SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 59, 22.12.2004
Drumul lui Isus Cristos către Ierusalim (cf. Lc 9,51-19,27) (VI)
Dumnezeu - Tată milostiv (cf. Lc 15,1-32)

Cel de al XV-lea capitol al Evangheliei sfântului Luca poate fi numit, pe drept cuvânt, capitolul parabolelor asupra bucuriei colective a regăsirii iubirii lui Dumnezeu. Cele trei pericope scripturistice propuse de către evanghelist sunt tot atâtea posibilități de a-l vedea pe Dumnezeu îmbrăcând haina milostivirii, iertării și iubirii. Parabola oii regăsite (cf. Lc 15,1-7), parabola drahmei regăsite (cf. Lc 15,7-10) și parabola tatălui îndurător (cf. Lc 15,11-32) sunt fragmente convingătoare, pline de iubirea și înțelegerea prin care Dumnezeu ne indică drumul de urmat spre mântuirea noastră.

La începutul acestui capitol evanghelistul Luca indică cititorilor săi faptul că fariseii și cărturarii îi reproșau lui Isus Cristos că "stă la masă cu păcătoșii"; drept răspuns, el le vorbește în parabole și le explică milostivirea lui Dumnezeu.

Prima parabolă, cea a oii regăsite (cf. Lc 15,1-7), și cea de a doua, parabola drahmei regăsite (cf. Lc 15,8-10), formează împreună o compoziție unitară. Pentru a justifica întregul său comportament, adică faptul că el îi primește și stă la masă cu cei păcătoși, Isus Cristos le relatează cele două parabole situate sub forma aceleiași întrebări, care presupune un același răspuns: ceea ce a fost "pierdut" trebuie să fie "găsit". În acest context, parabolele nu sunt interesate să indice modalitatea, timpul sau cantitatea la ceea ce a fost pierdut, ci accentul cade pe faptul că acestea au fost găsite. Aceste parabole și aplicarea lor, care diferă numai în formă, identifică ceea ce era pierdut: păcătosul. Maxima importanță acordată celui păcătos de către Dumnezeu se actualizează în raportul de milostivire-încredere pe care Dumnezeu dorește să-l instaureze în favoarea omului. La sfârșitul acestor parabole găsim concluzia surprinzătoare, dar firească, a lui Dumnezeu: bucuria divină este nesfârșită pentru un păcătos care se convertește și este mai mare decât cea pentru cei drepți, care nu au nevoie de aceasta.

Parabola tatălui milostiv (cf. Lc 15,11-32) se prezintă ca diptic care pune în prim plan, mai întâi, pe cel mai tânăr dintre frați, ca, mai apoi, să-l includă și ce cel mai în vârstă: în ambele cazuri, tatăl joacă un rol determinant, deoarece prin atitudinea sa ne descoperă care trebuie să fie atitudinea fiecăruia dintre noi în raport cu cei păcătoși, cu cei care greșesc. Atât atitudinea fiului celui mic, cât și atitudinea fiului celui mare pornesc din instinctul uman care le indică ce trebuie făcut imediat, însă atitudinea tatălui este una demnă de urmat: nu dojenește nici inconștiența fiului mai mic, nici intoleranța fiului mai mare, ci îi înconjoară pe amândoi cu iubire și le indică faptul că este posibilă întotdeauna convertirea și părerea de rău.

Aceste pagini minunate și pline de consolare pot deveni coloana vertebrală a familiei creștine care se află în ipostaze asemănătoare. Nu trebuie neglijat faptul că în cadrul familiei, de nenumărate ori, se pot găsi obstacole în realizarea dezideratului de unitate și iubire. Diferite complexe, frustrări și neînțelegeri generează ieșiri necontrolate și fapte reprobabile care alungă liniștea și buna armonie. În acest caz, exemplul tatălui milostiv, al iubirii paterne și materne trebuie să joace un rol determinant pentru toți membrii familiei. De asemenea, copiii, care fac parte integrantă din familie, să înțeleagă faptul că, doar fiind alături de părinți, iubindu-i și respectându-i, se vor putea realiza ca fii ai lui Dumnezeu.

 

Familiaris consortium, 42:

"«Deoarece Creatorul a instituit căsătoria și a pus-o ca început și temelie a societății umane», familia a devenit «celula vitală și primară a societății».

Familia are legături vitale și organice cu societatea pentru că este baza și alimentul continuu al societății, prin obligația sa de a sluji viața: din familie se nasc cetățenii și în familie ei găsesc prima școală a acelor virtuți sociale care sunt sufletul vieții și al dezvoltării societății însăși.

Astfel, prin forța naturii și vocației sale, departe de a se închide în ea însăși, familia se deschide spre alte familii și spre societate, asumându-și propriul rol social" (FC 42).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire