SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 86, 29.06.2005
Cartea gloriei (cf. In 13,50-20,31) (III)
Ultima cină (cf. In 13,1-17,26) (III)
Isus Cristos, vița cea adevărată (cf. In 15,1-16,4a)

Isus Cristos își continuă ideea din capitolul precedent și, în cel de al doilea discurs al său de adio, le oferă mai multe piste de reflecție în ceea ce privește necesitatea de a rămâne în el, condiția prin care ei pot să-i înțeleagă mesajul și misiunea și, în cele din urmă, ura lumii împotriva lor și rațiunea pentru care sunt urâți. Cel de al XV-lea capitol și începutul celui de al XVI-lea sunt formate din două pericope: Isus Cristos, vița cea adevărată (cf. In 15,1-17) și ura lumii împotriva apostolilor (cf. In 15,18-16,4a).

Necesitatea consolidării legăturii dintre Isus Cristos și discipoli este foarte bine exprimată în pericopa intitulată "Isus Cristos, vița cea adevărată" (cf. In 15,1-17). Începutul pericopei nu conține nici o parabolă, nici o alegorie, ci este un discurs în care frazele pot fi înțelese în sensul metaforic, chiar dacă unele pot fi înțelese și în sensul propriu al cuvântului. Faptul că Isus Cristos se numește pe sine "vița cea adevărată" ne vorbește despre strânsa legătură a harului care există între Fiul lui Dumnezeu și aceia care îl urmează. Imaginea viței de vie, folosită foarte frecvent atât în Vechiul, cât și în Noul Testament, ne amintește de întreaga istorie de mântuire a lui Israel și a noului popor al lui Dumnezeu și, în același timp, face referință la acel popor rebel care nu vrea să asculte cuvintele mântuitoare ale lui Dumnezeu. Declarând că este vița cea adevărată, Isus Cristos își revendică titlul de unic dispensator al viței adevărate și genuine și subliniază necesitatea de a rămâne în el dacă cineva dorește să găsească drumul spre mântuire și viața adevărată. O asemenea viață se găsește doar în Dumnezeu și, de aceea, adevărata viță nu este altceva decât vița divină, vița cerească dăruită de Dumnezeu celor care-l urmează din toata inima.

Concluzia logică a acestui discurs se concretizează în iubirea reciprocă pe care discipolii autentici ai lui Isus Cristos trebuie să o pună în practică: nu este suficientă numai o alegere intelectuală, ci este obligatoriu ca alegerea să fie însoțită de fapte concrete de caritate fraternă. Isus Cristos le indică faptul că o condiție esențială, de fapt condiția primă a rămânerii în vița cea adevărată, este observarea poruncilor sale, iar această ascultare se reduce la iubirea fraternă. Demonstrația cea mai înaltă a acestei iubiri este alimentată de darul vieții veșnice pentru aceia care se iubesc. Fiind obiectul iubirii lui Dumnezeu, discipolii devin prietenii Fiului lui Dumnezeu, dar trebuie să demonstreze prin fapte acest lucru. Datorită respectării și asimilării poruncilor sale, Isus Cristos îi numește pe discipoli drept prietenii săi și le conferă un drept unic și irevocabil: prietenia cu Dumnezeu. Atitudinea lui Isus Cristos este una de o deosebită atenție față de discipoli și-i numește prietenii săi, deoarece, în tot timpul petrecut în mijlocul lor, nu i-a considerat, nici nu i-a tratat ca pe niște sclavi, ci ca pe adevărați prieteni. Totuși este de subliniat faptul că este vorba despre un caracter cu totul special al acestei prietenii. Nu este vorba despre o relație de prietenie între egali: Isus Cristos este Dumnezeu, iar discipolii sunt simple creaturi. Însă ceea ce i-a făcut pe discipoli să fie demni de această prietenie a Fiului lui Dumnezeu a fost alegerea liberă a lui Dumnezeu și unicul schimb pe care ei îl pot oferi lui Dumnezeu este acela de a aduce roade pentru viața veșnică.

Ura lumii împotriva discipolilor (cf. In 15,18-16,4a) este una justificată de faptul că ei nu fac parte din ea: lumea va răsplăti faptele lor cu ură și cu persecuție. Cu toate acestea, Isus Cristos îi invită pe discipoli să nu se mire de această atitudine a lumii, deoarece ei imită, în persoana lor, ceea ce a avut de suferit și el. Ura lumii îi va lovi, deoarece ei nu mai aparțin lumii, iar ei au fost scoși din lume de către Isus Cristos. Ceea ce a experimentat Isus Cristos vor experimenta și discipolii săi, iar prin acest fapt ei se vor identifica cu el și la venirea în slava cerească.

Din aceste doua pericope ale Evangheliei sfântului Ioan ne putem da foarte bine seama că pentru viitorul familiei creștine sunt esențiale anumite jaloane, o anumită conduită de viață. Între ele, două par a fi primordiale: iubirea fraternă și înfruntarea provocărilor lumii cu încredere în Dumnezeu. Acolo unde este iubire autentică, acolo unde domnește înțelegerea bazată pe credință, viața de familie se transformă într-un loc binecuvântat de Dumnezeu și căutat de oameni.

 

Familiaris consortium, 68:

"Tocmai pentru că în celebrarea Sacramentului Căsătoriei se are în vedere o deosebită atenție la dispozițiile morale și spirituale ale celor care se căsătoresc - mai ales dispozițiile credinței lor - este întâlnită aici o dificultate, des întâlnită, în care se pot afla păstorii Bisericii, în contextul societății noastre secularizate.

Într-adevăr, credința, pe care o cere Biserica de la cei care se căsătoresc, poate fi de diferite grade și datoria primară a păstorilor este aceea de a o redescoperi, de a o hrăni și de a o face să se maturizeze. Însă, ei sunt datori să înțeleagă și motivele pe care le are Biserica de a admite la celebrarea matrimonială chiar și pe cei care sunt imperfect dispuși.

Specificul Sacramentului Căsătoriei este acela că, între toate sacramentele, este sacramentul unei realități care există deja în economia creației, fiind însuși contractul conjugal instituit de Creator «de la început». De aceea, hotărârea bărbatului și a femeii de a se uni conform acestui plan divin sau decizia de a-și uni în consimțământul conjugal revocabil toată viața lor într-o iubire indisolubilă și fidelitate necondiționată, implică realmente, chiar dacă ei nu sunt pe deplin conștienți, o acceptare profundă a voinței lui Dumnezeu, care nu se poate da pe sine fără harul său. Ei deci sunt deja inserați într-o acțiune adevărată și proprie, care îi duce la mântuire, pe care celebrarea sacramentală și pregătirea imediată a acestei celebrări o pot completa și duce la bun sfârșit, pentru motivul intenției lor drepte, dată fiind intenția lor dreaptă.

E adevărat - pe altă parte - că, în unele teritorii, motive de ordin mai mult social decât autentic religioase îi determină pe cei logodiți să ceară a li se face ceremonia religioasă în biserică.

Lucrul nu e de mirare. Căsătoria nu este un eveniment care interesează numai pe acela care se căsătorește. Prin natura sa, căsătoria este un fapt social, care angajează pe soți în fața societății. Totdeauna celebrarea căsătoriei a fost o sărbătoare care unește familii și prieteni. E de la sine înțeles că în celebrarea căsătoriei intră motive sociale, împreună cu cele personale, atunci când se cere oficierea căsătoriei în Biserică.

Cu toate acestea, nu trebuie să se uite faptul că acești miri, în puterea botezului, sunt deja inserați în legământul nupțial al lui Cristos cu biserica sa și cu intenția lor dreaptă, au acceptat planul lui Dumnezeu asupra căsătoriei și, cel puțin implicit, consimt la ceea ce intenționează Biserica să facă, atunci când oficiază căsătoria. De aceea, simplul fapt că în această cerere intră și motive cu caracter social, nu justifică un eventual refuz din partea păstorilor. În rest, așa cum ne învață Conciliul Vatican al II-lea, sacramentele, cu cuvintele și cu elementele rituale, nutresc și întăresc credința; acea credință în care mirii sunt deja inserați prin forța intenției lor drepte și pe care harul lui Cristos nu încetează de a o favoriza și a o susține.

A voi să stabilești alte criterii pentru admiterea la celebrarea eclezială a căsătoriei, criterii care ar privi gradul de credință al celor ce vor să se căsătorească, comportă riscuri foarte grave. A face judecăți neîntemeiate și discriminatorii, apoi riscul de a stârni dubii cu privire la căsătoriile deja încheiate, cu o daună gravă pentru comunitățile creștine și cu noi neliniști nejustificate pentru conștiința soților; s-ar putea ajunge la pericolul de a contesta sau de a pune la îndoială sacramentalitatea multor căsătorii ale fraților separați de comuniunea deplină cu Biserica Catolică, contrazicând astfel tradiția eclezială.

Invers, când după toate încercările, mirii refuză în mod clar și deschis ceea ce Biserica înțelege să îndeplinească, atunci când se celebrează căsătoria celor botezați, păstorul sufletesc nu-i poate admite la celebrare. Cu toată neplăcerea pe care o simte, el are datoria de a lua act de această situație și de a explica celor interesați că, astfel stând lucrurile, nu Biserica împiedică acea celebrare, ci înșiși mirii, cu toate că ei au cerut-o.

De aici urmează necesitatea stringentă a unei evanghelii și cateheze pre și post-matrimoniale, puse în act de întreaga comunitate creștină, pentru ca orice bărbat și orice femeie care se cunună, să celebreze Sacramentul Căsătoriei, nu numai valid, ci și cu folos sufletesc" (FC 68).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire