SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 70, 09.03.2005
Învierea lui Isus Cristos (cf. Lc 24,1-53)

Evanghelia sfântului Luca se încheie cu capitolul al XXIV-lea în care se relatează învierea lui Isus Cristos. Așa cum de altfel toți ceilalți evangheliști precizează, evenimentul învierii a dovedit scopul pentru care s-au redactat aceste pagini de viață veșnică. Structurarea acestui ultim capitol este următoarea: mormântul gol (cf. Lc 24,1-12), Isus Cristos înviat apare discipolilor de la Emaus (cf. Lc 24,13-35), Isus Cristos apare apostolilor (cf. Lc 24,36-43), ultimele învățături ale lui Isus Cristos (cf. Lc 24,44-49), înălțarea la cer a lui Isus Cristos (cf. Lc 24,50-53).

Prima pericopă scripturistică a învierii ne vorbește despre femeile care vin la mormântul lui Isus Cristos pentru a-i aduce un pios omagiu și pentru a-i unge trupul, deoarece în ziua morții sale nu au avut timpul necesar (cf. Lc 24,1-12). Ajunse la mormânt, în fața ochilor se descoperă o imagine inedită: piatra fusese rostogolită de pe mormânt și nu mai găsesc trupul lui Isus Cristos! Această scenă este în legătură cu povestirea înmormântării lui Isus Cristos, deoarece scoate în evidență faptul că femeile devin slujitoare ale lui Dumnezeu și prin atitudinea lor de curaj și perseverență devin unicii martori permanenți atât ai morții lui Isus Cristos, cât și ai mormântului gol. Trupul dispărut și de negăsit este acela al "Domnului Isus" (Lc 24,3), titlu pascal care, ulterior, se va descoperi în toată splendoarea întâlnirii cu Isus Cristos cel înviat. Prezența altor martori ai învierii (cei doi bărbați îmbrăcați cu haine strălucitoare) asigură pe femei că Domnul este viu și că întâlnirea cu el este iminentă. Tripla anunțare a învierii lui Isus Cristos, precum și vestirea biruinței asupra morții, transformă aceste femei din martori tăcuți în mesagere și misionare ale Înviatului. Chiar dacă nu se dă crezare celor spuse, Petru, care avea un rol bine determinat în grupul apostolilor, merge să verifice veridicitatea celor spuse și, încă o dată, nu se dezminte: "Atunci Petru, ridicându-se, a alergat la mormânt. Aplecându-se, a văzut numai giulgiurile și a plecat mirat de ceea ce s-a întâmplat" (Lc 24,12). Necredința inițială a lui Petru, a celor unsprezece și a celor reuniți cu ei se va împrăștia odată cu aparițiile lui Isus Cristos cel înviat din relatările precedente.

Cea de a doua pericopă a învierii care este relatată de către evanghelistul Luca prezintă pe doi dintre discipoli în drum spre o localitate din apropierea Ierusalimului, Emaus (cf. Lc 24,13-35): de fapt, este o lungă relatare a începutului credinței celui care crede în învierea lui Isus Cristos. Povestirea celor doi ucenici în drum spre Emaus își propune să demonstreze în ce mod, după ce au discutat pe drum cu Isus Cristos cel înviat, ei l-au recunoscut la frângerea pâinii în timpul cinei: este interesant că în această secvență scripturistică nu se vorbește despre o trimitere misionară a celor doi. Evanghelistul Luca dorește să scoată în evidență faptul că actualitatea cinei Domnului, a Euharistiei, este viața primordială a celui chemat să-l urmeze pe Isus Cristos cel înviat și că oricine dorește să-l urmeze trebuie mai întâi să "stea" la masă cu el. Această manifestarea cristocentrică a lui Isus Cristos cel înviat indică experiența pascală pe care fiecare dintre noi trebuie să o facem dacă dorim să devenim membri activi ai comunității creștine și dacă nu dorim să fim numai simple nume, pseudocreștini.

După experiența cristofaniei celor doi discipoli urmează cea revelată celor unsprezece și a celor care erau reuniți cu ei (cf. Lc 24,36-43). Această cristofanie începe cu recunoașterea celui Înviat de către cei prezenți și cu îndemnul lui Isus Cristos ca pacea să locuiască în sufletul lor. Deoarece învierea l-a transformat radical pe Isus Cristos, care deja a intra în gloria lui Dumnezeu, ea nu poate fi înțeleasă și primită de către apostoli, decât prin intermediul credinței. De aceea, Isus Cristos cel înviat îi invită să-l pipăie și să se convingă că cel cu care vorbesc și care stă viu în fața lor este același care era prezent în mijlocul lor pe parcursul întregii misiuni publice, cel care învăța, vindeca, predica. Datorită bucuriei extraordinare pe care a produs-o prezența lui Isus Cristos cel înviat în sufletele apostolilor și, în același timp, datorită necredinței provocată de aceasta, Isus Cristos îi invită la credință și ascultare.

În aceeași atmosferă de bucurie și uimire, Isus Cristos dă ultimele învățături înainte de a se înălța la Dumnezeu Tatăl (cf. Lc 24,44-49). În această pericopă evanghelistul Luca amintește pentru ultima oară că pentru a-l recunoaște pe Isus Cristos Înviat este nevoie de a recunoaște că există un plan mântuitor al lui Dumnezeu Tatăl și că acesta se împlinește în misterul pascal al lui Isus Cristos. Chiar dacă discipolii sunt încă incapabili să înțeleagă pătimirea-învierea prin cheia Legii vechiului Testament, a profeților și a celorlalte scrieri scripturistice, cuvintele lui Isus Cristos cel înviat și învățătura sa pascală deschid larg porțile înțelegerii mântuirii pregătite de Dumnezeu din veșnice. În acest fel, recunoașterea Răstignitului-înviat este actualizată în momentul în care se înțelege profundul raport existent între evenimentele vieții lui Isus Cristos și proiectul mântuitor al lui Dumnezeu Tatăl.

Cu povestirea despărțirii lui Isus Cristos de apostolii săi se încheie istoria sa pământească și începe istoria pământească a Bisericii sale (cf. Lc 24,50-53). Din inițiativa lui Isus Cristos apostolii îl însoțesc până în Betania, locul întronării sale regale (cf. Lc 19,29) și primesc binecuvântarea lui. Această despărțire reprezintă concluzia unei experiențe pe care cei unsprezece și însoțitorii lor au trăit-o pe parcursul anilor. Acesta este modul prin care Isus Cristos cel înviat încheie "exodul" său și misiunea sa: în întoarcerea spre sânul tatălui, locul de unde a venit. Cu toate că Domnul Isus Cristos se îndepărtează fizic de ei, apostolii sunt bucuroși, deoarece nu mai trăiesc după dorințele inimii și în mod lumesc, ci trăiesc prin intermediul credinței.

Porțile larg deschise ale învierii lui Isus Cristos produc adevărate torente de har în viața creștinului, în viața aceluia care știe să-și trăiască fiecare minut și fiecare bătaie a inimii după preceptele sale pline de viață veșnică.

Familia creștină este alimentată din învierea lui Isus Cristos și prin jertfa euharistică și, de aceea, este invitată ca, oricând și oriunde, chiar dacă de multe ori este luată prin surprindere de evenimentele istoriei concrete, să-l preamărească pe Domnul și să fie martorul credincios al învierii sale.

 

Familiaris consortium, 54:

"Universalitatea fără frontiere este orizontul propriu al evanghelizării, propulsată interior de avântul misionar și aceasta ca un răspuns explicit și fără echivoc la porunca lui Cristos: «Mergeți în lumea întreagă și predicați evanghelia la toată făptura». Însăși credința și misiunea de evanghelizare a familiei creștine înseamnă misionarism. Sacramentul căsătoriei, care reia și propune misiunea de a apăra și răspândi credința, îi face pe soții de familie și pe părinții creștini martori ai lui Cristos «până la marginile pământului», adevărați și proprii misionari ai iubirii și ai vieții.

O anumită formă de activitate misionară poate fi dezvoltată și în interiorul familiei. Și aceasta se face atunci când unul dintre membri este fără credință ori nu o practică permanent în viață. În acest caz, ceilalți, care locuiesc împreună cu el, trebuie să-i ofere o mărturie trăită a credinței, mărturie care să-l stimuleze și să-l susțină pe drumul care duce la o deplină adeziune la Cristos Mântuitorul.

Animată de spiritul misionar, chiar în sânul ei, mica biserică domestică - familia este chemată să fie semn luminos al prezenței lui Cristos și al iubirii sale pentru cei care «stau departe», pentru familiile care nu trăiesc corect credința lor: familia care crede este chemată ca «prin pilda și mărturia vieții ei» să lumineze «pe cei care caută adevărul».

Așa cum a fost familia misionară a soților Aquila și Priscilla din primele zile ale Bisericii, tot la fel Biserica mărturisește astăzi neîncetat înflorirea nouă a credinței prin prezența soților și a familiilor creștine care, cel puțin pe o anumită perioadă de timp, merg în țările de misiune pentru a vesti evanghelia, slujind omul cu iubirea lui Isus Cristos.

Familiile creștine aduc o contribuție deosebită la cauza misionară a Bisericii cultivând vocațiile misionare în mijlocul copiilor lor și, mai general, prin opera educativă care «îi pregătește pe copiii lor, chiar din tinerețe, să recunoască iubirea lui Dumnezeu față de toți oamenii»" (FC 54).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire