SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 69, 02.03.2005
Pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Lc 22,1-23,56) (III)
Pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Lc 23,13-56)

Această ultimă parte a celui de al XXIII-lea capitol al evangheliei relatează despre pătimirea, moartea și înmormântarea lui Isus Cristos. Aceste pagini zguduitoare aducând sub privirea ochilor, dar și a sufletului, momentele decisive ale mântuirii omului. Iată care sunt aceste pericope scripturistice: condamnarea lui Isus Cristos la moarte (cf. Lc 23,13-25), drumul parcurs de Isus Cristos până pe Golgota (cf. Lc 23,26-32), răstignirea lui Isus Cristos (cf. Lc 23,33-42), moartea lui Isus Cristos (cf. Lc 23,44-49), înmormântarea lui Isus Cristos (cf. Lc 23,50-56).

La prima înfățișarea a lui Isus Cristos în fața lui Ponțiu Pilat atmosfera era destul de tensionată, însă guvernatorul a considerat că este mai bine să nu se amestece în treburile religioase și politice ale evreilor, expediindu-l pe Isus Cristos la regele Irod. În timpul celei de a doua audiențe, el își schimbă atitudinea, deoarece alături de arhierei și cărturari se alătură și poporul, iar prin această faptă bariera care până în acel moment reținea autoritățile religioase să-l ucidă pe Isus Cristos se ridică: poporul nu mai este de partea lui Isus Cristos, ci de partea adversarilor săi (cf. Lc 23,13-25). Chiar dacă în întreaga sa luare de poziție Ponțiu Pilat se contrazice, chiar dacă mulțimea care a fost alături de Isus Cristos în momentul în care el predica, vindeca și făcea minuni, nu-și justifică renegarea chiar dacă până și cei care-i doreau moartea nu reușesc să-i găsească motive adevărate și sunt mereu în contradicție, cu toate acestea Isus Cristos este condamnat la moarte!

Pasajul scripturistic care vorbește despre drumul parcurs de Isus Cristos până la locul de execuție este foarte sărac în elemente, ceea ce duce la impresia că autoritățile iudaice sunt responsabile de întreg supliciul pe care l-a îndurat (cf. Lc 23,26-32). Întreaga scenă este înțesată de diferite elemente care, într-un fel sau altul, participă la drama sfârșitului său uman: Simon din Cirene, femeile care plâng, tâlharul care își recunoaște vina și cere îndurare de la Dumnezeu etc. Prin cuvintele și atitudinea sa Isus Cristos lasă să se înțeleagă că întreaga profeție privind viața și activitatea sa se împlinește în acele momente și că locuitorii Ierusalimului, împreună cu autoritățile religioase și civile, nu au putut să recunoască venirea Fiului Omului în mijlocul lor. Avertismentul cu care se încheie acest pasaj este unul dramatic: dacă cu cel Drept și Sfânt așa se comportă omul, ce se va întâmpla când omul se va prezenta în fața lui Dumnezeu, Dreptatea și Adevărul prin excelență?

Răstignirea lui Isus Cristos, care are loc pe Vârful Căpățânii, este prezentată cu puține detalii, de fapt, nici nu se vorbește, ca în celelalte evanghelii, despre modalitatea în care a avut loc aceasta, ci doar despre faptul că ea a avut loc (cf. Lc 23,33-43). Ceea ce evanghelistul Luca scoate în evidență sunt câteva detalii care fac lumină asupra anumitor sensuri ascunse ale pătimirii și morții lui Isus Cristos. Prezența, alături de Isus Cristos, a unor delicvenți, bătaia de joc a celor care-l răstignesc, a autorităților religioase, a soldaților, toate la un loc dovedesc faptul că în el se împlinesc toate profețiile Vechiului Testament și că numai aceia care vor asculta cuvântul său și se vor lăsa cuprinși de iubirea necondiționată a lui Dumnezeu se pot mântui. În tot acest haos al răstignirii găsim un glas timid, dar sigur: cel al lui Isus Cristos care iartă, care recomandă pe om milostivirii lui Dumnezeu Tatăl. De asemenea, cel care a știu să-i asculte rugăciunea de pe cruce este un tâlhar, un delicvent, care, prin această atitudine, se mântuiește!

În povestirea morții lui Isus Cristos (cf. Lc 23,44-49) apar două elemente impresionante care transmit sensul profund al acelui eveniment extraordinar: soarele se întunecă și catapeteasma templului se sfâșie în două. Cele două semne indică sfârșitul iminent al acestui veac și al așteptării mântuirii, deoarece moartea lui Isus Cristos permite omenirii să treacă de la cultul templului la cultul în Duh și adevăr. Înainte de a muri Isus Cristos se adresează Tatălui cu cuvintele unui psalm (cf. Ps 22,2), cuvinte ce exprimă încrederea totală a Fiului în Tatăl său. Această încredere trebuie să fie imitată de cei care doresc să-l urmeze pe Dumnezeu în decursul istoriei. După moartea sa cei care au asistat la această scenă, cât și cei care îl urmaseră în timpul vieții sale pământești îl recunosc drept Fiu al Lui Dumnezeu și își recunosc marea lor vină. Nevinovăția celui răstignit provoacă, în cele din urmă, remușcarea poporului și contemplarea lui Isus Cristos.

Episodul înmormântării lui Isus Cristos (cf. Lc 23,50-56) surprinde prin faptul că alături de trupul fără viață nu se găsește nici unul dintre discipolii săi. Înmormântarea sa îl aduce în prim plan pe Iosif din Arimateea, om drept și bun, care cu multă îndrăzneală îi cere lui Pilat trupul pentru a fi înmormântat. În această povestire a înmormântării lipsesc elementele specific funebre, deoarece nu se vorbește nici despre spălarea trupului, nici despre ungerea sa cu miresme, după cum era obiceiul, ci, pur și simplu, se vorbește despre înmormântare într-un mormânt nou și curat. De asemenea, se face aluzie la ziua sâmbetei și la prezența unor femei, care, ulterior, vor fi martorii învierii sale.

În fața atâtor evenimente sentimentele sufletului nostru pot fi diferite și numeroase: compasiune, mustrare, pietate, convertire... Desigur că fiecare dintre noi avem posibilitatea ca pentru câteva momente să ne oprim din forfota vieții pentru a-l descoperi pe Isus Cristos și pentru a-i meditat cuvintele și faptele mântuitoare.

Viața noastră de familie poate să se asemene deseori cu cele din urmă momente ale lui Isus Cristos, momente în care ni se prezintă modul în care a acționat Fiul lui Dumnezeu pentru a ne mântui. Păcatul personal, răutatea, invidia, comoditatea... toate la un loc formează marea încercare prin care fiecare om trebuie să treacă pentru a ajunge la ziua mare a învierii. Dacă dorim să fim alături de Isus Cristos nu putem face altceva decât să-i urmăm pașii și să-i așteptăm învierea.

 

Familiaris consortium, 52:

"În măsura în care familia creștină primește evanghelia și se maturizează în credință, ea devine evanghelizatoare. Să mai ascultăm încă o dată pe papa Paul al VI-lea: «Familia, ca și Biserica, trebuie să fie un spațiu în care este transmisă Evanghelia și de unde iradiază Evanghelia. Deci, în intimitatea unei familii conștientă de această misiune, toți componenții familiei evanghelizează și sunt evanghelizați. Părinții, nu numai că transmit copiilor evanghelia, ei pot primi de la ei evanghelia trăită adânc. O astfel de familie devine evanghelizatoare pentru multe familii în ambientul unde-și desfășoară activitatea».

Așa cum au amintit părinții sinodali, reluând apelul lansat la Puebla, viitoarea evanghelizare depinde în mare parte de biserica domestică - familia. Această misiune apostolică a familiei este însămânțată la botez și primește de la harul sacramental al căsătoriei o nouă forță pentru a transmite credința, pentru a sfinți și transforma societatea actuală după planul lui Dumnezeu.

Familia creștină, mai ales astăzi, are vocația specială de a fi martoră a legământului învierii lui Cristos, prin iradierea constantă a bucuriei iubirii și a siguranței speranței, de care trebuie să dea mărturie:«Familia creștină proclamă cu glas viu virtuțile prezente ale împărăției lui Dumnezeu și speranța în viața fericită».

Necesitatea absolută a catehezei familiale este cerută cu mai multă tărie în anumite împrejurări, pe care biserica le întâlnește în diferite locuri și anume: «acolo unde legislația antireligioasă interzice educația în credință sau acolo unde necredința ori secularismul fac imposibilă o adevărată creștere religioasă, această «biserică domestică» rămâne unicul ambient, unde copii și tineri pot primi o catehizare autentică»" (FC 52).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire