SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 57, 08.12.2004
Drumul lui Isus Cristos către Ierusalim (cf. Lc 9,51-19,27) (IV)
Chemarea la convertire (cf. Lc 13,1-35)

Reluând, după o lungă întrerupere, analiza pericopelor scripturistice raportate la ambientul familial am descoperit o temă minunată, care are o conexiune providențială cu timpul pe care-l trăim. Titlul acestei pastile biblice săptămânale se intitulează, "chemarea la convertire". De fapt, acest al XIII-lea capitol al Evangheliei lui Luca ne prezintă câteva pericope ce se înscriu pe linia binecunoscută a providenței și a iubirii lui Dumnezeu față de creatura sa. Iată care este conținutul sistematic al capitolului: chemarea la convertire (cf. Lc 13,1-5), parabola smochinului neroditor (cf. Lc 13,6-9), vindecarea unei femei în zi de sâmbătă (cf. Lc 13,10-17), parabola grăuntelui de muștar și parabola plămadei (cf. Lc 13,18-21), cine va intra în împărăția lui Dumnezeu (cf. Lc 13,22-30), perfidia lui Irod (cf. Lc 13,31-33), Isus Cristos plânge asupra Ierusalimului (cf. Lc 13,34-35).

Scena pericopei chemării la convertire (cf. Lc 13,1-5) este în concordanță cu momentele istorice pe care le trăia poporul lui Israel în acel timp: răzvrătirea socio-politică a poporului iudeu împotriva oprimării romane. Plecând de la această constatare (este vorba despre cruzimea guvernatorului Ponțiu Pilat), Isus Cristos îi invită pe ascultătorii săi să abandoneze păcatele și purtarea de mai înainte, deoarece soarta celui fără Dumnezeu este egală pentru toți, indiferent de sfârșitul pământesc.

În același fel, vorbindu-le în parabole (cf. Lc 13,6-9), Isus Cristos le amintește faptul că asemenea unui smochin neroditor care nu aduce roade la timpul potrivit, la fel și credinciosul, care nu știe să se apropie de Dumnezeu prin rugăciune, prin fapte bune și prin convertire, va fi tăiat și aruncat în foc! De fapt, avertismentul pe care Fiul Omului îl face prin parabola smochinului este îndreptat către ascultătorii săi, deoarece oricine ascultă glasul lui Dumnezeu trebuie să de decidă imediat asupra alegerii sale drept ultimă alternativă a vieții.

Vindecarea femeii în zi de sâmbătă și parabola grăuntelui de muștar și a plămadei (cf. Lc 13,10-21) readuc în fața noastră modul în care Isus Cristos și-a desfășurat întreaga sa activitate publică: întâi acționează și, după aceea, învață. Povestirea vindecării femeii infirme într-o zi de sâmbătă, într-o sinagogă, nu are multe elemente extraordinare și nu este o povestire lungă; totuși, ceea ce este foarte important de notat este faptul că această vindecare și învățătura pe care el o va da este ultima pe care o va face într-o sinagogă înainte de pătimirea și moartea sa. Dacă vindecarea pe care a făcut-o Isus Cristos îl irită pe conducătorul sinagogii, învățătura sa îi împarte pe cei prezenți: ea îi acoperă de rușine pe adversarii săi, în timp ce mulțimea se bucură, deoarece, în această vindecare și în învățătura proclamată de el, ea găsește cuvintele vieții veșnice. Strâns legate între ele, cele două parabole pregătesc discursul mai amplu al lui Isus Cristos cu privire la Împărăția lui Dumnezeu.

În ceea ce privește legătura dintre convertire și Împărăția lui Dumnezeu, pericopa scripturistică din acest al XIII-lea capitol al Evangheliei sfântului Luca este providențială (cf. Lc 13,22-30). Refrenul "Doamne, sunt puțini cei mântuiți", care se transformă într-o întrebare crucială pentru fiecare ascultător, primește un răspuns pe măsură: nimeni nu se mântuiește automat, ci numai aceia care știu să asculte de șoaptele Duhului și de cuvintele mântuitoare ale Fiului lui Dumnezeu. Nu poate fi vorba despre mântuire, dacă în logica și în esența vieții creștine nu intră convertirea. Poarta Împărăției lui Dumnezeu este strâmtă pentru toți: cei care nu vor să asculte de glasul lui Dumnezeu nu pot să apeleze la afinitatea și la apartenența religioasă, deoarece ușa va fi închisă.

În fața amenințării cu moartea din partea lui Irod, Isus Cristos răspunde cu profeția morții sale în Ierusalim (cf. Lc 13,31-35). Isus Cristos ne amintește că, în ciuda tuturor adversităților și a încercărilor, nimic nu este imposibil dacă privirea este îndreptată către împlinirea planului de mântuire al lui Dumnezeu. Ierusalimul, capitala și centrul vieții religioase, templul, locul de întâlnire cu Dumnezeu și locul de jertfă, devine simbolul împlinirii profețiilor și spațiu desăvârșirii mântuirii pentru toți oamenii.

Din aceste rânduri și din aceste învățături ale Sfintei Scripturi ne putem da seama că autenticele trăiri creștine și căutarea profundă a lui Dumnezeu se pot găsi numai în ascultarea cuvântului său și în convertirea personală și familială. Familia, nucleul de bază al Bisericii, are o obligație imperativă de a face din trăirea conjugală un leagăn de pace, iubire, înțelegere. Toate aceste imperative se pot realiza dacă există convingerea că autentica și necesara convertire religioasă trebuie să treacă obligatoriu prin conduita de viață a fiecărui membru în parte. Orice necaz, orice bucurie formează împreună momentele trecerii prin viață către Împărăția lui Dumnezeu cel veșnic.

 

Familiaris consortium, 40:

"Familia este prima, dar nu unica și exclusiva comunitate educativă, pentru că aceeași dimensiune comunitară, civilă și eclezială a omului cere și configurează o operă mai amplă și coordonată, care va fi rodul colaborării ordonate a diverselor forme educative. Toate aceste forțe sunt necesare și fiecare dintre ele poate și trebuie să intervină spre acest scop cu competența și contribuția proprie.

Obligația educativă a familiei creștine are din această cauză un rol de mare importanță în pastorala organică: aceasta implică o nouă formă de colaborare între părinți și comunitățile creștine, diferitele grupuri de educatori și păstori. În acest sens, reînnoirea școlii catolice trebuie să rezerve o atenție specială atât părinților elevilor, cât și formării unei comunități perfect educative.

Dreptul părinților la alegerea unei educații, conforme cu credința religioasă trebuie să fie absolut asigurat.

Statul și Biserica au obligația de a da familiei toate ajutoarele posibile pentru ca să se poată exercita obligațiile educative în mod adecvat. Pentru aceasta, atât Biserica cât și statul trebuie să creeze și să promoveze acele instituții și activități pe care în mod just le cer familiile, iar acest ajutor va trebui să fie proporțional cu lipsurile familiei. Deci, toți aceia care în societate se ocupă cu conducerea școlilor nu trebuie niciodată să uite faptul că părinții sunt desemnați de Dumnezeu însuși să fie primii și principalii educatori ai copiilor lor și că acest drept lor este absolut inalienabil.

Alături de acest drept, părinții au obligația gravă de a se angaja total într-o colaborare cordială și concretă cu învățătorii și conducătorii școlilor.

Dacă în școli se învață ideologii contrare credinței creștine, familia, împreună cu alte familii, și dacă e posibil cu asociații de familii, trebuie să se străduiască, din toate puterile și cu înțelepciune, să ajute pe copii ca să nu se îndepărteze de credință. În acest caz, familia are nevoie de ajutoare speciale de la păstorii sufletești care nu trebuie să uite că părinții au dreptul inviolabil de a încredința pe fiii lor comunității ecleziale" (FC 40).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire