SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 51, 27.10.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Lc 4,14-9,50) (VI)
Primirea cuvintelor lui Dumnezeu prin Isus Cristos (cf. Lc 8,1-21)

Datorită extinderii, dar, în același timp, și datorită importanței acestui material al Evangheliei sfântului Luca, vom împărți cel de al VIII-lea capitol în două: primirea cuvintelor lui Dumnezeu prin intermediul lui Isus Cristos (cf. Lc 8,1-21) și miracolele - semne vizibile ale credinței care mântuiește (cf Lc 8,22-56).

În această primă parte, pe care o supunem atenției, evanghelistul Luca se oprește asupra semnificației cuvintelor mântuitoare ale lui Isus Cristos, deoarece toți aceia care se apropie de el și îi acceptă învățăturile primesc, de fapt, cuvintele și învățăturile lui Dumnezeu. Structurarea acestor pericope scripturistice este următoarea: Isus Cristos și femeile evlavioase (cf. Lc 8,1-3), parabola semănătorului (cf. Lc 8,4-15), parabola candelei (cf. Lc 8,16-18), Sfânta Fecioară Maria și frații lui Isus Cristos (cf. Lc 8,19-21).

În activitatea de evanghelizare desfășurată de Isus Cristos pe drumurile Galileii, el a fost însoțit de două grupuri bine distincte: cel al apostolilor și cel al femeilor evlavioase. La cel din urmă face referință această pericopă evanghelică (cf. Lc 8,1-3), deoarece femeile ocupă un loc important în întreaga redactare lucană (și aici ne referim atât la Evanghelie, cât și la Faptele Apostolilor. Prezența femeilor a fost întotdeauna, în cazul evanghelistului Luca, una revelatoare, deoarece le găsim pe drumurile Galileii, în preajma apostolilor, sub crucea lui Isus Cristos, în momentul înmormântării, dar și în ziua învierii. Evanghelistul Luca nu scoate în evidență vre-o lucrare deosebită a femeilor, dar locul lor, adică alături de Isus Cristos în întreaga sa activitate, moarte și înviere, ne vorbește de la sine despre ceea ce dorea el să ne spună: pentru Dumnezeu și la Dumnezeu nu există discriminare și indiferență. Fiecare este prețuit pentru simplul fapt că este creatura milostivirii sale!

O fermecătoare, dar, în același timp, impresionantă parabolă este aceea a semănătorului (cf. Lc 8,4-15). Poate și datorită lungimii sale, poate și datorită greutății sale în economia specifică a mântuirii, această parabolă ne implică pe fiecare dintre noi într-un fel de legătură intimă cu Împărăția lui Dumnezeu și cu planul său de mântuire. Această pericopă scripturistică este un tot unitar care se rotește în jurul diferitelor moduri de ascultare a cuvântului proclamat de Dumnezeu și a modurilor prin care omul îi răspunde. Structurată sub formă de povestire, găsim în ea faptul că Isus Cristos prezintă parabola semănătorului (cf. Lc 4-8) și explicare acesteia la insistențele discipolilor (cf. Lc 8,9-15). Isus Cristos le explică faptul că toate cele patru grupuri au primit sămânța divină, adică este vorba despre cuvântul lui Dumnezeu: depinde de fiecare în parte dacă dorește sau nu să-l primească și să aducă roade. Dumnezeu oferă, dar nu obligă pe nimeni!

De altfel, în continuarea acestei explicații, găsim și parabola candelei (cf. Lc 8,16-19). Imaginea candelei ne sugerează care trebuie să fie comportamentul creștinilor: faptele pe care ei le fac trebuie să fie limpezi și să lumineze pe alții. De fapt, Dumnezeu a oferit discipolilor săi cunoașterea misterelor Împărăției sale nu pentru ca aceasta să rămână ascunsă. În Biserică și prin membrii ei, cuvântul lui Dumnezeu trebuie răspândit prin mărturia întregii vieți a credincioșilor care au primit acest har.

O altă pagină impresionantă, dar, în același timp, mult discutată este cea referitoare la pericopa scripturistică a prezenței Mamei și a fraților lui Isus Cristos (cf. Lc 8,19-21). În aceste versete, evanghelistul Luca continuă învățătura în parabole în ceea ce privește cuvântul lui Dumnezeu. Diferit de scrierea redactată de evanghelistul Marcu (cf. Mc 3,31-35), Luca nu dorește să opună familia de sânge a lui Isus Cristos împotriva celei compuse de grupul discipolilor: cu siguranță, nu legăturile familiale sunt cele care te pot duce direct în paradis, ci primirea cuvântului lui Dumnezeu și transmiterea lui. Citind cu atenție întregul pasaj scripturistic, întreaga evanghelie și întreaga viață a Preasfintei Fecioare Maria, ne dăm seama foarte bine că ea face parte dintre "(...) aceia care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și îl împlinesc (Lc 8,21).

Toate aceste pagini scripturistice ne conduc cu gândul la familia creștină care trebuie să fie un far luminos în societatea contemporană. Atât soțul, cât și soția pot oferi lumii, dar în primul rând familiei din care fac parte, o rază de speranță divină.

Cuvântul lui Dumnezeu transmis de către Dumnezeu prin intermediul Bisericii este unul viu și pătrunzător: depinde de fiecare membru al ei dacă va ști să-l accepte și să-l facă să aducă roade. Este strict necesar ca soții creștini să mediteze cuvântul lui Dumnezeu, să-l transmită, să-l pună în practică și să-l facă să rodească. Doar în acest fel pot spune că se identifică cu familia lui Isus Cristos.

 

Familiaris consortium, la numărul 34, sugerează:

"Totdeauna este de mare importanță a avea o concepție dreaptă despre ordinea morală, a valorilor și normelor ei: această importanță crește atunci când sunt greutăți numeroase și grave pentru a o pune în aplicare.

Ordinea morală, pentru motivul că descoperă și propune planul lui Dumnezeu, nu poate fi ceva înjositor și impersonal pentru om. Dimpotrivă, răspunzând la exigențele profunde ale omului creat de Dumnezeu, se pune în serviciul deplin al umanității, cu iubirea delicată și necesară pe care o inspiră însuși Dumnezeu; susține și călăuzește orice făptură către fericirea sa.

Însă omul, chemat să trăiască responsabil planul lui Dumnezeu, plan înțelept și plin de iubire, este o ființă istorică ce se realizează pe sine, zi cu zi, prin diferitele sale alegeri libere. Pentru aceasta, omul cunoaște, iubește și împlinește binele moral urmând etapele de creștere.

Și soții, în cadrul vieții lor morale, sunt chemați la un drum continuu, susținuți de dorința sinceră și activă de a cunoaște mereu tot mai mult valorile pe care legea morală le păstrează și le promovează, precum și de voința dreaptă și generoasă de a le pune în aplicare. Cu toate acestea, soții nu privesc legea morală ca pe un ideal moral care urmează să fie atins în viitor, ci trebuie să-l considere ca pe o poruncă actuală a lui Cristos Domnul, pe care trebuie s-o îndeplinească angajându-se și acceptând dificultățile. «Pentru aceasta, așa numita sau a drumului în trepte, nu se poate identifica cu , în sensul că porunca legii morale divine ar avea diferite trepte și diferite forme pentru diverse categorii de oameni și pentru situații diferite. După planul divin, toți soții sunt chemați la sfințenie în viața de căsătorie și această înaltă vocație se realizează în gradul în care persoana umană este în măsură să răspundă la porunca divină cu suflet senin, încrezându-se în harul divin și în voința proprie». În această ordine de idei, conform pedagogiei bisericii, soții trebuie să recunoască clar doctrina cuprinsă în enciclica Humanae vitae ca pe o normă călăuzitoare pentru exercițiul sexualității și să se străduiască sincer să îndeplinească condițiile necesare pentru a observa aceste norme.

Această pedagogie, așa cum a semnalat sinodul episcopilor, cuprinde întreaga viață conjugală. Pentru aceasta, obligația de a transmite viața trebuie să fie integrată în misiunea globală a întregii vieți creștine, care nu poate ajunge la înviere fără a trece prin cruce. În acest context se înțelege că sacrificiul nu poate fi eliminat din viața de familie; din contra, el trebuie acceptat cu dragă inimă, pentru că prin el iubirea conjugală se adâncește și devine izvor de bucurie intimă.

Acest drum comun cere reflecție, informare, educație adaptată din partea preoților, a călugărilor și laicilor care sunt angajați în pastorala familială. Toți aceștia vor putea ajuta soții în drumul lor uman și spiritual, care comportă conștiința păcatului, angajarea sinceră de a respecta legea morală, ministerul reconcilierii. Trebuie ținut cont apoi și de faptul că în intimitatea conjugală sunt implicate voințele a două persoane, chemate însă la armonizarea mentalităților și a comportamentului: aceasta cere multă răbdare, simpatie și timp. De o importanță aparte în acest sector este unitatea judecății morale și pastorale a preoților: o atare unitate trebuie să fie căutată și asigurată cu grijă, pentru ca credincioșii să nu sufere din cauza neliniștilor conștiinței.

Drumul soților va fi ușurat așadar dacă, stimând doctrina bisericii și încrezându-se în harul lui Cristos, ajutați și însoțiți de păstorii sufletești și de întreaga comunitate eclezială, vor ști să descopere și să realizeze valoarea libertății și promovarea iubirii autentice pe care le-o oferă evanghelia și le-o propune porunca lui Dumnezeu". (FC 34)

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire