SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 72, 23.03.2005
Prolog (cf. Lc 1,1-18)

Evanghelia sfântului Ioan începe cu un prolog solemn care, în puține fraze, incisive, vorbește despre "Cuvânt" ("Logos" în limba greacă), Cuvânt anterior lumii create, despre prezența sa la facerea lumii și despre acțiunea sa în toate creaturile. Mai mult, acestui Cuvânt trebuie să i se închine toate creaturile, deoarece venind de la Tatăl și ducând toate către Tată, devine centrul creației și centrul mântuirii universale. De fapt, acest prim capitol al evangheliei va aduce o primă interpretare asupra modului în care omul poate fi salvat și mântuit de către Dumnezeu.

Făcând parte din Evanghelia sfântului Ioan, acest imn a fost completat cu diferite explicații și interpuneri care, luate împreună, ne conduc la ideea clară că numai în prezența Cuvântului, a Fiului lui Dumnezeu putem obține mântuirea.

Primele versete ale evangheliei (cf. In 1,1-5) ne vorbesc despre raportul "Cuvântului" cu Dumnezeu și cu lumea. Prima remarcă este aceea că el este anterior creației și că expresia "la început" amintește de Cartea genezei și a începutului omenirii. Tot în această ordine de idei, afirmația făcută în aceste două versete vorbește despre divinitatea Cuvântului și coexistența sa cu Dumnezeu Tatăl chiar de la începutul lumii. Cea de a doua remarcă amintește despre raportul dintre Dumnezeu și creatură, despre raportul dintre Dumnezeu și lumea creată. Faptul că tot ceea ce există este în strânsă legătură și, mai mult, subordonat Cuvântului ne explică modul în care el este prezent în lume și care este rolul său în creație.

Imediat după aceste clarificări evanghelistul ni-l prezintă de Ioan Botezătorul, Întâi-mergătorul lui Isus Cristos (cf. In 1,6-8). El se folosește de aceste versete pentru a explica originea umană a lui Ioan Botezătorul și pentru a indica faptul că el îl indicase și-l arătase lumii. Mărturia pe care dorea să o aducă Ioan Botezătorul lumii era aceea de a vedea în Cuvântul lui Dumnezeu însăși prezența sa palpabilă în lume. El era doar santinela care anunța venirea sa și nu dorea să se facă nici o confuzie privind adevărata misiune a fiecăruia dintre ei. Aceste versete au drept scop a mărturisi că toți pot fi conduși la convingerea că Logosul, că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu și adevărata lumină de urmat.

Notificând faptul că Isus Cristos este adevărata lumină și că intrând în lume aceasta nu-l recunoaște, ci îl respinge (cf. In 1,9-11), evanghelistul Ioan reamintește tuturor oamenilor că numai acceptând pe Dumnezeu în viața de zi cu zi se poate mântui. Venind în chip uman, omul îl refuză pe Dumnezeu și nu știe cum să-și ascundă faptele rele. Dar pentru cei care-l primesc și-l acceptă le dă o demnitate nemaiauzită până atunci: îi face fiii adoptivi ai lui Dumnezeu (cf. In 1,12-13). Această generare supranaturală oferă un nou orizont omului aflat în întuneric și în umbra morții: să locuiască împreună cu Dumnezeu în împărăția sa și să se bucure de protecția și prezența lui Dumnezeu.

Versetul care dă cea mai mare greutate acestui prolog se găsește la numărul 14: "Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi, iar noi am văzut gloria lui". Întruparea lui Isus Cristos, a Cuvântului, devine cheia clară a interpretării istoriei omului și, în chipul pământesc și istoric al Fiului lui Dumnezeu, se poate vedea legătura intimă și nedespărțită dintre umanitatea și divinitatea sa. Cuvântul întrupat, "plin de har și de adevăr" (In 1,14), conduce la esența învățăturii dumnezeiești: acolo unde se găsește Dumnezeu, acolo se manifestă harul, binecuvântarea și adevărul.

Anticiparea mărturisirii de credință pe care Ioan Botezătorul o va da mai explicit în In 1,25 este anticipată în versetul 15, în care se relatează despre conținutul mesajului adus de către el. Ioan Botezătorul confirmă și mărturisește atât superioritatea divină a lui Isus Cristos, a Cuvântului, cât și conținutul mesajului său: el vorbește prin intermediul inspirației divine, în timp ce Isus Cristos vorbește de la sine, vorbește ceea ce a văzut la Tatăl său.

Faptul că fiecare om care ascultă de glasul lui Dumnezeu primește har peste har și că împlinirea Legii constă în ascultarea cuvintelor lui Isus Cristos este tema centrală a versetelor 16-17. Vorbind la plural, "noi toți" (In 1,16), evanghelistul Ioan prezintă cititorilor săi modul eficient prin care toți oamenii, atât cei din vechime, cât și cei prezenți, pot primi binefacerile mântuirii în Isus Cristos. Harul și adevărul promise de către Dumnezeu, se răsfrâng în viața fiecărui om prin intermediul prezenței întrupate a Cuvântului.

Ultimul verset al Prologului (cf. In 1,18) scoate în evidență ideea că doar Isus Cristos, "care este spre pieptul Tatălui" (In 1,18) aduce acea noutate a mântuirii pe care nimeni mai înainte nu a putut să o aducă, deoarece numai el îl cunoaște pe Tatăl. Revelația autentică a lui Dumnezeu nu poate fi adusă decât de cel care locuiește în plinătatea harului și a adevărului, adică de Fiul său, Isus Cristos.

Splendidul imn cu care evanghelistul Ioan își începe evanghelia sa oferă un izvor nesecat de meditație pentru familia noastră creștină. Descoperirea și întruparea Fiului lui Dumnezeu este rezultatul iubirii fără margini pe care însuși Dumnezeu o dă lumii create. În această perspectivă ea trebuie să-și găsească resursele în aprofundarea misterului întrupării și al iubirii lui Dumnezeu, deoarece, făcând parte din creație, fiecare om în parte, dar, în mod deosebit, familia creștină trebuie să ajungă la harul și adevărul propovăduite de Dumnezeu.

 

Familiaris consortium, 53:

"Misiunea de evanghelizare a părinților creștini este originală și de neînlocuit, pentru că are semnificații tipice pentru viața de familie și este întreținută, așa cum i se cuvine, de iubire, simplicitate, eficiență și de mărturie zilnică.

Familia trebuie să formeze pe copii pentru viață în așa fel încât fiecare să-și îndeplinească pe deplin misiunea după chemarea primită de la Dumnezeu. Într-adevăr, familia care este deschisă la valorile transcendentale, familia care slujește cu bucurie tuturor «fraților», familia care îndeplinește cu fidelitate generoasă misiunea încredințată și este conștientă de participarea zilnică la misterul crucii glorioase a lui Cristos devine primul și cel mai bun seminar al vocației la viața de consacrare pentru cauza împărăției lui Dumnezeu.

Misiunea de evanghelizare și cateheză a părinților trebuie să însoțească viața copiilor chiar și în anii adolescenței și tinereții, când aceștia, cum se întâmplă adesea, contestă ori resping direct credința primită în primii ani ai vieții lor. Așa cum în biserică, opera de evanghelizare nu este despărțită de suferințele apostolului, tot așa și în familia creștină, părinții trebuie să înfrunte cu curaj și cu seninătate sufletească greutățile pe care le întâlnesc în educarea copiilor lor.

Nu trebuie să se uite faptul că serviciul făcut de soții și de părinții creștini pentru evanghelie este în chip esențial o servire eclezială, fiind încadrat în contextul general al Bisericii, întrucât este comunitate evanghelizată și de evanghelizare. Avându-și rădăcina înfiptă în misiunea unică a bisericii și fiind derivată din această misiune pentru edificarea trupului tainic al lui Cristos, misiunea de evanghelizare și de catehizare a bisericii domestice, trebuie să rămână o comuniune intimă și trebuie să fie un mod respectabil, în concordanță cu toate celelalte servicii de evanghelizare și catehizare prezente și operante în comunitatea eclezială, fie pe terenul de activitate al episcopiei, fie în cel al parohiei proprii" (FC 53).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire