SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 87, 06.07.2005
Cartea gloriei (cf. In 13,50-20,31) (V)
Ultima cină (cf. In 13,1-17,26) (V)
Misiunea Duhului Sfânt și revenirea lui Isus Cristos (cf. In 16,4b-33)

Importanța pe care evanghelistul Ioan o dă prezenței Duhului Sfânt în viața discipolilor și a Bisericii primare este foarte bine conturată în cel de al XVI-lea capitol al Evangheliei sale. Înșiruirea, prevestirea evenimentelor viitoare și, de asemenea, importanța pe care o are intervenția lui Dumnezeu în lume, prin intermediul Duhului Sfânt, sunt hotărâtoare pentru dezvoltarea ulterioară a ultimelor momente din viața pământească a lui Isus Cristos. Pericopele acestui capitol sunt structurate după cum urmează: misiunea Duhului Sfânt (cf. In 16,4b-15), promisiunea revenirii lui Isus Cristos (cf. In 16,16-24) și victoria lui Isus Cristos asupra lumii (cf. In 16,25-33).

Contextul în care Isus Cristos le anunță discipolilor venirea Duhului Sfânt și misiunea pe care acesta o va îndeplini în lume este favorizat de plecarea iminentă din mijlocul lor (cf. In 16,4b-15). Din această cauză, vestea pe care Isus Cristos le-o dă, adică faptul că va pleca curând din mijlocul lor, îi întristează pe discipoli. Ei se gândesc doar la un singur lucru: că vor fi privați de prezența Maestrului lor și că vor rămâne singuri într-o lume care-i urăște. Văzând atitudinea lor, Isus Cristos le reproșează faptul că se gândesc numai la acest lucru și nu pot realiza că, de fapt, această plecare a sa din mijlocul lor la Tatăl este condiția necesară pentru venirea Duhului Sfânt. Tocmai în misiunea revelatoare a Duhului Sfânt, întreaga activitate a Fiului lui Dumnezeu, Isus Cristos, continuă să se actualizeze și, prin prezența Duhului Sfânt, această activitate este dezlegată de limitele timpului și ale spațiului. Duhul Sfânt va fi acela care îi va introduce pe discipoli și pe toți aceia care vor asculta de șoaptele sale în deplina cunoaștere a adevărului proclamat de Isus Cristos, oferindu-le posibilitatea de a se apăra de atacurile și de persecuțiile lumii.

Promisiunea revenirii lui Isus Cristos (cf. In 16,16-24) este tema principală a acestei pericope. Vorbind despre acest eveniment și pentru a putea înțelege mai bine ceea ce dorește să spună evanghelistul în acest pasaj scripturistic, este necesar a sublinia faptul că momentul revederii dintre Isus Cristos și discipolii săi nu este legat, în mod imediat, de paruzie, ci, mai degrabă, de învierea sa. După ce Isus Cristos îi atenționează pe discipolii căzuți în angoasă de prezența Duhului Sfânt și de marele avantaj de care se bucură prin venirea lui, îi anunță că timpul de singurătate nu va fi lung, căci el se va întoarce curând. Cu toate acestea, discipolii nu sunt capabili de a înțelege semnificația plecării lui Isus Cristos din mijlocul lor, care este, de fapt, o trecere din această lume la Tatăl. Pentru a-i liniști și pentru a le da curaj în încercările viitoare, Isus Cristos îi îndeamnă să ceară tot ceea ce au nevoie de la Tatăl în numele lui și vor obține tot. Doar datorită acestei rugăciuni discipolii se pot număra printre martorii autentici ai învierii sale.

Promisiunea lui Isus Cristos, cuvintele de consolare sau victoria lui Isus Cristos asupra lumii fac obiectul celei de a treia pericope din acest capitol (cf. In 16,25-33). Până în acest moment Isus Cristos le vorbește discipolilor în "imagini", adică sub forma ascunsă: dar acum a sosit timpul în care trebuie să le vorbească deschis despre patima, moartea și învierea sa. Isus Cristos dorește să-i pregătească pe discipoli pentru marea aventură a sfârșitului său pământesc, deoarece, în momentul în care ei vor aprofunda cuvintele, acțiunile și minunile sale, vor putea să înțeleagă faptul că el este cu adevărat Fiul lui Dumnezeu. Întreaga sa activitate pământească și raportul dintre el și discipolii săi s-a bazat pe iubire și pe credința în originea divină a Fiului Omului: tocmai de aceea este necesară clarificarea situației în care se vor găsi discipolii imediat după ce Isus Cristos va fi arestat. Credința discipolilor nu trebuie să se clatine, deoarece ei sunt la școala lui Dumnezeu și, de aceea, trebuie să-și pună toata speranța în el, fără nici o rezervă.

Aceste pericope scripturistice ne sunt de mare ajutor în aprofundarea relațiilor existente în cadrul familiei creștine, în momentul în care se vorbește despre acțiunea lui Dumnezeu și curajul care trebuie să o însoțească în fața diferitelor dificultăți inerente. Desigur că de multe ori familia și fiecare membru al ei sunt supuși diferitelor presiuni externe și, de multe ori, acestea induc în eroare conștiințele. În fața problemelor zilnice este ușor să se cadă dacă nu se are în vedere faptul că prezența Duhului Sfânt este esențială: numai Dumnezeu, prin intermediul Duhului Sfânt, poate să desăvârșească tot ceea ce Fiul lui Dumnezeu a adus prin învățătura sa. Ceea ce trebuie să fie un moto în viața de familie este îndemnul lui Isus Cristos: "În lume veți avea necazuri; însă, curaj, eu am învins lumea" (In 16,33).

 

Familiaris consortium, 69:

"Grija pastorală față de familia regulamentar constituită, înseamnă, în concret, că toate componentele comunității ecleziale locale sunt antrenate în ajutorarea cuplului, pentru ca acesta să descopere și să trăiască noua sa vocație și misiune. Pentru ca familia să devină tot mai mult adevărata comunitate de iubire, este necesar ca toți membrii ei să fie ajutați și pregătiți, conform responsabilității lor față de problemele noi care se ivesc, față de slujirea reciprocă și de colaborarea activă în viața de familie.

Și acest lucru e valabil mai ales pentru perechile tinere care, aflându-se în fața unor valori și responsabilități noi, sunt mai expuse, mai ales în primii ani ai căsătoriei, la eventualele dificultăți create de adaptarea la viața comună și cele de pe urma nașterii copiilor. Tinerii căsătoriți vor ști să primească cu inimă deschisă și să pună la valoare cu înțelepciune ajutorul discret, delicat și generos al altor familii, care fac de mult timp experiența căsătoriei și a familiei. Astfel, în sânul comunității ecleziale - marea familie formată din familiile creștine - se va actualiza un schimb mutual de prezență și ajutor între familii, fiecare punând la dispoziție, în folosul tuturor, propria experiență umană și darurile credinței și ale harului. Susținut cu adevărat spirit apostolic, acest ajutor de la familie la familie va fi una dintre cele mai simple și puternice modalități la îndemâna tuturor de a pătrunde în profunzime acele valori creștine care sunt punctul de plecare și sosire a oricărei griji pastorale. În acest mod, tinerele familii nu se vor limita numai la a primi, ci, la rândul lor, astfel ajutate, vor deveni și ele izvor de îmbogățire pentru alte familii, constituite deja de un anumit timp, cu mărturia lor de viață și cu ajutorul lor efectiv.

Apoi, în activitatea pastorală, privind tinerele familii, Biserica trebuie să rezerve o atenție deosebită pentru a le educa la trăirea responsabilă a iubirii conjugale, în raport cu exigențele comuniunii și slujirii vieții, căutând să îmbine armonios intimitatea vieții din casă și opera comună și generoasă pentru edificarea Bisericii și societății umane. Mai apoi, cu nașterea copiilor, cuplul devine familie în sens deplin și specific, Biserica va fi alături de soți, pentru ca ei să-și primească copiii, să-i iubească ca pe un dar de la stăpânul vieții, primind cu bucurie truda de a-i sluji la creșterea lor umană și creștină" (FC 69).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire