SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 55, 24.11.2004
Drumul lui Isus Cristos către Ierusalim (cf. Lc 9,51-19,27) (II)
Isus Cristos și adevărata fericire: rugăciunea (cf. Lc 11,1-54)

După ce a relatat care sunt cele mai bune mijloace pentru a fi în comuniune cu Dumnezeu, evanghelistul Luca, în cel de al XI-lea capitol al Evangheliei sale, ne prezintă care este rugăciunea plăcută lui Dumnezeu și care este adevărata fericire proclamată de Isus Cristos. Structurarea acestui capitol este următoarea: rugăciunea "Tatăl nostru" (cf. Lc 11,1-4), parabola prietenului insistent (cf. Lc 11,5-8), puterea rugăciunii (cf. Lc 11,9-13), Isus Cristos și Beelzebul (cf. Lc 11,14-23), revenirea duhului necurat (cf. Lc 11,24-26), proclamarea adevăratei fericiri de către Isus Cristos (cf. Lc 11,27-28), semnul lui Iona (cf. Lc 11,29-32), lumina trupului (cf. Lc 11,33-36), denunțarea fariseilor și cărturarilor de către Isus Cristos (cf. Lc 11,37-54)

Rugăciunea a jucat un rol primordial în întreaga viață a lui Isus Cristos și modelul de rugăciune pe care-l prezintă discipolilor săi este, de fapt, un compendiu al întregii sale experiențe mistice (cf. Lc 11,1-4). De fapt, Isus Cristos, începând cu rugăciunea de laudă adresată Tatălui (cf. Lc 10,21-22), a arătat, în diferite feluri, care trebuie să fie atitudinea discipolului față de Dumnezeu. Faptul că Isus Cristos se roagă, fapt amintit de foarte multe ori în evanghelie, este motivul pentru care discipolii îl invită să-i învețe să se roage. Învățătura pe care Isus Cristos o dă acestora este redată, de către evanghelist, în trei părți: rugăciunea lui Isus Cristos (cf. Lc 11,1-4), parabola prietenului insistent (cf. Lc 11,5-8) și puterea rugăciunii (cf. Lc 11,9-13). Toate împreună nu fac altceva decât să întărească în credință și speranță pe toți aceia care așteaptă de la Dumnezeu venirea Împărăției sale. O privire atentă asupra acestor pericope scripturistice ne conduce la concluzia că rugăciunea, pe care Isus Cristos o dă drept model, nu este una valabilă pentru sine însuși, ci în ea se vede atitudinea pe care trebuie să o îmbrățișeze aceia care doresc să asculte cuvântul lui Dumnezeu.

Un alt pasaj scripturistic important al acestui capitol este acela referitor la Isus Cristos și Beelzebul (cf. Lc 11,14-26). În acest pasaj scripturistic, evanghelistul Luca, după ce ne-a obișnuit deja cu gruparea anumitor evenimente într-un material mai lung și mai bogat, ne prezintă câteva acțiuni și reacțiuni din partea lui Isus Cristos și a opozanților săi. Povestirea exorcizării omului mut este, pentru prima oară, motiv de neînțelegere pentru mulțimea adunată să-l asculte și să-i vadă minunile. După ce a vindecat și eliberat pe omul posedat, Isus Cristos este acuzat de către unii de magie, iar alții îi cer un semn din cer pentru a-l crede. Replica lui Isus Cristos nu întârzie să apară, dar aceasta este sub forma unui reproș făcut mulțimii care nu vrea să vadă puterea extraordinară pe care Dumnezeu o folosește în favoarea sa și că Împărăția lui Dumnezeu este în mijlocul lor. În cele din urmă, Isus Cristos răspunde acuzatorilor săi cu o atenționare, deoarece aceia care nu sunt împreună cu Fiul Omului se lasă prinși în cursa celor șapte duhuri necurate, ceea ce vrea să însemne gravitatea posesiunii diabolice a omului, în momentul în care îl refuză pe Dumnezeu, și că starea sa sufletească este deosebit de tristă.

Drept răspuns la avertizările lui Isus Cristos, găsim glasul femeii din mulțime care-l fericește pentru atitudinea și învățătura sa (cf. Lc 11,27-28). Admirând predica lui Isus Cristos, această femeie, printr-un reflex spontan, exclamă: "Fericit sânul care te-a purtat și pieptul la care ai supt!". Este surprinzătoare atitudinea lui Isus Cristos care, fără să refuze aceste cuvinte de binecuvântare, propune un alt mod de a vedea intervenția lui Dumnezeu în viața oamenilor: nu ajunge să asculți cuvântul lui Dumnezeu, ci trebuie obligatoriu să-l pui și în practică. Doar în acest fel poți deveni mărturisitor autentic al învățăturii sale!

În timp ce mulțimea se îngrămădea în jurul lui Isus Cristos, el le dă un răspuns tăios acelora care-l provocaseră anterior și-i ceruseră un semn din cer care să autentifice misiunea sa de trimis al lui Dumnezeu. Răspunsul său este clar: semnul profetului Iona (cf. Lc 11,29-36). Evanghelistul Luca oferă o interpretare proprie semnului profetului Iona, în sensul că el nu este văzut prin intermediul învierii viitoare a Fiului Omului, ci doar prin activitatea și predica sa actuală. Unicul semn care le este oferit acelei generații este acela al convertirii. Așa cum la judecata finală cei care l-au refuzat pe Dumnezeu și pe trimișii săi, profeții, vor fi aspru judecați, tot în același mod, cei care-l vor nega și nu-l vor recunoaște pe Isus Cristos drept Fiu al Omului și Mesia vor primi răsplata cuvenită. Acest pasaj scripturistic este încheiat de către evanghelistul Luca printr-un răspuns al lui Isus Cristos format din două sentințe-imagini care au ca temă centrală candela și lumina. Predicarea Împărăției lui Dumnezeu și persoana lui Isus Cristos sunt asemănate cu o candelă pusă la înălțime pentru a lumina întreaga casă, adică întreaga lume. Așa cum cuvântul lui Dumnezeu luminează întreaga lume, tot așa acestei generații, care caută un semn, nu-i va fi dat altul decât cel al prezenței Fiului Omului în mijlocul ei.

O pericopă foarte interesantă a Evangheliei sfântului Luca este aceea a denunțării fariseilor și a cărturarilor (cf. Lc 11,37-54). Povestirea începe cu invitația pe care un fariseu o face lui Isus Cristos de a lua masa împreună. Ca și altădată (cf. Lc 7,36 ș.u; 14,1 ș.u.), această atitudine a lui Isus Cristos oferă o nouă ocazie pentru a demonstra adevărata față a fiecărui protagonist în parte. În această scenă narativă, Isus Cristos se adresează, în mod cu totul deosebit, fariseilor, pe care-i mustră pentru atitudinea lor fățarnică (cf. Lc 11,39-44); după aceea, la intervenția unui doctor al legii, el mustră și pe învățații legii (cf. Lc 11,45-52). Punctul de plecare pentru aceste mustrări din partea lui Isus Cristos este tocmai comportamentul său. Deoarece nu a îndeplinit un ritual prescris de lege, cel al spălării mâinilor înainte de masă, fariseii și învățații legii îl consideră drept un călcător de lege și tradiții. Pentru farisei spălarea pe mâini nu era o problemă igienică, în sensul modern, ci era vorba despre un remediu religios, adică de respectarea riguroasă a tuturor tradițiilor privitoare la impuritatea rituală, a diferitelor tipuri de contaminare. Cum cu puțin timp înainte Isus Cristos fusese în contact cu posedatul și cu mulțimea, după părerea acestor două clase religioase, s-a contaminat și nu putea să servească masa fără să facă ritualul spălării mâinilor. De fapt, întreaga scenă povestită de către evanghelist nu dorește altceva decât să scoată în evidență că Isus Cristos privește, în primul rând, la persoana omului, la nevoile și valoarea sa intrinsecă și nu la simple tradiții emanate de autoritatea umană. Dacă în ceea ce faci se pune adevăr și iubire, celelalte ritualuri rămân simple prescrieri umane. Fariseii și învățații legii, punând înainte de toate legea și nu iubirea, au primit o lecție dură de la Stăpânul iubirii adevărate, Isus Cristos.

După cum bine am observat, acest capitol al XI-lea din Evanghelia sfântului Luca ne prezintă o temă esențială pentru întreaga bună desfășurare a vieții familiale: rugăciunea. Misiunea primordială a familiei este aceea ca împreună, părinți, copii, rude, să formeze un loc, o oază de spiritualitate, înțelegere și iubire. Nu trebuie să se cramponeze în obiceiuri și tradiții străine de simțământul creștin și de prea multe ori legate de obiceiuri păgâne. Locul propice pentru dezvoltarea integrală a tuturor membrilor familiei este căminul, iar aici, prin rugăciune și bunăvoință, se pot acumula adevăratele comori pentru fiecare membru în parte.

 

Familiaris consortium, la numărul 38, ne spune:

"Pentru părinții creștini misiunea educativă inserată, cum s-a spus, în participarea lor la opera creatoare a lui Dumnezeu, are un izvor nou și specific în sacramentul căsătoriei care îi consacră operei de educație propriu-zis creștină a copiilor, îi cheamă, adică, să participe la aceeași autoritate și la aceeași iubire a lui Dumnezeu Tatăl și a lui Cristos păstorul, precum și la iubirea de mamă a Bisericii; îi îmbogățește cu înțelepciune, sfat, tărie și cu oricare altul din darurile Duhului Sfânt pentru a ajuta pe copii în creșterea lor umană și creștină.

Obligația educativă primește de la sacramentul căsătoriei demnitatea și vocația de a fi un adevărat «minister» al Bisericii, pus în edificarea membrilor ei. Așa de mare este măreția și splendoarea slujirii educative a soților creștini, încât sfântul Toma de Aquino nu ezită a o compara cu slujirea preoțească: «Unii răspândesc și păstrează viața spirituală cu o slujire unică spirituală, slujire proprie preoților; alții dau viață corporală și spirituală și aceasta se întâmplă în sacramentul căsătoriei, în care bărbatul și femeia se unesc pentru a naște copii și a-i educa pentru cultul lui Dumnezeu».

Conștiința vie și trează a misiunii în sacramentul Căsătoriei va ajuta pe părinții creștini să-și ofere serviciul lor educativ cu mare seninătate și încredere și, în același timp, cu simț de responsabilitate în fața lui Dumnezeu, care îi cheamă și-i trimite să edifice Biserica în fiii lor. În felul acesta, familia celor botezați, adunați în Biserica familiei de cuvântul lui Dumnezeu și de sacramentul Căsătoriei, devine, ca și marea Biserică, maestră și mamă" (FC 38).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire