SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 67, 16.02.2005
Pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Lc 22,1-23,56) (I)
Instituirea Euharistiei (cf. Lc 22,1-38)

Relatarea pătimirii și morții lui Isus Cristos ocupă un amplu comentariu din partea evanghelistului Luca: el subliniază însemnătatea mântuitoare a jertfei lui Isus Cristos pe cruce, jertfă care va elibera omul și omenirea din păcat și moarte. Datorită importanței pe care dorim să o dăm acestei secțiunii evanghelice vom împărți în trei cele două capitole care vorbesc despre aceste evenimente: Lc 22,1-38 - instituirea Euharistiei, Lc 22,39-23,12 - arestarea lui Isus Cristos și Lc 23,13-56 - pătimirea și moartea lui Isus Cristos.

În prima parte a acestei secțiuni găsim multe argumente extraordinar de importante pentru viața sacramentală a vieții creștinului, iar modul în care sunt prezentate evenimentele precedente jertfei supreme a lui Isus Cristos determină o grijă deosebită. Iată structurarea acestei prime părți: complotul împotriva lui Isus Cristos (cf. Lc 22,1-6), pregătirea cinei pascale (cf. Lc 22,7-13), Cina de Paști (cf. Lc 22,14-18), instituirea Euharistiei (cf. Lc 22,19-20), anunțarea trădării lui Iuda (cf. Lc 22,21-23), slujirea apostolilor (cf. Lc 22,24-27), răsplata promisă apostolilor (cf. Lc 22,28-30), prezicerea renegării lui Petru (cf. Lc 22,31-34), îndemnuri pentru timpul încercării (cf. Lc 22,35-38).

După ce Isus Cristos anunțase judecata și condamnarea la distrugere a templului din Ierusalim și a celor care o conduc, aceștia din urmă iau inițiativa și complotează împotriva lui Isus Cristos și caută să-l condamne la moarte (cf. Lc 22,1-6). Sărbătoarea în timpul căreia erau consumate mâncărurile care nu conțineau dospitură și mielul pascal se celebrau cu un pelerinaj la templu, moment în care participarea populară era intensă. Cunoscută fiind ascultătorilor săi importanța Paștelui, evanghelistul Luca amintește faptul că cei care doreau să-l ucidă pe Isus Cristos nu puteau să facă aceasta datorită mulțimii care-l credea un mare profet. De fapt, lupta nu era dată între Isus Cristos și mai marii religioși ai timpului, ci între Isus Cristos și păcatul din ei, care-i orbea, între Isus Cristos și Satana care s-a împosedat în unul dintre apostoli, Iuda Iscarioteanu.

În introducerea povestirii ultimei cine, găsim foarte multe aluzii teologice. Pregătirea cinei pascale (cf. Lc 22,7-13) are loc după scena trădării lui Iuda Iscaritoteanu, iar povestirea din partea evanghelistului a ceea ce va urma ne va dezvălui profunda semnificație a Paștelui. Trimițându-i pe Petru și pe Ioan pentru a pregăti camera celebrării Paștelui, el alege pe cei doi apostoli, care formează nucleul comunității apostolilor, împreună cu Iacob, iar modul în care ei își îndeplinesc misiunea amintește de importanța acestora în formarea viitoarei comunități creștine. De fapt, acest Paște și semnificația pe care Isus Cristos i-l va atribui corespund cu voința lui Dumnezeu Tatăl de a mântui lumea.

Cina Domnului și discursul de adio, cu toate învățăturile sale, este înglobat în următoarele pericope scripturistice, până la episodul din Grădina Măslinilor (cf. Lc 22,14-38). Această secțiune se deschide cu pericopa celebrării cinei pascale (cf. Lc 22,14-18), urmată de noua sa interpretare de către Isus Cristos (cf. Lc 22,19-20). Prin modul în care Isus Cristos îi inițiază pe apostolii săi în celebrarea pascală, memorialul îi determină să se implice cu toate ființa lor în actul pe care-l celebrează, depășind simpla amintire. Retrăirea experienței eliberării îi permite lui Isus Cristos, parcă anticipând jertfa de pe cruce, eliberarea ultimă a omului de sub dominația păcatului. Isus Cristos realizează dorința sa cea mai intimă și arzătoare: celebrarea cinei pascale, cină de adio, înainte de a pleca.

Dar ce se întâmplă cu adevărat cu cina pascală? Unde și când devine ea deplină și mântuitoare? În versetele 19-20 ale acestui capitol găsim deplina participare la cina pascală: Isus Cristos se jertfește odată pentru totdeauna ca să rămână veșnic în mijlocul nostru. Aici se găsește locul reinterpretării cinei pascale din partea lui Isus Cristos, adică instituirea noii cine pascale a Domnului și Dumnezeului nostru. Prin această instituire a Euharistiei, prin binecuvântarea pâinii și a vinului, Isus Cristos renovează persoana umană și scrie noua lege în inima fiecărui credincios: orice om care se va apropia de această jertfă neînsângerată îl va cunoaște pe Dumnezeu și va fi mântuit.

Discursul de adio continuă (cf. Lc 22,21-38) cu întreruperi. Într-un prim moment, Isus Cristos prezice trădarea unuia dintre cei care împart aceeași cină, chiar lângă pâinea și vinul consacrat, care capătă o nouă semnificație. Totuși, cu tot scandalul acestei trădări, Isus Cristos știe că el face parte din planul divin de mântuire al lui Dumnezeu și că din el nu este eliminată responsabilitatea umană.

Chiar în momentul în care Isus Cristos proclamă o faptă atât de gravă și plină de încărcătură, apostolii se ceartă între ei pentru a stabili care este mare (cf. Lc 22,24-27). Iată ce preocupă gândurile lor, după ce au auzit, chiar de la începutul cinei, cum Isus Cristos își anunță patima și moartea și că Fiul Omului va fi dat pe mâinile păcătoșilor pentru a fi ucis! De fapt, aici este punctul de plecare pentru un alt răspuns: cel care vrea să fie mare, să slujească pe toți dezinteresat și va primi adevărata răsplată: împărăția lui Dumnezeu (cf. Lc 22,28-30). Isus Cristos promite apostolilor, deoarece ei au rămas credincioși mereu în încercări alături de el, că vor participa la puterea regală a lui Dumnezeu, putere ce le va fi conferită o dată cu învierea sa.

Și tocmai în acest context de răsplată, în care se pune în prim plan autoritatea apostolică, Isus Cristos se adresează lui Simon Petru și-i prezice fapta renegării (cf. Lc 22,31-34). Cu toate că Isus Cristos îl indicase doar și făcuse o aluzie la primatul lui Simon Petru (cf. Lc 5,10) în care îi spunea că va fi primul mărturisitor al experienței pascale (cf. Lc 24,34) și că va fi principalul predicator al Bisericii din Ierusalim, îl mustră pentru aroganța sa și îl prezice căderea.

Discursul de adio și cina pascală se încheie cu o directivă, cu câteva îndemnuri pentru timpul încercării (cf. Lc 22,35-38). Isus Cristos le amintește, pe scurt, de perioada fericită a "primăverii din Galileea", când, mergând în misiune cei doisprezece și cei șaptezeci și doi (cf. Lc 9,34; 10,4-8), fără a avea nimic, au beneficiat de grija lui Dumnezeu. Prin această amintire a faptelor din trecut și prin prezența lor alături de el la această ultimă cină, Isus Cristos dorește să le indice faptul că Dumnezeu nu-i va abandona niciodată și că asistența sa, prin intermediul Duhului Sfânt, le va asigura continuitate și mântuire, chiar și în perioadele de criză și de persecuție.

Aceste minunate, dar profunde și pătrunzătoare pericope scripturistice au menirea de a reaprinde în sufletele fiecărui creștin în parte și, în mod cu totul deosebit, în familia creștină, o nouă dimensiune a trăirii vieții creștine. Desigur că nu poate fi ușor să te raportezi la astfel de evenimente fără să recunoști că de prea multe ori ești un Iuda sau un Petru, însă în jurul Euharistiei, a iertării și iubirii lui Isus Cristos, păcatele devin uitare...amănunte...istorie. Cu siguranță, ele nu trebuie minimalizate, ci spovedite și transformate în noi angajamente pentru trăirea creștină autentică.

 

Familiaris consortium, 50:

"Familia creștină este chemată să ia parte vie și responsabilă la misiunea Bisericii, în mod propriu și original, punându-se în serviciul Bisericii și al societății, întrucât este o comunitate intimă de viață și de iubire.

Dacă familia creștină este comunitate, ale cărei legături sunt reînnoite de Cristos prin credință și sacramente, participarea la misiunea Bisericii trebuie să se realizeze în mod creator, adică soții, în calitatea lor de pereche, părinții și copiii, întrucât formează gruparea chemată familie, trebuie să trăiască slujirea lor în folosul Bisericii și al lumii. Ei trebuie să fie «o singură inimă și un singur suflet» în credință, prin spiritul apostolic care îi animă și prin colaborarea care îi obligă la operele de slujire a comunității ecleziale și civile.

Familia creștină edifică împărăția lui Cristos în istorie prin realitățile zilnice care privesc și manifestă condiția ei de viață. Iubirea conjugală și familială, trăită în extraordinarele ei bogății de valori și exigențe de totalitate, unicitate, fidelitate și fecunditate, se exprimă și prin participarea familiei creștine la misiunea profetică, sacerdotală și regală a lui Cristos Isus și a Bisericii. Iubirea și viața constituie pentru aceste motive, nucleul misiunii mântuitoare a familiei creștine în Biserică și pentru Biserică.

Conciliul Vatican al II-lea amintește acest lucru: «Familia va oferi cu dăruire, în colaborare cu alte familii, propriile comori spirituale. Pentru aceasta, familia creștină, care se naște din sacramentul Căsătoriei și al Bisericii, trăind în iubire, cu fecunditate generoasă, cu unitatea și fidelitatea soților și cu cooperarea plină de iubire a tuturor membrilor ei, va arăta tuturor prezența vie a Mântuitorului lumii, precum și natura genuină a Bisericii».

Aceasta fiind baza participării familiei creștine la misiunea eclezială, trebuie să lămurim acum conținutul acestei participări sub aspectul triplu și unitar al lui Cristos ca Profet, Preot și Împărat, prezentând pentru aceasta familia creștină în misiunea ei de: comunitate care crede și evanghelizează; comunitate în dialog cu Dumnezeu; comunitate în serviciul omului" (FC 50).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire