SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 9, 17.12.2003
Isus Cristos și necredința oamenilor (Mt 11,2-12,50)

Evanghelia sfântului Matei se concentrează, începând cu capitolul al XI-lea, versetul 2, până la capitolul al XII-lea, versetul 50 asupra unei teme de mare actualitate: necredința și împotrivirea omului la cuvântul lui Dumnezeu. În toate pasajele importante ale scrierilor sale, evanghelistul trece în revistă episoade concrete prin care arată și explică importanța trăirii vieții în conformitate cu adevărurile revelate de Dumnezeu, și dovedește necesitatea credinței pentru mântuire. În acest context, structura celor două capitole este următoarea: mărturia lui Isus despre Ioan Botezătorul (cf. Mt 11,2-19); mustrarea, de către Isus, a cetăților care nu se convertesc (cf. Mt 11,20-24); preamărirea lui Dumnezeu Tatăl de către Isus (cf. Mt 11,25-30); respectarea zilei de sâmbătă (cf. Mt 12,1-8); vindecarea omului cu mâna paralizată (cf. Mt 12,9-14); Isus, slujitorul lui Iahve (cf. Mt 12,15-21); Isus și Beelzebul (cf. Mt 12,22-31); pomul și roadele sale (cf. Mt 12,33-37); semnul lui Ioan (cf. Mt 12,38-42); revenirea duhului necurat (cf. Mt 12,43-45); mama și frații lui Isus (cf. Mt 12,46-50).

La prima vedere pericopa din Matei 11,2-19 poate să ne surprindă prin lungimea discursului pe care Isus Cristos îl adresează sfântului Ioan Botezătorul, însă, ținând cont de faptul că Ioan este "mai mult decât un profet" (Mt 12,9), ne putem da seama de rolul pe care l-a jucat sfântul Ioan în economia mântuirii și a revelației lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor. De fapt, Ioan este omul credinței, al răspunsului hotărât în favoarea lui Dumnezeu, al dreptății și al adevărului, iar moartea pentru acest ideal nu este altceva decât încununarea activității sale și expresia coerenței vieții sale: "Adevăr vă spun, nu s-a ridicat, dintre cei născuți din femeie, unul mai mare decât Ioan Botezătorul" (Mt 11,11). Dialectica dintre cei care cred și cei care resping învățătura lui Ioan Botezătorul și, în acest caz, indirect, pe cea a lui Isus, este radicală, iar Isus explică "acestei generații" că doar cei ce cred și sunt în sintonie cu "stilul" de viață al lui Dumnezeu, pot să se regăsească în unicul proiect divin de mântuire care se desfășoară în timpuri succesive și sub diferite aspecte.

Orașele Corazin, Betsaida și Cafarnaum, orașele de lângă lacul Genezaret, sunt avertizate, prin formule profetice, și considerate drept orașe-comunități infidele față de Dumnezeu și rebele (cf. Mt 11,20-24). În aceste orașe, în timpurile străvechi, profeții au condamnat cu putere nedreptatea și violența (cf. Am 1,9; Is 23,1-14; Ez 26-28; Zah 9,2-4), iar prin atitudinea lui Isus se reamintește că, dacă omul și comunitatea nu se întorc către Dumnezeu, nu se poate găsi mântuire pentru sine (cf. Mt 11,24).

Imediat după această dură condamnare a celor care nu cred în Dumnezeu, Isus Cristos își îndreaptă privirea către cei care îl urmează din toată inima și care sunt dezinteresați, către cei mici și nepricepuți (cf. Mt 11,25). Predilecția lui Isus Cristos pentru cei umili este binecunoscută și formează axa centrală, firul roșul al întregii evanghelii: de fapt, rugăciunea de binecuvântare adresată lui Dumnezeu Tatăl (cf. Mt 11,25-26), raportul existențial dintre Tatăl și Fiul (cf. Mt 11,27), invitația și promisiunea lui Isus (cf. Mt 11,28-30) sunt momente unice, dar strâns legate între ele.

Capitolul al XII-lea începe cu relatarea unui moment obișnuit din viața lui Isus împreună cu discipolii: "Isus trecea printre lanuri de grâu, într-o zi de sâmbătă" (Mt 12,1). De câte ori nu a străbătut Isus drumurile, câmpurile și străzile Galileii pentru a împărți tuturor din darurile mântuirii!? Și, totuși, în acea sâmbătă, cei care îl urmau au observat un fapt inedit: discipolii se înfruptau din spice, de fapt, le smulgeau și le mâncau. Se cunoaște obiceiul evreului pios, care, în zi de sâmbătă, în amintirea creației și a alianței încheiate cu Iahve, se abținea de la orice muncă și de la orice activitate în zi de shabbat, deoarece era o zi de rugăciune, de odihnă și de mulțumire adusă lui Dumnezeu. Prin atitudinea discipolilor, Isus nu a dorit să ofenseze, să schimbe sau să neglijeze obiceiurile și poruncile comunităților credincioase, ci a dorit să le ofere o lecție de viață și de omenie, iar în cele din urmă, o explicare a priorităților în viața de credință: "Fiul Omului este stăpânul sâmbetei" (Mt 12,8). Noua perspectivă mesianică a interpretării legii asupra zilei de sâmbătă, ce depășește disputele interne ale iudaismului, conchide în fraza finală "Fiul Omului este stăpânul sâmbetei" (Mt 12,8). Rădăcinile libertății discipolilor în confruntarea cu legea și prescrierile rituale iudaice se opresc în mesajul mesianic al lui Isus Cristos. El nu abrogă legea, ci o duce la desăvârșire: doar în raportul strâns dintre credincios și Isus, Domn și Mesia, se poate intra în "odihna" definitivă promisă tuturor celor osteniți și împovărați (cf. Mt 11,28).

În continuarea relatării, îl întâlnim pe Isus în sinagogă, locul de rugăciune și de adunare cultică sabatică, iar aici, parcă încercând să pună în practică tot ceea ce spusese în ogorul cu grâu, vindecă un om de paralizia mâinii. Isus Cristos, în această mică parabolă, notată în formă de întrebare pentru a-i coopta la discuție și pe interlocutori, stabilește un paralelism între două cazuri: oaia căzută în groapă în zi de sâmbătă și omul aflat în dificultate. În vocabularul evanghelic, termenul "oaia pierdută" era folosit pentru a indica imaginea omului care este obiectul atenției și a grijii iubitoare a păstorului mesianic (cf. Mt 9,35; 10,6; 15,24). Pentru Isus Cristos, omul, în condiția sa fizică și sufletească, este criteriul de interpretare și de aplicare a legii sâmbetei. Totuși, această alegere radicală a lui Isus în favoarea omului va fi plătită cu un preț imens: moartea pe cruce (cf. Mt 12,14).

Caracteristica, poate principală, a vieții lui Isus Cristos este aceea de fi slujitor. În evanghelia sfântului Matei, la capitolul 12,15-21, se relatează că, îndepărtându-se, imediat după ce a luat la cunoștință de complotul împotriva sa, Isus adoptă linia profetică și pacifică a Servitorului lui Iahve din Isaia 42,1-4, care este, de fapt, poziția ideală pentru credința creștină și pentru confirmarea credinței cristologice a comunități creștine primare.

După această poziție de relativ calm, Isus are un nou moment de dispută cu fariseii, care nici în fața unei minuni nu-și îndreaptă atitudinea, ci, dimpotrivă, îl acuză de magie și satanism "Acesta nu scoate diavoli decât cu Beelzebul, căpetenia diavolilor!" (Mt 12,24). Cuvinte dure și șocante: Dumnezeu face pact cu diavolul pentru a vindeca pe om! Se vede foarte bine împietrirea aceluia care nu dorește să recunoască în bine decât răul, lașitatea, blasfemia. Interpretarea autentică a acestui pasaj este aceea că Isus Cristos, cu semnele puterii sale, semne pe cât de puternice, pe atât de eficace, nu dorește numai să-i elibereze pe bolnavi de puterile răului, dar dorește să inaugureze timpul de pe urmă al mântuirii prin care se așteaptă victoria finală și definitivă asupra puterii satanice și a forțelor diabolice, care de multe ori se ascunde chiar între oameni, în aceia care controlează și se fac drept garanții dreptății, autorității și istoriei umane.

Pericopa ce cuprinde capitolul al XII-lea, versetele 38-42, ne vorbește despre semnul lui Iona. Pasajul dezvoltat ne prezintă, din nou, contrastul dintre Isus Cristos și reprezentanții iudaismului, fariseii, cărora li se mai adaugă și câțiva cărturari: ei cer să vadă un "semn" (cf. Mt 12,38). La această cerere, Isus Cristos face cunoscut un paralelism între el și profetul Iona, care timp de trei zile a stat în pântecele balenei; în mod asemănător și Fiul Omului va sta în "pântecele" pământului pentru a învia spre mântuirea omului.

Riscul de a cădea după ce "ți-ai făcut curățenie în casă" este foarte mare pentru oricine (cf. Mt 12,43-45). De fapt, scurta parabolă evanghelică asupra reîntoarcerii duhurilor rele este un avertisment adresat ascultătorilor săi care nu se decid să primească tot mesajul divin.

În cele din urmă, găsim episodul în care mama și frații săi se găsesc în mijlocul mulțimii (cf. Mt 12,46-50). Pare poate nefiresc ca rudele apropiate ale lui Isus să se găsească în mulțime. Chiar dacă Fecioara Maria a fost primul discipol prin excelență al mesajului Fiului său, evanghelistul dorește să scoată în evidență faptul că fraternitatea, comunitatea eclezială nu este rodul unui efort moral sau al unui spirit trupesc, ci își extrage originea și semnificația din credința cristologică. Urmarea lui Isus Cristos comportă o redimensionare a legăturilor de rudenie plecând de la alegerea esențială și fundamentală a credinței în Dumnezeu. În aceste rânduri, o găsim foarte bine identificată pe Fecioara Maria care a renunțat la această demnitate umană, de mamă, în favoarea tuturor celorlalți oameni, ascultători, care aveau nevoie de îndrumările și semnele Fiului său. Fecioara Maria, trăind în intimitate cu Dumnezeu, trăia, de fapt, evanghelizarea omenirii împreună cu Fiul său.

Bogăția acestor texte scripturistice ne îndeamnă la o atentă considerare și o fidelă urmare a lui Isus Cristos în viața de familie. Tentația necredinței omului este foarte mare: posibilitățile tehnologice, libertatea omenească în ceea ce privește viața de cuplu, dezordinile sociale și morale ale timpului nostru, lovesc din plin viața familiei, viața intimă a fiecăruia dintre noi. Inițiativa lui Dumnezeu, în Fiul său Isus Cristos, este uluitoare: Dumnezeu îi oferă omului posibilitatea de a se mântui, de a alege un cadru familial unde să-și poată dezvolta toate capacitățile cu care a fost înzestrat de Creator spre a dărui celuilalt o parte din iubirea lui Dumnezeu.

Isus Cristos, Dumnezeu adevărat, cunoscând neputința firii noastre, s-a coborât în mijlocul oamenilor spre a-i orienta către nemurire, către adevăr și fericire. Isus slujește și este alături de noi, alături de fiecare familie, în momentul în care "casa" sufletului este pregătită să-l primească pe Dumnezeu; dar întotdeauna există pericolul ca aceasta să fie pângărită de rău și dezordine. Și totuși, acolo este mâna ocrotitoare a Preasfintei Fecioare Maria, care a trăit și simțit ca mamă toate momentele fericite sau mai puțin fericite ale unei familii; aceasta asigurată prosperitatea spirituală și materială. Trebuie ca noi, fii adoptivi ai lui Dumnezeu, frați în Isus Cristos, și fii ai Fecioarei Maria, să acceptăm să urmăm calea trasată de el, să fim de acord cu ascultarea și trăirea cuvântului dumnezeiesc și în mod deosebit cu aplicarea lui în familie.

Capitolul al patrulea din Carta drepturilor familiei ne propune și ne explică faptul că:

  • viața umană trebuie să fie respectată și protejată în mod absolut încă din momentul conceperii ei;

  • avortul este o directă încălcare a dreptului fundamental la viață al ființei umane;

  • respectul pentru demnitatea ființei umane exclude orice manipulare experimentală sau exploatare a embrionului uman;

  • toate intervențiile asupra patrimoniului genetic al persoanei umane, care nu au ca scop corectarea anomaliilor, constituie o încălcare a dreptului la integritate fizică și împiedică binele familiei;

  • fiii, atât înainte, cât și după naștere, au dreptul la protecție și asistență socială, cum au și mamele, atât în timpul sarcinii cât și după naștere, pentru o anumită perioadă;

  • toți fiii, atât cei născuți în familii căsătorite, cât și în afara căsătoriei, se bucură de același drept al protecției sociale, în vederea dezvoltării lor personale și integrale;

  • orfanii sau copiii privați de asistența părinților sau a tutorilor trebuie să primească protecție specială din partea societății. Statul, în ceea ce privește încredințarea sau adopția, trebuie să prevadă o legislație care să faciliteze familiile capabile să primească în casele lor copii care au nevoie de asistență permanentă sau temporară și care, în același timp, să respecte drepturile naturale ale părinților;

  • copiii cu handicap au dreptul de a găsi în casă sau în școală un mediu adaptat dezvoltării lor umane.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire