SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 6, 26.11.2003
Predica de pe munte (Mt 5,1-7,29)

Secțiunea din Evanghelia lui Matei, ce cuprinde capitolele 5,1-7,29, este prima din cele cinci mari unități literare pe care le vom numi "discursuri". Acest prim discurs mai este intitulat și "predica de pe munte" și are o structură ce se poate diviza în trei părți: statutul și misiunea discipolilor (cf. Mt 5,1-48), noul stil de viață al celui care dorește să-l urmeze pe Dumnezeu (cf. Mt 6,1-7,12) și adevărații și falșii profeți (cf. Mt 7,13-29). La rândul lor aceste trei părți se pot împărți în: introducerea predicii de pe munte (cf. Mt 5,1-2), fericirile (cf. Mt 5,3-12), misiunea discipolilor (cf. Mt 5,13-16), Isus Cristos și legea (cf. Mt 5,17-20), antiteza discursului (cf. Mt 5,21-48), modul de viață al discipolilor ce poate fi practicat prin pomană, rugăciune și post (cf. Mt 6,1-6.16-18), rugăciunea "Tatăl nostru" (cf. Mt 6,7-15), eliberarea de preocupările pământești (cf. Mt 6,19-34), milostivirea și încrederea în Dumnezeu (cf. Mt 7,1-12), cele două căi (cf. Mt 7,13-14), falșii profeți (cf. Mt 7,15-20), falșii discipoli (cf. Mt 7,21-13), casa construită pe stâncă (cf. Mt 7,24-27) și încheiere (cf. Mt 7,28-29).

Printr-o lectură panoramică a acestei secțiuni evanghelice, descoperim două orientări în jurul cărora se condensează întreaga învățătură a lui Isus Cristos: Împărăția lui Dumnezeu și "noua dreptate". În contextul Evangheliei sfântului Matei, Împărăția este revelația exigenței lui Dumnezeu, absolută și imediată, iar "noua dreptate" este iubirea necondiționată față de aproapele, sinteza tuturor exigențelor etice exprimate în "lege și profeți".

Această dublă concentrare religioasă și etică permite îndeplinirea unității spirituale: tensiunea spirituală și esențialitatea radicală a propunerilor etice nu sunt de natură străină omului evanghelic, omului familiarizat cu viața trăită în unire cu Dumnezeu. Noutatea textului evanghelic constă în faptul că este constituit și prezintă tocmai pe acela care este profetul definitiv, cel care anunță Împărăția lui Dumnezeu și îl prezintă pe maestrul autoritar, cel care-l invită pe discipol, pe cel care-l urmează în mod desăvârșit. În acest sens, Isus Cristos, în comparație cu un alt legislator - Moise, legislatorul de pe Sinai - se declară interpretul lui Dumnezeu, cu deplină putere de la el și nu de la autoritatea oamenilor sau de la iscusința cărturarilor timpului (cf. Mt 7,29). În discursul de pe munte, (muntele, în concepția scripturistică, este locul unde Dumnezeu se manifestă, locul unde divinitatea își are locuința), Isus Cristos se propune ca revelator definitiv al proiectului mântuitor al lui Dumnezeu și al radicalelor sale exigențe. În același timp, Isus Cristos este izvorul și modelul noii dreptăți inaugurate de anunțul Împărăției cerurilor.

Din aceste rânduri scripturistice, familia creștină poate să-și alimenteze viața de credință, deoarece ea este invitată la o percepție a vieții ce are drept scop împlinirea sa în Împărăția lui Dumnezeu prin trăirea "noii dreptăți" propuse de Isus Cristos.

Viața de familie este locul în care fiecare membru al ei poate să găsească elementele de bază spre împlinirea personală și prin descoperirea voinței lui Dumnezeu. Privind la predica de pe munte, fiecare creștin se poate identifica cu persoana celui sărac, a celui care plânge, a celui blând, a celui însetat și flămânzit după dreptate, a celui milostiv, a celui cu inimă curată, a făcătorului de pace, a persecutatului, dar în același timp toate acestea nu trebuie înțelese ca o pedeapsă, ci, mai degrabă, ca un imbold ce ne spune că, dacă vom căuta Împărăția lui Dumnezeu, toate darurile sale ni se vor adăuga (cf. Mt 6,33).

În viața de familie se întrezărește Împărăția lui Dumnezeu, adică proiectul mântuitor al lui Dumnezeu pentru omenire, proiect, de altfel început în vestea lui Isus Cristos a cărei realizare deplină este invocată și așteptată de tot omul (cf. Mt 6,10). Tot aici se găsește și noua dreptate proclamată de Isus Cristos, care se împlinește prim faptul că familia acționează în credință în conformitate cu Împărăția lui Dumnezeu, adică în Biserică, iar acest mod de a acționa se realizează prin două aspecte: prin aspectul exterior, adică prin practicarea faptelor de caritate (pomană și post) și prin aspectul interior, adică întâlnirea cu Dumnezeu (rugăciunea particulară și familială). Această activitate interioară și exterioară a familiei are în centru iubirea. Iubirea este motorul, imboldul și începutul tuturor faptelor bune și al tuturor acțiunilor, atât individuale, cât și familiale. Din iubire iese și se formează familia creștină, bazată pe înțelegere, respect, comunicare, dialog, renunțare la violență: tot ceea ce omul poate face este supus judecății iubirii lui Dumnezeu.

În Carta drepturilor familie se menționează că:

  • fiecare persoană are dreptul la libera alegere a propriului statut de viață, adică să se căsătorească și să formeze o familie, să rămână celibatară sau necăsătorită;

  • fiecare bărbat sau femeie, care a ajuns la vârsta căsătoriei și are capacitatea necesară pentru aceasta, are dreptul de a se căsători și de a forma o familie, fără nici o discriminare; restricții legale în exercitarea acestui drept, atât cu caracter permanent cât și temporar, pot fi introduse numai când sunt impuse de exigențe grave și obiective ale înseși instituției matrimoniale și ale relevanței sale sociale și publice; trebuie în fiecare caz să se respecte demnitatea și drepturile fundamentale ale persoanei;

  • cei care doresc să se căsătorească și să formeze o familie au dreptul să aștepte de la societate acele condiții morale, educative, sociale și economice care să facă posibilă exercitarea dreptului lor de a se căsători în deplină maturitate și responsabilitate;

  • valoarea instituțională a căsătoriei trebuie să fie susținută de autoritățile publice: situația cuplurilor necăsătorite nu trebuie să fie pusă pe același plan cu căsătoria încheiată cu forme legale.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire