SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 62, 12.01.2005
Drumul lui Isus Cristos către Ierusalim (cf. Lc 9,51-19,27) (IX)
Dumnezeu în mijlocul poporului său (cf. Lc 18,1-43)

Ca o prelungire a învățăturii propovăduite de Isus Cristos prin intermediul parabolelor, evanghelistul Luca continuă relatarea despre activitate publică a Fiului Omului și-l prezintă, în cel de al XVIII-lea capitol al evangheliei sale, alături de cei care-l caută pe Dumnezeu. Structurând acest capitol în șase pericope, autorul dorește să-l aducă pe Isus Cristos alături de toți cei care au nevoie de Dumnezeu. De fapt, iată care este această structurare: parabola judecătorului nedrept (cf. Lc 18,1-8), parabola vameșului și a fariseului (cf. Lc 18,9-14), Isus Cristos și copiii (cf. Lc 18,15-17), învățătura legată de tânărul cel bogat (cf. Lc 18,18-30), a treia anunțare a morții și învierii lui Isus Cristos (cf. Lc 18,31-34), vindecarea orbului din Ierihon (cf. Lc 18,35-43).

Învățătura discipolilor continuă cu o parabolă în care se regăsesc tema judecății și a venirii Fiului Omului, iar discursul escatologic asupra zilei Fiului Omului se încheie cu îndemnul de a nu ne pierde curajul niciodată (cf. Lc 18,1-8). Tema rugăciunii este legată de cea a credinței, de cea a fidelității concrete și de cea a perseverenței. Dacă, în decursul istoriei, creștinii nu se roagă fără încetare, dacă rugămintea neîncetată nu este alimentată de viața lor de credință, Isus Cristos nu va găsi nici o fidelitate la aceia care îl invocă. Fiecare membru al Bisericii, în decursul timpului, trebuie să răspundă coerent la întrebarea crucială pusă de Isus Cristos privind alegerea proprie de viață creștină.

Parabola fariseului și a vameșului este adresată acelora care se credeau drepți în sinea lor și-i desconsidera pe alții (cf. Lc 18,9-14). Isus Cristos se folosește de tema rugăciunii pentru a explica ascultătorilor săi faptul că nu contează locul pe care-l ocupi în societate, ci mentalitatea cu care te apropii de Dumnezeu. Cele două personaje propuse spre analiză sunt din start opuse: un fariseu (reprezentantul legii) și un vameș (un încălcător al legii). Totuși, amândoi se întâlnesc în templul din Ierusalim pentru rugăciune. Fariseului îi sunt descrise atitudinea și cuvintele rugăciunii sale; același procedeu literar este folosit și pentru vameș, însă comportamentul și conținutul rugăciunii este diferit. Învățătura corectă pe care Isus Cristos o prezintă ascultătorilor săi este aceea bazată pe faptul că numai în umilința inimii și cu un comportament de onestitate și recunoscându-ne greșitori putem obține iertarea lui Dumnezeu.

Atitudinea pe care o are Isus Cristos față de copii (cf. Lc 18,15-17) este una paternă. Tot din aceeași perspectivă, Isus Cristos nu a încetat niciodată să se arate apropiat față de cei săraci, de cei păcătoși, de cei marginalizați. De fapt, în această pericopă scripturistică, se reamintește că prima lege pentru a intra în Împărăția lui Dumnezeu este aceea de a accepta adevărata scară a valorilor și că apartenența la ea este darul gratuit al lui Dumnezeu. Împărăția lui Dumnezeu este deschisă copiilor tocmai pentru că ei nu poartă nici un titlu care să-i prezinte ca fiind primii și cei mai importanți în societate. Și totuși, dacă omul matur nu devine asemenea unor copii nu poate vedea fața lui Dumnezeu!

Isus Cristos, vorbind despre bogăție și despre modul în care te poți dezlipi de ea, ne dă un exemplu extraordinar în învățătura tânărului bogat (cf. Lc 18,18-30). Dialogul care se dezvoltă între Isus Cristos și diferiți interlocutori este unificat de tema legată de dezlipirea de bogății. Primul interlocutor este un "om de vază" al cărui nume nu este citat: acesta, auzindu-i cuvinte și învățăturile, îl întreabă cum poate deveni un om perfect în respectarea legilor lui Dumnezeu și cum poate deveni moștenitor al vieții veșnice. Răspunsul lui Isus Cristos este prompt și fără echivoc: păstrează poruncile! Desigur că a păstra poruncile este modalitatea cea mai la îndemnă pentru a obține viața veșnică pentru fiecare om în parte și totuși se mai cere ceva: perfecțiunea. Această cerere l-a întristat pe ascultător și drept răspuns Isus Cristos îi avertizează pe cei bogați de pericolul care-i paște, în sensul că, dacă nu știu să valorifice bogăția pentru a-și aduna comori pentru Împărăția lui Dumnezeu, riscă să nu vadă fața sa. De asemenea, este interesantă și atitudinea apostolilor în fața acestei provocări. Conceptul conform căruia cu cât erai mai bogat, cu atât erai mai aproape de mântuire este inversat de învățătura lui Isus Cristos și este explicat în noua viziune: trebuie să devii bogat în fața lui Dumnezeu prin intermediul faptelor bune și al credinței.

Cea de a treia anunțare a morții și învierii sale (cf. Lc 18,31-34) este proclamată de către Isus Cristos apostolilor săi printr-un nou context literar. Acest eveniment este legat de călătoria pe care Isus Cristos o face la Ierusalim, locul în care va fi jertfit pentru mântuirea omenirii. Acest anunț solemn și explicarea faptului că este necesar ca Fiul Omului să fie dat pe mâinile păgânilor spre a fi ucis, amintește ascultătorilor săi că planul divin de mântuire se va actualiza curând.

Ultima etapă a călătoriei lui Isus Cristos către Ierusalim este Ierihon (cf. Lc 18,35-43), loc în care el va înfăptui o vindecare. Ultimul miracol pe care Isus Cristos îl face înainte de a ajunge la Ierusalim este în beneficiul unui orb care, datorită credinței și perseverenței, va obține de la el vindecarea fizică și sufletească.

Din cele relatate până acum ne putem da seama că acolo unde este credință și umilință locuiește prezența lui Dumnezeu, iar familia creștină are nevoie urgentă de asistența lui Dumnezeu. Nu este ușor să-l găsim pe Dumnezeu în vacarmul cotidian, însă el nu este departe de noi, el este în mijlocul acelora care-l caută așa cum copiii își caută părinții pentru a fi la adăpost de toate grijile lumii.

 

Familiaris consortium, 45:

"Legătura intimă dintre familie și societate: așa cum se pretinde deschiderea și participarea familiei la societate și la dezvoltarea ei, tot la fel se impune ca societatea să nu uite niciodată datoria fundamentală de a respecta și promova familia.

Desigur, familia și societatea se completează reciproc în apărarea și promovarea binelui oamenilor și al fiecărui om. Însă societatea, și mai ales statul, trebuie să recunoască faptul că familia este «o societate care se bucură de un drept propriu și primordial» și, prin urmare, în relațiile cu familia, sunt obligate în mod grav să se mențină pe principiul subsidiarității.

În forța acestui principiu, statul nu poate și nici nu trebuie să renege familiilor acele obligații pe care le au și pe care familiile le pot exercita liber, singure ori asociate, ci trebuie să le favorizeze pozitiv și să stimuleze la maximum inițiativa responsabilă a familiilor.

Societatea și statul, convinse fiind că binele familiei constituie o valoare indispensabilă și de care societatea civilă nu se poate dispensa, aceste autorități publice trebuie să facă tot posibilul pentru a asigura familiei toate acele ajutoare economice, sociale, politice, educative, culturale, de care are nevoie pentru a face față lumii în mod uman și cu toată responsabilitatea" (FC 45).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire