SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 48, 29.09.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Lc 4,14-9,50) (III)
Alegerea celor doisprezece apostoli (cf. Lc 6,1-19)

Pentru a concretiza activitatea publică a lui Isus Cristos și, de asemenea, pentru a indica puterea faptelor sale, evanghelistul Luca menționează în capitolul al VI-lea și, în mod deosebit, în prima sa parte (cf. Lc 6,1-19), câteva dintre învățăturile și minunile sale. Acestea sunt structurate în felul următor: Fiul Omului este stăpânul sâmbetei (cf. Lc 6,1-5), vindecarea omului cu mâna paralizată (cf. Lc 6,6-11), alegerea celor doisprezece apostoli (cf. Lc 6,12-16), Isus Cristos și mulțimile (cf. Lc 6,17-19).

Disputa principală care deschide cel de al VI-lea capitol al Evangheliei sfântului Luca este aceea referitoare la ziua de sâmbătă (cf. Lc 6,1-11). De fapt, ne găsim în fața a două momente diferite din viața lui Isus Cristos, care sunt, totuși legate între ele de aceeași temă: sfințirea zilei de sâmbătă. După cum bine se știe, ziua de sâmbătă este legea fundamentală a legii mozaice și, după preceptul lui Moise (cf. Ex 20,8-11), sâmbăta ocupă un spațiu deosebit în întreaga viață cultică și socială a poporului lui Israel.

În prima pericopă (cf. Lc 6,1-5) evanghelistul Luca ne duce alături de Isus Cristos și de apostolii săi pe drumurile din Galileea. Aici are loc un eveniment mai puțin deosebit, la prima vedere: discipolii lui Isus Cristos, trecând printr-un lan de grâu și fiind înfometați, au început să strângă din spice și să le mănânce. Această atitudine a discipolilor îi irită pe farisei, deoarece aceștia călcau ziua sâmbetei, făcând lucruri interzise pentru acea zi. Răspunsul lui Isus Cristos nu întârzie să apară, iar acesta se bazează tot pe un text scripturistic luat prin prima carte a lui Samuel, în care sunt relatate faptele lui David în timp ce era urmărit de Saul (cf. 1Sam 21,2-7). Analizată cu atenție această pericopă și, mai ales, răspunsul pe care Isus Cristos îl dă fariseilor descoperim o declarație cristologică. În acest răspuns nu este vorba numai de o excepție de la legea sabatică, în el găsim libertatea pe care comunitatea creștină primară trebuie să o aibă, bazată fiind de atitudinea și faptele lui Isus Cristos. Stăpânirea Fiului Omului asupra sâmbetei, este oferită și discipolilor, însă cu o condiție: ca această domnie asupra zilei de sâmbătă să fie spre creșterea și întru necesitățile omului și nu contrar ei.

A doua pericopă, a aceleași dispute, este legată de vindecarea unui om cu mâna paralizată (cf. Lc 6,6-11). Odată ce evanghelistul Luca a fixat motivația cristologică, în pericopa anterioară, a doua dispută se orientează către o nouă înțelegere a semnificației sâmbetei: ea este raportată către a face bine și către viața persoanei umane. Întreaga scenă a disputei ne este binecunoscută, deoarece în întreaga Evangheliei a sfântului Luca la toate acțiunile de binefacere a lui Isus Cristos, se răspunde, din partea fariseilor și a cărturarilor, cu răutate și opoziție. Această pericopă este adresată întregului popor a lui Dumnezeu, deoarece ea indică drumul pe care credinciosul trebuie să-l urmeze dacă dorește, într-adevăr, să înțeleagă deplinătatea legii de iubire al lui Dumnezeu. În orice împrejurare și în orice timp este loc de a face binele!

Alegerea celor doisprezece apostoli de către Isus Cristos face obiectul acestei pericope scripturistice a evanghelistului Luca (cf. Lc 6,12-16). După ce Isus Cristos și-a început activitatea sa publică, după ce a cunoscut deja faima, dar și ostilitatea fariseilor și a cărturarilor, el se decide să-și aleagă un grup căruia să-i dezvăluie mai dinaproape "tainele Împărăției cerului". Acestui grup, ales de către Isus Cristos, i se va încredința transmiterea nealterată a cuvântului lui Dumnezeu și puterea asupra întregii comunități ce urma să se înfiripeze după moartea și învierea lui Isus Cristos și după coborârea Duhului Sfânt. Distincția pe care evanghelistul Luca o face între discipoli și grupul celor doisprezece apostoli este netă: tuturor le este oferită prezența și învățătura lui Isus Cristos, totuși, acestora doisprezece le este explicată întreaga bogăție a învățăturii divine și ei vor forma prima comunitate eclezială de ascultare și autoritate.

Învățătura și vindecările pe care Isus Cristos le înfăptuiește mulțimii venite să-l asculte (cf. Lc 6,17-19) au loc pe câmpie. După ce și-a ales grupul de apostoli, Isus Cristos coboară pentru a-i alina și învăța pe toți aceia care erau dornici de a vedea realizată cât mai curând Împărăția lui Dumnezeu. Faptul vindecărilor amintește încă o dată, că întreaga învățătură a lui Isus Cristos nu poate fi despărțită de acțiunea mântuitoare: persoane care vin la el sunt atrase de învățătura sa și de vindecările sale. Totuși acestea trebuie să vindece, în primul rând sufletul, ca, mai apoi, această vindecare să se reverse și asupra trupului.

O problemă care trebuie pusă în discuție, drept consecință a analizei pericopelor scripturistice anterioare, este aceea a motivației căutării lui Dumnezeu.

Familiile noastre creștine au nevoie de Dumnezeu, au nevoie de acea unire intimă cu puterea divină și vindecătoare a lui Isus Cristos, însă, acest fapt, trebuie să se bazeze pe o înțelegere profundă a rolului pe care relația creatură-Creator o are în întreaga viață familiară.

Desigur că nu trebuie uitată armonia ce există între diferitele aspecte familiare și anume: respectul dintre membrii familiei, rugăciunea comunitară și personală, încrederea în voința lui Dumnezeu, promovarea binelui comunitar și individual. Toate aceste caracteristicii ale vieții familiare ne conduc la o nouă și autentică trăire a statutului de creștin.

 

Familiaris consortium, la numărul 31, sugerează:

"Biserica este conștientă desigur și de multiplele și complicatele probleme pe care le întâlnesc astăzi soții multor țări, pentru a-și împlini rolul lor de transmițători responsabili ai vieții. Biserica recunoaște problema gravă a exploziei demografice, așa cum se prezintă în diferitele părți ale lumii, împreună cu implicațiile morale ce le comportă.

Cu toate acestea, Biserica reține că o considerare aprofundată a tuturor aspectelor acestei probleme ne oferă o nouă și mai puternică confirmare a importanței doctrinei autentice despre reglementarea natalității, repropusă de Conciliul Vatican al II-lea și de enciclica Humanae vitae.

Pentru aceasta, împreună cu părinții sinodali, simt datoria de a îndrepta un stăruitor îndemn teologilor pentru ca unindu-și forțele în colaborare cu magisterul ierarhic, să se străduiască să pună din ce în ce mai bine în lumină bazele scripturistice, motivațiile etice și rațiunile personale ale acestei doctrine. Astfel va fi posibil ca în contextul unei expuneri organice să devină accesibilă tuturor oamenilor de bunăvoință doctrina Bisericii asupra acestei probleme, făcând-o zi de zi mai luminoasă și mai profundă. În acest fel, planul divin va putea fi actualizat mai deplin, pentru mântuirea omului și spre lauda Creatorului.

Sub acest aspect, aportul coordonat și unit al teologilor, inspirat de adeziunea convinsă a teologilor la magister, care este unicul ghid autentic al poporului lui Dumnezeu, este de specială urgență și pentru motivul legăturii intime care există între doctrina catolică asupra acestei probleme și viziunea pe care biserica o propune despre om: dubiile sau greșelile ce se fac în domeniul vieții conjugale și familiale întunecă grav adevărul total despre om, într-o situație culturală adesea confuză și contradictorie. Aportul de lumină și adâncire a problemei pe care teologii sunt chemați să-l dea în domeniul specific al activității lor, are valoare incomparabilă și reprezintă serviciul special, de mare merit, pentru familie și omenire" ( FC 31).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire