SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 52, 03.11.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Lc 4,14-9,50) (VII)
Miracolele - semne vizibile ale credinței care mântuiește (cf Lc 8,22-56)

După ce în prima parte a capitolului al VIII-lea din Evanghelia sfântului Luca am meditat asupra modului prin care Isus Cristos și-a manifestat puterea sa prin cuvinte, în cea de a doua jumătate îl vom vedea cum, prin intermediul minunilor și al vindecărilor, va fi recunoscut drept Învățător. De fapt, tema credinței va rămâne centrală, dar ea nu va mai fi expusă prin parabole, ci prin minuni și vindecări. Printr-o povestire progresivă, evanghelistul Luca îl prezintă pe Isus Cristos salvându-l pe om începând cu partea exterioară (de intemperii, Lc 8,22-25), și, după aceea, continuând cu eliberarea de puterea diavolului, de boli și, în cele din urmă, de moarte. Această a doua parte este structurată după cum urmează: liniștirea furtunii (cf. Lc 8,22-25), vindecarea unui posedat de diavol (cf. Lc 8,26-39), vindecarea unei femei și învierea fiicei lui Iair (cf. Lc 8,40-56).

Pericopa liniștirii furtunii (cf. Lc 8,22-25) aduce în prim plan puterea lui Isus Cristos asupra a tot ceea ce este rău, a tot ceea ce este potrivnic omului. Barca în care se află Isus Cristos împreună cu discipoli se îndrepta spre "cealaltă parte a lacului" (Lc 8,22), loc în care va găsi multă ostilitate (cf. Lc 8,26 ș.u.). De fapt, furtuna care se dezlănțuie este prefigurarea puterilor răului, deoarece pentru logica omului Sfintei Scripturi, în furtună se găsește locuința răului. Așa cum în Vechiul Testament, în momentul trecerii Mării Roșii, evreii au "strigat" către Iahve, tot la fel, discipolii strigă către Isus Cristos care, prin puterea cuvântului său, îi salvează din orice pericol. Și în acest caz tema principală a pericopei este credința: insuficiența credinței lor se naște din faptul că ei văd în somnul lui Isus Cristos un impediment al salvării din pericol. În fața fricii discipolilor, Isus Cristos le contrapune fapte minunate și le oferă posibilitatea, ca măcar pentru un moment, să vadă puterea sa mare, să-l recunoască pe creatorul mării și vântului.

Posedatul din ținutul gherasenilor (cf. Lc 8,26-39), descris de evanghelistul Luca, este reprezentantul întregii omeniri care nu-l cunoaște pe Isus Cristos, reprezentatul omului care nu era în sfera și logica mântuirii. Simptomele posesiunii diabolice sunt prezentate cu lux de amănunte, dar, în același timp, ele sunt văzute ca o situație gravă, fără ieșire: persoana care se apropie de Isus Cristos nu este nici îmbrăcată, nu are nici casă, nu mai trăiește ca o persoană normală și rupte toate legăturile cu societatea în care trăiește. Este un bolnav mintal (cf. Lc 8,35), un alienat, deoarece este altcineva cel care vorbește prin gura sa. În momentul în care Isus Cristos începe exorcismul său, duhul rău recunoaște cu putere, în el, pe "Fiul Dumnezeului celui Preaînalt" care este superior puterii sale malefice. Episodul porcilor înecați a constituit, de-a lungul timpului, o dispută în ceea ce privește modul în care autorul sacru a descris izgonirea puterilor demonice din acest om. De fapt, aceste teribile puteri demonice sunt conștiente de inferioritatea lor în fața Fiului lui Dumnezeu și încep să "negocieze" cu el pentru a nu fi trimise din nou în închisoarea rezervată lor de la începutului veacurilor (cf. Ap 20,3). Cu toate acestea, locul pregătit lor este acela din veșnicie: departe de fața lui Dumnezeu. După înfăptuirea acestui miracol, cel care era posedat în recapătă însușirile umane: se îmbracă, este sănătos mintal și se întoarce la casa lui; de fapt, el este perfect sănătos. Aceeași soartă o are și omenirea sau, mai bine spus, omul care intră în sfera și logica mântuiri adusă de către Isus Cristos. Prin puterea cuvântului și faptei sale, Isus Cristos vindecă firea omenească cuprinsă de rău, posedată de diavol și-i conferă mântuirea veșnică. Întâlnirea cu Isus Cristos și puterea minunilor sale îl transformă pe omul îndepărtat de Dumnezeu în vestitorul Împărăției sale: aceste este mesajul acestei pericope.

Reîntors pe celălalt mal, Isus Cristos este așteptat de aceeași mulțime care-l consideră drept Mesia, iar minunile vindecării femeii bolnave de hemoragie și a învieri fiicei lui Iair le va întări, cel puțin unora, această convingere (cf. Lc 8,40-56). Povestirea este articulată într-o dublă ipostază: se vorbește despre vindecarea unei femei, fapt inclus între rugămintea de a vindeca o fetiță care este muribundă, iar, în final, asistăm la învierea acesteia. Este interesant de observat că una suferă de doisprezece ani de o boală incurabilă, în timp ce cealaltă - putem presupune - s-a bucurat de sănătate timp de doisprezece ani. De fapt, în prima secvență scripturistică, un reprezentant al iudaismului oficial se adresează lui Isus Cristos cu rugămintea de a-i vindeca fiica muribundă. Interpusă în acest context, apare vindecarea femeii bolnave de hemoragie: o boală rușinoasă, deoarece în conformitate cu legea iudaică, ea devenea impură și trebuia să stea în afara comunității până la purificarea sa, "până seara" (Lev 15,26-27). Cu toate acestea, ea se apropie pe Isus Cristos cu credința că doar o simplă atingere o va vindeca: și acest lucru se petrece! În cele din urmă credința femeii este aceea care-i dă vindecarea și nu o simplă respectarea a prescrierilor legiste a unor norme. Isus Cristos confirmă aceste fapt: "Fiică, credința ta te-a mântuit; mergi în pace!" (Lc 8,48).

Reluând povestirea începută în primele versete ale aceste pericope scripturistice, evanghelistul Luca ne conduce la casa lui Iair. Aici ne găsim în fața unui fapt dezolant: o fată tânără, de doisprezece ani, unicul copil al părinților, a murit! Câtă jale, suferință, plâns... În ciuda acestei situații aparent fără de ieșire intervine, pentru a câta oară, credința: "Nu te teme, crede numai și ea va fi mântuită!". Și printr-un simplu gest și printr-o simplă exclamație, ea învie. În fața puterii divine și a credinței omului până și moartea capitulează!

Aceste pericope scripturistice, care au drept temă centrală credința, sunt foarte reconfortante pentru familia creștină. În familia fiecăruia dintre noi putem găsi neliniște, suferință, violență, nebunie, moarte... Ce este mai sfâșietor în viața noastră decât faptul că cel din familia noastră, cel de lângă noi, este în suferință, fizică sau spirituală, iar noi, cei care-i stăm alături, nu putem să facem nimic. Cheltuim bani, timp și energie, pentru a-i da puțină alinare, însă aceasta nu vine. Privim cu părinți, frații, surorile, copii noștri se sting, iar noi, neputincioși, în asistăm cu mâinile și glasul tremurând... Însă aceasta trebuie să fie atitudinea familiei creștine? Oare credința noastră nu ne spune nimic? Exemplele de credință pe care le găsim în aceste pericope trebuie să ne dea mult curaj, deoarece numai prin Isus Cristos și cu el vom putea să învingem greutățile vieții și să trăim în speranța și dimensiunea învierii. În luna noiembrie, lună închinată pomenirii tuturor morților, să lăsăm ca gândul și rugăciunea noastră să se îndrepte către Dumnezeu, pentru ca el să fie îndurător și plin de milostivire față de toți cei care s-au săvârșit și să-i primească în Împărăția cerească. Dumnezeu să-i odihnească în pace!

 

Paragraful 35 din Familiaris consortium, ne spune:

"Obligația de educație își are rădăcinile în vocația inițială a soților de a participa la opera creatoare a lui Dumnezeu, pentru că aducând pe lume o nouă făptură din iubire și pentru iubire ceea ce în sine înseamnă vocație la creștere și dezvoltare, părinții își asumă obligația de a o ajuta efectiv să trăiască o viață pe deplin umană. Așa cum a amintit Conciliul Vatican al II-lea, «Deoarece au dat viață copiilor, părinții au obligația gravă de a-i educa; ei sunt primii și principalii lor educatori. Această funcție educativă este atât de importantă încât dacă lipsește, poate fi înlocuită cu foarte mare greutate. Părinții le revine obligația de a crea în sânul familiei o atmosferă întărită de iubire și evlavie față de Dumnezeu și de oameni, atmosferă care favorizează educația completă a copiilor în sens personal și social. Deci, familia este prima școală a virtuții sociale de care duce atâta lipsă societatea».

Dreptul și datoria de educație a părinților sunt considerate ca esențiale, în legătură cu transmiterea vieții umane; ca originare și primare, în comparație cu misiunea educativă a altora, și aceasta din cauza raportului de iubire care există între părinți și fii. Această educație este, în sfârșit, de neînlocuit și inalienabilă, pentru că nu poate fi încredințată cu totul altora și nici uzurpată de alții.

Pe lângă aceste caracteristici, nu poate fi dată uitării considerația că elementul cel mai radical al obligației educative a părinților este iubirea paternă și maternă; aceasta își găsești împlinirea în munca educativă în care vrea să desăvârșească angajarea în serviciul vieții: iubirea părinților, din izvor devine sufletul și chiar norma care inspiră și conduce acțiunea educativă concretă, îmbogățind-o cu acele valori de gratitudine, perseverență, bunătate, slujire, dezinteres și spirit de sacrificiu, care toate sunt cel mai prețios rod al iubirii" (FC 35).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire