SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 73, 30.03.2005
Cartea semnelor (cf. In 1,19-12,50) (I)
Începutul revelării lui Isus Cristos (cf. In 1,19-2,12)

Cu aceste pericope scripturistice începem aprofundarea Evangheliei sfântului Ioan și, după ce ne-am împrospătat credința noastră prin citirea prologului acestei evanghelii, continuăm prin relatarea evenimentelor, faptelor, minunilor și învățăturile oferite nouă de către această primă carte: "cartea semnelor". Începutul revelării lui Isus Cristos este structurat în următoarele pericope: mărturia lui Ioan Botezătorul (cf. In 1,19-28), Mielul lui Dumnezeu (cf. In 1,29-34), primii discipoli (cf. In 1,35-42), chemarea lui Filip și a lui Natanael (cf. In 1,43-51), nunta din Cana Galileii (cf. In 2,1-12).

Mărturia pe care Ioan Botezătorul o dă în fața trimișilor de la Ierusalim (cf. In 1,19-28) este una directă și fără echivoc: el nu este nici Cristos, nici Ilie, nici Profetul, ci este glasul lui Dumnezeu. Așa cum, de altfel, ne-am obișnuit din evangheliile sinoptice, și evanghelistul Ioan deschide povestirea vieții publice a lui Isus Cristos vorbind despre Ioan Botezătorul. Cu toate acestea, atât povestirea, cât și atitudinea sa sunt total diferite de ceilalți evangheliști, iar această concluzie este întărită de faptul că în timp ce pentru evanghelistul Luca, de exemplu, scopul lui Ioan Botezătorul era acela de a pregăti sufletul poporului pentru a-l primi pe Mesia în vederea Împărăției lui Dumnezeu (cf. Lc 1,17), pentru evanghelistul Ioan, el este pur și simplu martorul lui Isus Cristos, revelatorul planului lui Dumnezeu trimis de către el. Prin apariția și activitatea sa se creează un anumit grup religios care începe să-și pună anumite întrebări în legătură cu venirea lui Mesia. Tocmai plecând de la această concepție, Ioan Botezătorul dezvăluie care este mesajul său și pregătește activitatea adevăratului Mesia: Isus Cristos.

Imediat după ce a răspuns trimișilor de la Ierusalim, a doua zi, Ioan Botezătorul le arată discipolilor săi cine este Mielul lui Dumnezeu (cf. In 1,29-34). În fața trimișilor sinedriului Ioan a negat faptul că este Mesia, identificându-se totuși cu cel care-i pregătește venirea: în acest moment, el mărturisește că Isus Cristos este acel Mesia așteptat, că el este Mielul lui Dumnezeu, cel care ia asupra sa păcatele lumii. Este interesant că evanghelistul nu spune nimic despre cei care erau prezenți la această mărturie solemnă; probabil că de față erau discipolii lui Ioan Botezătorul și mulțimea adunată să-i asculte învățătura și să se boteze. Prin atitudinea sa Ioan Botezătorul îl arată tuturor și-l indică, numindu-l "Mielul lui Dumnezeu", cel care ia asupra sa tot păcatul, toată răutatea și deschide poarta Împărăției lui Dumnezeu. Prin apelativul pe care-l folosește, Ioan Botezătorul indică deja sfârșitul lui Isus Cristos și modalitatea aleasă de Dumnezeu pentru a mântui neamul omenesc. În concluzia mesajului său Ioan Botezătorul se reîntoarce la titlul cristologic pe care îl dă lui Isus Cristos și anume Fiul lui Dumnezeu, iar garantul său este chiar Duhul Sfânt, cel care-l va învesti drept Mesia și Eliberator.

Un alt pasaj scripturistic demn de luat în seamă este alegerea primilor discipoli (cf. In 1,35-42). Această pericopă este împlinirea maximei sfântului Ioan Botezătorul care spunea că Isus Cristos trebuie să crească și el să se micșoreze (cf. In 3,30). Evanghelistul notează faptul că primii discipoli ai lui Isus Cristos fuseseră ucenici ai școlii lui Ioan Botezătorul sau, cel puțin, se aflau în preajma acestuia. Modalitatea lui Isus Cristos de a se prezenta acestora nu a fost una insistentă ci, dimpotrivă, a fost o propunere, o experiență de viață care îi va determina să exclame: "L-am găsit pe Mesia!" (In 1,41). Răspunsul prompt al primilor trei discipoli ai lui Isus Cristos va constitui un început al revelării tainice a Împărăției lui Dumnezeu.

Și ca o completare a acestei prime întâlniri a discipolilor cu Isus Cristos, ziua următoare vor intra în scenă alți doi ucenici: Filip și Natanael (cf. In 1,43-51). Aceștia sunt în căutarea lui Mesia și acest lucru reiese din faptul că în momentul în care lui Natanael i se spune că l-au găsit pe cel profețit de Vechiul Testament, el face apel chiar la Sfintele Scripturi pentru a justifica neîncrederea sa primordială. Cu toate acestea, în fața harului și a descoperirii lui Dumnezeu îl recunoaște drept Fiu al lui Dumnezeu și rege al lui Israel. Promisiunea lui Isus Cristos, care consta în vederea cerului deschis și a îngerilor lui Dumnezeu, devine atât un semn profetic și escatologic, cât și făgăduința că ei vor moșteni Împărăția lui Dumnezeu.

Când deja Isus Cristos își formase un grup de discipoli este invitat la o nuntă, în Cana Galileii, invitație care este onorată (cf. In 2,1-12). În a treia zi a prezenței sale în Betania și la insistența mamei sale, Isus Cristos începe activitatea sa publică prim miracolul preschimbării apei în vin. În decursul timpului s-au dat diferite interpretări acestei prime minuni a lui Isus Cristos din Cana, iar una dintre ele menționează faptul că, de fapt, nunta ar reprezenta noua comunitate adunată în jurul lui Isus Cristos, Sfânta Fecioară Maria ar reprezenta rugăciunea Bisericii în necesitate, schimbarea apei în vin, înlocuirea vechiului Testament cu Noul testament. Dincolo de toate supozițiile făcute, ceea ce rezultă clar este că Isus Cristos a oferit celor în dificultate o mână concretă de ajutor și că de acum încolo menirea sa pe pământ va fi aceea de a face bine și de a mântui pe om.

Aceste pericope scripturistice ne invită la o reorientare a vieții noastre, în sensul că acolo unde îl recunoaștem pe Isus Cristos, acolo putem găsi deplina fericire și libertate.

Familia creștină are nevoie de această siguranță a întâlnirii cu Dumnezeu și după cum primii discipoli l-au recunoscut din cuvintele și atitudinea sa, tot în același fel și familia are obligația de a se apropia de Dumnezeu și de a-l recunoaște în membrii săi și în cei din jur. Este de remarcat faptul că binecuvântarea pe care Isus Cristos o dă, prin prezența sa, noilor miri și prin intervenția sa directă la buna desfășurare a acestui eveniment important din viața lor, ne asigură și pe noi că el nu va lipsi niciodată din viața noastră dacă vom ști să-i cerem ceva prin rugăciune și insistență. De asemenea, să nu uităm că, la fel ca sfântul Ioan Botezătorul, să-l lăsăm pe el să crească în familia și viața noastră, iar noi să devenim mici și ascultători la îndemnurile sale: în acest fel devenim mărturisitori concreți ai Mielului lui Dumnezeu.

 

Familiaris consortium, 55:

"Anunțarea evangheliei și primirea ei în spirit de credință își află plinătatea în celebrarea sacramentală. Biserica, comunitate care crede și evanghelizează, este și poporul preoțesc, învestit cu demnitatea și puterea de a participa la puterea lui Cristos, Marele Preot al noului și veșnicului testament.

Și familia creștină este încorporată în Biserică, poporul preoțesc, prin sacramentul căsătoriei care este baza acestei misiuni și de unde primește hrana pentru misiunea încredințată. Pe lângă aceasta, familia este mereu întărită de Domnul Isus. Este chemată de el și prin el este angajată într-un dialog cu Dumnezeu prin viața sacramentală, oferind lui Dumnezeu propria existență și rugăciunile ei.

Aceasta este slujirea preoțească a familiei creștine, pe care poate și trebuie s-o exercite în strânsă legătură cu întreaga Biserică, prin realitățile zilnice ale vieții conjugale și familiale. În acest mod, familia creștină este chemată să se sfințească pe sine, să sfințească comunitatea eclezială și întreaga lume" (FC 55).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire