SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 49, 06.10.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Lc 4,14-9,50) (IV)
Proclamarea fericirilor (cf. Lc 6,27-49)

A doua jumătate a celui de al VI-lea capitol al Evangheliei sfântului Luca grupează un set de 4 pericope scripturistice care au în centru o temă principală: iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproapele. Iată cum le putem structura: proclamarea fericirilor (cf. Lc 6,20-26), învățătura lui Isus Cristos cu privire la iubirea față de dușmani (cf. Lc 6,27-36), judecata aproapelui (cf. Lc 6,37-46), casa construită pe stâncă (cf. Lc 6,47-49).

Pericopa fericirilor este esența întregii Evanghelii a sfântului Luca (cf. Lc 6,20-26): acela care știe să pună în practică aceste fericiri va dobândi, negreșit, viața veșnică. De fapt, evanghelistul Luca pune față în față două grupuri de oameni și două tipuri de situații, iar rezultatul se concretizează prin fericiri și prin nenorociri ("vai"). Cuvintele lui Isus Cristos adresate mulțimii sunt o prezentare a dreptății lui Dumnezeu: el se adresează celor care sunt fără apărare și fără drepturi, disprețuiți pentru numele Fiului Omului și acelora care așteaptă mântuirea lui Dumnezeu. Dacă am separa fericirile de "vaiurile", de nenorocirile prezentate, ar rezulta o interpretare cu totul diferită a acestei pericope: totuși, fericirile trebuie să fie citite în contextul mai larg al evangheliei sfântului Luca, dar și în sintonie cu cealaltă scriere lucană, Faptele Apostolilor. Aceste fericiri și aceste nenorociri sunt prezentate drept condiție pentru intrarea în Împărăția lui Dumnezeu, iar cei ce doresc să facă parte din prima comunitate creștină trebuie să îmbrățișeze toate condițiile vieții, toate persecuțiile și tot ceea ce vine din providența divină.

Drept urmare a acestor fericiri găsim pericopa referitoare la iubirea dușmanilor (cf. Lc 6,27-36). În această iubire se concretizează învățătura primită de la Isus Cristos și, tot aici, se poate practica desăvârșita ucenicie la școala lui Dumnezeu. După fericiri, care sunt destinate tuturor acelora care sunt oprimați, într-o a doua parte discipolilor ne este propus un comportament cu totul ieșit din comun: iubirea dușmanilor. Adresându-se celor care-l ascultau, Isus Cristos le cere să practice iubirea (agápe) către cei care îi urăsc. Isus Cristos le propune un lucru inedit: să-i iubească, să-i stimeze și să le arate bunăvoința celor care le sunt potrivnici, sau chiar îi urăsc atât prin cuvinte, cât și prin faptele lor. "Regula de aur" instituită de către Isus Cristos (cf. Lc 6,31) și care va deveni un element de bază pentru a-i recunoaște pe creștini este tocmai aceasta: iubirea față de toate ființele create de Dumnezeu, indiferent dacă acestea ne sunt apropiate sau îndepărtate, dacă ne sunt prieteni sau dușmani.

Pe aceeași linie a iubirii aproapelui găsim și pericopa care ne vorbește despre modul în care creștinul trebuie să abordeze judecarea semenului (cf. Lc 6,37-46). Refuzarea judecării, criticării aproapelui îl face pe creștin să se identifice cu Isus Cristos, deoarece creștinului fiindu-i promisă înfierea de către Dumnezeu el devine fiu adoptiv al său și frate în Isus Cristos. Ori, această demnitate este în contradicție cu tot ceea ce înseamnă răutate, răzbunare, judecată și toate celelalte care pot aduce atingere demnității fratelui și surorii noastre. Dumnezeu însuși se proclamă milostiv și îndurători, iar aceste caracteristici trebuie aprofundate și imitate de toți aceia care poartă numele de creștin: nu este posibil să purtăm un nume și să imităm faptele și atitudinile celor care vor ca viața noastră să se transforme în necredință și infern. Cu proverbele folosite de Isus Cristos, evanghelistul Luca ne învață să lăsăm judecata în seama lui Dumnezeu, deoarece el va verifica întreaga conduită de viață a fiecărui om în parte. Invitându-ne să face curățenie în propria noastră casă, Isus Cristos folosește o formulare plastică și prin parabola paiului și a bârnei ne descoperă că, de fapt, fiecare dintre noi mai avem mult de lucrat la propria sfințenie și perfecțiune: în momentul în care vedem câte mai avem de făcut, în acel moment îi vom putea înțelege și pe cei din jurul nostru, indiferente de ceea ce ei fac sau gândesc. Totuși, nu putem să fim indiferenți de ceea ce, eventual, se face rău în jurul nostru: totuși, și în acest caz, trebuie să ne înarmăm cu multă înțelegere și calm pentru a putea aduce și rezolva acea situație, nu pentru a condamna și a înrăutății cazul respectiv.

Ultima pericopă al celui de al VI-lea capitol ne învață că pentru a deveni adevărați și autentici discipoli al lui Isus Cristos este nevoie să punem în practică toată învățătura lui Dumnezeu (cf. Lc 6,47-49). Nu este necesar să îndeplinim numai poruncile sau legile pe care noi le considerăm mai ușoare sau realizabile, ci trebuie să învățăm a-i iubi pe toți și necondiționat, cu iubirea și înțelegerea lui Isus Cristos, care pentru mântuirea fiecărui om în parte s-a dat morții și încă moartea pe cruce. Construind casa noastră interioară pe temelia, pe stânca de nezdruncinat a lui Dumnezeu vom putea vedea mântuirea noastră, iar când vom fi asaltați de lipsuri, greutăți și nevoi nu ne vom teme, pentru că el este cu noi.

Pentru familii iubirea și respectul și îndeplinirea până la capăt a promisiunilor făcute în ziua cununiei sunt normele de bază care trebuie să ghideze viața de familie.

Așa după cum am putut observa în aceste pagini minunate ale Evangheliei sfântului Luca, iertarea, milostivirea, nejudecarea după aparențe sunt elementele de bază care pot salva familia creștină de multele pericole de care este asaltată. Desigur că multe pot fi situațiile în care familia devine centrul discuțiilor, a criticilor și chiar a insultelor celor care trăiesc fără Dumnezeu, sau, ceea ce este mai grav, trăiesc împotriva lui Dumnezeu. Și totuși în mijlocul atâtor dificultăți familia creștină care a jurat fidelitate lui Dumnezeu și iubire și respect partenerului de viață va ști să-și educe copiii în frica lui Dumnezeu în respect pentru toate ființele umane. În acest mod vom vedea cum întreaga viață a societății va fi mai bună, mai pașnică, iar judecățile, certurile, răutatea vor dispărea.

 

Familiaris consortium, la numărul 32, sugerează:

"În contextul unei culturi care deformează grav sau chiar a pierdut adevărata semnificație a sexualității umane, pentru că o smulge din raportul ei esențial cu persoana umană, biserica simte acum mai urgentă și de neînlocuit misiunea sa de a prezenta sexualitatea ca valoare și obligație a întregii persoane create, bărbat și femeie, după imaginea lui Dumnezeu.

În această perspectivă Conciliul Vatican al II-lea a afirmat clar că «(...) atunci când este vorba de a uni iubirea conjugală cu transmiterea responsabilă a vieții, caracterul moral al comportamentului nu depinde numai de sincera intenție și de valorificarea motivelor, dar este determinat și de criterii obiective care își au baza în natura însăși a persoanei umane și a faptelor sale și sunt destinate la menținerea în climat de adevărată iubire a întregului sens al dăruirii reciproce și al procreării umane; iar toate acestea nu vor fi posibile dacă nu va fi cultivată cu suflet sincer virtutea castității conjugale».

Plecând de la «(...) viziunea integrală asupra omului și a vocației lui nu numai naturale și pământești, ci și supranaturale și veșnice», papa Paul al VI-lea a afirmat că doctrina Bisericii «e bazată pe legătura de nedespărțit dintre cele două semnificații (unitate și procreație) ale actului conjugal, legătură pe care a voit-o Dumnezeu și pe care omul nu o poate despărți din proprie inițiativă». Și a încheiat confirmând că trebuie exclusă, fiind intrinsec lipsită de onestitate, «(...) orice acțiune care, fie ca pregătire la actul conjugal, în împlinirea lui, sau în dezvoltarea urmărilor lui naturale, are ca scop sau mijloc de a face imposibilă procrearea».

Când soții, recurgând la anticoncepționale, despart (rup) aceste două semnificații pe care Dumnezeu creatorul le-a înscris în ființa bărbatului și a femeii și în dinamica comuniunii lor sexuale, devin «arbitrii» planului divin, «manipulând» și înjosind sexualitatea umană, cu aceasta înjosindu-se pe ei înșiși și alterând valoarea dăruirii totale. Astfel, limbajul genuin care exprimă dăruirea totală, reciprocă a soților, anticoncepția îi impune un limbaj obiectiv contradictoriu, acela de nedăruire totală unul altuia. De aici derivă nu numai refuzul pozitiv pentru o nouă viață, ci chiar falsificarea interioară a adevăratei iubiri conjugale, care e chemată a se dărui în totalitatea personală.

În schimb, atunci soții recurg la perioadele de infecunditate, respectând legătura de nedespărțit a semnificației unitare și procreative a sexualității umane, se comportă cu «miniștri» ai planului lui Dumnezeu și «folosesc» sexualitatea conform dinamismului genuin al dăruirii «totale», fără manevre și alterări.

În lumina experienței dusă de multe perechi de căsătoriți și a datelor diferitelor științe umane, reflecția teologică poate culege și este chemată să aprofundeze diferența antropologică și în același timp morală care există între contracepție și recurgerea la perioadele de infecunditate: este vorba de o deosebire foarte vastă de care în mod obișnuit nu se ține seama și care antrenează, în ultimă analiză, două concepții inconciliabile despre persoana și sexualitatea umană. Alegerea perioadelor de infecunditate comportă acceptarea timpului persoanei femeii, și împreună cu aceasta acceptarea dialogului, a respectului reciproc, a responsabilității comune și a stăpânirii de sine. Apoi, a accepta timpul și dialogul înseamnă a recunoaște caracterul spiritual și corporal al comuniunii conjugale, precum și a trăi în iubirea personală, în exigența cerută de fidelitate. În acest context, perechea conjugală experimentează comuniunea îmbogățită cu acele valori de dragoste și afectivitate, elemente ce constituie sensul adânc al sexualității umane chiar în dimensiunea ei fizică. În felul acesta sexualitatea umană este respectată și promovată în dimensiunea ei adevărată și deplin umană, nu «folosită» ca un «obiect» oarecare, acțiune care, distrugând unitatea personală a sufletului și a trupului, rănește însăși creația lui Dumnezeu în legătura intimă dintre natură și persoană" (FC 32).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire