SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 88, 13.07.2005
Cartea gloriei (cf. In 13,50-20,31) (VI)
Ultima cină (cf. In 13,1-17,26) (V)
Rugăciunea finala a lui Isus Cristos (cf. In 17,1-26)

Înainte de începerea pătimirii și morții sale, adică la sfârșitul ultimei cine, evanghelistul Ioan notează rugăciunea finală, rugăciunea de adio pe care Isus Cristos o adresează discipolilor săi (cf. In 17,1-26). Această rugăciune are o unitate expozițională chiar dacă o putem sistematiza în mai multe secțiuni: rugăciunea de glorificare a lui Isus Cristos de către Tatăl (cf. In 17,1-5), rugăciunea pentru discipolii săi pentru a fi păziți de rău și pentru a fi sfințiți în adevăr (cf. In 17,6-19), rugăciunea lui Isus

Cristos pentru unitatea credincioșilor (cf. In 17,20-23) și rugăciunea lui Isus Cristos pentru ca

toți credincioșii să ajungă la perfecțiune în viața veșnică (cf. In 17,24-26).

Această rugăciunea de glorificare a lui Isus Cristos este încoronarea discursului de adio pe care îl face înainte de pătimirea și moartea sa: ea mai este numită și "rugăciunea sacerdotală" a lui Isus Cristos (cf. In 17,1-5). În aceste prime cinci versete găsim atitudinea plină de încredere a lui Isus Cristos adresată Tatălui său ceresc și, în același timp, el este văzut drept preot care mijlocește pentru discipolii săi, care, în scurt timp, vor rămâne lipsiți de prezența sa fizică în această lume. Tot în această perspectivă, rugăciunea sacerdotală, rugăciunea de consacrare a lui Isus Cristos, pregătește, oferă și binecuvântează sacrificiul său pe cruce.

Rugăciunea pe care Isus Cristos o face pentru ca discipolii săi să fie întăriți în credință și pentru

sfințirea lor în adevăr este una plină de încărcătură emoțională (cf. In 17,6-19). Rugăciunea, începută anterior, ia acum valențele unei intercesiuni pentru discipolii săi în care Isus Cristos le oferă rațiunea

pentru care ei sunt în centrul rugăciunii sale: datorită faptului că i-au ascultat cuvintele și că

i-au fost tot timpul alături, ei vor forma o comunitate constituită nu pe puterile proprii, ci prin activitatea desfășurată de el în această lume și care, în acest moment, este pe cale să se încheie. Isus

Cristos explică faptul că pe cei care Tatăl i-a încredințat în această lume l-a revelat numele său și

că acest nume este, de fapt, adevărata cunoaștere a lui Dumnezeu. Cunosc cu adevărat pe Dumnezeu aceia care își dau seama de iubirea pe care Dumnezeu o are față de lume și care s-a manifestat prin trimiterea Fiului său pentru mântuirea ei. Acesta este rodul întregii sale lucrări mântuitoare, care este, de altfel, și lucrarea Tatălui: anunțarea venirii Împărăției lui Dumnezeu prin cuvinte, prin minuni și prin moartea sa pe cruce. Pentru a preciza de ce face această rugăciune pentru discipolii săi, Isus Cristos afirmă că ei aparțin lui Dumnezeu și că în ei se găsește gloria lui Dumnezeu. De fapt, cei care se găsesc sub ocrotirea lui Dumnezeu se folosesc de credința în Isus Cristos și sunt sfințiți în adevărul

acestei credințe.

Rugăciunea lui Isus Cristos pentru unitatea credincioșilor (cf. In 17,20-23), pregătită deja din versetul al XI-lea, este o declarație deschisă în favoarea unei adeziuni totale la planul mântuitor pregătit din veșnicie de către Dumnezeu Tatăl oamenilor. De fapt, această rugăciune a lui Isus Cristos nu se adresează numai discipolilor prezenți la masă cu el, ci și viitorilor credincioși ai săi din toate timpurile și de pretutindeni, adică întregii Biserici creștine. Caracteristicile care disting unitatea pentru care s-a rugat sunt indicate de cele două propoziții finale: "Ca toți să fie una, după cum tu, Tată, ești în mine și eu sunt în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21). Prima caracteristică afirmă că adunarea credincioșilor trebuie să constituie o unitate care să răspundă la aceea existentă între Tatăl și Fiul. Cea de a doua caracteristică adaugă că aceia care sunt uniți între ei în duhul lui Dumnezeu trebuie să facă parte integrantă din comunitatea creștină, adică trebuie să se găsească într-o foarte strânsă legătură de unitate cu toți în Biserică. La o atentă analiză a acestui pasaj, se poate observa că rugăciunea lui Isus Cristos pentru unitatea credincioșilor este și o intercesiune pentru lumea întreagă. Fundamentul pe care se constituie această unitate între credincioși este tocmai persoana lui Isus Cristos, deoarece el a oferit lumii acea mărire pe care a primit-o de la Tatăl. În același fel, dacă creștinii sunt uniți între ei pot da chip iubirii și măririi lui Dumnezeu.

Ca încheiere a rugăciunii de adio de la Cina cea de Taină, Isus Cristos se roagă ca credincioșii să ajungă la perfecțiune în viața viitoare (cf. In 17,24-26). Până în acest moment rugăciunea lui Isus Cristos cerea ca discipolii, imediat după separarea lor vizibilă de Fiul lui Dumnezeu, să fie perseverenți în persecuții; din acest moment, tonul se modifică și se proiectează reunirea discipolilor cu Maestrul lor în Împărăția lui Dumnezeu. De fapt, Maestrul îi cere lui Dumnezeu Tatăl ca toți aceia care i-au fost încredințați să fie primiți în locuințele veșnice, deoarece în acest fel ei vor vedea mărirea sa pe deplin. Cererea pe care Isus Cristos o adresează lui Dumnezeu Tatăl este, în cele din urmă, o promisiune făcută discipolilor săi, prin care li se garantează coabitarea lor cu Dumnezeu în veșnicie.

Exemplul rugăciunii lui Isus Cristos ar trebui să stimuleze profund întreaga comunitate creștină, cu un aport deosebit pentru familie. Un element demn de remarcat, care reiese din acest capitol, este cel legat de toleranță, ecumenism și unitate. Dacă unitatea pentru care se roagă Isus Cristos este pusă în relație, de pe o parte, cu comuniunea vitală a Fiului cu Tatăl, iar pe de altă parte, cu identitatea credincioșilor în fața lumii, familia noastră creștină trebuie să fie semnul vizibil al unității lui Dumnezeu. Chiar și în familiile mixte, ba chiar mai mult în ele, trebuie subliniat faptul împăciutor al prezenței vieții de rugăciune, de sacrament și de unitate dintre toți creștinii.

 

Familiaris consortium, 70:

"Biserica - comunitate mântuită și mântuitoare - trebuie considerată în dubla ei dimensiune universală și particulară: acest lucru se exprimă și se actualizează în comunitatea diecezană divizată pastoral în mai multe comunități minore, între care se distinge, pentru importanța ei specială, parohia.

Comuniunea cu Biserica universală nu împiedică, ci generează și promovează consistența și originalitatea diferitelor Biserici particulare; acestea din urmă, rămân subiectul operativ mai apropiat și mai eficace pentru actualizarea pastoralei familiale. În acest sens, orice Biserică locală și, în termeni speciali, orice comunitate parohială, trebuie să fie conștientă de harul și responsabilitatea pe care o primește de la Domnul în vederea promovării familiei. Orice plan de pastorală organică, la orice nivel, nu trebuie să neglijeze luarea în considerație a pastoralei familiei.

În lumina acestei responsabilități, este înțeleasă și importanța unei pregătiri adecvate din partea acelora care se vor ocupa în mod special cu acest gen de apostolat. Preoții, călugării și călugărițele, deja din perioada formării lor, sunt orientați și formați într-o manieră progresivă și adecvată la datoriile respective. Între alte inițiative, îmi face plăcere să subliniez crearea recentă în Roma, pe lângă Universitatea Pontificală de la Lateran, a unui institut superior consacrat studiului problemelor familiei. De asemenea, și în unele dieceze au fost fondate institute de acest gen; episcopii să aibă grija ca un număr cât mai mare de preoți, înainte de a-și asuma responsabilități parohiale, să frecventeze cursuri specializate. În alte locuri sunt ținute periodic cursuri de formare în institutele superioare de studii teologice și pastorale. Aceste inițiative sunt încurajate, susținute, diversificate și deschise, evident, și laicilor a căror activitate profesională (medicală, legală, psihologică, socială, educativă) poate fi în ajutorul familiei" (FC 70).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire