SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 68, 23.02.2005
Pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Lc 22,1-23,56) (II)
Arestarea lui Isus Cristos (cf. Lc 22,39-23,12)

Discursul de adio al lui Isus Cristos se încheie în sala cinei și acțiunea se reia în ambientul Muntelui Măslinilor, loc unde se va petrece arestarea sa și, în continuare, vom vedea la ce batjocură va fi supus. Structurarea acestei analize este următoarea: Isus Cristos pe Muntele Măslinilor (cf. Lc 22,39-46), arestarea lui Isus Cristos (cf. Lc 22,47-53), renegarea lui Petru (cf. Lc 22,54-62), batjocorirea lui Isus Cristos (cf. Lc 22,63-65), Isus Cristos înaintea Sinedriului (cf. Lc 22,66-71), Isus Cristos înaintea lui Pilat (cf. Lc 23,1-7), Isus Cristos înaintea lui Irod (cf. Lc 23,8-12).

Această primă desfășurare a evenimentelor are două secvențe: în prima, se relatează rugăciunea și agonia lui Isus Cristos pe Muntele Măslinilor (cf. Lc 22,39-46), iar a doua ne relatează arestarea sa (cf. Lc 22,47-53).

Amintirea faptului că Isus Cristos obișnuia să se roage și că împreună cu el erau și apostolii săi ne duce cu gândul la coerența activității sale publice în care a căutat mereu să îmbine acțiunea cu rugăciunea. De fapt, rugăciunea din timpul încercării de pe Muntele Măslinilor folosește, mai ales, pentru a-i îndemna pe apostoli și, mai târziu, pe creștinii din toate timpurile, să imite modul în care Isus Cristos se adresează Tatălui și, de asemenea, ne învață că din orice rău se poate extrage un bine.

Într-o a doua fază, în scenă intră și adversarii săi (cf. Lc 22,47-53), într-un prim moment, neidentificați: doar un singur nume este amintit, cel al lui Iuda, unul dintre apostolii săi! Chiar și în această situație extremă, Isus Cristos nu caută să-i învinovățească sau să le facă rău, ci îi înconjoară cu multă compasiune, folosindu-se de cuvinte și de vindecări. Pentru cititorul creștin al primului veac, atitudinea lui Isus Cristos este un model, deoarece, în fața persecuțiilor, în fața violenței și a urii iscate împotriva creștinilor, evanghelistul Luca le propune chipul lui Isus Cristos înțelegător și milostiv. Lupta dintre Isus Cristos și diavol se intensifică o dată cu apropierea de Golgota.

În fața autorității religioase iudaice iese la iveală pornirea năvalnică a omului spre răzbunare, neînțelegere și invidie. Versetele care încheie acest al XXII-lea capitol al Evanghelie sfântului Luca ne demonstrează cu prisosință acest fapt (cf. Lc 22,54-71).

Povestirea prezentării lui Isus Cristos înaintea autorității religioase iudaice este viu colorat de către evanghelist și, într-un mod cuprinzător, el trece în revistă episoade cutremurătoare: renegarea lui Petru (cf. Lc 22,54-62), batjocorirea lui Isus Cristos profetul (cf. Lc 22,63-65) și judecarea sa de către Sinedriu (cf. Lc 22,66-71).

Apostolul Petru se găsește în centrul primului pasaj scripturistic, a cărui pregătire, îl găsim deja în schimbul de cuvinte pronunțate de Isus Cristos anterior (cf. Lc 22,54-62). Tripla renegare a lui Petru demonstrează faptul că evoluția în credință este un proces de durată și că nu ajung doar bunele intenții și sentimentele. Privirea lui Isus Cristos este grăitoare și-l conduce la recunoașterea condiției sale de om păcătos. Legătura dintre Isus Cristos și Petru, întreruptă la un moment dat de trădare și de frică, se va transforma într-o declarație publică de adeziune și de dăruire de sine (va muri pentru el) începând cu ziua de Rusalii.

Batjocura la care este supus Isus Cristos de către gărzile venite să-l aresteze (cf. Lc 22,63-65) pare a fi o încălcare grosolană a bunului simț. Până mai ieri, acești oameni au venit să-l asculte, iar acum îl bat și-l batjocoresc: ei nu se îngrijesc să afle adevărul, ci caută să fie pe placul autorităților.

Judecarea pregătită de autoritățile religioase iudaice ale timpului este din start o farsă (cf. Lc 22,66-71): spunem acest lucru, deoarece destinul lui Isus Cristos se hotărâse: el trebuia să moară. Isus Cristos este adus de la casa marelui preot în incinta Sinedriului, unde va avea loc judecata și unde nu găsim nici un martor: singurii protagoniști ai acestei povestiri sunt Isus Cristos și membrii Sinedriului. După mai multe provocări, Isus Cristos își dezvăluie identitate, iar adunarea îl condamnă la moarte deoarece a spus adevărul despre sine și despre Tatăl său și datorită acestui fapt va fi dat în mâinile păgânilor.

În fața guvernatorului Ponțiu Pilat și în fața regelui Irod (cf. Lc 23,1-12) atitudinea lui Isus Cristos nu se schimbă: el a venit să aducă adevărul, să-l mărturisească, chiar cu prețul vieții sale. Isus Cristos apare în fața lui Ponțiu Pilat, reprezentantul autorității ocupante romane, care discută cu el și cu autoritățile iudaice (cf. Lc 23,1-7) și, după aceea, este condus în fața regelui Irod căruia nu-i adresează nici un cuvânt (cf. Lc 23,8-12).

La prima apariție înaintea lui Pilat, Isus Cristos este acuzat în legătură cu probleme politice, însă discuția ia imediat o întorsătură mesianică: el este regele, Cristos cel așteptat. Dându-și seama de falsitatea acuzațiilor membrilor Sinedriului, Pilat înțelege că nu este vorba despre politică, ci despre viața veșnică. La insistențele lor, Pilat îl trimite pe Isus Cristos la regele Irod, căruia îi oferă posibilitatea să-și exercite puterea jurisdicțională asupra acestui caz.

Atitudinea lui Isus Cristos, înaintea regelui Irod, este una surprinzătoare: împotriva atâtor acuzații, el nu răspunde (cf. Lc 23,8-12). Ignorând curiozitatea regelui și înverșunarea arhiereilor și a cărturarilor, Isus Cristos dă o lecție de viață: în fața minciunii, a disprețului, a urii, răspunde cu tăcere, cu liniște interioară. De asemenea, în momentul în care suferă cea mai mare umilire și este pe punctul de a fi condamnat la moarte, el reconciliază dușmanii.

O astfel de prezentare a lui Isus Cristos, trădat, batjocorit, învinovățit, disprețuit, este una foarte provocatoare pentru creștinul din toate timpurile. Cel care a venit să proclame Împărăția lui Dumnezeu și mântuirea este dat pradă batjocurii umane.

Cu toate acestea, exemplul trăirii lui Isus Cristos este un model pentru familia creștină a zilelor noastre. De câte ori nu trăiește și ea aceste momente de criză, deoarece nu știe să-și ducă viața după preceptele lui Dumnezeu? Este suficient să privim și vom observa că, dacă o familie practică viața de rugăciune, de comuniune cu Dumnezeu, dacă nu se lasă convinsă de mentalitățile timpului privind avortul, divorțul, laxismul moral, este considerată retrogradă și condamnată la izolare. Totuși, a fi creștin, a face parte din categoria fiilor lui Dumnezeu înseamnă a fi alături și pentru Isus Cristos chiar și pe drumul anevoios al renunțării.

 

Familiaris consortium, 51:

Luând parte la viața și misiunea Bisericii, care ascultă cu religiozitate cuvântul lui Dumnezeu și-l proclamă cu tărie, familia creștină împlinește rolul său profetic, ascultând și promovând cuvântul lui Dumnezeu, și devine astfel, progresând zi de zi mai mult, comunitate care crede și evanghelizează.

Și soților și părinților creștini li se cere ascultarea în credință: sunt chemați să asculte cuvântul lui Dumnezeu, care le aduce minunata noutate - «vestea cea bună», - (evanghelia) a vieții conjugale și familiale, înzestrată de Cristos cu sfințenie și cu putere de sfințenie. Într-adevăr, numai prin credință ei pot descoperi și admira cu mulțumire demnitatea cea mai mare la care i-a chemat Dumnezeu, care a voit să înalțe căsătoria și familia, constituindu-le semn și loc al legământului de iubire dintre Dumnezeu și oameni, dintre Cristos Isus și Biserică, mireasa sa.

Însăși pregătirea pentru căsătoria creștină este un itinerar al credinței, pentru că taina căsătoriei este ocazia privilegiată ca mirii să descopere și să adâncească credința primită la botez și hrănită cu educația creștină primită în familie. Sub acest aspect, ei recunosc și aleg liber vocația de a trăi urmarea lui Cristos și slujirea împărăției lui Dumnezeu în viața de căsătorie.

Momentul solemn al credinței soților este cuprins în celebrarea Sacramentului Căsătoriei care, în natura sa profundă, înseamnă proclamarea, în Biserică, a veștii bune despre iubirea conjugală. Este cuvântul lui Dumnezeu, care «descoperă» și «împlinește» planul înțelept și plin de iubire, pe care Dumnezeu îl are față de soți, chemați la participarea tainică și reală chiar a iubirii lui Dumnezeu pentru omenire. Dacă în sine celebrarea sacramentului căsătoriei înseamnă proclamarea cuvântului lui Dumnezeu, întrucât există protagoniști și celebranți, ceremonia trebuie să fie o profesiune de credință făcută în Biserică și cu Biserica, în comunitatea celor ce cred.

Această profesiune de credință cere ca să fie pregătită în cursul vieții și să fie trăită de soți și de familie: Dumnezeu i-a chemat pe soți «la» căsătorie și continuă a-i chema «în» căsătorie. În mijlocul faptelor vieții și cu faptele vieții, cu greutățile, problemele și evenimentele existenței de toate zilele, Dumnezeu vine la ei, le arată și le propune exigențele concrete ale participării lor la iubirea lui Cristos față de Biserică, în raport cu situația participării familiale, sociale și ecleziale în care se află.

Descoperirea și ascultarea de planul lui Dumnezeu trebuie să se facă «împreună» de către comunitatea conjugală și familială prin experiența umană a iubirii trăite în spiritul lui Cristos între soți, între părinți și copii.

Pentru aceasta, așa cum se întâmplă cu marea Biserică, la fel, mica biserică domestică, familia, are nevoie să fie mereu și intens evanghelizată: de aici decurge datoria familiei creștine de a educa mereu pe copii în credință" (FC 51).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire