SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 50, 13.10.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Lc 4,14-9,50) (V)
Isus Cristos și credința omului (cf. Lc 7,1-50)

Credința ocupă un loc central în cel de al VII-lea capitol al Evangheliei sfântului Luca și, de asemenea, în acest context, îl putem descoperi pe Isus Cristos drept profetul lui Dumnezeu, trimisul Tatălui pentru mântuirea lumii. Intervenția lui Dumnezeu în viața poporului său este gata să se împlinească și ea răspunde la așteptarea de eliberare care salvează persoana în totalitatea sa, trup și spirit. Tocmai pentru aceasta, în timp ce săvârșea vindecările fizice, Isus Cristos a iertat păcatele oamenilor suferinzi și, tot de aici, iese la iveală o învățătură fundamentală: Isus Cristos a săvârșit toate faptele și cuvintele sale în fața poporului. Acest capitol ilustrează în ce mod Isus Cristos demonstrează că este ultimul profet care aduce cu sine mântuirea divină și cum aceasta este percepută de diferitele persoane care-i vin în întâmpinare. Aceste persoane apar în diferite circumstanțe, cum, de altfel, este structurat acest capitol: vindecarea servitorului centurionului (cf. Lc 7,1-10), învierea fiului văduvei din Nain (cf. Lc 7,11-17), mărturia lui Isus Cristos despre Ioan Botezătorul (cf. Lc 7,18-35), iertarea femeii păcătoase (cf. Lc 7,36-50).

În centrul primei pericope găsim credința unui oficial păgân care nu vine personal să-l roage pe Isus Cristos pentru vindecarea servitorului său care era muribund (cf. Lc 7,1-10), ci se folosește de intermediari. Acest caz pare inedit, la prima vedere, deoarece în momentul în care omul are nevoie de un lucru și ține cu tot dinadinsul să-l obțină merge personal și nu se lasă la mâna altora. În schimb, acest centurion se folosește, mai întâi de un bătrân dintre iudei și, mai apoi, de câțiva prieteni ai săi: amândouă grupurile îl roagă și insistă pentru vindecarea servitorului. Motivul pentru care Isus Cristos ar trebui să-l vindece pe servitorul centurionului pare pur material: "iubește națiunea noastră" (cf. Lc 7,6) și "el ne-a construit sinagoga" (cf. Lc 7,6). Și cu toate acestea, Isus Cristos îi ascultă rugămintea făcută prin intermediari și printr-un singur gest, vindecă pe servitor. Desigur că mesajul ascuns al acestei pericope este unul mesianic: Israel, poporul lui Dumnezeu, se face intermediarul dintre Dumnezeu și păgâni, dintre Isus Cristos și centurion. Credința acestui centurion este una cristologică, deoarece prin credința sa la cuvântul lui Isus Cristos el se subordonează puterii vindecătoare a lui Dumnezeu.

În continuarea aceleași idei a credinței găsim și pericopa învierii fiului văduvei din Nain (cf. Lc 7,11-17). Acest miracol a lui Isus Cristos și anume, învierea acestui tânăr vorbește despre puterea pe care Fiul lui Dumnezeu o are și pe care o exercită în favoarea celor care au nevoie de milostivirea sa. Povestirea ne indică faptul că, la un moment dat, două mulțimi se întâlnesc: cea care-l însoțește pe Isus Cristos și cea care o însoțește pe văduva care-și ducea la mormânt fiul. Ceea ce este interesant de observat este că lui Isus Cristos, așa cum putem citi în pericopă, i s-a făcut milă de văduvă și nu de mort și pentru alinarea suferinței sale el îl învie. Analizând cu atenție pericopa, putem observa că evanghelistul Luca îl numește pe Isus Cristos "Domn" (cf. Lc 7,13), titlu acordat numai după învierea sa: ceea ce, de fapt, Luca vrea să spună cititorilor săi este că Isus Cristos este Domnul vieții și că el are putere și asupra morții. El singur poate da și poate lua ceea ce este a lui, adică viață pământească și să ofere viața veșnică.

Mărturia pe care Isus Cristos o dă despre Ioan Botezătorul și pe care evanghelistul Luca o notează cu mare atenție și în multe versete ale Evangheliei sale (cf. Lc 7,18-35). Întreaga pericopă este surprinzătoare din mai multe puncte de vedere, deoarece în tot ceea ce se afirmă găsim un paralelism între activitatea lui Isus Cristos și cea a lui Ioan Botezătorul. Deoarece Ioan Botezătorul se găsea în închisoare (cf. Lc 3,20), el se folosește de intermediari pentru a-i pune o întrebare crucială lui Isus Cristos: "Tu ești acela care trebuie să vină, sau să așteptăm pe altul?". O întrebarea sceptică sau provocatoare din partea ucenicilor lui Ioan Botezătorul, marele reformator de cutume al poporului israelit, însă legitimă din cauza multor alți "profeți" ai timpului (cf. Fap 5,34-39), care se dădeau drept trimiși ai lui Dumnezeu. Isus Cristos răspunde prin fapte: el nu se mulțumește să facă un discurs teologic sau religios, ci el învață și împlinește lucrările lui Dumnezeu, fapte care, deja din timpul profetului Isaia erau prevestite (cf. Is 26,19; 29,18-19; 35;5-6; 61,1). Prin tot ceea ce face Isus Cristos indică venirea Împărăției lui Dumnezeu și a mântuirii sale, iar mesajul central al acestei pericope este acela care amintește că numai în Isus Cristos omul își poate găsi deplina fericire și că dincolo de aparențe trebuie să-l acceptăm așa cum el a venit între noi, adică în condiția sa umană și dumnezeiască, în același timp.

Tot în contextul milostivirii lui Dumnezeu față de omul păcătos avem pericopa scripturistică ce ne vorbește despre femeia păcătoasă (cf. Lc 7,36-50). În această situație avem în fața ochilor o femeie, recunoscută pentru păcatele sale publice, care auzind de faima și de minunile pe care Isus Cristos le înfăptuia, a mers în casa lui Simon fariseul; acolo Domnul servea prânzul, iar ea , prin gesturile sale umile, își cerea iertare pentru tot ceea ce a comis împotriva lui Dumnezeu în viața sa. Gestul este cu atât mai mișcător, cu cât Simon nu a sesizat ceea ce se întâmpla, el fiind preocupat ca totul să meargă bine, fără a privi însă la detalii. Atitudinea lui Isus Cristos este pe măsura faimei sale: el o iartă pe femeie datorită credinței sale. Nimic nu poate fi mai minunat decât momentul în care simți că ai fost iertat! Învățătura lui Isus Cristos din casa lui Simon este următoarea: "Cel care iubește mult, mult i se va ierta!" (Lc 7,47) și "Credința ta te-a mântuit; mergi în pace!" (cf. Lc 7,50).

Desigur că o analiză atentă a vieții de credință a familiei creștine, în contextul celui de al VII-lea capitol al Evangheliei sântului Luca, ar fi binevenită pentru fiecare dintre noi.

Unitatea și indisolubilitatea familiei are drept liant credința fermă în tot ceea ce Isus Cristos a spus și în învățătura sa. El s-a folosit de Biserică, instrument docil în mâna Maestrului, pentru a transmite mesajul său plin de speranță pentru fiecare credincios. Prin sacramentele și sacramentaliile sale, Biserica a asigurat întotdeauna o permanentă legătură de comuniune dintre Dumnezeu și om, dar și dintre persoană cu persoană.

 

În Familiaris consortium, la numărul 33, găsim:

"Și în câmpul moralei conjugale Biserica este și lucrează ca o maestră și mamă.

"În calitate de maestră, Biserica nu contenește de a proclama norma morală care trebuie să conducă transmiterea responsabilă a vieții. Biserica nu este autoarea acestei norme, nici arbitrul ei. Ascultând de adevăr, care este Cristos, a cărei imagine se reflectă în natura și demnitatea persoanei umane, Biserica interpretează norma morală și o propune tuturor oamenilor de bunăvoință, fără să le ascundă exigențele radicale și perfecțiunea acestei legi.

Ca mamă, Biserica este alături de multe perechi de soți care sunt în greutăți în acest punct important al vieții morale: cunoaște bine situația lor, adesea foarte grea și uneori cu adevărat chinuită de greutăți de tot felul, nu numai individuale, ci chiar sociale. Biserica știe că atâția soți întâlnesc greutăți nu numai pentru realizarea normei morale, ci chiar pentru însăși înțelegerea valorilor inerente acestei norme.

Dar este aceeași și unica Biserică care e în același timp maestră și mamă. Pentru aceasta, nu încetează de a invita și de a încuraja, pentru ca eventualele greutăți conjugale să se rezolve fără a falsifica și compromite adevărul. Biserica este convinsă că nu poate fi contradicție între legea divină pentru transmiterea vieții și aceea de a favoriza iubirea autentic conjugală. În acest sens, pedagogia concretă a Bisericii trebuie să fie unită, nu separată de doctrina ei. Repet cu aceeași convingere a predecesorului meu, papa Paul al VI-lea: «Forma eminentă a carității față de suflete este de a nu se micșora cu nimic doctrina mântuitoare a lui Cristos».

Pe de altă parte, pedagogia autentic eclezială își descoperă realismul și înțelepciunea numai dezvoltând o activitate tenace și curajoasă în a crea și a susține toate acele condiții umane, psihologice, morale și spirituale care sunt indispensabile pentru a înțelege și trăi valoarea și norma morală.

Nu încape îndoială că între aceste condiții trebuie enumerate răbdarea și statornicia, umilința și tăria sufletului, încrederea filială în Dumnezeu și în harul său, recurgerea frecventă la rugăciune și la sacramentele euharistiei și mărturisirii. Astfel, întăriți cu aceste ajutoare, soții creștini vor putea menține vie conștiința influxului special pe care harul sacramental al căsătoriei îl exercită asupra tuturor realităților vieții conjugale și, prin aceasta, și asupra sexualității lor, căci darul Duhului Sfânt pe care soții îl primesc și-i corespund, îi va ajuta să folosească sexualitatea umană după planul lui Dumnezeu și ca un semn al iubirii unitive și fecunde a lui Cristos pentru Biserica sa.

Dar între condițiile necesare se află și cunoașterea trupului omenesc și a ritmurilor fertilității lui. În acest sens, trebuie să se depună toate eforturile ca toți soții să cunoască acest lucru, în primul rând tinerii înainte de căsătorie, făcându-li-se o informare și educație clară, serioasă și la timpul potrivit, de către soți, medici, experți. Aceste cunoștințe trebuie să ducă apoi la educația pentru autocontrol. Din toate acestea se vede absoluta necesitate a virtuții castității și a educației permanente pentru această virtute. În viziunea creștină, castitatea nu înseamnă nici refuzul și nici disprețul sexualității umane, ci înseamnă mai curând energia spirituală care știe să apere iubirea de pericolele egoismului și agresivității; care știe să promoveze iubirea către deplina ei realizare.

Papa Paul al VI-lea, cu profundă intuiție de înțelepciune și dragoste, nu a făcut altceva decât să dea glas experienței atâtor perechi de soți, atunci când a scris în enciclica sa: «Dominarea instinctului prin rațiune și voință liberă, impune fără îndoială o asceză pentru ca manifestările afective ale vieții conjugale să fie după rânduiala cea dreaptă și mai ales pentru observarea continenței periodice. Însă această disciplină, proprie castității soților, departe de a vătăma iubirea conjugală, îi conferă o mai mare valoare umană. Ea cere efort continuu, însă grație acestui influx binefăcător, soții dezvoltă integral personalitatea lor, îmbogățindu-se cu valori spirituale: aduce vieții familiale roade de liniște sufletească și de pace care îi ajută la rezolvarea altor probleme; se dezvoltă atenția datorată celuilalt soț, îi ajută pe soți la evitarea egoismului, care este dușmanul adevăratei iubiri, și adâncește simțul lor de responsabilitate în îndeplinirea datoriilor. Părinții dobândesc prin această disciplină capacitatea de a influența mai adânc și mai eficace în opera de educare a copiilor»" (FC 33).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire