SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 89, 20.07.2005
Cartea gloriei (cf. In 13,50-20,31) (VII)
Pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. In 18,1-19,42) (I)
Arestarea și procesul lui Isus Cristos (cf. In 18,1-19,16a)

Evanghelistul Ioan zugrăvește cu mult realism și, în același timp, cu multă măiestrie pătimirea și moartea lui Isus Cristos: expunerea este sintetizată în două capitole, ambele scoțând în relief în ce mod a preferat Dumnezeu să mântuiască lumea. Cele două capitole relatează arestarea, pătimirea, moartea și înmormântarea lui Isus Cristos: de fapt, pătimirea și moartea lui Isus Cristos revelează mărirea Fiului Unul-născut al Tatălui, iar aceasta se observă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, Isus Cristos prevestește de mai multe ori care va fi sfârșitul său; în al doilea rând, libertatea cu care suferă și moare Isus Cristos este una hotărâtoare pentru mântuirea omului; și, în al treilea rând, superioritatea lui Isus Cristos asupra adversarilor săi este una evidentă: cu toate acestea, Isus Cristos nu este cel învins, ci învingătorul, deoarece Răstignitul este adevăratul învingător. În capitolul al XVIII-lea și în prima parte a capitolului al XIX-lea, pe care le tratăm în rândurile următoare, găsim trei pericope scripturistice pline de semnificație mântuitoare: arestarea lui Isus Cristos (cf. In 18,1-11), Isus Cristos înaintea marelui preot și renegarea sfântului Petru (cf. In 18,12-27), Isus Cristos înaintea lui Pilat (cf. In 18,28-19,16a).

Luând sfârșit cina, Isus Cristos împreună cu discipolii săi ies din cetate și merg pe Muntele Măslinilor, locul în care se va produce arestarea sa (cf. In 18,1-11). Întreaga secvență a arestării lui Isus Cristos este plină de măreție, dar și neputință. Măreție din partea lui Isus Cristos care, deși cunoaște foarte bine ceea ce va suferi, nu-i respinge pe cei veniți să-l aresteze; ba, mai mult, el le iese în întâmpinare și se prezintă: în acel moment, gloria sa îi face pe cei veniți să-l rețină să i se închine. Neputința este caracteristica tuturor celor prezenți în fața lui Dumnezeu și a misterului mântuirii omului: discipoli, cohortă, Iuda. Este foarte interesant dualismul Petru-Iuda: Petru scoate sabia pentru a-și apăra Învățătorul, Iuda se amestecă printre cei ce au venit să-l aresteze și nu are curajul să spună nimic.

Prezentarea lui Isus Cristos în fața marelui preot și renegarea sfântului Petru sunt două momente cruciale pentru om și omenire: în aceste două episoade se concentrează întreaga dramă umană (cf. In 18,12-27). Farsa procesului iudaic își atinge apogeul în faptul că neavând dovezi ale presupuselor încălcări ale legii, mai marii religioși, în frunte cu Anna și Caiafa, se comportă cu violență, atât verbală, cât și fizică, ea fiind rezultatul neacceptării planului mântuitor și al împietririi inimii. Chiar dacă evanghelistul Ioan nu ne relatează multe amănunte ale acestui proces religios, după rezultatul său (adică, trimiterea la autoritatea politică), ne putem da seama că soarta lui Isus Cristos fusese deja hotărâtă. În tot acest timp, sfântul Petru joacă un rol secundar, însă plin de semnificație: îl trădează pe Isus Cristos! Atitudinea lui Petru este în conformitate cu profeția pe care Isus Cristos o făcuse, dar și cu faptul că încă nu reușise să-și clădească o credință puternică: faptul învierii și recunoașterea vinei îi vor da noi valențe ale existenței sale.

Înainte de drumul Golgotei și al morții sale, Isus Cristos este supus unui proces civil, fiind prezentat guvernatorului Pilat (cf. In 18,28-19,16a). În această lungă pericopă se concentrează și se derulează cu repeziciune multe evenimente: prezentarea lui Isus Cristos în fața lui Pilat, interogatoriul, eliberarea lui Barnaba, biciuirea și încoronarea cu spini, condamnarea la moarte. În toate acestea se poate citi pe chipul lui Isus Cristos o liniște dezarmantă; cu toate că știa prea bine că va muri, nu se lasă pradă emoțiilor trecătoare, chiar dacă va suferi îndelung, și le vorbește oamenilor, prin cuvinte și prin fapte, despre Împărăția lui Dumnezeu. În fața furiei oarbe a oamenilor, în fața indiferentismului soldaților, în fața nedumeririi lui Pilat, Isus Cristos se prezintă ca rege al universului și demonstrează că doar prin încredere deplină în Dumnezeu ne putem apropia de mântuire.

Cu siguranță că aceste secvențe cutremurătoare din viața pământească a lui Isus Cristos nu lasă loc la multe discuții, dar din ele familia creștină trebuie să scoată învățăminte. De multe ori ne simțim trădați și neînțeleși de cei din jurul nostru, ba chiar de cei din familia noastră, însă în toate acestea să privim la Isus Cristos și să ne încărcăm sufletul de blândețe, de curaj, de înțelegere și de compasiune. În acest fel devenim creștini autentici și o familie dedicată lui Dumnezeu.

 

Familiaris consortium, 71:

Însă, mai presus de toate, trebuie recunoscută acea poziție singulară care, în acest domeniu, privește misiunea soților și a familiilor creștine, în puterea harului primit în sacrament. O astfel de misiune trebuie pusă în slujirea calificării Bisericii și zidirea împărăției lui Dumnezeu în istorie. Acest lucru e recerut ca act docil de supunere lui Cristos Domnul. El, în puterea căsătoriei celor botezați ridicată la sacrament, conferă soților creștini o misiune specială de apostoli, trimițându-i ca lucrători în via sa, și, într-un mod cu totul special, în acest câmp al familiei.

În această activitate, ei lucrează în comuniune și colaborare cu alți membri ai Bisericii, care lucrează și ei în folosul familiei, aducând rodul darurilor și funcțiunilor. Un astfel de apostolat se va desfășura, mai ales, în sânul familiei proprii, prin dovada vieții văzute în conformitate cu legea divină în toate aspectele ei, cu educația creștină a copiilor, cu ajutorul dat maturizării lor de credință, cu educația la castitate, pregătindu-i pentru viață, ferindu-i de primejdiile ideologice ori morale de care sunt adesea amenințați, cu inserarea lor în comunitatea eclezială și în cea civilă, în mod gradat și responsabil, ajutându-i cu sfatul în alegerea vocației, cu ajutorul reciproc între membrii familiei, pentru creșterea umană și creștină. Acest apostolat se va materializa în opere de caritate spirituală și materială față de alte familii, în special cele mai lipsite de ajutor și susținere, către cei săraci, bolnavi, bătrâni, handicapați, orfani, văduve, soți de familie părăsiți, fetele cu copii și acelea care, din cauza greutăților, sunt ispitite să avorteze rodul trupului lor..." (FC 71).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire