SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 5, 19.11.2003
Ioan Botezătorul și Isus Cristos (Mt 3,1-4,25)

Evanghelistul Matei continuă să prezinte pregătirea lui Isus Cristos pentru activitatea publică ce va urma: în capitolele 3 și 4, Matei așterne pe hârtie predica lui Ioan Botezătorul (cf. Mt 3,1-12), botezul lui Isus Cristos (cf. Mt 3,13-17), ispitirea lui Isus Cristos (cf. Mt 4,1-11), vizita sa la Cafarnaum (cf. Mt 4,12-17), chemarea primilor discipoli (cf. Mt 4,18-22) și începutul predicii lui Isus Cristos prin învățături și vindecări (cf. Mt 4,23-25).

În prima pericopă a capitolului al treilea (Mt 3,1-12), prezentându-l pe Ioan Botezătorul, evanghelistul Matei îl arată, de fapt, pe cel care a fost deschizătorul de viață veșnică, pe Isus Cristos. Tot ceea ce Ioan Botezătorul aduce la cunoștința ascultătorilor nu este un program de viață, de conduită necunoscut, ci, făcând referință la un pasaj al Vechiului Testament luat din Isaia 40,3, transmite un mesaj profund, de actualitate: "Convertiți-vă, pentru că s-a apropiat Împărăția cerurilor" (Mt 3,2). Convertirea ("metanoia") este un aspect al omului ce implică o schimbare substanțială. Mesajul lui Ioan Botezătorul este unul singur: convertindu-se, făcând binele și botezându-se, omul poate intra în Împărăția lui Dumnezeu (cf. Mt 3,7-12).

Episodul botezului lui Isus Cristos este unul dintre cele mai interesante, dar, în același timp, unul dintre cele mai controversate ale evangheliei (cf. Mt 3,13-17). Evanghelistul ne aduce la cunoștință faptul că Isus Cristos, venind la Iordan, se prezintă la Ioan Botezătorul pentru a fi botezat. Stupoare, mirare, și, poate, neîncredere: cum, Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, să se boteze? Include acest fapt ideea că el ar fi avut păcat? Adevărul ce se poate extrage din acest eveniment este cu totul altul. Isus Cristos nu avea nevoie de botez: el era lumina din lumină, cuvântul din cuvânt, Dumnezeu din Dumnezeu și cu toate acestea a fost botezat de către Ioan Botezătorul. Se poate înțelege acest lucru și prin prisma exemplului, adică Isus Cristos se lasă botezat pentru a da un exemplu celor care veneau la Ioan Botezătorul și poate, chiar mai mult, a dorit să-i confirme autoritatea (cf. Mt 3,13-16). Totuși, punctul principal și greutatea acestui pasaj scripturistic nu cade numai asupra botezului, ci, mai mult, asupra epifaniei, asupra descoperii lui Isus Cristos drept Dumnezeu în manifestarea Sfintei Treimi (cf. Mt 3,16-17).

După botez, Isus Cristos este condus de către Duhul Sfânt în deșert, iar Matei subliniază faptul că acolo este supus încercării, "(...) ispitit de diavol" (Mt 4,1). Ispitirea lui Isus Cristos poate părea, la prima vedere, o încercare fără sens: cum poate o creatură, diavolul, să-l ispitească, să-l încerce pe Creator? Și în acest pasaj scripturistic, ca dealtfel în multe altele, este vorba despre o metaforă, o încercare poetică de prezentare a adevărurilor revelate: Matei prezintă comunității, căreia îi scrie aceste rânduri, o comunitate care suferă, care este persecutată și, în același timp, ispitită și tentată de a dezerta din fața greutăților, arătând că și Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, a fost ispitit. Comunitatea este persecutată și ispitită de diavol în același mod în care a fost încercat, ispitit și Isus Cristos, adică oferindu-i-se toate plăcerile lumii: putere, plăcere, autoritate. Răspunsul lui Isus Cristos trebuie să fie și răspunsul comunității: "Nu numai cu pâine trăiește omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu" (Mt 4,4).

În continuare, evanghelistul Matei vorbește despre începutul predicii lui Isus Cristos, care începe, și de fapt, continuă, mesajul lui Ioan Botezătorul "Convertiți-vă, pentru că s-a apropiat Împărăția cerurilor" (Mt 4,17). Isus Cristos, auzind că Ioan Botezătorul a fost arestat și închis, a dorit să-i autentifice și să-i întărească învățătura, preluându-i cuvintele.

La activitatea sa publică, Isus Cristos și-a asociat discipoli, oameni dornici să asculte cuvântul lui Dumnezeu și să-l urmeze. Prin îndemnul adresat lui Petru și Andrei "Veniți după mine și vă voi face pescari de oameni" (Mt 4,19) Isus Cristos adresează întregii comunități mesajul de speranță și încredere.

Acest al patrulea capitol al Evangheliei sfântului Matei (cf. Mt 4,23-25) se încheie cu prezentarea activității de început a lui Isus Cristos: învățătura și vindecările. În concepția poporului iudeu, învățătorul, ("raboni"), era cel care se prezenta drept mesagerul lui Dumnezeu și trebuia să însoțească învățătura sa cu fapte minunate, cu miracole și vindecări. Isus Cristos se prezintă și el în această postură, dar are totuși o componentă nouă: toată această învățătură și toate minunile pe care le făcea erau, de fapt, lucrarea lui Dumnezeu, Tatăl său.

Imaginea și activitatea, atât a lui Ioan Botezătorul, cât și a lui Isus Cristos, sunt caracterizate prin două aspecte: profetico-carismatic și misionaro-catehetic. Primul aspect se vede din faptul că Ioan și Isus sunt prezentați ca doi predicatori itineranți și vindecători; în al doilea aspect îi întâlnim proclamând Împărăția lui Dumnezeu prin evanghelia păcii, fericirii, mântuirii.

Plecând de la aceste ipostaze putem identifica, pentru familia creștină, două aspecte fundamentele: cel pofetico-carismatic și cel misionaro-catehetic.

Familia reunită în numele lui Isus Cristos are, cu siguranță, o prerogativă unică și, în același timp, debordantă: să fie semn profetic și drum carismatic pentru întreaga societate. Ce vrea să spună acest fapt? În ce mod familia creștină devine semn profetic pentru societate? Carismele pe care familia le primește sunt într-adevăr cele pe care societatea de astăzi le poate primi și accepta?

După modelul lui Isus Cristos, cel care s-a supus întru totul Tatălui, familia, adunată în jurul cuvântului lui Dumnezeu, al celebrării euharistice, al rugăciunii și al fidelității, se identifică cu glasul profetic ce se înalță spre omenire. În interiorul familiei, se găsesc acele virtuți, caracteristici și semne exterioare prin care se poate vedea lucrarea mântuitoare a lui Dumnezeu în fiecare membru. Devotamentul, pacea, înțelegerea, dar și speranța în desăvârșirea fiecărui membru al familie prin iubire și respect, devine semn profetic al Împărăției lui Dumnezeu. Convertirea zilnică, efortul de a înțelege, căutarea binelui celuilalt, alungarea egoismului și sacrificiul pentru familie devin semne profetice. Carismele familiei, acele daruri și calități ce se găsesc în ea, devin imbold și căutare de perfecțiune pentru toți. O familie unită, o familie plină de iubire, pace, matură în încercări și cu speranța reîntregirii sale în Împărăția lui Dumnezeu oferă societății de astăzi numeroase motive de bucurie și de încredere în viitor.

Tot familia trebuie să înțeleagă faptul că se transformă și devine misionară, că este trimisă la fiecare om, așa cum Isus Cristos a înțeles și a fost aproape de familie și că prin viața sa arată lumii iubirea lui Dumnezeu. Misionaritatea familiei nu este una "duminicală", cea de sărbătoare și de suprafață, ci una profundă, cu implicații durabile, prin mărturia, coerența și trăirea credinței.

Tot în acest mod se poate observa și cateheza, prezentarea credinței de către familie. Apelând la metodele de catehizare și la transmiterea valorilor creștine, familia transmite, de fapt, mesajul kerygmei, mesajul bunei speranțe tuturor, deoarece Împărăția lui Dumnezeu începe și se sfârșește în iubirea dătătoare de viață a familiei.

Carta drepturilor familiei ne spune:

  • familia este locul în care diferite generații se întâlnesc și se ajută reciproc pentru a crește în cunoașterea umană și pentru a armoniza drepturile persoanei cu alte cereri ale vieții sociale;

  • familia și societatea, care sunt reciproc unite prin legături vitale și organice, au o funcție complementară în apărarea și în progresul binelui omenirii și al fiecărei persoane;

  • experiența diferitelor culturi de-a lungul istoriei a arătat cât este de necesar pentru societate să recunoască și să apere instituția familială;

  • societatea, și, în special, statul și organizațiile internaționale, trebuie să protejeze familia cu măsuri cu caracter politic, economic, social și juridic, cu scopul de a consolida unitatea și stabilitatea familiei în așa fel încât ea să poată să-și exercite funcția sa specifică;

  • drepturile, necesitățile fundamentale, bunăstarea și valorile familiei, chiar dacă sunt în mod progresiv apărute în unele cazuri, sunt adesea ignorate și nu rareori subminate de legi, instituții și programe socio-economice;

  • multe familii sunt constrânse să trăiască în situații de sărăcie care le împiedică să-și desfășoare propriul rol cu demnitate;

  • Biserica Catolică, conștientă că binele persoanei, al societății și al Bisericii însăși trece prin viața de familie, a reținut ca parte a misiunii sale obligația de a proclama tuturor planul lui Dumnezeu înscris în natura umană cu privire la căsătorie și la familie, de a promova aceste două instituții și de a le apăra împotriva tuturor celor care le atacă.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire