SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 66, 09.02.2005
Discursul escatologic (cf. Lc 21,5-38)

Tema dominantă a celui de al XXI-lea capitol al evangheliei sfântului Luca este centrată pe discursul escatologic al lui Isus Cristos. Chiar dacă este alcătuit din mai multe pericope scripturistice, acest capitol oferă cititorului "lungul drum al eliberării" omului de sub domnia păcatului. Vom analiza, rând pe rând, următoarele pasaje: anunțarea distrugerii templului (cf. Lc 21,5-7), semnele sfârșitului (cf. Lc 21,8-19), distrugerea Ierusalimului (cf. Lc 21,20-24), venirea Fiului Omului (cf. Lc 21,25-28), parabola smochinului (cf. Lc 21,29-33), îndemnul la veghere (cf. Lc 21,34-38).

După ce a rostit în fața discipolilor săi un prim discurs apocaliptic cu privire la viitorul Ierusalimului (cf. Lc 17,22-37), Isus Cristos le propune un al doilea discurs, mult mai amplu. În ambientul templului, discursul este public, chiar dacă el este destinat, în primul rând, viitorilor săi credincioși. El le explică acestora că istoria popoarelor nu este fără sens, deoarece Dumnezeu o conduce către sfârșitul pregătit de el.

Punctul de plecare al învățăturii sale escatologice este observația pe care unii o făceau cu privire la ornamentul templului (cf. Lc 21,5-7). Tocmai de aici Isus Cristos reia oracolul profetic pronunțat anterior referitor la templu (cf. Lc 19,44) și încearcă să le dea un răspuns acelora care îl întreabă în legătură cu momentul distrugerii sale și despre semnul care va anunța inevitabil acest fapt. Cu această ocazie, evanghelistul Luca notează că Isus Cristos face o cateheză cu privire la faptul că pentru viitorii creștini distrugerea templului este strâns legată cu parusia, cu întoarcerea glorioasă a Fiului Omului, care va veni să judece universul și să inaugureze Împărăția lui Dumnezeu în mod definitiv.

Înainte de a intra în miezul argumentului, Isus Cristos începe cu un discurs preliminar, cu un dublu avertisment și cu indicarea semnelor sfârșitului (cf. Lc 21,8-19). Ascultătorilor săi Isus Cristos le sugerează să nu se lase păcăliți de primii veniți care, folosindu-se de numele lui Mesia, vor căuta să-i inducă în eroare. Avertismentul pe care-l dă Isus Cristos este unul destul de serios, deoarece atât apariția multor impostori și falși mesia, cât și evenimentele istorice sunt doar fenomene periodice care nu au alt scop decât să țină trează credința omului: ei nu trebuie să aibă teamă, sunt în mâna și sub protecția lui Dumnezeu! De fapt, aceste evenimente se inserează în planul lui Dumnezeu și nu sunt lipsite de semnificație pentru credincios. Persecuțiile sunt primele care se verifică și se înfăptuiesc în istorie, chiar din primele zile ale apariție Bisericii creștine: tocmai pentru acest motiv, Isus Cristos se preocupă să-i încurajeze pe creștini pentru a rezista tentațiilor de apostazie. Și tot pe această linie, după ce le explică sensul persecuțiilor, Isus Cristos îi întărește și-i invită la statornicie, deoarece aceia care vor ști să învingă adversitățile lumii vor primi Împărăția lui Dumnezeu.

Începând cu versetele 20-24 ale evangheliei sale, în care se vorbește de distrugerea Ierusalimului, Isus Cristos indică faptul că în momentul în care cetatea va fi asediată sfârșitul templului este aproape. Orice pretext pentru a îndepărta acest eveniment este inutil: plângerea lui Isus Cristos asupra Ierusalimului va fi reînnoită pe drumul către Golgota (cf. Lc 23,28-31).

Continându-și discursul escatologic, Isus Cristos vorbește despre distrugerea Ierusalimului, a templului și despre venirea Fiului Omului (cf. Lc 21,25-28). El conferă o coloratură escatologică cuceririi și devastării cetății din partea păgânilor și la această dezolare vor participa chiar și elementele naturii. Ordinea cosmică va fi zdruncinată, ca și cum s-ar întoarce la haosul primordial care indică sfârșitul istoriei. Aceste evenimente preced iminent parusia Fiului Omului care, chiar dacă este doar amintită, fără a fi descrisă cu lux de amânunte, va veni fără îndoială.

După ce a explicat câteva aspecte ale venirii sale escatologice, Isus Cristos a oferit un comentariu care devine cheia de interpretare a discursului, legând evenimentele prezente de cele viitoare. Parabola smochinului (cf. Lc 21, 29-33), explicată de Isus Cristos, formează o concluzie asupra autorității sale profetice și întărește valabilitatea promisiunii mesianice făcută de Dumnezeu și înfăptuită în Fiul său, Isus Cristos.

Discursul escatologic se încheie cu un îndemn la veghere și la rugăciune (cf. Lc 21,34-38). În această pericopă sunt trasate directive clare și precise, din partea lui Isus Cristos, discipolilor săi: atenție la preocupările exagerate pentru bunurile materiale, la neglijarea vieții morale și la practicarea vieții religioase. Doar curajul de a-l aștepta pe Fiul Omului în rugăciune, veghere și viață curată poate asigura prezența creștinului în Împărăția lui Dumnezeu, împărăție care este deja venită prin Fiul său.

Dense și pline de însemnătate sunt pericopele acestui capitol, deoarece ele ne avertizează cu privire la multe sincope ale vieții religioase ale creștinului din ziua de azi și, în mod deosebit, ale familiei creștine.

După cum se știe foarte bine, multe pot fi semnele timpului în care trăim, în sensul că de prea multe ori ne lăsăm conduși de sentimente, de încercări, de prejudecăți și nu dăm importanța cuvenită trăirii autentice a credinței noastre. Multe superstiții, multe îndoieli, multe neliniști ajung să sufoce bunul mers al comunității umane și familiale. Acest îndemnuri ale lui Isus Cristos legate de veghere, de rugăciune, de perseverență și de ascultare trebuie să-și găsească loc în sufletul fiecăruia dintre membrii familiei.

 

Familiaris consortium, 49:

"Printre rolurile fundamentale ale familiei creștine se află și rolul eclezial, adică familia este în serviciul edificării împărăției lui Dumnezeu în istorie prin participarea la viața și misiunea Bisericii.

Pentru a înțelege mai bine baza, conținutul și caracteristicile acestei participări, trebuie studiate adânc legăturile multiple și profunde care leagă Biserica de familia creștină, făcând din familie o «biserică în miniatură» (ecclesia domestica), așa încât familia, în felul ei, să fie imaginea vie și reprezentarea istorică a misterului însuși al Bisericii.

În primul loc se află Biserica, mama care dă viață, educă și edifică familia creștină, împlinind misiunea de mântuire pe care a primit-o de la Domnul său. Prin proclamarea cuvântului lui Dumnezeu, Biserica revelează familiei creștine adevărata sa identitate, adică ceea ce ea este și trebuie să fie după planul lui Dumnezeu. Prin celebrarea sacramentelor, Biserica îmbogățește și întărește familia creștină cu harul lui Cristos, în vederea sfințirii ei pentru gloria Tatălui; iar prin proclamarea reînnoită a poruncii noi a iubirii, Biserica însuflețește și călăuzește familia creștină la slujirea iubirii, pentru ca să imite și să reînvie aceeași iubire de dăruire și de sacrificiu, pe care Cristos Isus o nutrește pentru întreaga omenire.

La rândul ei, familia creștină este inclusă în misterul Bisericii până la nivelul în care ia parte, în felul ei, la misiunea de mântuire proprie Bisericii: soții și părinții creștini, în puterea sacramentului, «au în starea lor de viață și în funcția lor, darul propriu în mijlocul poporului lui Dumnezeu». De aceea, nu numai că «primesc» iubirea lui Cristos, devenind comunitate «mântuită», dar sunt chemați să «transmită» fraților aceeași dragoste a lui Cristos, devenind în felul acesta comunitate «care mântuiește».

În acest fel, familia creștină, în timp ce este opera și semnul fecundității supranaturale a Bisericii, devine simbol, mărturie și participare la maternitatea Bisericii" (FC 49).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire