SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 47, 22.09.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Lc 4,14-9,50) (II)
Chemarea primilor apostoli (cf. Lc 5,1-39)

Evanghelistul Luca își concentrează atenția, în cel de al V-lea capitol al evangheliei sale, asupra chemării: nu este vorba numai despre chemarea apostolilor, sau, mai bine spus, a primilor apostoli, ci despre chemare la adevăr și sfințenie, în general. Pentru o concretizare a celor afirmate mai sus putem să observăm structurarea acestui capitol, după cum urmează: pescuirea minunată și chemarea celor dintâi apostoli (cf. Lc 5,1-11), vindecarea unui lepros (cf. Lc 5,12-16), vindecarea unui om paralizat (cf. Lc 5,17-26), chemarea lui Levi (cf. Lc 5,27-32), discuții despre post între Isus Cristos și farisei și cărturari (cf. Lc 5,33-39).

Privind situația în ansamblul ei, ne putem da seama că prima pericopă a acestui capitol (cf. Lc 5,1-11), nu are drept scop imediat chemarea lui Petru, ci, datorită mulțimii de care era înconjurat Isus Cristos, el îi poruncește lui Petru să-l primească în barcă și, numai după aceea, îi va face cunoscut care este planul lui Dumnezeu cu el. Acest amestec de învățătură, miracol și chemare este, de fapt, suportul de la care evanghelistul Luca pleacă pentru a da cititorilor săi posibilitatea să se regăsească printre aceste rânduri. Pescuirea minunată este prefigurarea Bisericii creștine abia născute și introducerea ei în contextul acestei pericope, adică în chemarea sfântului Petru și a primilor apostoli, este un nou semn al puterii lui Isus Cristos, noul și veșnicul preot al întregii istorii. Transformarea sfântului Petru din pescar în predicator, "pescar de oameni", nu poate fi întâmplătoare; ea își are fundamentul în alegerea liberă și necondiționată a lui Dumnezeu față de orice făptură care vrea și știe să-i răspundă prompt și cu toată ființa sa. Simon-Petru devine chiar de la început purtătorul de cuvânt al întregului grup de apostoli care-l va urma pe Isus Cristos, iar rolul pe care el îl va avea în interiorul primei comunități din Ierusalim, imediat după evenimentul Paștelui lui Isus Cristos, este acela de a umple năvodul Bisericii, după porunca Fiului lui Dumnezeu. Chiar dacă chemarea i-a fost adresat doar lui Petru, toți ceilalți prezenți la aceste eveniment îl urmează fără șovăire, iar în momentul în care trebuie să-și verse sângele pentru el o vor face. Aceasta înseamnă chemare: ascultare, slujire, dăruire totală.

Imediat după pescuirea minunată, evanghelistul Luca relatează două vindecări făcute de către Isus Cristos: cea a unui lepros (cf. Lc 5,12-16) și cea a unui om paralizat (cf. Lc 5,17-26). Acela care este profet, trimisul și Mesia continuă să aducă vestea cea bună și să înfăptuiască semne care permit oamenilor, și în mod deosebit pentru aceia care vor deveni discipolii săi, să-l recunoască drept Fiu al lui Dumnezeu.

Episodului leprosului din Cafarnaum (cf. Lc 5,12-16) ne indică faptul că Isus Cristos și-a aplecat milostivirea sa către cei care erau considerați ultimii, leproșii. Este binecunoscută atitudinea întregului popor cu privire la cei bolnavi de lepră: ei erau considerați blestemați și nu aveau nici un drept în societate; mai mult, ei erau excluși și izolați. Întreaga dramă a acestui om este cunoscută numai de Isus Cristos, deoarece prin atitudinea sa îl eliberează și-i redă nu numai sănătatea fizică, ci, în mod cu totul excepțional, sănătate interioară, spirituală. Omul devine, înainte de toate, complet sănătos atunci când este reintegrat în societate, atât în cea religioasă, cât și în cea laică. Vestea acestui miracol nu rămâne fără ecou, însă activitatea de predicare și de vindecare al lui Isus Cristos își găsește întreaga putere în rugăciune.

Locul celei de a doua vindecări nu este cunoscut și totuși, cunoaștem, din episodul relatat, credința și perseverența celor care l-au adus și chiar a însuși a omului paralizat (cf. Lc 5,17-26). Evanghelistul Luca, în introducerea povestirii sale, ne reamintește faptul că în jurul lui Isus Cristos se adunase nu numai poporul, dar și fariseii și învățații Legii veniți tocmai de la Ierusalim pentru a verifica dacă cele spuse și auzite despre el sunt adevărate. Între vindecarea acestui om și controversa autorității și puterii divine a lui Isus Cristos există o legătură organică, deoarece această vindecare este semnul puterii sale asupra păcatului, dar și neputinței fizice. Câțiva oameni, printre care și paraliticul, dau dovadă de credință și încredere în cele spuse și înfăptuite de către Isus Cristos: cuvintele sale marchează începutul unei noi forme de vindecare, adică el oferă, într-o manieră eficace, iertarea divină, deoarece paraliticul și însoțitorii săi, datorită credinței lor, sunt gata să o primească. Intervenția și necredința autorităților religioase dovedesc faptul că datorită invidiei și datorită faptului închiderii în sune nu reușesc să-l descopere pe Dumnezeu, în persoana Fiului său. Totuși cei care l-au recunoscut, l-au preamărit pe Dumnezeu și au știut să culeagă roadele bucuriei veșnice.

Chemarea vameșului Levi (cf. Lc 5,27-32) este una dintre cele mai interesante pagini ale Evangheliei sfântului Luca. În această pericopă scripturistică surprinde modul prin care Isus Cristos își alege discipolii săi: el nu se oprește numai asupra acelor persoane "integre", din toate punctele de vedere, din societatea timpului său, ci alege după cunoștința inimii și a activității ulterioare. Privindu-l pe Levi, un vameș, persoană asociată cu hoții și cu cei excluși din poporul lui Israel, deoarece prin meseria pe care o exercita s-a aliat cu romanii, asupritorii poporului, putem observa categorica sa hotărâre. El, lăsând toate, l-a urmat necondiționat pe Isus Cristos. Acceptând ospitalitatea casei lui Levi și tovărășia păcătoșilor și a vameșilor, el se face obiectul indignării fariseilor și a cărturarilor, însă aceștia dau dovadă de faptul că atâta timp cât nu vor reuși să privească orice om cu ochii milostivirii lui Dumnezeu, nu vor fi capabili să-l numească pe Dumnezeu Tată. Ei nu înțeleg că a accepta o astfel de ospitalitate înseamnă a primi harul lui Dumnezeu și iertarea păcatelor din partea lui. Răspunsul omului este, de fapt, răspunsul la chemarea de mântuire a sa indiferent care a fost situația personală de dinainte de întâlnirea cu Dumnezeu.

Discuția începută în pericopa precedentă continuă și în acest pasaj scripturistic în care are loc o controversă privitoare la post (cf. Lc 5,33-39). Întrebarea fundamentală era următoarea: de discipolii lui Isus Cristos nu respectă postul prescris de lege, așa cum fac celelalte categorii de discipoli? Isus Cristos le răspunde folosindu-se de două momente separate: într-o primă instanță le dă un răspuns profetic, într-o a doua le spune o parabolă. În amândouă cazuri, Isus Cristos dorește să le explice faptul că în momentul în care o persoană dorește să-l urmeze trebuie să adopte noi reguli, chiar dacă nu va trebui să le abandoneze total pe cele vechi. Noii membri ai comunității creștine primare trebuie să țină cont de faptul că numai practicând rugăciunea și postul, însă în noul mod de a vedea aceste practici de pietate, adică post pentru întărirea sufletului, nu un post făcut de suprafață, post pentru a fi văzut, numai în acest fel se poate vorbi despre o mortificație și o purificare interioară și exterioară.

Învățătura profundă care reiese din aceste pericope scripturistice este legată de mentalitatea omului și, în mod deosebit, de mentalitatea omului nou în Isus Cristos. Dacă viața de familie se lasă condusă de principiile morale care se găsesc în Sfânta Scriptură cu siguranță familia devine, într-adevăr, focarul iubirii, păcii, înțelegerii.

Ducă cum foarte bine reiese din cele ascultate, în familie trebuie să împletim în mod armonios trecutul cu prezentul, tradiția cu noutatea și acest lucru este valabil în toate situațiile concrete ale vieții, deoarece, în caz contrar, ne putem izbi de două fenomene: tradiționalismul și laxismul. Amândouă sunt dăunătoare familiei și societății, deoarece împiedică și înlătură libertatea fiilor lui Dumnezeu, adică a noastră, a fiecăruia.

Prin tradiționalism se înțelege toate acele obiceiuri, mentalități și cutume care izvorăsc din superstiție, din ignoranță și din refuzul a tot ceea ce este nou de dragul unui timp trecut. Nimeni nu are voie să schimbe tradițiile adevărate, bune și sfinte ale familiei, dar nici nu trebuie să se cadă în cursa fundamentalismului, a tradiționalismului, adică în acea concepție că nimic nu trebuie schimbat că "așa am apucat eu". Toate lucrurile, dacă sunt făcute spre creșterea sufletească și spirituală a familiei sunt bune și binevenite.

Cea de a doua tentație este laxismul, adică acea concepție prin care totul este învechit, anacronic și neavenit pentru timpul actual. Totul este permis, ceea ce ne învață părinții, bunicii sau alții sunt lucruri care au trecut, care sunt "din secolul trecut", valabile doar pentru cei ce se pregătesc de moarte. Ori, experiența vieții ne învață că ori de câte ori s-a omis învățătura și tradiția sănătoasă a familiei și a Bisericii, toți au avut de suferit. Nu avem dreptul, ca în numele unui progres rău înțeles, să pierdem moștenirea adevărată a înaintașilor noștri.

 

Familiaris consortium, la numărul 30, ne spune:

"Doctrina Bisericii este situată azi într-o situație social-culturală, care o face pe de o parte mai greu de înțeles, iar pe de altă parte, mai urgentă și de neînlocuit pentru promovarea binelui adevărat al bărbatului și al femeii.

Într-adevăr, progresul științific și tehnic pe care omul contemporan îl realizează mereu pentru dominarea naturii, nu mărește numai speranța de a crea o omenire nouă și mai bună, ci provoacă și o îngrijorare, tot mai mare pentru viitor. Unii se întreabă dacă e bine să trăiești ori era mai bine de a nu te fi născut; se îndoiesc dacă este permis să aducă pe alții la viață, din moment ce aceștia poate vor blestema propria lor viață într-o lume crudă, ale cărei cruzimi încă nu pot fi prevăzute. Alții se gândesc că sunt singurii beneficiari ai avantajelor tehnicii și exclud pe alții cu mijloace anticoncepționale, sau cu alte metode chiar mai rele. Alții, încătușați cum sunt de mentalitatea de consum și cu unica preocupare de continuă creștere a bunurilor materiale, sfârșesc prin a nu mai înțelege nimic și de aceea refuză bogăția spirituală a unei noi vieți umane. Motivul ultim al acestei mentalități este absența lui Dumnezeu din inima oamenilor, a lui Dumnezeu a cărui iubire singură este mai mare decât toate îngrijorările lumii și le poate învinge pe toate.

S-a născut astfel o mentalitate împotriva vieții (anti-life mentality), mentalitate care cuprinde multe probleme actuale: să ne gândim, de exemplu, la o anumită panică derivată din studiile de ecologie despre viitorul demografic al omenirii, care exagerează pericolul creșterii omenirii în detrimentul calității vieții.

Însă Biserica crede cu tărie că viața umană, chiar slabă și suferindă, este mereu un dar minunat al Dumnezeului bunătății. Împotriva pesimismului și egoismului care umbresc lumea, Biserica este de partea vieții, știind să descopere în fiecare viață umană splendoarea acelui «da» și «amin» care este Cristos însuși. Împotriva lui «nu» care invadează și rănește lumea, Biserica îi contrapune un «da» puternic, apărând în felul acesta omenirea și omul de toți aceia care uneltesc și rănesc viața.

Biserica este chemată să arate din nou tuturor, cu cea mai clară și puternică convingere, voința ei de a promova cu orice mijloace viața umană și de a o apăra împotriva oricărei uneltiri la ființa ei, în oricare stadiu de dezvoltare s-ar afla.

Pentru aceasta Biserica condamnă, ca fiind o gravă ofensă adusă demnității umane și dreptății, toate acele activități ale guvernelor sau ale altor autorități publice care încearcă să limiteze în orice mod libertatea soților în a se hotărî cu privire la existența copiilor. Ca urmare, orice violență exercitată de aceste autorități în favoarea anticoncepției și chiar a sterilizării și a avortului provocat, trebuie condamnată și respinsă cu toată forța. În același mod, trebuie detestate, pentru că sunt nedrepte, manevrele internaționale care contribuie cu ajutoare economice pentru promovarea popoarelor, dar care sunt condiționate de programarea anticoncepționalelor, sterilizării și provocării avortului" (FC 30).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire