SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 64, 26.01.2005
Activitatea lui Isus Cristos la Ierusalim (cf. Lc 19,28)-21,4) (I)
Isus Cristos și templul din Ierusalim (cf. Lc 19,28-48)

Cu activitatea publică a lui Isus Cristos la Ierusalim, evanghelistul Luca își începe și povestirea legată de ultimele momente ale existenței pământești ale Fiului Omului, Domnul și Mesia: patima, moartea și învierea sa. A doua jumătate a celui de al XIX-lea capitol este structurată astfel: intrarea triumfală a lui Isus Cristos în Ierusalim (cf. Lc 19,28-40), Isus Cristos plânge pentru Ierusalim (cf. Lc 19,41-44), Isus Cristos alungă vânzătorii din templu (cf. Lc 19,45-48).

Evanghelistul Luca, în pericopele capitolului 19, versetele 28-44, construiește un pasaj între povestirea călătoriei sale către Ierusalim și activitatea sa în Ierusalim (cf. Lc 19,45-21,38). Scena pregătirii prezintă punctele care sunt comune întregii sale activități până la ultima cină împreună cu apostolii săi (cf. Lc 19,28-35a). Porunca, oarecum misterioasă, pe care o dă Isus Cristos este plină de semnificații. Pe de o parte, în mod esențial, această poruncă scoate în evidență capacitatea lui Isus Cristos de a prevesti evenimentele viitoare și, așa cum se va întâmpla, discipolii vor găsi o concordanță deplină între cuvintele lui Isus Cristos și realitatea existentă. Pe de altă parte, cuvintele lui Isus Cristos clarifică și pun în lumină profeția lui Zaharia 9,9 în care se prevestește întrarea triumfătoare a lui Isus Cristos în Ierusalim.

Scena întrării cortegiului triumfal al lui Isus Cristos în Ierusalim evidențiază un paradox. Pe de o parte, regalitatea este subliniată în mai multe feluri: alături de titlul de "Rege", se găsesc multe reminiscențe din întronarea regelui Solomon: Isus Cristos este călare pe un măgăruș, coboară din Grădina Măslinilor, mulțimea îl proclamă cu glas puternic și cu multă bucurie; de asemenea, pacea proclamată este o pace mesianică. Pe de altă parte, și tocmai în acest punct se află paradoxul, doar "mulțimea discipolilor" îl aclamă. Aici nu există o mare mulțime de oameni ieșită din Ierusalim pentru a-l întâmpina pe Isus Cristos. Totala absență a locuitorilor îl determină pe Isus Cristos să plângă asupra Ierusalimului.

Primind lauda discipolilor și în contrast cu bucuria emanată de strigătele lor, Isus Cristos plânge soarta Ierusalimului (cf. Lc 19,41-44). Predica sa luminează semnificația gestului profetic și, deoarece locuitorii cetății refuză să primească mesajul lui Dumnezeu transmis prin intermediul Fiului său, ei refuză, de fapt, credința în Dumnezeu și, în cele din urmă, posibilitatea mântuirii.

Imediat după intrarea triumfală în Ierusalim și după profeția sa asupra cetății, Isus Cristos intră fără să ezite în templu și, în acest mod, împlinește profeția lui Malahia 3,1b, acțiune ce constă în purificarea clerului și a poporului. Atitudinea lui Isus Cristos este foarte asemănătoare cu cea a sfântului Ioan Botezătorul care încerca să-i învețe pe oamenii timpului său că adevăratul cult adus lui Dumnezeu constă în a trăi în adevăr și Duhul Sfânt. Purificarea templului înseamnă, de fapt, purificarea întregului popor de păcate și de infidelități.

Paradoxul lui Isus Cristos, primit doar de cei care îi sunt apropiați, purificarea poporului și a templului trebuie să fie un subiect de meditație pentru familia creștină.

În familiile noastre creștine pot fi prezente diferite paradoxuri legate de modul nostru de a trăi autentic credința în Isus Cristos, adică ne putem limita numai la osanale adresate lui Dumnezeu în momentele fericite ale vieții noastre și la respingerea sa în momentul în care diferite încercări bat la poarta sufletului nostru sau a familiei noastre. În acele momente, trebuie să ne alăturăm celor care nu se rușinează să se numească creștini și să ne îndreptăm viața după planul plin de iubire al lui Dumnezeu. În primul rând, să ne purificăm viața de toate faptele care nu corespund iubirii lui Dumnezeu și, în al doilea rând, să purificăm familia noastră de toate egoismele și de toate răutățile: doar în acest fel putem deveni adevărați discipoli ai lui Dumnezeu.

 

Familiaris consortium, 47:

"Rolul social al fiecărei familii revine, într-un titlu nou și original, familiei creștine, fondată pe sacramentul căsătoriei. Îmbrăcând natura omenească a iubirii conjugale în toate implicațiile ei, sacramentul căsătoriei reabilitează și obligă pe părinții creștini de a trăi vocația lor de laici și de a căuta împărăția lui Dumnezeu, «folosindu-se de bunurile trecătoare și rânduindu-le după placul lui Dumnezeu».

Dimensiunea socială și politică încadrează pe soții din familie în acea misiune regală sau de slujire, la care cei doi soți iau parte prin puterea Sacramentului Căsătoriei, primind o poruncă de la care nu se pot sustrage și un har care îi susține și-i stimulează.

În felul acesta, familia creștină este chemată să ofere tuturor mărturia unei dăruiri generoase și dezinteresate în problemele sociale, prin acea alegere preferențială a celor săraci și a celor marginalizați. De aceea, familia creștină, înaintând în urmarea Domnului, promovând o deosebită grijă pentru cei lipsiți de mijloace, trebuie să aibă inima darnică pentru cei înfometați, săraci, bolnavi, bătrâni, drogați și pentru cei fără familie" (FC 47).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire