SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 56, 01.12.2004
Drumul lui Isus Cristos către Ierusalim (cf. Lc 9,51-19,27) (III)
Providența divină (cf. Lc 12,1-59)

După ce în capitolul anterior evanghelistul Luca și-a axat discursul asupra rugăciunii, în capitolul al XII-lea ne reamintește o serie de principii care stau la baza creșterii spirituale a fiecărui credincios. Plecând de la mărturia pe care fiecare trebuie să o dea în fața omenirii despre identitatea și dumnezeirea lui Isus Cristos, se ajunge la providența lui Dumnezeu și la iertarea necondiționată. Structurarea acestui capitol este următoarea: mărturia curajoasă a Fiului Omului (cf. Lc 12,1-12), parabola bogatului necugetat (cf. Lc 12,13-21), încrederea în Providență (cf. Lc 12,22-34), îndemn la veghere (cf. Lc 12,35-40), parabola servitorului fidel (cf. Lc 12,41-48), enigma misiunii lui Isus Cristos (cf. Lc 12,49-53), semnele timpului (cf. Lc 12,54-56), discursul despre iertare (cf. Lc 12,57-59).

Prima pericopă scripturistică din acest capitol prelungește disputa începută de către Isus Cristos cu fariseii și învățații legii (cf. Lc 11,37-54) în sensul că atitudinea acestora îl determină să-i pună în gardă pe discipolii săi. Asemănând fățărnicia fariseilor cu aluatul și cu drojdia, Isus Cristos dorește să-i avertizeze pe discipolii săi că o cantitate mică de răutate poate strica toată munca lor apostolică. Asemenea fariseilor, cel care se compromite cu diferite fapte nedemne de Împărăția lui Dumnezeu nu poate să fie un adevărat credincios al său. Isus Cristos, prin avertizarea pe care o dă, invită pe discipolii săi să nu se teamă de oamenii capabili să facă rău trupului, ci de pericolul produs de apostazie și pune accentul pe centralitatea și suveranitatea lui Dumnezeu, în mâna căruia se găsește adevărata și veșnica viață a omului. Continuându-și ideea, Isus Cristos avertizează în legătură cu blasfemia pe care omul o aduce împotriva Duhului Sfânt și anume atitudinea celui care refuză sistematic intervenția mântuitoare în viața sa: cel care nu-l acceptă își va împietri inima și nu va mai fi capabil de mântuire. Totuși, acela care-l va accepta va avea asistența Duhului Sfânt și va trebui să se preocupe de ceea ce va spune când se va găsi în fața tribunalelor oamenilor, deoarece Duhul Sfânt îl va inspira.

În parabola bogatului necugetat (cf. Lc 12,13-21) evanghelistul Luca îl prezintă pe Isus Cristos vorbind despre atitudinea pe care omul trebuie să o aibă față de bunurile acestei lumi. Povestirea începe cu o intervenție din partea unui ascultător al lui Isus Cristos care îl roagă să devină "judecător" între el și fratele său, iar tema disputei este moștenirea. Cuvintele lui Isus Cristos sunt foarte clare și-i explică faptul că a "greșit adresa", deoarece el nu este un maestru, ca mulți alții din Israel, un simplu judecător ale problemelor juridice, ci el este acela care aduce vestea cea bună a mântuirii. De fapt, învățătura sa este legată de întreaga existență și de ceea ce el încearcă să explice, în primul rând, discipolilor și, după aceea, întregului popor: bogăția nu este necesară pentru a intra în Împărăția lui Dumnezeu. Dimpotrivă, ea, de prea multe ori, este o piedică în calea spre Dumnezeu. Ceea ce este important este a te îmbogăți în fața lui Dumnezeu!

După ce a făcut această reflecție în fața mulțimii, Isus Cristos se îndreaptă către discipolii săi și le explică cum te poți încrede în Providența divină (cf. Lc 12,22-34). Acumularea de bogății materiale este un mod (de multe ori iluzoriu) de a te preocupa de ziua de mâine și de a exclude orice intervenție din partea altora, inclusiv din partea lui Dumnezeu. În acest context, Isus Cristos, după ce a avertizat mulțimea de acest pericol, își îndreaptă privirea către discipolii săi, oameni "de puțină credință", cum îi va numi ulterior, și le explică și lor modalitatea perfectă de a te îngriji de viitor: apelând la Providența divină! Acest fapt nu încurajează lenea și delăsarea, ci angajarea serioasă în viața societății; totul făcut însă la lumina și sub inspirația lui Dumnezeu. Omul care acumulează multe bogății și a nu se încrede în Dumnezeu este asemănător cu acela care strânge lucruri și le depozitează la întâmplare. Doar în atitudinea de încredere în Dumnezeu vom avea asigurată ziua de mâine și viața veșnică.

Îndemnul la veghere, legat de parabola servitorului fidel (cf. Lc 12,25-48), este povestit de către evanghelist tot în intimitatea cercului restrâns al discipolilor. Continuând să discute cu ei, Isus Cristos le indică o nouă temă a mesajului său mântuitor: vigilența și fidelitatea. În drumul spre Ierusalim, acolo unde își va desăvârși misiunea sa, Isus Cristos își pregătește discipolii cu privire la situația lor imediat postpascală: așteptarea Domnului lor care va veni la împlinirea timpului. Așa cum va prezenta înălțarea la cer, în cea de a doua parte a compoziției sale redacționale (cf. Fap 1,9-11), evanghelistul Luca le explică ascultătorilor săi că timpul Bisericii este timpul așteptării. În această perioadă toți credincioșii trebuie să fie pregătiți (cf. Lc 12,35-40), dar, în mod particular, sunt invitați de a rămâne credincioși discipolii săi, care sunt chemați, în virtutea responsabilității acordate de către Isus Cristos, să fie conducătorii comunității creștine (cf. Lc 12,41-48). În acest sens, Isus Cristos se va folosi de parabole pentru a indica drumul pe care discipolii și întreaga comunitate creștină trebuie să-l urmeze pentru a imita comportamentul Maestrului.

Învățătura propusă de către Isus Cristos discipolilor săi (cf. Lc 12,22) a clarificat ceea ce se așteaptă de la ei, adică încrederea în providența lui Dumnezeu. În pericopa referitoare la enigma misiunii lui Isus Cristos (cf. Lc 12,49-53), se ajunge la culmea revelației lui Dumnezeu în legătură cu aceia care doresc să facă parte din comunitatea creștină și care vor fi puși în situații critice. De fapt, semnificația misiunii lui Isus Cristos, despre care se vorbește la început (cf. Lc 12,49-50), are repercusiuni directe asupra discipolilor săi (cf. Lc 51-53). Realizând în sine planul lui Mesia care suferă, Isus Cristos îmbracă și chipul lui Mesia-principe al păcii, chiar dacă în aparență se vorbește despre diviziune și dezbinări.

Plecând de la acest context, Isus Cristos se adresează mulțimii vorbind despre semnele timpului (cf. Lc 12,54-59). În contrast cu discipolii, mulțimea nu a înțeles mesajul și misiunea lui Isus Cristos și, în consecință, oamenii nu-și dau seama că deja se găsesc în timpul mesianic proclamat de el. Acest fapt, cel al timpului mesianic, este înțeles drept momentul în care fiecare om nu mai trebuie să-l judece pe aproapele, ci să fie în stare să se judece pe sine însuși, deoarece gravitatea faptelor sale îl poate conduce sau exclude din Împărăția cerurilor.

Învățătura acestui capitol al Evangheliei sfântului Luca nu se limitează la o interpretare strict scripturistică și adresată specialiștilor: ea cuprinde întreaga Biserică și este o învățătură bogată pentru familiile creștine. Acceptarea lui Isus Cristos în familiile creștine înseamnă a intra în dimensiunea escatologică și în recunoașterea semnelor timpului în care Dumnezeu își face simțită prezența. De fapt, pacea, înțelegerea, respectul și iubirea sunt cele care "dau tonul" bunei conviețuiri. Educația copiilor trebuie să ajute ambientul familial la o creștere armonioasă și la o nouă perspectivă în ceea ce privește viitorul întregii familii creștine. Doar plecând de aici se pot vedea roadele pe viitor.

 

Familiaris consortium, la numărul 39, ne spune:

"Misiunea educării cere ca părinții creștini să propună fiilor lor acele cunoștințe care sunt necesare pentru maturizarea gradată a personalității lor din punct de vedere creștin și eclezial. Ei vor relua liniile educative enumerate mai sus, cu grija de a le arăta copiilor profunda semnificație spre care-i conduce credința și dragostea lui Isus Cristos. Mai mult încă, conștiința că Domnul le încredințează părinților creșterea unui fiu al lui Dumnezeu, a unui frate al lui Isus Cristos, a unei Biserici a Duhului Sfânt, a unui mădular al Bisericii, aceasta îi va ajuta pe părinții creștini în împlinirea obligației de a consolida în sufletul copiilor lor darul grației divine.

Conciliul Vatican al II-lea precizează astfel conținutul educației creștine: «Educația creștină nu comportă numai maturizarea propriei persoane umane... ci tinde, mai ales, să determine pe cei botezați să fie inițiați gradual în cunoașterea misterului mântuirii fiind conștienți, tot mai mult, de darul credinței pe care au primit-o; ei vor învăța să se închine lui Dumnezeu în spirit și adevăr (cf. In. 4,23),mai ales în acțiunea liturgică; se vor pregăti să trăiască viața omului nou în dreptatea și sfințenia adevărului (cf. Ef 4,22-24), și așa vor ajunge la omul perfect, la măsura plinătății lui Cristos (cf. Ef. 4,13) și-și vor da aportul în creșterea trupului mistic. Conștienți de vocația lor, părinții creștini trebuie să se pregătească pentru a mărturisi prin fapte speranța care este în ei (cf. 1 Pt 3,14) și să promoveze progresul lumii în sensul creștin al termenului».

Sinodul episcopilor, reluând și dezvoltând ideile conciliare, a prezentat misiunea educativă a familiei ca pe o adevărată slujire preoțească prin care este transmisă lumina evangheliei, astfel încât însăși viața de familie devine un itinerar de credință, o inițiere creștină și școală a urmării lui Cristos. În familia conștientă de un atare dar, așa cum a scris papa Paul al IV-lea, «(...) toți evanghelizează și sunt evanghelizați».

În forța ministerului educativ, părinții, prin mărturia vieții, sunt primii vestitori ai evangheliei față de copiii lor. Mai mult, rugându-se împreună cu fiii și meditând cu ei cuvântul lui Dumnezeu, introducându-i Trupul lui Cristos - euharistic și eclezial - prin inițiere creștină, părinții devin pe deplin dătătorii de viață, generatorii nu doar de viață trupească, ci și ai acelei vieți care, prin reînnoirea Duhului Sfânt, izvorăște din crucea și învierea lui Cristos.

Pentru ca părinții creștini să-și poată îndeplini în mod demn misiunea lor educativă, părinții sinodali și-au exprimat dorința de a se pregăti un text adecvat al unui catehism al familiei, clar, concis și în așa fel întocmit, încât să poată fi ușor asimilat de toți. Conferințele episcopale sunt invitate cu căldură să se angajeze pentru realizarea acestui catehism" (FC 39).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire