SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 54, 17.11.2004
Drumul lui Isus Cristos către Ierusalim (cf. Lc 9,51-19,27) (I)
Isus Cristos și porunca iubirii (cf. Lc 9,51-10,42)

În întreaga sa compoziție redacțională, evanghelistul Luca a căutat să puncteze cele mai importante momente ale vieții și activității lui Isus Cristos. În acest sens, după ce a acordat destule capitole și pericope predicării și activității miraculoase a faptelor lui Isus Cristos în ținutul Galileii, evanghelistul își îndreaptă privirea către Ierusalim și ni-l prezintă pe Fiul Omului în drumul său către Ierusalim. Îl vom însoți și noi, ca niște pelerini ascultători și atenți la mesajul pe care dorește să ni-l transmită. Sfârșitul capitolului al IX-lea și întreg capitolul al X-lea au ca protagonist pe Isus Cristos care, pe drumurile Samariei, predică Împărăția lui Dumnezeu. Evanghelistul Luca, prin pericopele scripturistice ce vor urma, acordă o importanță deosebită drumului pe care-l parcurge Isus Cristos, împreună cu ucenicii săi, către Ierusalim. De fapt, Samaria separa Galileea de Iudeea și de capitala sa, Ierusalim, locul privilegiat al împlinirii planului de mântuire pe care Fiul Omului, Isus Cristos, urma să-l pună în aplicare.

În primele relatări ale acestui material, Luca ni-l prezintă pe Isus Cristos în teritoriul samaritenilor, ținut păgân, după mentalitatea iudeilor, dar ținut de misiune, după porunca lui Isus Cristos. Structurarea acestui prim material este următoarea: respingerea lui Isus Cristos de către samariteni (cf. Lc 9,51-56), exigențele urmării lui Isus Cristos (cf. Lc 9,57-62), misiunea celor șaptezeci și doi de discipoli (cf. Lc 10,1-20), preamărirea lui Dumnezeu Tatăl din partea lui Isus Cristos (cf. Lc 10,21-24), marea poruncă a iubirii (cf. Lc 10,25-28), caritatea samariteanului (cf. Lc 10,29-37), Marta și Maria (cf. Lc 10,38-42).

Cerându-le discipolilor să-i pregătească venirea într-un sat al samaritenilor (cf. Lc 9,51-56), Isus Cristos dorește să rupă ostilitatea existentă între iudei și samariteni. Acest popor cu sânge iudaic, amestecat cu cel păgân, care avea la baza învățăturii sacre Pentateuhul și cultul local de pe muntele Gherazim, constituia o provocare permanentă pentru templul din Ierusalim. Tocmai aceste caracteristici, adoptate după întoarcerea din robia babiloniană, 538 î.C., îi îndepărtau de frații lor iudei și de templul din Ierusalim, locul privilegiat al cultului lui Iahve. Povestirea neacceptării lui Isus Cristos de către samariteni se poate lega de refuzul conaționalilor săi și chiar de cel al cunoscuților săi din Nazaret (cf. Lc 4,14-30) și, așa cum vom vedea mai departe, de refuzul autorităților religioase. De fapt, analizând bine textul, ne dăm seama că samaritenii nu-l refuză atât pe Isus Cristos, cât templul din Ierusalim, deoarece ei știau că el se îndreaptă într-acolo. Cu trecerea timpului, templul din Ierusalim nu va mai fi centrul cultului adevăraților credincioși, deoarece adevărații credincioși vor fi aceia care-l vor adora pe Dumnezeu în Duh și adevăr.

Exigențele urmării lui Isus Cristos fac obiectul următoarei pericope scripturistice (cf. Lc 9,57-62). Această unitate redacțională a evanghelistului Luca ne prezintă tema dificultăților de a-l urma pe Isus Cristos, din partea acelor persoane care, în acest pasaj scripturistic, nu au un nume, care doresc să-l urmeze pe Fiul Omului, dar, în același timp, caută timp și pentru ei sau pentru familia lor. Contrar obiceiului lui Isus Cristos, care își alege singur discipolii, de el se apropie câțiva ascultători ai cuvintelor sale și, convinși, probabil, de minunile văzute își arată disponibilitatea de a-l sluji. Totuși, în toate cele trei cazuri, disponibilitatea arătată este condiționată de umanitatea fiecăruia dintre ei: doresc "înainte" să-și rezolve problemele personale, familiale. Pentru Isus Cristos răspunsul este clar: cine dorește să-l slujească pe Dumnezeu și Împărăția sa trebuie să renunțe imediat la totul și la toate. Nu poți fi ucenic al Împărăției lui Dumnezeu împărțind timpul și energiile tale cu alte preocupări pământești.

Alegerea și misiunea la care sunt trimiși cei șaptezeci și doi de ucenici (cf. Lc 10,1-20) denotă faptul că Isus Cristos se gândește, încă din acel moment, la o viitoare activitate apostolică a viitoarei Biserici care se va naște. Acest material redacțional reprezintă o bogăție inestimabilă în ceea ce privește misiunea încredințată de către Isus Cristos celor șaptezeci și doi de ucenici, dar constituie și firul roșu, firul conducător pentru întreaga activitate a viitorilor misionari ai cuvântului lui Dumnezeu. Invitația pe care Isus Cristos o face acestor discipoli este una radicală și nu lasă loc la interpretări: cel care dorește să se implice în activitatea misionară trebuie să se ghideze după învățăturile sale și, lăsând la o parte toate interesele proprii, să caute să transmită mesajul autentic al lui Dumnezeu. Pentru cei care ascultă cuvântul trimișilor, adică pentru cei care primesc învățătura și o pun în practică, le este destinată viața veșnică, deoarece cei ce ascultă de glasul misionarilor, ascultă, de fapt, de glasul lui Dumnezeu și de acela care i-a trimis. Chiar dacă evanghelistul Luca ne redă în puține cuvinte activitatea misiunii celor șaptezeci și doi de discipoli, la întoarcerea lor ei povestesc lui Isus Cristos succesul pe care l-au avut chiar și împotriva demonilor și sunt conștienți, în același timp, că această putere au primit-o de la el. Cu toate acestea, Isus Cristos le indică motivul principal al bucuriei lor: viața veșnică și Împărăția lui Dumnezeu. Acela care știe să transmită cuvântul lui Dumnezeu, acela va avea viața veșnică.

Imediat după ce-i primește pe cei șaptezeci și doi de discipoli veniți din misiune, Isus Cristos tresaltă de bucurie în Duhul Sfânt (cf. Lc 10,21-24) și-i mulțumește lui Dumnezeu Tatăl pentru darul pe care l-a făcut, prin intermediul Duhului Sfânt, acestor slujitori ai săi. Neobișnuita menționare a Duhului Sfânt indică faptul că Isus Cristos dorește să le reveleze întrutotul misiunea la care au fost chemați de către Dumnezeu Tatăl. Isus Cristos laudă pe Tatăl său pentru că a dezvăluit discipolilor autoritatea acordată asupra forțelor răului și pentru faptul că numele lor a fost înscris în cartea vieții veșnice. Ceea ce poporul lui Israel aștepta pentru viitor este deja realizat prin transmiterea cuvintelor lui Isus Cristos de către cei mici și umili, iar acest fapt constituie darul gratuit al lui Dumnezeu față de toți oamenii.

Învățătura despre iubirea de Dumnezeu și de aproapele este exprimată de către evanghelistul Luca prin trei forme: legea (cf. Lc 10,25-28), caritatea (cf. Lc 10,29-37) și ascultarea cuvântului lui Dumnezeu (cf. Lc 10,38-42). Alături de tema "celei mai mari porunci", adică cea a iubirii lui Dumnezeu, evanghelistul Luca așază și porunca iubirii aproapelui, care este foarte bine ilustrată de către parabola samariteanului milostiv. Mai mult, Luca nu se oprește aici; în episodul referitor la Marta și Maria ni se permite să observăm cum putem pune în practică aceste două porunci ale lui Dumnezeu. După porunca iubirii lui Dumnezeu, parabola samariteanului milostiv ne-a clarificat ce se dorea a înțelege prin iubirea de aproapele, iar povestirea celor două surori face o analogie asupra poruncii de a-l iubi pe Dumnezeu.

Din pericopele scripturistice analizate mai sus reiese o temă centrală și valabilă pentru fiecare dintre noi, însă în mod cu totul deosebit pentru familia creștină: iubirea de Dumnezeu și de aproapele. Viața fiecărui creștin poate fi plină de diferite concepte, prejudecăți și neînțelegeri în ceea ce privește prioritățile de urmat. Serviciul, situația economică, sănătatea, relațiile cu alții, toate acestea împreună condiționează întreaga noastră existență. Cu toate acestea, Isus Cristos, prin poruncile sale, este foarte categoric cu noi: nu putem să ne eschivăm la infinit din fața responsabilităților asumate o dată cu da-ul pe care l-a spus în fața lui Dumnezeu. Nu putem și nu avem dreptul să dezertăm în momentul în care ceea ce noi gândim nu corespunde realității concrete în care trăim.

Nu întotdeauna este ușor să iubim, să iertăm, să slujim... însă tocmai în aceste situații ale vieții descoperim și devenim autenticii martori ai lui Isus Cristos, acei creștini care se identifică cu bunul samaritean, cu Marta și Maria, cu acele persoane care în liniște și anonimat lucrează pentru instaurarea Împărăției lui Dumnezeu pe pământ. A fi creștin înseamnă a fi om, misionar și purtător de Dumnezeu pentru toți cei din jur!

 

Familiaris consortium, la numărul 37, explică următoarele:

"Deși sunt înconjurați de greutăți care se împotrivesc operei educative, mult agravate astăzi, părinții trebuie să-și formeze fiii cu încredere și curaj pentru valorile esențiale ale vieții umane. Fiii trebuie să crească într-o libertate justă față de bunurile materiale, adoptând un stil de viață simplu și auster, fiind convinși că «(...) omul este mai prețios prin ceea ce este, decât prin ceea ce are».

Trăind într-o societate zdruncinată și dezmembrată de tensiuni și conflicte, din cauza ciocnirilor violente ale curentelor individualiste și egoiste, fiii trebuie să se îmbogățească nu numai în sensul adevăratei dreptăți, care singură conduce la respectarea demnității personale a fiecăruia, dar mai ales în iubirea adevărată, înțeleasă ca grijă sinceră și serviciu dezinteresat față de alții, în special față de cei săraci și lipsiți. Familia este prima și fundamentala școală a sociabilității, pentru că este comunitatea de iubire care știe să afle în dăruirea de sine legea care o conduce și o face să crească. Dăruirea de sine, care inspiră iubirea soților între ei, este modelul și norma dăruirii de sine care trebuie să se actualizeze între frați și surori, precum și între diferitele generații care sunt împreună în familie. Comuniunea și participarea la trăirea zilnică în casă, în clipe de bucurie și de dificultate, reprezintă cea mai concretă și eficace pedagogie pentru înscrierea activă, responsabilă și fecundă a copiilor în orizontul larg al societății.

Educația la iubire ca dăruire de sine constituie și premisa indispensabilă pentru părinții chemați să ofere fiilor lor o clară și delicată educație sexuală. În fața unei culturi care «banalizează» în mare parte sexualitatea umană, deoarece o interpretează și o trăiește în mod reductiv și sărăcit, legând-o în mod exclusiv de timp și de plăcerea egoistă, serviciul educativ al părinților trebuie să insiste cu fermitate asupra unei culturi sexuale care să fie într-adevăr și-n mod deplin personală: sexualitatea, de fapt, este o bogăție a întregii persoane - trup, sentiment și suflet - și manifestă semnificația sa intimă în a purta persoana la dăruirea de sine în iubire.

Educația sexuală, drept și datorie fundamentală a părinților, trebuie să se actualizeze mereu sub conducerea lor plină de grijă, fie în sânul familiei, fie în centrele de educație alese și controlate de dânșii. În acest sens, Biserica insistă asupra legii subsidiarității pe care trebuie s-o observe școala atunci când cooperează la educația sexuală, încadrându-se în spiritul care îi animă pe părinți.

În acest context, este obligatorie și educația la castitate, pentru că este virtutea care dezvoltă maturitatea autentică a persoanei și o face capabilă de a respecta și promova «semnificația matrimonială» a trupului. Mai mult, părinții creștini îi vor acorda o atenție și grijă deosebită, descoperind semnele chemării lui Dumnezeu prin educația la feciorie, forma superioară a dăruirii de sine care constituie sensul însuși al sexualității umane.

Datorită legăturilor strânse care sunt între dimensiunea sexuală a persoanei și valorile ei etice, datoria de educatori a părinților trebuie să-i conducă pe copii la cunoașterea și stima normelor necesare și prețioase care garantează o creștere personal responsabilă în sexualitatea umană.

Pentru aceasta, Biserica se opune cu tărie la o anumită formă de informare sexuală, ruptă de principiile morale și așa de răspândită, care nu este altceva decât o inițiere în experimentarea plăcerii și stimul care duce la pierderea seninătății, chiar din anii nevinovăției, deschizându-se calea la viciu" (FC 37).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire