SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 90, 27.07.2005
Cartea gloriei (cf. In 13,50-20,31) (VIII)
Pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. In 18,1-19,42) (II)
Răstignirea și moartea lui Isus Cristos (cf. In 19,16b-42)

Răstignirea, moartea și înmormântarea lui Isus Cristos conclud Cartea gloriei și ne deschid drumul către marea zi a învierii. De fapt, ultimele pericope ale vieții pământești ale lui Isus Cristos, redactate de către evanghelistul Ioan, sunt de o rară emotivitate și de o profundă relatare a misterului morții sale. Această parte a Evangheliei sfântului Ioan este compusă din răstignirea lui Isus Cristos (cf. In 19,16b-27), moartea lui Isus Cristos (cf. In 19,28-30), coasta străpunsă a lui Isus Cristos (cf. In 19,31-37) și înmormântarea lui Isus Cristos (cf. In 19,38-42).

După ce în pericopele anterioare evanghelistul Ioan ne-a relatat farsa procesului lui Isus Cristos și pronunțarea sentinței capitale, în acest pasaj ne este prezentată răstignirea sa (cf. In 19,16b-27). Chiar dacă nu ne sunt prezentate, așa cum au făcut-o ceilalți evangheliști, chinurile și drumul greu până pe Golgota, totuși este demn de remarcat faptul că Isus Cristos este înconjurat de o mulțime ostilă și este flancat de răufăcători. Cu toate acestea găsim, în mijlocul acestui vacarm, și suflete pioase care l-au însoțit pe drumul crucii sfidând frica și primejdia morții: Sfânta Fecioară Maria, sfântul Ioan, Maria lui Cleopa, Maria Magdalena... Aceste persoane parcă ne indică faptul că ori de câte ori ne găsim sub crucea lui Isus Cristos suntem, de fapt, sub ocrotirea lui Dumnezeu. În acest sens, se înscrie și cererea făcută de Isus Cristos mamei sale și ucenicului pe care-l iubea, Ioan. Deoarece Isus Cristos se întorcea în sânul Tatălui el a dorit să nu-și lase mama singură și, de aceea, o încredințează acestui ucenic; la rândul său, pentru acest ucenic, misiunea Maestrului să nu era o povară, ci, dimpotrivă, era o distincție onorantă.

În comparație cu ceilalți evangheliști, Ioan nu povestește batjocurile la care a fost supus Isus Cristos cel răstignit și își trăiește cele trei ore ale agoniei în tăcere (cf. In 19,28-30). Tabloul general, care ne prezintă moartea lui Isus Cristos, este mult mai liniștit și mai familiar decât în celelalte scrieri și din această prezentare s-a dedus că în acest pasaj Isus Cristos este prezentat mai mult ca rege pe cruce decât ca un om care suferă. După judecata oamenilor, moartea lui Isus Cristos reprezintă falimentul unei învățături, dar în intenția lui Dumnezeu, prin acest eveniment, se împlinește planul de mântuire și victoria finală a lui Dumnezeu asupra păcatului omului. Pironit pe cruce, Isus Cristos vestește lumii întregi că totul s-a împlinit după voia lui Dumnezeu Tatăl și că Sfintele Scripturi s-au desăvârșit prin el. De fapt, prim moartea sa, Isus Cristos elimină osânda pricinuită de păcat și arată că nu mai poate exista moarte veșnică, deoarece el a murit pentru toți oamenii. Încheind viața pământească pe cruce și exprimând ultimele cuvinte prin formula "s-a împlinit!" (In 19,30), Isus Cristos ne spune că ea a împlinit în sine însăși lucrarea pe care Dumnezeu Tatăl i-a încredințat-o și că acum se poate odihni în mormânt până la învierea sa.

Imediat după moartea reală a lui Isus Cristos pe cruce, ni se prezintă un eveniment plin de semnificație: străpungerea coastei sale (cf. In 19,31-37). Evanghelistul ne relatează că iudeii s-au adresat lui Pilat pentru ca cei condamnați la moarte să fie dați jos de pe cruce, deoarece era ziua pregătirii marelui praznic al Paștelui, cea mai mare sărbătoare iudaică. Pentru a se asigura că aceștia sunt morți au hotărât să le zdrobească fluierele picioarele și astfel a le grăbi sfârșitul. Acest fapt s-a petrecut cu cei doi condamnați care-l însoțeau pe Isus Cristos, însă ajunși în fața acestuia l-au găsit deja mort; totuși, pentru a fi siguri, unul din ostași i-a străpuns trupul cu o suliță, în dreptul inimii, din care a ieșit sânge și apă. Prin această relatare, evanghelistul Ioan dorește să le transmită cititorilor să că, deși era mort, Isus Cristos dăruiește haruri și mântuire în continuare. Ca o concluzie a acestei pericope, Ioan ne vorbește despre o dublă profeție împlinită în trupul lui Isus Cristos cel mort și anume că el este adevăratul miel pascal înjunghiat pentru mântuirea poporului său și că nu întâmplător a fost răstignit în momentul în care erau sacrificați mieii pentru sărbătoarea Paștelui.

Deoarece întregul popor al lui Israel se pregătea de sărbătoare, Iosif din Arimateea îi cere permisiunea lui Pilat să-l înmormânteze pe Isus Cristos, iar acesta îi concede această favoare (cf. In 19,30-42). Pentru că timpul era deja înaintat, trupul lui Isus Cristos este înmormântat într-un mormânt nou, săpat în stâncă, nefolosit încă. Evanghelistul dorește să spună prin acest indiciu că Isus Cristos era demn de ceva nou și nefolosit și care-l pregătea pentru un nou început: învierea! Chiar dacă mormântul este închis, el nu devine locuința Fiului lui Dumnezeu și punctul de plecare al mesajului învierii și mântuirii omului.

În concordanță cu pericopele prezentate, este necesar să amintim familiei creștine că orice deziluzie și orice eșec momentan, dacă sunt privite prin prisma morții lui Isus Cristos, ele se transformă în noi direcții și noi dimensiuni ale credinței. Desigur că nu întotdeauna suntem capabili să trecem dincolo de aparențe și că de prea multe ori slaba noastră credință se limitează la vizibil, însă Iosif din Arimateea ne indică faptul că a avea curaj, a avea îndrăzneală să cerem trupul lui Isus Cristos ca să-l "înmormântăm" în viața și în familia noastră poate fi răspunsul deplin la toate frământările cotidiene.

 

Familiaris consortium, 72:

"În cadrul Bisericii, subiectul responsabil al pastoralei familiale, trebuie amintite diversele grupări de credincioși, în cadrul cărora se manifestă și trăiește - într-o oarecare măsură - misterul bisericii lui Cristos. Trebuie recunoscute și valorificate, fiecare cu scopurile, caracteristicile și metodele proprii, diversele comunități ecleziale, diferitele grupuri și numeroasele mișcări implicate în mod diferit, deși au titluri și nivele diferite, în pastorala familială.

Pentru acest motiv, sinodul episcopilor a recunoscut clar aportul util al acestor asociații de spiritualitate, de formare și de apostolat. Rolul lor este de a trezi între credincioși un sens viu de solidaritate, de a favoriza o conduită de viață inspirată din evanghelie și din credința Bisericii, de a forma conștiințele după valorile creștine și nu după criteriile opiniei publice, de a stimula operele de caritate reciprocă și față de alții, cu un spirit de deschidere, așa încât familiile creștine să devină un adevărat izvor de lumină și un ferment sănătos pentru alte familii.

La fel, este de dorit ca familiile creștine - conștiente de binele comun - să ia parte activă, la toate nivelele și la alte asociații, care nu sunt bisericești. Unele dintre acestea au drept scop prezervarea, transmiterea și apărarea valorilor etice și culturale ale popoarelor respective, dezvoltarea persoanei umane, protecția medicală, juridică și socială a maternității și a copiilor, promovarea justă a femeii și lupta împotriva a tot ce micșorează demnitatea femeii, sporirea solidarității reciproce, cunoașterea problemelor conexe cu reglementarea responsabilă a fecundității, după metode naturale, conforme cu demnitatea umană și cu învățătura Bisericii. Alte asociații, apoi, au ca scop edificarea unei lumi mai drepte și mai umane, promovarea legilor juste, care favorizează buna rânduială socială cu deplin respect pentru demnitatea și libertatea legitimă a individului și familiei, la nivel național sau internațional, la colaborarea cu școala și cu alte instituții care completează educația copiilor și așa mai departe" (FC 72).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire