SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 71, 16.03.2005
Evanghelia sfântului Ioan - Cuvântul făcut trup

Pentru cei ce sunt inițiați în tainele Sfintei Scripturi, dar și pentru cei ce pentru prima dată o deschid, o fascinație deosebită o suscită citirea Evangheliei sfântului Ioan. De fapt, întreaga expunere a acestei lucrări este o odă adusă lui Dumnezeu, iar elementele de teologie sunt cu totul proprii deosebindu-se în mod evident de celelalte trei evanghelii pe care le-am examinat anterior. Pentru o mai bună înțelegere a rândurilor pe care le vom analiza, este necesar să indicăm câteva dintre caracteristicile acestei evanghelii.

Așa după cum ne spune și numele, cea de a IV-a evanghelie este scrisă de către Ioan, "discipolul pe care-l iubea Isus", fiul lui Zebedeu și fratele lui Iacob, iar argumentele care stăteau la baza acestei afirmații nu lipsesc: autorul care scrie aceste rânduri este un evreu din Palestina, un bun cunoscător al ambientului, unul care cunoaște foarte bine atât personale, cât și locurile și evenimentele vieții lui Isus Cristos, iar în multe cazuri se prezintă drept martor ocular al celor întâmplate.

În ceea ce privește limba în care a fost scrisă această evanghelie se poate observa faptul că ea întrunește toate calitățile unei lucrări bine structurate și bine redactate din punct de vedere lingvistic. Scrisă cu toată probabilitatea de un evreu, bun cunoscător al limbii grecești și într-un ambient elenistic, ea se bucură de toate avantajele și dezavantajele acestui stil: este o evanghelie fascinantă, dar, în multe cazuri, ermetică și greu de înțeles în afara sferei religioase și a credinței.

Ținând cont de aceste prime constatări, ne putem da seama că destinatarii acestei evanghelii trebuie să fie cititori ai limbii grecești, fiind, probabil, adresată celor din Diasporă. Prin descrierile pe care le face, prin traducerea cuvintelor aramaice (cf. In 1,38.42; 9,7 etc.) și prin tendința universală a mântuirii (cf. In 19,20), autorul ne oferă indicii destul de largi în ceea ce privește destinatarii.

Locul redactării este considerat a fii cetatea Efes. După alte opinii cetatea Alexandriei ar fi locul de naștere și de redactare a evangheliei. În sprijinul primei ipoteze vine faptul că sfântul Ioan și-a petrecut o bună perioadă la Efes și că în acest loc a avut și timpul și mijloacele necesare pentru redactarea acesteia. În conformitate cu tradiția Bisericii, data la care a fost scrisă această evanghelie s-ar situa în jurul anul 100 d.C., deoarece din analiza textului rezultă elemente care ne vorbesc despre tensiunile existente între comunitatea creștină și sinagogă, fapt petrecut după anul 70 d.C. și consolidat la sfârșitul primului secol creștin.

Teologia care este prezentată cititorilor de către evanghelistul Ioan este una cristocentrică: el nu prezintă o redactare cronologică, istorică a evenimentelor vieții, activității, morții și învierii lui Isus Cristos, ci o interpretare teologică, bazată pe credință și pe aprofundarea temelor propuse de către învățătura lui Isus Cristos. În această scriere sfântul Ioan îl prezintă pe Isus drept Cristos și Fiu al Tatălui, în persoana sa împlinindu-se dorința întregului Vechi Testament: venirea Mesiei, a Mântuitorului.

Structura cărții este conturată pe mai multe scheme redacționale care includ un prolog (cf. In 1,1-18), "cartea semnelor" (cf. In 1,19-12,50) în care abundă "semne" înfăptuite de Isus Cristos, "cartea gloriei" (cf. In 13,1-20,31) care prezintă momentele cruciale ale mântuirii omului, adică patima și învierea lui Isus Cristos, iar în final avem un epilog (cf. In 21,1-25) în care ni se relatează aparițiile lui Isus Cristos cel Înviat, la care evanghelistul este prezent.

Să răsfoim împreună misterul lui Isus Cristos cel viu în paginile Evangheliei sfântului Ioan.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire