explicând cu exactitate conținutul magisteriului Bisericii și acela al experienței vieții de familie. În felul acesta, învățătura magisteriului este înțeleasă mai bine, deschizându-se calea pentru dezvoltarea sa progresivă. E folositor de amintit că norma proximă și obligatorie a doctrinei credinței - chiar și în problemele privitoare la familie - este magisterul ierarhic. Raporturile clare dintre teologi, experți în problemele de familie și magister, ajută mult la înțelegerea dreaptă a credinței și la promovarea - în limitele ei - a unui pluralism legitim" (FC 73).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire