SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 61, 05.01.2005
Drumul lui Isus Cristos către Ierusalim (cf. Lc 9,51-19,27) (VIII)
Iubirea frățească (cf. Lc 17,1-37)

După ce capitolul precedent a prezentat învățătura lui Isus Cristos prin parabole, în cel de al XVII-lea se aduce în prim plan modalitatea prin care se poate pune în practică iubirea pentru Dumnezeu și pentru aproapele. Structura capitolului este următoarea: învățătura despre scandal (cf. Lc 17,1-3a), iertarea frățească (cf. Lc 17,3b-4), puterea credinței (cf. Lc 17,5-6), slujirea cu umilință (cf. Lc 17,7-10), vindecarea celor doisprezece leproși (cf. Lc 17,11-19), venirea împărăției lui Dumnezeu (cf. Lc 17,20-21), ziua Fiului Omului (cf. Lc 17,22-37).

Isus Cristos se întoarce către discipolii săi și începe o nouă cateheză, însă tema acestei mici discuții nu mai este bogăția, ci modul în care se poate trăi bine relația fraternă (cf. Lc 17,1-4). În prima exortație (cf. Lc 17,1-3a), Isus Cristos îi pune în gardă pe discipolii săi în legătură cu pericolul scandalului, iar cea de a doua parte a acestei pericope ne vorbește despre iertarea frățească (cf. Lc 3b-4). Isus Cristos le explică ascultătorilor săi, în speță discipolilor, că datorită structurii fiecărui credincios, dacă nu sunt atenți în explicitarea vieții lor de credință, unul sau altul poate să cadă și să abandoneze fidelitatea credinței în el. În acest caz, discipolului care îl determină pe fratele său să devină infidel lui Dumnezeu, Isus Cristos îi adresează un "vai": el îi avertizează asupra nenorocirii cere-l așteaptă pe acela care acționează în acest mod. După aceea, Isus Cristos îi învață cum trebuie să răspundă creștinul ofensei pe care a primit-o de la un alt credincios (cf. Lc 17,3b-4). Înainte de toate trebuie să se aplice, oriunde și oricând, corecția fraternă și, de asemenea, de a avea curajul să-i aducă la cunoștință celuilalt răul pe care l-a făcut. Acesta, dacă recunoaște, iertarea este obligatorie și, îndeplinind acest criteriu, creștinii intră în dimensiunea logicii lui Dumnezeu.

Puterea credinței, parabola stăpânului și a servitorului, care sunt prezentate în următoarea pericopă scripturisitcă (cf. Lc 17,5-10), dau un nou înțeles și o nouă valență învățăturii lui Isus Cristos. După ce în pericopa anterioară Isus Cristos s-a adresat discipolilor cu privire la viața fraternă, în acest pasaj scripturistic are un dialog cu apostolii prin care aceștia îi cer să le mărească credința. De fapt, întreaga învățătură a acestei pericope este legată de evocarea raporturilor dintre Dumnezeu și cei care-l slujesc îngrijindu-se de poporul său. Responsabilii comunităților creștine sunt învățați că nu trebuie să se mândrească în fața lui Dumnezeu pentru slujirea adusă, ci că trebuie să promoveze pacea și încrederea în atotputernicia divinității.

Vindecarea celor zece leproși (cf. Lc 17,11-19) este un alt prilej pentru a demonstra atotputernicia lui Dumnezeu și, în același timp, milostivirea și grija sa față de cei suferinzi. Așezându-l, așa după cum face întotdeauna, pe Dumnezeu Tatăl în centrul preocupărilor sale, Isus Cristos face această vindecare miraculoasă lăudând pe unul dintre ei și mustrând pe ceilalți nouă care nu au știut să aducă laudă lui Dumnezeu. Este interesant modul în care procedează evanghelistul în expunerea acestei pericope, deoarece el îl identifică pe leprosul vindecat, singurul care a venit să-i mulțumească lui Isus Cristos, într-un samaritean și nu într-un iudeu. Învățătura acestui pasaj este că mântuirea trece dincolo de vindecarea fizică, deoarece ea se transformă în credință, în credința-încredere care i-a determinat pe cei zece leproși să-i ceară lui Isus Cristos vindecarea. Vindecarea fizică este preludiul și se transformă în mântuire pentru întreaga persoană umană, doar dacă cel vindecat recunoaște inițiativa gratuită din partea lui Dumnezeu. Desigur că răspunsul său, al omului vindecat, trebuie să fie unul care să revadă adevăratul raport cu Dumnezeu și cu Fiul său, adică credința deplină în Mesia.

Venirea Împărăției lui Dumnezeu și venirea zilei Fiului Omului (cf. Lc 17,20-37) sunt două argumente esențiale pentru evanghelistul Luca. Argumentul legat de Lc 17,20-21 este dialogul dintre Isus Cristos și farisei în legătură cu Împărăția lui Dumnezeu. Isus Cristos nu respinge, din principiu, întrebarea fariseilor cu privire la venirea Împărăției lui Dumnezeu: ceea ce le reproșează interlocutorilor săi este lipsa de încredere în Dumnezeu. Ei nu văd că venirea deplină și definitivă a Împărăției lui Dumnezeu, deja prezentă în germen în acțiunile și în cuvintele lui Isus Cristos, nu poate să se arate imediat; de asemenea, ei nu pot înțelege că pătimirea Fiului Omului trebuie să preceadă deplina venire a acesteia. Discursul escatologic al venirii zilei Fiului Omului (cf. Lc 17,22-37) ia o altă direcție: nu este adresat fariseilor, ci discipolilor și tema prezenței Împărăției lui Dumnezeu lasă locul celei care tratează venirea viitoare și neașteptată a Fiului Omului. De asemenea, Isus Cristos le spune discipolilor săi să nu se lase păcăliți, deoarece experiența actuală a mântuirii pe care ei o experimentează există doar în credința autentică a fiecăruia.

Aceste dense și alese pericope scripturistice dau o bogată și vie învățătură familiei noastre creștine, deoarece în ele găsim un nou avânt în depășirea nenumăratelor probleme ale vieții cotidiene. Spunem acest lucru, deoarece de prea multe ori găsim în societatea noastră contemporană falși profeți, falși învățători care, prin diferite mijloace, prin diferite învățături, doresc să ducă în eroare familia. Prin ceea ce ei propovăduiesc, prin minciună și prin superstiție, indică alte căi ce pot duce la fericire: comoditatea, infidelitatea, minciuna, răutatea. Toate acestea se opun învățăturii lui Isus Cristos care, prin credință și iubire, ne învață că doar Dumnezeu ne poate da liniște și pace.

 

Familiaris consortium, 44:

"Rolul social al familiei nu se poate opri numai la opera de procreare și educație, cu toate că această operă reprezintă prima formă de expresie a familiei, formă de neînlocuit.

Familiile, singure sau asociate, pot și trebuie să se dedice multiplelor opere de slujire socială, mai ales în folosul celor săraci și al tuturor acelor persoane ori situații, unde nu pot ajunge organizațiile de prevenire și de asistență socială ale autorităților publice.

Contribuția socială a familiei are originalitatea sa, care cere să fie mai bine cunoscută și mai prompt favorizată, mai ales, datorită creșterii copiilor, antrenând cât mai mult posibil, pe toți membrii familiei.

În mod special trebuie arătată importanța tot mai mare pe care o are ospitalitatea în societatea din zilele noastre, în toate formele ei, începând de la deschiderea ușii propriei case și chiar a propriei inimi, pentru a primi pe frați, până la străduința de a dărui adăpost fiecărei familii, ca ambient natural, care o păstrează și o ajută să crească. Mai mult de atât, familia creștină este chemată să asculte recomandarea sfântului Paul: «Fiți primitori de străini» și astfel să pună în practică, imitând exemplul lui Cristos și împărțind iubirea lui Cristos, apropierea de fratele lipsit de ajutor, căci «...cine va da unuia din acești frați ai mei mai mici chiar și un singur pahar de apă, pentru că e ucenicul meu, adevăr zic vouă: nu-și va pierde răsplata».

Rolul social al familiilor este chemarea de a se exprima și în intervențiile politice, în sensul că familiile trebuie să fie primele care să aibă grijă ca legile și instituțiile statului să nu fie călcate, ci să susțină și să apere pozitiv drepturile și obligațiile familiilor. În acest sens, familiile trebuie să crească în conștiința că sunt protagoniste ale politicii familiale și să-și asume responsabilitatea de a transforma societatea; dacă nu, familiile vor fi primele victime ale acelor rele pe care se mulțumesc să le privească cu indiferență. Apelul Conciliului Vatican al II-lea, de a se depăși etica individualistă, are, așadar, valoare strigentă și pentru familie" (FC 44).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire