SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 60, 29.12.2004
Drumul lui Isus Cristos către Ierusalim (cf. Lc 9,51-19,27) (VII)
Parabolele milostivirii (cf. Lc 16,1-31)

Cum, de altfel, deja ne-a obișnuit în această secțiune a evangheliei sale, evanghelistul Luca continuă expunerea învățăturii lui Isus Cristos în parabole. Capitolul al XVI-lea ne prezintă o serie de alte două parabole, între care se intercalează o expunerea despre legea lui Dumnezeu și Împărăția lui Dumnezeu. De fapt, iată care este structurarea acestui capitol: parabola administratorului necinstit (cf. Lc 16,1-13), Legea și împărăția (cf. Lc 16,14-18), parabola bogatului și a lui Lazăr (cf. Lc 16,19-31).

În parabola administratorului necinstit găsim o schimbare de perspectivă și de auditoriu: Isus Cristos nu se adresează direct fariseilor și cărturarilor, ci discipolilor săi pe care îi instruiește cu privire la modalitatea prin care unii înțeleg să se "descurce" în diferitele situații ale vieții. Isus Cristos vorbește despre un administrator care s-a dovedit a fi necinstit în raport cu stăpânul său și, drept consecință, acesta dorește să-l revoce din funcția sa. Însă, destoinicia acestuia, adică faptul că a știut cum să-și facă prieteni pentru momentele mai puțin plăcute ale vieții, îl determină pe stăpân să-l laude. Desigur că această pericopă scripturistică poate fi supusă mai multor interpretări, deoarece, la prima vedere, pare să încurajeze necinstea și furtul! Însă, la o atentă analiză, ne dăm seama că, de fapt, este vorba despre o interpretare a modului prin care chiar și cel păcătos poate să-și facă prieteni pentru viața viitoare, adică prin milostivire. Învățătura parabolei o putem înțelege prin citirea atentă a versetului al VIII-lea, deoarece în acest verset Isus Cristos îi îndeamnă pe discipolii săi să folosească bogățiile, în speță banii, în perspectiva Împărăției lui Dumnezeu. Dacă administratorul necinstit a știut să se folosească de bogățiile acestei lumi pentru a-și face prieteni și să-și asigure viitorul, cu atât mai mult creștinii trebuie să se folosească de cele trei mijloace de convertire (postul, pomana și rugăciunea) pentru a-și asigura prezența în Împărăția lui Dumnezeu.

Plecând tocmai de la acest fapt, următoarea pericopă scripturistică, este legată de adevărata înțelegerea a legii lui Dumnezeu și a Împărăției sale (cf. Lc 16,14-18). Schimbând din nou destinatarii cuvintelor sale, Isus Cristos se adresează fariseilor și îi avertizează că bogăția nu valorează nimic în fața harului lui Dumnezeu. Cel care nu dorește să intre în dimensiunea iubirii lui Dumnezeu și care se preocupă doar de a avea și a se îmbogăți, fără să țină seama de implicațiile acestei căutări dezordonate în viața sa, nu poate îndeplini legea și nici nu poate intra în Împărăția lui Dumnezeu. De fapt, legea fundamentală a trăirii vieții credinciosului în Dumnezeu este înscrisă în planul mântuirii: cel care refuză să subscrie acestei adeziuni în viața sa, adică cel care se lasă acaparat de bogăție, se îndreaptă spre moartea veșnică și spre îndepărtarea de Împărăția lui Dumnezeu.

Continuând discursul din pericopa precedentă, Isus Cristos le povestește ascultătorilor săi o altă parabolă, pe cât de simplă, pe atât de semnificativă: parabola bogatului și a lui Lazăr (cf. Lc 16,19-31). În timp ce parabola administratorului necinstit ne învăța în legătură cu modul bun în care pot fi folosite bogățiile, în cea prezentă Isus Cristos arată cum un om poate să se folosească rău de bunurile sale. Parabola nu elogiază o eventuală falsă pietate, ci faptul că acolo unde nu există compasiune pentru cei aflați în nevoi nu poate fi vorba, din partea lui Dumnezeu, de o apreciere a vieții trăite în necumpătare. De fapt, ceea ce îi unește pe cei doi, bogatul și Lazăr, este moartea. Deoarece nimeni nu se îngrijește de cel sărac, care este, în cele din urmă, mesagerul lui Dumnezeu, singur Dumnezeu va avea grijă ca el să fie așezat, după moartea sa, în tovărășia lui Abraham, părintele credinței. Prin acest exemplu, Isus Cristos ne invită pe fiecare dintre noi să-i acceptăm pe cei săraci în viața noastră, în societatea noastră și, mai ales, în casa și la masa noastră. Doar așa ne putem asigura mântuirea!

Parabolele prezentate de către evanghelistul Luca sunt, pe de o parte, moduri de a ilustra activitatea lui Isus Cristos în preajma morții și învierii sale, iar, pe de altă parte, un nou mod de a vedea viața de familie, aplecați spre cei săraci, nevoiași și asupriți.

Societatea noastră contemporană ne oferă atitudini opuse în privința celor marginalizați, săraci, neputincioși. Sunt mulți aceia care consideră că săracii nu reprezintă decât un pericol și că trebuie izolați, marginalizați, excluși. Cei care trebuie să fie în primele rânduri sunt cei care au un rol de marcă în societate, cei bogați, iluștri și bine văzuți de mass-media. Totuși, așa să fie? Oare ultima analiză și unicul cuvânt asupra unui om trebuie, obligatoriu, să-l aibă ceea ce ai sau ceea ce ești?

Desigur că nu este simplu să dai un răspuns, deoarece toți oamenii, în fața lui Dumnezeu, sunt egali; în schimb, dacă este să ținem cont de aceste parabole, ceea ce este esențial pentru creștea omului și pentru mântuirea sa depinde de modul în care ne folosim de bunurile pământești pe care le-am dobândit sau care ne-au fost date de providență. Familia creștină nu trebuie să se lase păcălită de modele de viață străine de Dumnezeu, ci trebuie să înțeleagă faptul că, dincolo de orice problemă care poate apărea în peregrinarea sa pământească, toate se pot rezolva apelând la Dumnezeu și la milostivirea divină.

 

Familiaris consortium, 43:

"Experiența însăși a comuniunii și participării, care caracterizează viața zilnică a familiei, reprezintă prima și fundamentala contribuție pe care familia o aduce societății. Relațiile dintre membrii societății familiale sunt inspirate și dirijate de legea «gratuității» care, respectând și favorizând în toți și în fiecare demnitatea personală ca pe unicul titlu de valoare, devine primire cordială, întâlnire și dialog, disponibilitate dezinteresată, slujire generoasă, solidaritate profundă.

Astfel, promovarea unei autentice și mature comuniuni a persoanelor în familie devine prima școală de sociabilitate, de neînlocuit, exemplu și stimul pentru cele mai ample raporturi comunitare, pentru învățarea respectului, dreptății, dialogului și iubirii.

În acest mod, așa cum au amintit și părinții sinodali, familia constituie locul nativ și instrumentul cel mai eficace al umanizării și al personalizării societății, pentru că ea colaborează într-un mod original și profund la edificarea lumii, făcând posibilă o viață tot mai umană, mai ales, apărând și transmițând viața cu virtuțile și valorile ei. Așa cum ne învață Conciliul Vatican al II-lea, în familie, «diferitele generații se întâlnesc și se ajută reciproc pentru a ajunge la o înțelepciune umană mai completă și pentru a acorda drepturi persoanelor cu alte nevoi ale vieții sociale».

Ca urmare, în fața unei societăți care riscă să fie mereu tot mai depersonalizată și masificată, deci dezumanizată și dezumanizantă, cu rezultatele negative ale atâtor forme de «evaziune» - cum sunt, de exemplu, alcoolismul, drogurile și terorismul -, familia posedă și descătușează chiar și azi energii formidabile, capabile de a smulge omul din anonimat, de a-l menține conștient de demnitatea lui personală, de a-l îmbogăți cu o umanitate profundă, de a-l insera activ în țesutul organic al societății cu unicitatea și cu caracterul său irepetabil" (FC 43).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire