SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 53, 10.11.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Lc 4,14-9,50) (VIII)
Descoperirea progresivă a lui Isus Cristos apostolilop săi (cf. Lc 9,1-50)

Întregul capitol al IX-lea al Evangheliei sfântului Luca se concentrează asupra descoperirii progresive, din partea lui Isus Cristos, către apostolii săi. El, care i-a chemat, i-a instruit, i-a trimis în misiune și le-a arătat care este calea de urmat pentru a ajunge la mântuire, dorește să le facă un dar extraordinar: persoana sa. De fapt, prin întrebarea: "Cine spun mulțimile că sunt eu?" și prin răspunsul dat de ei, prin sfântul Petru, Isus Cristos li se descoperă și îi asigură de viața cea veșnică. Pentru o mai bună analiză a acestei prime părți, vom folosi următoarea structurare: misiunea apostolilor (cf. Lc 9,1-6), Isus Cristos și Irod tetrarhul (cf. Lc 9,7-9), întoarcerea apostolilor din misiune și înmulțirea pâinilor (cf. Lc 9,10-17), mărturisirea sfântului Petru și prima anunțare a morții și învierii lui Isus Cristos (cf. Lc 9,18-22), exigențele urmării lui Isus Cristos (cf. Lc 9,23-27), schimbarea la față a lui Isus Cristos (cf. Lc 9,28-36), vindecarea unui tânăr posedat de diavol (cf. Lc 9,37-43a), a doua anunțare a morții și învierii lui Isus Cristos (cf. Lc 9,43b-45), întâietatea între apostoli (cf. Lc 9,46-48), puterea numelui lui Isus Cristos (cf. Lc 9,49-50).

Prima pericopă a acestui capitol ne prezintă un grup bine determinat și misiunea la care este chemat fiecare membru al grupului: predicarea cuvântului lui Dumnezeu și transmiterea mesajului mântuirii (cf. Lc 9,1-6). Evanghelistul Luca explică în mod cuprinzător motivul pentru care Isus Cristos a ales, din numărul lărgit de discipoli, doisprezece și i-a numit apostoli, adică trimiși (cf. Lc 6,13). Lor le-a încredințat o misiune specială, care, cu trecerea timpului, se va transforma în esența Bisericii creștine: transmiterea cuvântului lui Dumnezeu și acțiunea în vederea eliberării de sub puterea celui rău. Puterea pe care Isus Cristos le-o acordă este una deosebită, însă această constă nu în modul propriu al apostolului de a expune mesajul evanghelic, sau în capacitatea acestuia de a "acumula" putere divină, ci în încrederea necondiționată în cuvântul și în puterea mântuitoare a lui Isus Cristos. Nu puterile sau carismele personale le asigură apostolilor reușita misiunii, ci cuvântul și intervenția supranaturală a lui Dumnezeu.

Datorită faptului că numele lui Isus Cristos era din ce în ce mai prezent pe buzele tuturor și deoarece auzea tot ceea ce se întâmplă în provincia guvernată de el, Irod tetrarhul își pune o întrebare crucială asupra identității lui Isus Cristos (cf. Lc 9,7-9). De fapt, nu numai poporul a rămas uluit de învățătura și minunile lui, ci și cei care locuiau la curtea tetrarhului. Ceea ce surprinde este viziunea acestora asupra lui Isus Cristos. Cele trei versiuni care circulau la curte se refereau la trecut, în sensul că se refereau ori la învierea lui Ioan Botezătorul, ori la venirea lui Ilie, ori la un alt profet din vechime. În ceea ce privește pe Isus Cristos, el nu era un personaj al trecutului înviat, căci învierea sa glorioasă va veni mai târziu, ci el este piatra de încercare pentru cei ce nu doresc să-l recunoască drept mântuitor al omului.

O minune cu totul deosebită este aceea a înmulțirii pâinilor (cf. Lc 9,10-17). După întoarcerea apostolilor din misiune, ei "povestesc" tot ceea ce au făcut în numele lui Isus Cristos și, pentru prima dată, evanghelistul Luca ne spune că Isus Cristos se retrage, împreună cu apostolii și probabil în această atitudine se găsește grija pe care o are Isus Cristos față de munca misionarului: după trudă, urmează liniștea și confidența cu Isus Cristos! Chiar dacă pe moment Isus Cristos primește mulțimea care-l caută și îi vorbește despre Împărăția lui Dumnezeu, el dorește să ofere ceva mai mult acesteia: însăși viața veșnică! Miracolul înmulțirii pâinilor, dincolo de a fi în logica foamei de care erau cuprinși discipolii și mulțimea, era, de fapt, răspunsul pe care-l dă Isus Cristos întrebării pe care și-a pus-o Irod tetrarhul: "Cine este Isus din Nazaret?". Iar acest răspuns este simplu, dar plin de măreție: este Domnul istoriei, cel care dă de mâncare, nu numai fizică, ci, în mod cu totul deosebit, cerească. Isus Cristos "frânge" pâinea vieții veșnice împreună cu toți aceia care caută cuvântul și persoana lui, dând a se înțelege că omul care se apropie de Dumnezeu și se împărtășește din sfintele taine, acela va avea în el viață veșnică!

Miracolul înmulțirii pâinilor este pregătirea proximă pentru mărturia de credință venită din partea sfântului Petru (cf. Lc 9,18-22). Așa cum, de altfel, evanghelistul Luca ne-a obișnuit în întreaga sa evanghelie, alternează povestirile sale între ambientul public, minuni și predici făcute mulțimii, cu ambientul privat, întrebări și explicații făcute apostolilor. Într-o astfel de situație ne găsim și în această pericopă, unde Isus Cristos, înconjurat de apostolii săi, îi provoacă în legătură cu persoana sa: "Cine spune lumea că sunt eu?" (Lc 9,18). Răspunsurile alternează: pe de o parte, discipolii îi fac cunoscută impresia și părerile ascultătorilor săi despre persoana sa, iar pe de altă parte, sfântul Petru, purtătorul de cuvânt al grupului, și îl consideră drept Mesia, Cristos. Este interesant de observat că la începutul misiunii lui Isus Cristos numai demonii îl recunosc drept Mesia: în această pericopă este pentru prima oară când Isus Cristos este recunoscut drept Mesia de către apostolii săi. Tocmai datorită faptului că apostolii încep să-l recunoască, Isus Cristos îi oprește, deoarece adevărata sa prezentare ca mântuitor o va face pe cruce și prin intermediul Duhului Sfânt, în ziua Rusaliilor. El se dezvăluie ca mântuitor doar în momentele cruciale ale existenței sale și ale existenței omenirii.

De altfel, a-l urma pe Isus Cristos înseamnă a urma logica lui Dumnezeu și nu pe cea a oamenilor (cf. Lc 9,23-27). După anunțul pătimirii sale făcut numai discipolilor săi, Isus Cristos adresează un apel către toți cei prezenți, deoarece mulțimea care l-a însoțit și a beneficiat de "frângerea" pâinii este prezentă lângă el și, de aceea, ea îi reprezintă pe toți aceia care, în decursul istoriei, vor primi cuvântul evangheliei. Ei au obligația de a cunoaște ceea ce implică, la prima persoană, urmarea lui Isus Cristos care se concretizează în "via crucis", în calea crucii. Nu este vorba despre masochism, despre durere de dragul durerii, ci despre învingerea ei prin intermediul iubirii mântuitoare a crucii. Acela care caută propria-i siguranță în existența cotidiană nu va putea moșteni noua împărăție a lui Dumnezeu; doar acela care se încredințează providenței divine își va salva viața veșnică.

Ca o dovadă grăitoare a cuvintelor sale, evanghelistul Luca ne prezintă schimbarea lui Isus Cristos la față (cf. Lc 9,28-36). Această scenă este, fără îndoială, unul dintre răspunsurile-cheie pe care Isus Cristos îl dă întrebării lui Irod tetrarhul. Ea se află în legătură cu mărturisirea de credință a sfântului Petru: după primirea veștii, mai mult decât consternante privind pătimirea și moartea pe cruce a lui Isus Cristos, sfântul Petru și cei doi apostoli care-l însoțesc primesc mărturia reconfortantă a revelației măririi glorioase a celui care va deveni pentru veacuri "Cel Înviat"! De fapt, această scenă este în strânsă legătură cu cea precedentă, deoarece vorbește despre timp "Cam la opt zile" (cf. Lc 9,28), dar și datorită faptului că acest eveniment se dorește a fi o împlinire a ceea ce Isus Cristos prevestise: "Adevăr spun vouă: sunt unii dintre voi, cei de față, care nu vor gusta moartea până când nu vor vedea împărăția lui Dumnezeu" (Lc 9,27). Cu această descoperire a gloriei lui Isus Cristos se deschide drumul către Ierusalim, locul pătimirii, morții și învierii glorioase a lui Mesia. Prezența lui Moise și a lui Ilie este împlinirea în timp și spațiu a promisiunii lui Dumnezeu de a trimite pe mesagerii săi lumii întregi spre convertire și mântuire. Această prezență lângă Isus Cristos și faptul că ei îl prezintă pe Mesia este semnul apocaliptic al împlinirii Împărăției lui Dumnezeu pe pământ.

O scenă zguduitoare este prezentată de către evanghelistul Luca în pericopa referitoare la vindecarea tânărului epileptic (cf. Lc 9,37-43a). Așa după cum deja ne-a obișnuit, evanghelistul Luca îl așază pe Isus Cristos în mijlocul mulțimii și al problemelor cotidiene ale acesteia. Pe lângă Isus Cristos mai întâlnim un tată care-l roagă să-i vindece singurul fiu: descriind cu lux de amănunte simptomele posesiunii diabolice, ceea ce în medicina modernă se numește boala epilepsiei, el încearcă să-l impresioneze pe Isus Cristos. Intervenția insistentă se datorează și nereușitei discipolilor care, cu toate că le fusese dată putere asupra duhurilor necurate în misiunea pe care deja o îndepliniseră cu ceva timp în urmă (cf. Lc 9,1 ș.u.), nu au reușit să-l vindece pe băiat. Prin limbajul profetic pe care-l abordează, Isus Cristos nu dorește să-i dojenească numai pentru necredința lor, ci să-i facă atenți la pericolul necredinței, fiindcă cel care nu crede nu se poate mântui și, direct, vindeca.

A doua vestire a morții și învierii sale este strâns legată de pericopa măririi deșarte: "Cine este cel mai mare?" și a puterii numelui lui Isus Cristos (cf. Lc 9,43b-48). Predica despre Împărăția lui Dumnezeu în Galileea se încheie și ultima secvență încearcă să clarifice ceea ce se va întâmpla cu Isus Cristos la Ierusalim. Vestirea morții și învierii sale, întâietatea celui umil și puterea numelui lui Isus Cristos vor fi linii directoare pentru adevărații săi discipoli. Faptul că Isus Cristos vestește moartea și învierea sa numai discipolilor nu se datorează nici unui merit personal al acestora, ci, dimpotrivă, ei sunt primii care caută onoruri și mărire deșartă. Această descoperire este rodul bunăvoinței lui Dumnezeu și este, de fapt, pregătirea pentru marele eveniment al istoriei, moartea și învierea lui Isus Cristos. Este interesant de observat și modul în care Isus Cristos acceptă să fie transmisă evanghelia: "Nu-l opriți, căci cine nu este împotriva voastră, este cu voi" (cf. Lc 9,50). Prin aceste cuvinte, Isus Cristos indică atitudinea ecumenică și dialogală a omului cu toți aceia care doresc să-l prezinte omenirii. Puterea numelui lui Isus Cristos depășește orizonturile înguste ale omului plin de sine!

În viața de familie putem să adoptăm atitudinea apostolilor, în ceea ce privește toate aspectele trăirii noastre. Desigur că și noi ne întrebăm cine este Isus Cristos, pentru fiecare dintre noi, pentru familia noastră și răspunsul vine spontan: el este Cristos, Mesia și Mântuitorul vieții noastre. Însă pentru a da acest răspuns este nevoie de multă maturitate, credință și rugăciune. Nu este de ajuns să mărturisim vag sau tangențial Împărăția lui Dumnezeu, ci este nevoie, așa cum au făcut apostolii, să mergem în misiune, la toată lumea și să îi mărturisim cu mult curaj cine este Isus Cristos pentru noi. Tot în acest sens, credința noastră creștină se bazează pe moartea și învierea lui Isus Cristos: acest mare mister, poate de prea multe ori, ne face să nu vorbim altora despre scandalul crucii, suferinței și morții lui Isus Cristos. Cu toate acestea, trebuie să fim conștienți că pentru a ajunge la înviere, trebuie să trecem și prin moarte: vrem nu vrem, acesta este mersul normal al credinței noastre! Nu trebuie să ne rușinăm să vestim moartea lui Isus Cristos, deoarece ea face parte din misterul vieții veșnice. Cel care trăiește la umbra crucii lui Isus Cristos nu va muri în veci!

 

Familiaris consortium, la numărul 35, spune:

"În fața problemei unei reglementări oneste a nașterilor, comunitatea eclezială a timpurilor noastre trebuie să-și asume obligația de a sugera convingeri și de a da ajutoare concrete acelora care voiesc să realizeze paternitatea și maternitatea cu adevărat responsabile.

În acest domeniu, în timp ce recunoaște cu plăcere rezultatele la care s-a ajuns în cercetările științifice pentru cunoașterea cât mai precisă a ritmurilor fertilității feminine și stimulează extensiunea pe scară mai amplă a acestor studii, Biserica nu poate să nu ceară cu tărie reînnoită responsabilitatea acelora - medici, experți, consultori pentru viața de căsătorie și soți - care pot ajuta efectiv și cu responsabilitate pe soți ca trăind iubirea lor, să respecte structura și finalitățile actului conjugal care exprimă această iubire. Aceasta însemnează o angajare vastă, decisivă și sistematică pentru a cunoaște, stima și aplica metodele naturale ale reglementării fertilității.

O mărturie prețioasă poate și trebuie să fie dată de acei soți care, folosindu-se de continența periodică comună, au ajuns la o responsabilitate matură și personală cu privire la iubire și viață. Așa cum scria papa Paul al VI-lea, «Dumnezeu le încredințează obligația de a face vizibilă în fața oamenilor sfințenia și suavitatea legii care unește iubirea reciprocă a soților cu acțiunea de cooperare la iubirea lui Dumnezeu, autorul vieții umane»" (FC 35).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire