SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 65, 02.02.2005
Activitatea lui Isus Cristos la Ierusalim (cf. Lc 19,28)-21,4) (II)
Isus Cristos în fața autorității religioase umane (cf. Lc 20,1-21,4)

Această a doua parte a activității lui Isus Cristos la Ierusalim este legată de discursul pe care el îl susține în fața autorităților religioase ale timpului și de anticiparea învierii sale, aceasta făcându-se prin discuția pe care o are cu saduceii. Structurarea întregii secțiuni propuse spre analiză este următoarea: autoritatea lui Isus Cristos (cf. Lc 20,1-8), parabola viticultorilor ucigași (cf. Lc 20,9-19), tributul cuvenit împăratului (cf. Lc 20,20-26), saduceii și învierea (cf. Lc 20,27-40), originea lui Mesia (cf. Lc 20,41-44), ipocrizia cărturarilor (cf. Lc 20,45-47), ofranda văduvei (cf. Lc 21,1-4).

După ce a purificat templul de vânzători, Isus Cristos începe o adevărată catehizare în casa lui Dumnezeu, iar acest fapt i-a atras invidia și opoziția cărturarilor și fariseilor. Tocmai în acest sens, într-una din zile, pe când predica în templu, au venit la el arhiereii și cărturarii timpului și l-au întrebat cu ce autoritate proclamă el vestea cea bună a mântuirii (cf. Lc 20,1-8). Isus Cristos nu le răspunde direct și pare că nici nu contestă autoritatea interlocutorilor săi, însă, la rândul său, îi provoacă la discuție printr-o întrebare legată de apostolatul lui Ioan Botezătorul: autoritatea apostolatului său venea de la Dumnezeu, sau era consecința activității pur umane și a carismei sale? Adversarii lui Isus Cristos înțeleg imediat că este o capcană și, prefăcându-se că nu înțeleg și asumându-și o atitudine defensivă, nu-l acuză de nici un rău pe Ioan Botezătorul și, indirect, nici pe Isus Cristos. Răspunsul pe care Isus Cristos îl dă acestui grup prefigurează comportamentul său din timpul procesului, în care va lăsa competența judecării sale originii divine și nu oamenilor.

Parabola viticultorilor ucigași (cf. Lc 20,9-19), pe care Isus Cristos o povestește poporului prezent în templu, este cu greu digerată de către autoritatea religioasă a lui Israel, care va căuta să-l ucidă tocmai datorită faptului că el își atribuie caracteristici mesianice și divine. În lumina mesajului profetic al lui Isus Cristos, condamnarea sa la moarte și aluzia la distrugerea templului din Ierusalim, interpretarea universalistă a mântuirii omenirii și includerea păgânilor în sfera mântuirii, îi va conduce pe conducătorii religioși la o adversitate deschisă față de Isus Cristos. Destinat să reveleze planul ascuns al lui Dumnezeu, în legătură cu mântuirea omenirii, Isus Cristos le va descoperi definitiv misiunea activității sale în momentul învierii.

În ceea ce privește tributul cuvenit împăratului (cf. Lc 20,20-27), Isus Cristos dă un răspuns pozitiv celor care veniseră să-l atragă în cursă și să-l învinuiască de revoltă împotriva imperiului roman. Atacul frontal pe care cărturarii și fariseii l-au întreprins împotriva lui Isus Cristos a dat greș; de aceea, au trimis un grup să-l întrebe dacă este permis să dea tribut împăratului și, în acest mod, să-l acuze de lipsă de patriotism sau de revoltă. Însă, spre surprinderea lor, Isus Cristos le mai dă încă o lecție în ceea ce privește școala vieții. Răspunsul său nu este o încercare de a scăpa din cursa pe care doreau să i-o întindă, ci un răspuns corect și limpede: el le indică faptul că, înainte de toate, trebuie dat primatul lui Dumnezeu, pe care nu-l poate pune pe aceeași treaptă cu puterea politică, și, după aceea, fiecare să-și plătească dările față de stat.

Văzând fariseii și cărturarii că planurile lor au fost zădărnicite, întră în scenă saduceii, acel grup religios care neagă învierea (cf. Lc 20,27-40). Nici atitudinea acestora nu era una cu scop religios, adică de a afla adevărul în ceea ce privește învierea, ci una de învinuire și de condamnare. Acești oameni știu foarte bine că Isus Cristos, cum de altfel fariseii și majoritatea poporului, crede în înviere. Prin silogismul lor, sau cel puțin așa au crezut ei, voiau să demonstreze absurditatea acestei credințe și aberația acelora care propovăduiau acest adevăr, în speță, Isus Cristos. Răspunsul pe care el îl dă acestora este articulat în două reprize. Într-un prim răspuns, refuzând reprezentările pitorești ale școlii rabinice în ceea ce privește condiția celor înviați, Isus Cristos începe să-și expună punctul de vedere referitor la concepția despre înviere. Există o diferență radicală între viața pământească și viața nouă a celor care vor fi găsiți vrednici de moștenirea vieții veșnice și a Împărăției lui Dumnezeu. Într-un al doilea răspuns, Isus Cristos afirmă realitatea învierii, fundamentând-o printr-un pasaj scripturistic (cf. Ex 3,6). Ideea fundamentală pe care se baza această concepție este aceea a fidelității lui Iahve, a lui Dumnezeu față de toți aleșii săi: moartea, care este dușmanul vieții și al lui Dumnezeu, nu poate fi împotriva fidelității lui Dumnezeu și împotriva alianței pe care el a încheiat-o cu neamul omenesc, imediat după căderea omului în păcat.

Originea lui Mesia, sau definiția cristologică prin care se definește faptul că Cristos este Fiul lui David, reprezintă ideea centrală a acestei pericope scripturistice a evanghelistului Luca (cf. Lc 20,41-44). După ce inițiativa de a trata probleme religioase le-a revenit, rând pe rând, cărturarilor, fariseilor și saduceilor, Isus Cristos îi provoacă la o discuție asupra descendenței sale davidice. Cei care citesc aceste rânduri nu pot avea nici o îndoială în ceea ce privește această descendență davidică a lui Isus Cristos, deoarece salutul îngerului adresat Sfintei Fecioare Maria, genealogia sa, nașterea Mântuitorului într-o cetate a lui David, mesajul transmis de către îngeri păstorilor, numindu-l Mesia și Domn, recunoașterea din partea orbului din naștere drept fiu al lui David întăresc cele afirmate. Totuși, atitudinea lui Isus Cristos răstoarnă toate pronosticurile și toate concepțiile privitoare la un Mesia politic și naționalist și deschide larg poarta către un Mesia religios, blând și gata să-și dea viața pentru cei pe care dorește să-i mântuiască. Credința Bisericii trebuie să treacă dincolo de barierele construite de ideologii și de oameni și să unească credința pascală cu credința lui Israel, deoarece, în dimineața Paștelui, Dumnezeu unul și Întreit se revelează ca fiind Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

Admonestarea cărturarilor de către Isus Cristos (cf. Lc 20,45-47) este o consecință a atitudinii lor, contrară aceleia a oamenilor care pun în practică învățătura primită de la Dumnezeu. Responsabilitatea conducătorilor religioși este mult mai mare, deoarece, primind de la Dumnezeu darul de a-l face cunoscut și de a-l slujii, cei care se îndepărtează de el sau se complac în lucrurile și bogățiile trecătoare vor primi o condamnare mai aspră.

Nici nu termină bine de pronunțat această sentință că, iată, o văduvă oferă lui Dumnezeu darul ei: două monede, de fapt, întreaga sa avere! Și în acest caz, Isus Cristos avertizează pe ascultătorii săi asupra faptului că este foarte ușor să ne înșelăm, lăsându-ne pradă aparențelor. Ceea ce este important în atitudinea omului care se lasă călăuzit de Dumnezeu este nu numai ceea ce oferă, ci modalitatea și intenția sa.

Densitatea mesajului scripturistic ascuns în aceste pericope este extraordinar: ele conțin întregi tratate de morală, dogmatică, cristologie. Însă, adevărata avuție a acestora constă în faptul că ele ne transmit un mesaj fundamental: Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său în lume să ne mântuiască și să ne deschidă porțile vieții veșnice.

Din acest mesaj familia creștină trebuie să extragă mult har și să-și alimenteze trăirea de zi cu zi. Așa după cum ne învață aceste pasaje, multe sunt posibilitățile de a ajunge la Dumnezeu, după cum multe sunt provocările timpului pe care-l trăim. Totuși, ancorându-ne în Dumnezeu, vom scoate tot ceea ce avem nevoie pentru noi și pentru familiile noastre din izvorul nesecat, care este Isus Cristos.

Familiaris consortium, 48:

"În fața dimensiunii mondiale, care caracterizează azi diferitele probleme sociale, familia vede lărgindu-se într-un mod total nou rolul său în dezvoltarea societății. Este vorba de cooperarea pentru o nouă ordine internațională, pentru că numai prin solidaritate internațională se poate face față și se pot rezolva problemele enorme și dramatice ale dreptății în lume, ale libertății popoarelor și ale păcii umanității.

Comunitatea spirituală a familiilor creștine, adânc înrădăcinată în credința și speranța comună și însuflețită de caritate, constituie energia interioară care dă viață, iradiază și dezvoltă dreptatea, reconcilierea, fraternitatea și pacea dintre oameni. În ceea ce privește «mica familie» - familia creștină - aceasta este chemată, asemenea «marii Biserici», să fie semnul unității în lume și să exercite rolul său profetic, mărturisind cu faptele vieții sale împărăția și pacea lui Cristos, spre care se îndreaptă întreaga omenire.

Familiile creștine vor putea realiza toate acestea fie prin opera lor educativă, adică oferind copiilor lor un model de viață bazat pe valorile adevărului, ale libertății, ale dreptății și ale iubirii, fie printr-un rol activ și responsabil privind creșterea cu adevărat umană a societății și a instituțiilor ei, fie prin susținerea în diferite moduri a asociațiilor specifice dedicate problemei ordinii internaționale" (FC 48).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire