SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 63, 19.01.2005
Drumul lui Isus Cristos către Ierusalim (cf. Lc 9,51-19,27) (X)
Drumul către Dumnezeu: convertirea (cf. Lc 19,1-27)

Cele două pericope scripturistice care încheie drumul lui Isus Cristos către Ierusalim le găsim în prima jumătate a celui de al XIX-lea capitol al evangheliei lui Luca, iar acțiunea se petrece în Ierihon. Vorbind despre convertirea lui Zaheu (cf. Lc 19,1-10) și despre parabola minelor (cf. Lc 19,11-27), Isus Cristos urcă spre Ierusalim pentru a împlini misiunea profetică de răscumpărător al omenirii.

Convertirea lui Zaheu (cf. Lc 19,1-10) este structurată pe două secțiuni: prima este în legătură cu statura sa și cu mulțimea care-l înconjura pe Isus Cristos, a doua este în legătură cu găzduirea lui Isus Cristos în casa lui și cu faptul convertirii propriu-zise.

Într-o primă fază, primul obstacol pe care-l întâlnește Zaheu este tocmai mulțimea care-l înconjoară pe Isus Cristos și care-l împiedică să-l vadă mai de aproape pe acest mare Maestru și Profet. Atitudinea lui Zaheu este surprinzătoare și, în același timp, îndrăzneață: se urcă într-un sicomor! Era o atitudine nefirească pentru o persoană de așa înaltă poziție socială a timpului său: nu trebuie să uităm că el era mai marele vameșilor din acea localitate. Această primă inițiativă a lui Zaheu este urmată de autoinvitația lui Isus Cristos de a intra în casa acestuia și de a sta la masă cu el. De fapt, așa cum vom vedea mai târziu, această inițiativă îi va aduce convertirea.

Într-o a doua fază, întâlnim și cel de al doilea obstacol pe care-l întâmpină Zaheu în drumul său spre cunoașterea lui Dumnezeu: murmurarea mulțimii! Faptul că Isus Cristos a acceptat să fie găzduit și să servească masa cu un vameș este considerat drept o fărădelege și o jignire la adresa poporului, deoarece acesta nu admitea ca cei care au făcut un pact cu cotropitorii, cu romanii, să fie acceptați printre fiii poporului. Însă mesajul pe care Isus Cristos a dorit să-l transmită prin gestul său avea menirea de a prefigura atitudinea sinagogii față de creștini, față de cei care vor îmbrățișa învățătura sa și care vor proveni dintre păgâni. Cu toate acestea, atât atitudinea lui Isus Cristos, cât și cea a lui Zaheu aduc mântuire și pace în sufletul său.

Parabola denumită în mod obișnuit "a minelor" (cf. Lc 19,11-27) este foarte asemănătoare cu cea a talanților (cf. Mt 25,14-30), însă are și elemente proprii cum ar fi: încredințarea de bunuri și recompensarea celor care i-au fost fideli. Această parabolă ne pune în gardă împotriva concepției conform căreia ar exista o iminentă manifestare glorioasă a Împărăției lui Dumnezeu și inaugurează timpul în care Isus Cristos va lipsi vizibil din mijlocul credincioșilor săi până la a doua sa venire. De fapt, ea prefigurează profetic ceea ce ochiul omului va vedea: exaltarea pascală a lui Isus cel răstignit care va fi întronat drept Domn și Cristos.

Îndemnurile și învățăturile oferite familiei creștine de către aceste două pericope scripturistice sunt de o profundă actualitate. Nesperata apariție în viața fiecărui om a lui Isus Cristos este elementul de bază și suportul spiritual pentru creșterea individuală și familială.

Asemenea lui Zaheu, păcatele noastre ne îndepărtează de viața autentic trăită în comuniune cu Dumnezeu, însă este de ajuns să ne întâlnim cu Isus Cristos pe drumul anevoios al trăirii noastre umane și vom înțelege imediat că Dumnezeu face parte integrantă din viața noastră și că este suficient a-l căuta cu sinceritate pentru a redeveni fii ai săi. Tot în același fel, dacă vom ști să ne folosim la maxim de darurile oferite de Dumnezeu fiecăruia dintre noi și dacă ne vom pricepem să le punem în slujba familiei și a aproapelui, vom avea asigurată moștenirea veșnică.

 

Familiaris consortium, 46:

"Idealul unei acțiuni reciproce de susținere și dezvoltare între familii și societate adesea se lovește, și uneori prea grav, de realitatea unor forțe separatiste și chiar de opoziția lor.

Într-adevăr, așa cum au observat mereu părinții sinodali, situația întâlnită de foarte multe familii în diferite țări este foarte îngrijorătoare, dacă nu chiar total negativă: există instituții și legi care nesocotesc în mod nedrept drepturile inviolabile ale familiei și ale persoanei umane, iar societatea, departe de a se pune în serviciul familiei, o atacă cu violență în valorile și exigențele ei fundamentale. În felul acesta, familia care, după planul lui Dumnezeu, este celula de bază a societății, subiect de drepturi și de obligații înaintea statului și a oricărei alte comunități, ajunge să fie victima societății, a întârzierilor și a tărăgănărilor intervențiilor sale salutare și, chiar mai mult, a nedreptăților sale evidente.

Pentru aceasta, Biserica apără deschis și cu tărie drepturile familiei împotriva uzurpărilor intolerabile ale societății și ale statului. Părinții sinodali au reamintit, între altele, următoarele drepturi ale familiei:

- dreptul de a exista și progresa ca familie, adică dreptul fiecărui om, mai ales a celui sărac, de a întemeia o familie și de a avea mijloacele necesare pentru a susține familia;

- dreptul intimității la viața conjugală și familială;

- dreptul stabilității legăturii și instituției familiale (matrimoniale);

- dreptul de a crede și de a profesa credința proprie și de a o apăra;

- dreptul de a educa copiii după tradițiile proprii și după valorile religioase și culturale proprii, cu instrumentele și instituțiile necesare;

- dreptul la securitatea fizică, socială, politică și economică, mai ales pentru cei săraci și infirmi;

- dreptul la locuință adecvată, în care să poată trăi convenabil viața de familie;

- dreptul de exprimare și de reprezentare în fața autorităților publice, economice, sociale, culturale, cât și în fața altor autorități inferioare, atât în mod direct, cât și prin asociații;

- dreptul de a crea asociații cu alte familii sau instituții, pentru a rezolva, în mod adecvat și repede, propriile obligații;

- dreptul de protecție al minorilor, prin instituții și legi adecvate, împotriva preparatelor medicinale dăunătoare, împotriva pornografiei, alcoolismului;

- dreptul la distracție și odihnă onestă, care să favorizeze valorile familiei;

- dreptul bătrânilor la o viață demnă și la o moarte vrednică;

- dreptul familiei la emigrare, pentru a căuta o viață mai bună.

Sfântul Scaun, cunoscând dorința specială a Sinodului episcopilor, va avea grijă să cerceteze cu profunzime aceste propuneri, elaborând o cartă a drepturilor familiei care va fi propusă ambientelor și autorităților în cauză" (FC 46).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire