SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 58, 15.12.2004
Drumul lui Isus Cristos către Ierusalim (cf. Lc 9,51-19,27) (V)
Urmarea lui Isus Cristos (cf. Lc 14,1-35)

Urmând a doua etapă a călătoriei sale către Ierusalim, evanghelistul Luca ni-l prezintă pe Isus Cristos alături de cei bolnavi, suferinzi și dornici de a-i asculta cuvântul divin. Capitolul al XIV-lea este format dintr-o fericită împletire între faptă, cuvânt, vindecare. Iată-i structura: vindecarea bolnavului de hidropizie (cf. Lc 14,1-6), parabola despre primele locuri (cf. Lc 14,7-11), alegerea invitaților (cf. Lc 14,12-14), parabola invitaților la cină (cf. Lc 14,15-24), urmarea lui Isus Cristos (cf. Lc 14,25-35).

Locul de acțiune a primelor patru pericope ale acestui capitol este casa unuia dintre conducătorii fariseilor (cf. Lc 14,1-24), care, poate impresionat de modul carismatic al lui Isus Cristos de a prezenta cuvântul lui Dumnezeu, îl invită să intre în casa lui. Tot ceea ce ne prezintă evanghelistul legat de această invitație nu este altceva decât o nouă dezvăluire a identității fariseilor și cărturarilor care, în pregătirea lor de a-l da morții pe Isus Cristos, caută orice prilej și orice motiv spre a-l învinui de încălcarea legii religioase. Atât vindecarea miraculoasă, cât și parabolele prezentate de Isus Cristos sunt tot atâtea motive de speranță pentru unii (cei care au știut să asculte de glasul lui Dumnezeu), și tot atâtea motive de îngrijorare (pentru cei care vedeau în el numai un simplu profet al timpului).

Vindecarea și parabolele devin momente de reflecție pentru a arăta refuzul de care a avut parte Isus Cristos din partea "elitei" sociale și religioase a timpului. Cu toate acestea, atât vindecarea, cât și parabolele sunt foarte bine alese de către autorul sacru, deoarece ele încercau să dea o nouă orientare mentalității restrictive a societății contemporane lui Isus Cristos. Aceste învățături doreau să le indice doctorilor legii și fariseilor că nu este necesar să ocupi locurile dintâi ale societății, că nu situația socială și materială îți asigură binecuvântarea lui Dumnezeu, ci ascultarea și punerea în practică a legii lui Dumnezeu. De fapt, ei riscau să fie excluși de la viața de comuniune cu Dumnezeu și, în momentul în care nu-l ascultau și-l ignora pe Isus Cristos, se excludeau singuri de la moștenirea fiilor lui Israel.

Episodul în care Isus Cristos îi invită pe ascultătorii săi la urmarea sa este unul plin de semnificații teologice (cf. Lc 14,25-35). Scena relatată de către evanghelist se schimbă radical: Isus Cristos își reia călătoria către Ierusalim și mulțimii care îl urmează el îi adresează o învățătură catehetică foarte serioasă și foarte provocatoare. Noutatea învățăturii lui Isus Cristos este dublă. Pe de o parte, limbajul radical folosit, acela de a renunța și chiar de a-i "urî" pe cei apropiați este o formă alegorică pe care o folosește pentru a indica faptul că nu legătura de sânge sau apartenența la un grup religios îl poate mântui pe om, ci alegerea liberă și dezinteresată a lui Dumnezeu. Pe da altă parte, separarea de familie nu trebuie înțeleasă drept o "înscriere" la o anumită școală religioasă, ci ea este o redescoperire a lui Dumnezeu în persoană lui Isus Cristos, iar această legătură se desăvârșește pe drumul spre Ierusalim, spre încercare, moarte și înviere.

Cu siguranță că pentru familiile noastre aceste pericope ale evanghelistului Luca sunt foarte dure: să urăsc ceea ce iubesc, să mă despart de ceea ce am construit cu multă trudă, renunțare, răbdare... Totuși, ceea ce ne este prezentat în radicalitatea urmării lui Isus Cristos nu este utopie, piedică, necaz, durere... Ea este, de fapt, modul cel mai apropiat de a-l urma zilnic pe Dumnezeul vieții noastre.

Desigur că, la o citire amănunțită a acestor pericope, ne vom da seama că ele nu trebuie citite "ad litteram", adică citite și, mai ales, aplicate în mod fundamentalist, fără nici cea mai mică reflecție. Evanghelistul dorește să ne avertizeze de pericolul îndepărtării de Dumnezeu din cauza prea marii preocupări de cele materiale, de onoruri, de condiție socială sau din cauza celor apropiați. Familia trebuie să aibă scopul de a ne uni spre cunoașterea lui Dumnezeu și nu de a ne îndepărta de el.

 

Familiaris consortium, 41:

"Iubirea conjugală fecundă se exprimă printr-o slujire a vieții în forme multiple, dintre care generarea și educația sunt cele mai importante, proprii și de neînlocuit. În realitate însă, fiecare act al adevăratei iubiri față de om mărturisește și perfecționează fecunditatea spirituală a familiei, pentru că este în conformitate față de dinamismul interior și profund al iubirii, ca dăruire de sine pentru alții.

Din această perspectivă, bogată în valori și obligații pentru toți, vor ști să se inspire mai ales acei soți care au experiența sterilității fizice.

Familiile creștine, care în credință recunosc pe toții oamenii ca fiii Tatălui comun din ceruri, vor întâmpina cu generozitate pe copiii altor familii, susținându-i și iubindu-i nu ca pe niște străini, ci ca pe membrii unicei familii a copiilor lui Dumnezeu. Părinții creștini vor putea, în felul acesta, să-și întindă iubirea dincolo de legăturile trupului și ale sângelui, alimentând legăturile care sunt implantate în spirit și care se dezvoltă în slujirea concretă a copiilor din alte familii, lipsiți adesea de cele mai elementare lucruri.

Familiile creștine vor ști să trăiască o mai mare disponibilitate către adopțiunea și încredințarea copiilor orfani sau abandonați; acești copii, regăsind căldura afectivă a unei familii, vor putea experimenta paternitatea iubitoare și plină de grijă a lui Dumnezeu, mărturisită de părinții creștini, și, astfel, vor crește cu seninătate și încredere în viață, iar întreaga familie va fi îmbogățită cu valorile spirituale ale unei fraternități mai ample.

Fecunditatea familiilor trebuie să cunoască o «creativitate» necontenită, rodul minunat al Duhului lui Dumnezeu care deschide ochii inimii pentru a descoperi noile trebuințe și suferințe ale societății noastre care dă curaj pentru a le alina și a le da răspuns. În acest cadru, se prezintă familiilor creștine un câmp vast de acțiune: mai îngrijorător decât abandonarea copiilor este astăzi fenomenul marginalizări sociale și culturale care în mod dur atinge pe cei bătrâni, bolnavi, handicapați, toxicodependenți, foști pușcăriași etc.

În felul acesta, se lărgește enorm orizontul paternității și maternității familiilor creștine: iubirea lor spirituală fecundă este provocată de acest fenomen și de multe alte urgențe ale timpului nostru. Cu familiile creștine și prin familiile creștine, Cristos Domnul continuă să aibă «milă» față de mulțimi" (FC 41).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire