SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 7, 03.12.2003
Isus Cristos milostiv cu cei neputincioși (Mt 8,1-9,34)

Imediat după surprinzătoarea și fermecătoarea predică a lui Isus Cristos de pe munte, evanghelistul Matei, încercând să dea autenticitate și crezare celor spuse de Domnul, ni-l prezintă în lucrarea de mântuire prin intermediul minunilor și vindecărilor.

În capitolele 8,1-9,34, Isus Cristos este în mijlocul mulțimii și caută să o vindece de toate relele sufletești și trupești. În aceste pericope evanghelice găsim, următoarele fapte: vindecarea unui lepros (cf. Mt 8,1-4), vindecarea servitorului centurionului (cf. Mt 8,5-13), vindecări în orașul Cafarnaum (cf. Mt 8,14-17), exigențele vocației creștine (cf. Mt 8,18-22), liniștirea furtunii (cf. Mt 8,23-27), vindecarea posedaților de diavol din ținutul gadarenilor (cf. Mt 8,28-34), vindecarea unui paralitic (cf. Mt 9,1-8), chemarea lui Matei (cf. Mt 9,9-13), discursul despre post (cf. Mt 9,14-17), vindecarea unei femei și învierea fiicei unui înalt funcționar (cf. Mt 9,18-26), vindecarea a doi orbi (cf. Mt 9,27-31) și vindecarea unui mut (cf. Mt 9,32-34). În toate aceste pericope evanghelice găsim puterea lui Isus Cristos sintetizată în cuvintele: "Îndurare vreau și nu jertfă, căci nu am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși" (Mt 9,13).

La o privire atentă a acestei secțiuni scripturistice se poate observa unitatea literară și tematica bine definită a textului, iar paralelismul dintre Mt 4,23 și Mt 9,35 întărește afirmația, deja făcută, că evanghelistul Matei creează intenționat pasaje strâns legate între ele pentru a-l prezenta cititorilor săi pe Isus Cristos, atât ca Fiu al lui Dumnezeu, cât și ca cel care are toată puterea de a vindeca și învăța. În aceste două capitole evanghelistul Matei dedică spațiu activității lui Isus Cristos și oferă creștinilor o cateheză pentru a educa credința lor și pentru a-i însufleți în perseverența lor în a-l urma pe Isus, Domnul și Mântuitorul lor.

Adunând toate faptele minunate ale lui Isus Cristos din această secțiune, suma totală devine zece: zece "lucrări", zece minuni. Acest număr, pe fondul tradiției scripturistice și juridice, ar putea lăsa să se întrevadă prezentarea lui Isus Cristos drept acela care realizează semnele mântuirii mesianice. Isus Cristos este comparat cu Moise care, în cartea Exodului, capitolele 7-14, săvârșește 10 semne minunate și este considerat primul eliberator al lui Israel și a cărui venire se așteaptă în timpul mesianic. Plecând de la acest fapt, se poate observa că în realitate Isus Cristos va transmite discipolilor săi "puterea" sa de a alunga duhurile necurate și "(...) de a vindeca orice boală și orice neputință" (cf. Mt 10,1). Conotația mesianică a activității lui Isus Cristos ia o valență nouă în relectura pe care evanghelistul Matei o face în funcție de problemele ce urmau să fie rezolvate în comunitatea mateiană. Într-adevăr, în comparație cu tradițiile evanghelice ale lui Marcu și Luca, evanghelistul Matei își concentrează întreaga atenție asupra persoanei lui Isus Cristos, asupra cuvântului eficace al lui Isus Cristos, pentru a răspunde credinței celor care se apropie de el pentru a obține vindecarea dorită și ajutorul său. Pentru a atinge aceste scop, el reduce la minimum elementele narative, elimină personajele secundare și pune în evidență dialogul dintre Isus Cristos și cel care crede, cel care are nevoie de milostivirea sa. În acest mod, povestirile miracolelor devin exemple care vor servi la iluminarea și încurajarea credinței în Isus Cristos pentru cei ce doresc să primească mântuirea în orice nevoie sau situație s-ar afla.

În acest context, putem situa și familia creștină expusă la nenumărate încercări care, la prima vedere, sunt de netrecut și, pentru a concretiza acest lucru, putem sublinia că o familie numeroasă trebuie să facă multe sacrificii; o educație creștină serioasă poate crea multe surse de prejudecată din partea omului contemporan și a societății "moderne", care stigmatizează familiile ce practică viața de rugăciune și de reculegere; alegerea vieții pentru toți copiii doriți de ei, dar mai ales de Dumnezeu, îngrijirea întregii familii (bunici, copii, handicapați etc.) nu este un lucru la îndemâna tuturor. Respectarea părinților, repetarea valorilor creștine și a discernământului vocațional în fața valurilor de laxism, luxurie și voluptate etc, respectul pentru o viață de familie decentă și în dialog permanent între membrii ei sunt văzute ca lucruri anacronice și fără rezonanță astăzi. La toate aceste preocupări ale familiei, Isus Cristos propune modelul omului în căutarea lui Dumnezeu și adresează această chemare: "Urmează-mă" (Mt 9,9), iar urmarea lui înseamnă a te simți mângâiat, protejat, ajutat, înțeles și, în cele din urmă, de fapt, mântuit.

Pasajele scripturistice propuse spre analiză sunt, putem spune, providențiale, deoarece Isus Cristos, prezentându-se omului în acțiunea sa creativă și de vindecare, oferă fiecărui membru al societății în parte și, poate, chiar mai mult, fiecărui membru al familiei, o nouă orientare, un nou mod de a vedea acest mare dar al vieții familiale. Toți cei vindecați de către Isus Cristos erau membrii unor familii total diferite, cu preocupări și interese diferite, dar în fața durerii, suferinței, morții, și, în anumite cazuri, chiar al disperării, toți caută un adăpost, un sprijin, o alinare pe care cu greu o poate da cineva din afara acelui cerc, acelui anturaj. Totuși, venind la Isus Cristos, este de ajuns un singur cuvânt, un simplu gest, o intenție a lui și totul devine altfel, totul îmbracă o nouă formă: ceea ce era cu neputință înainte devine realitate. Tot în același fel, familiile care se lasă conduse de Duhul lui Dumnezeu, care înțeleg că a forma familia adevărată înseamnă a se lăsa conduse de adevăr, pace și bunăvoință, acestea vor avea un drum de credință deosebit.

În Carta drepturilor familiei, în articolul al doilea, se menționează:

  • căsătoria nu poate fi încheiată dacă nu exprimă liberul și deplinul consens al soților exprimat în mod legal;

  • ținând la respectul datorat rolului tradițional al familiilor, în anumite culturi, pentru a călăuzi decizia fiilor lor, orice presiune care împiedică alegerea persoanei potrivite ca soț sau ca soție trebuie evitată;

  • viitorii soți au dreptul la libertate religioasă. De aceea, a impune ca prealabilă condiție pentru căsătorie refuzul credinței sau o profesiune de credință care ar fi contrară propriei conștiințe, constituie o încălcare a acestui drept;

  • soții, prin complementaritatea naturală care există între bărbat și femeie, se bucură de aceeași demnitate și de drepturi egale cu privire la căsătorie.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire